شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

معرفی انواع کابینت آشپزخانه و ویژگی های هرکدام

کابینت آماده آشپزخانه بدون شک ستون فقرات آشپزخانه مدرن است و بخشی از آشپزخانه است که توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. این کابینت‌ها هستند که آشپزخانه را مرتب نگه می‌دارند و از آشفتگی و بی‌نظمی جلوگیری می‌کنند. ظرف‌های مختلف، مواد غذایی، وسایل پخت و پز، ادویه‌ها، و بسیاری از لوازم دیگر در کابینت آشپزخانه جای می‌گیرند. یخچال، اجاق گاز، فر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی نیز در کابینت‌ها تعبیه می‌شوند. با این کار هم کاراییِ این لوازم برقی بیشتر می‌شود، هم محیط آشپزخانه جمع و جورتر و شیک‌تر به نظر می‌رسد. از طرفی، ارتباط افرادی که در یک خانه زندگی می‌کنند با آشپزخانه و کابینت‌ها بسیار زیاد است. هر فرد در طول یک روز حداقل یک بار وارد آشپزخانه می‌شود و از کابینت استفاده می‌کند. بنابراین، علاوه بر عملکرد و کاربرد، زیبایی و ظاهر کابینت و محیط آشپزخانه نیز بسیار مهم است و یک طراحی داخلیِ خوب نقش کلیدی را در کاربرد، زیبایی، و ایجاد تناسب بین سلیقه‌ی صاحب خانه و فضای آشپزخانه ایفا می‌کند. این وظیفه یک طراح داخلی متخصص است که ایده‌هایی برای کابینت آشپزخانه بیابد که نه تنها محیطی زیبا خلق کند، بلکه استفاده از فضا را به حداکثر و هزینه‌ها را به حداقل برساند.

انواع کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه از لحاظ ساختار عمدتاً به سه دسته کلی زیر تقسیم می شود:

کابینت زمینی

کابینت آشپزخانه زمینی مستقیماً روی زمین قرار می‌گیرد. این کابینت‌ها تکیه گاه و عضو اصلی آشپزخانه هستند. کانتر یا پیشخوان نیز روی این کابینت‌ها قرار می‌گیرد. سینک ظرفشویی روی پیشخوان، و وسایلی مانند ماشین ظرفشویی، گاز و فر در کابینت‌های زمینی نصب می‌شوند. کارد و قاشق و چنگال، قابلمه، ماهیتابه، ظروف بزرگ و سنگین، و در کل طیف کاملی از اقلام آشپزخانه وارد کابینت زمینی می‌شوند. کابینت‌های زمینی بیشترین کاربرد را دارند و بزرگترین قسمت آشپزخانه را تشکیل می‌دهند.. کشوها، قفسه‌های کشویی، کابینت‌های قفسه بندی شده، همه بخشی از کابینت‌های زمینی‌اند. در واقع، داشتن یک آشپزخانه کامل بدون آن‌ها عملا غیرممکن است. این کابینت زمینی است که چیدمان یا پلان آشپزخانه شما را مشخص می‌کند و تعیین می‌کند یخچال و گاز و سینک کجا باشند و حتی کابینت‌های دیواری به چه ترتیبی در آشپزخانه قرار بگیرند.. بنابراین، کابینت زمینی گران ترین نوع کابینت آشپزخانه است.

کابینت آشپزخانه

کابینت دیواری

همانطور که از نام آن پیداست، کابینت‌ آماده دیواری آشپزخانه به کمک پیچ بر روی دیوار نصب می‌شوند. کابینت آماده دیواری اگر به خوبی طراحی و ساخته شود، می‌تواند جذاب‌ترین و زیباترین قسمت آشپزخانه مدرن شما باشد. همچنین می‌توانید کابینت‌های دیواری آشپزخانه را تا سقف ادامه دهید تا اقلامی را که زیاد استفاده نمی‌شوند در کابینت‌های بالایی نگهداری کنید. البته از کابینت آماده دیواری برای نگهداری مواد غذایی یا ظروف و لوازمی که خیلی حجیم و سنگین نیستند، استفاده می‌شود.

نکته‌ی مهمی که درباره‌ی این کابینت‌ها وجود دارد این است که بار زیبایی آشپزخانه را کابینت‌های دیواری به دوش می‌کشند. و پیشنهاد می‌کنیم که روی ظاهر کابینت دیواری به نسبت کابینت زمینی بیشتر سرمایه گذاری کنید؛ زیرا، به کابینت زمینی به اندازه‌‎ی کابینت دیواری توجه نمی‌شود. کابینت‌ دیواری را می‌توانید با استفاده از درهای شیشه‌ای و نورپردازی زیباتر نشان دهید.

کابینت آشپزخانه

کابینت ایستاده یا کمدی

کابینت ایستاده که به آن کابینت کمدی نیز می‌گویند، کابینتی‌ست که از کابینت‌های دیگر ارتفاع خیلی بیشتری دارد و می‌تواند از کف آشپزخانه تا سقف امتداد داشته باشد. کابینت ایستاده کابینتی به شدت کاربردی‌ست! اگر یک کابینت ایستاده داشته باشید، هرگز با کمبود فضای ذخیره سازی برای ظروف و وسایل آشپزخانه مواجه نخواهید شد. می‌توانید ماکروویو را نیز درون این کابینت نصب کنید. مواد غذایی فله مانند غلات، ترشیجات، شکر، آرد و خیلی چیزهای دیگر را در این کابینت جای دهید. وسایلی، مثل جارو،  را که دست و پاگیرند و در کابینت‌های دیگر جا نمی‌شوند، می‌توانید در کابینت کمدی یا ایستاده بگذارید. عموما برای مرتب‌تر و زیباتر شدنِ آشپزخانه، جای کابینت ایستاده را کنار یخچال در نظر می‌گیرند.

کابینت آشپزخانه

جنس کابینت آشپزخانه

چوب، ام دی اف و فلز سه متریال اصلی کابینت‌اند و کابینت‌هایی که از ورقه‌ی ام دی اف ساخته می‌شوند خودشان انواع مختلفی دارند. کابینت ام دی اف ساده، کابینت های‌گلاس، ممبران، انزو، فرامید و … همه از جنس ورقه‌ی ام دی اف می‌باشند. با این وجود، از لحاظ ویژگی  ظاهری، کیفیت، و قیمت با یکدیگر بسیار متفاوت‌اند.

قیمت کابینت آشپزخانه

قیمت کابینت به عوامل مختلفی از جمله انتخاب متریال پایه، متراژ آشپزخانه و کابینت‌ها، انتخاب سبک مدرن یا کلاسیک برای کابینت، استفاده از کشوهای تک یا چندتایی، کابینت کمدی، و یراق آلات انتخابی شما بستگی دارد.

جمع بندی

کابینت به عنوان اصلی‌ترین عضو آشپزخانه هم استفاده‌های فراوانی دارد و هم در زیبایی خانه تاثیرگذار است. هر کدام از کابینت‌های زمینی، دیواری، و ایستاده کاربرد متفاوتی دارند و در کنار هم به شما کمک می‌کنند آشپزخانه‌‌ی ایدهآل خود را داشته باشید. کابینت آشپزخانه با متریال‌های مختلف و طرح‌ها و سبک‌های متفاوت وجود دارد. هزینه‌ی تهیه‌ی کابینت نیز به ویژگی‌های انتخابی شما بستگی دارد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 37, میانگین امتیاز: 4,19 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.