جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

مضرات قند برای سلامتی

مضرات قند

تأثیرات مخرب قند بر بدن

 

همه ما از مضرات قند زیاد برای سلامتی آگاهی داریم. ولی آیا می دانیم که این ماده دقیقأ چه تأثیرات مخربی در بدن به جای می گذارد؟ و آیا حواسمان هست که امروزه میزان قندهای پنهانی که مخفیانه راه خود را در رژیم غذایی ما باز می کنند، بسیار زیاد است؟

در این مقاله به ۱۰ تأثیر مخربی می پردازیم که قند در بدن به جای می گذارد، به این امید که پس از خواندن این مقاله، نگاهمان به یک بسته شکلات مثل قبل نباشد.

 

۱- قند، عامل چین و چروک زودرس پوست است

پس از مصرف قند و طی فرایند “گلیکوزیلاسیون”، AGEs، محصول نهایی قند تولید می شود. این ماده بر ساختمان و انعطاف پذیری پروتئین های سازنده پوست تأثیر می گذارد و همچنین باعث تخریب سریعتر پوست در برابر آسیب های محیطی می شود.

 

۲- قند، باعث کمبود انرژی می شود

بر خلاف تصور عمومی، قند نه تنها انرژی را بالا نمی برد، بلکه باعث کمبود انرژی و خستگی می شود. ورزشکاران با این مسئله به خوبی آشنا هستند، خوردن غذاهای با قند زیاد قبل از مسابقه، باعث کندتر شدن حرکاتشان می شود.

 

۳- قند، اعتیادآور است

از آنجایی که قند بر هورمون های اشتها و سیری تأثیر می گذارد، به شدت اعتیاد آور است. علاوه بر این، قند هورمون دوپامین را که در مغز تولید می شود، تحریک می کند و به دلیل احساس لذت بخشی که این هورمون ایجاد می کند، تحریک می شویم که هر چه بیشتر مواد شیرین بخوریم.

 

۴- قند، باعث فساد لثه ها می شود

علاوه بر اینکه قند باعث پوسیدگی سطح دندان ها می شود، موجب التهاب و تخریب لثه ها نیز می شود.

 

۵- قند، سیستم ایمنی بدن را مختل می کند

قند، از مخمرهای داخل شکم تغذیه می کند، و از آن جا که ۸۰ درصد باکتری های مفید سیستم ایمنی بدن در شکم و روده ها قرار دارند، مصرف زیاد قند، تعادل باکتری های مفید برای مبارزه با ویروس ها و باکتری ها را به هم می زند.

 

۶- قند، عامل بروز بیماری های قلبی است

قند، بر افزایش تری گلیسیرید و کلسترول، تأثیر می گذارد، باعث مقاومت انسولینی شده و در ضخیم شدن دیواره عروق خونی نقش دارد.

 

۷- قند، باعث ایجاد نفخ می شود

خوردن قند زیاد، گاز معده بدبویی در شکم تولید می کند و باعث ایجاد نفخ می شود. قند باعث افزایش باکتری های بیماری زای درون شکم می شود.

 

۸- قند، پوست را خشک می کند

قند باعث کم آب شدن سلول های پوست می شود. در اثر خوردن قند زیاد، پوست چروکیده و نازک به نظر می رسد. قند به اسیدهای چرب مفید سازنده لایه خارجی پوست متصل می شود و مانع ورود مواد غذایی و خروج مواد سمی از این سلول ها می شود.

 

۹- قند، باعث افزایش تعریق می شود

مصرف قند، باعث می شود بیشتر عرق کنید و این عرق بدبو است.
 

۱۰- مصرف قند، به هورمون ها آسیب می زند

قند زیاد، تعادل هورمونی را به هم می زند، بنابراین اگر زیاد شیرینی جات مصرف می کنید، منتظر هر گونه عدم تعادل هورمونی، نظیر سندرم تخمدان پلی کیستیک، اندومتریوز یا قاعدگی شدید باشید.

 

منبع: سلامت نیوز

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
(اولین نفر باشید که به این مطلب امتیاز می دهید)
Loading...