سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

قوانین طلایی موفقیت در زندگی زناشویی

روانشناسی ازدواج, رابطه سالم و موفق,نزدیک شدن به همسر, احیای روابط صمیمانه,ترمیم روابط زناشویی ,موفقیت در زندگی زناشویی, قوانین طلایی

۱۵ قانون طلایی برای موفقیت در زندگی زناشویی

 

داشتن رابطه‌ای موفق و عمیق در زندگی زناشویی نیازمند رعایت نکات و قوانینی است. لذا در ادامه قوانین طلایی موفقیت در زندگی زناشویی معرفی می شوند:

 

۱. خودتان باشید

گاهی اوقات ما تمایل داریم که خودمان را بجای اشخاص دیگر جا بزنیم. تا زمانی که بخواهیم برای تحت تاثیر قرار دادن طرف مقابل خودمان را جای کسی دیگری جا بزنیم، حرفی می‌زنیم یا کاری می‌کنیم که مال خود ما نیست. خودتان باشید، این تنها معیاریست که تعیین می‌کند آیا واقعا شما دو نفر به هم می‌آیید یا خیر.ممکن است در حال اتلاف وقت و انرژی خود باشید، آن هم برای کاری که هیچ نتیجه‌ای ندارد. برای داشتن یک رابطه موفق باید با اطرافیان خود صادق باشید،. خود واقعی تان باشید نه نسخۀ تقلبی.

 

۲. بازی نکنید

این قانون با قانون صداقت مرتبط است. وقتی وارد یک رابطه می‌شوید، می‌توانید نقش بازی کنید یا اینکه خود را وقف عمیق‌تر کردن روابطتان نمایید. وقتی نقش بازی می‌کنید، رابطۀ شما به احتمال زیاد گذرا خواهد بود. نقش بازی کردن نتیجۀ عدم صداقت است، در مراحل بعدی چنین رابطه‌ای عدم اعتماد و مشاجره نیز دامنگیرتان خواهد شد. وقتی قصد پایه گذاری رابطه‌ای موفق و عمیق را دارید، برای ایجاد اعتماد داشتن صداقت، بحث سالم، و تعهد حیاتیست.

 

۳. تفاوت‌های بین زن و مرد را بشناسید و درک کنید

وقتی رابطه‌ای را آغاز می‌نمایید رعایت این قانون بسیار حیاتیست. زنان و مردان از لحاظ روانی و جسمی کاملا با هم متمایزند، و تمایل دارند خصوصیت‌های متفاوتی داشته باشند. اکثر مردان دوست دارند وقتی تنش یا استرس دارند تنها باشند، در حالی که بسیاری از زنان تا زمانی که به آن‌ها اجازه دهیم دوست دارند در مورد احساساتشان صحبت کنند. تا زمانی که تفاوت بین مرد و زن را درک نکرده‌اید، ممکن است در روابطتان سرشکسته و از یکدیگر ناامید شوید. اما با درک این تفاوت‌‌ها بهتر می‌توانید شریک زندگی‌تان را درک نمایید و بنابراین روابطتان عمیق‌تر و قوی‌تر از قبل خواهد بود. می‌توانید کتاب “مردان مریخی و زنان ونوسی” نوشتۀ جان گری را مطالعه نمایید. این کتاب به حل چالش‌های ازدواج و شناخت خود و همسرتان کمک شایانی خواهد نمود.

 

۴. زبان عشق شریک زندگی‌تان را بیاموزید

وقتی در یک رابطه هستید، بسیار مهم است که نحوه محبت کردن به همسرتان را به گونه‌ای بیاموزید که دلخواه او باشد. وقتی زبان عشق همسرتان را فهمیدید، می‌توانید به این زبان با او ارتباط برقرار کنید. همچنین بسیار مهم است که زبان عشق خودتان را هم بشناسید. چه وقتی احساس عشق بیشتری می‌نمایید؟ شاید در زمان‌هایی که با هم سپری می‌کنید.

بسیاری از زوج‌ها فاقد صمیمیت و عشق هستند چون به زبان‌های گوناگونی با هم صحبت می‌کنند. وقتی قادر شوید به زبان عشق شریک زندگی‌تان روان صحبت نمایید، در مسیر توسعه و عمیق‌تر کردن روابطتتان قرار خواهید گرفت. پیشنهاد می‌شود کتاب “۵ زبان عشق” نوشتۀ گری چپمن را مطالعه نمایید.

 

۵. تعامل سازنده

این موضوع برمی‌گردد به قانون شناخت و درک تفاوت بین زن و مرد. وقتی شریک زندگی‌تان را شناختید، می‌توانید به صورت کاملا موثر با او ارتبط برقرار نمایید. مردان و زنان نسبت به مسائل مختلف زندگی و شرایط استرس‌زا واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. از آنجایی که زنان تمایل به ابراز احساساتشان دارند و دوست دارند در جهت رفع مشکلاتشان صحبت نمایند، پس انتظار دارند که شریک زندگی‌شان هم احساسش را به اشتراک بگذارد و صحبت نماید. نحوۀ ارتباط موثر با شریک زندگی‌تان را بیاموزید، این مسئله به تحکیم روابطتتان کمک شایانی می‌کند.

 

۶. تلویزیون را خاموش نمایید

تماشای تلویزیون با شریک زندگی‌تان هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما وقتی تبدیل به معزل می‌شود که بعد از کار مدام مشغول تماشای تلویزیون باشید. وقتی اجازه بدهید که تماشای تلویزیون بخش اعظمی از روابطتان شود، چگونه می‌شود صمیمیت روابطتان افزایش پیدا کند؟ تلویزیون را خاموش کرده و کار جالبی بکنید! بروید بیرون و با هم دوچرخه سواری بکنید و یا بنشینید و بازی بکنید. اینگونه روابطتان را قوت ببخشید.

 

۷. مراقب سلامتی‌تان باشید

وقتی در یک رابطه قرار می‌گیرید، برخی اوقات تمام زمان و انرژی خود را صرف همسرمان کرده و سلامتی خود را فراموش می‌کنیم. مطمئن شوید که زمان کافی برای تمرکز بروی جسم، ذهن و روح خود اختصاص داده‌اید. اجازه ندهید فقط بخاطر اینکه درگیر رابطه هستید، خود را فراموش نمایید. به عشق، احترام متقابل و توسعۀ مسائل شخصی‌تان ادامه دهید.

 

۸. صداقت

اگر قصد دارید تمامی وقت و انرژی‌تان را بروی روابطتتان بگذارید، صداقت را به عنوان قانون اصلی رابطه در نظر بگیرید. وقتی صداقت نباشد، پایه‌ای ضعیف بنا نهاده‌اید که در نهایت از هم خواهد گسیخت. راستگو بودن با شریک زندگی‌تان پایه‌ای قوی در شراکت شما بنا خواهد نمود.

 

۹. با هم یکی باشید

شما و شریک زندگی‌تان باید همواره در جامعه هوای همدیگر را داشته باشید. اتحاد روابط شما را مستحکم خواهد نمود. اگر دوست دارید کسی شاهد بحث و مجادلۀ شما باشد باید بگوییم که نه تنها این راه نشان دادن مشکلات رابطه‌تان به دیگران نیست بلکه می‌تواند مشکلات جدی‌تری در روابطتان ایجاد نماید. متحد بودن به معنی یک تیم بودن است نه اینکه شریک زندگی‌تان را در جلوی جمع شرمنده نمایید. به با هم بودن متعهد شوید، دیگر اهمیتی ندارد که چه پیش می آید، با اینکار به هم نزدیکتر می‌شوید.

 

۱۰. قدرشناسی‌تان را نشان دهید

همه ما دوست داریم برای کاری که انجام می‌دهیم از ما قدردانی شود، مخصوصا در روابطمان. نشان دادن قدردانی برای کاری که شریک زندگی‌تان برای شما انجام می‌دهد، به استحکام روابطتان کمک شایانی می‌کند. احساس قدردانی‌ خود را هر روز ابراز نمایید، حتی شده یک قدردانی کوچک باشد. مثلا بگویید زودتر به خانه می‌آیید تا شام خوبی را با هم بخورید. تا جایی که ممکن است، قدردانی و عشقتان را به شریک زندگی‌تان ابراز نمایید. این مسئله باعث می‌شود همسرتان بیشتر هوای شما را داشته و دوستتان بدارد.

 

۱۱. ایجاد برنامۀ روتین رابطه

گاهی ممکن است احساس کنید هر چه روزهای بیشتری سپری می‌شوند، روابط شما نیز کمرنگ‌تر شده و تنش‌های زندگی روزمره پر رنگ‌تر می‌شود. در این حالت، داشتن یک برنامۀ روتین با همسرتان می‌تواند کمک بسیاری به استحکام روابطتان نماید. مثلا صبح‌ها با هم برخیزید و شب‌ها با هم به رختخواب بروید. شاید برایتان چالشی باشد، ولی وقتی تعهد می‌کنید که همزمان بخوابید و برخیزید، می‌توانید زمان بیشتری را با هم سپری کنید. برنامۀ روتین دیگری می‌تواند پیاده روی با هم در صبح باشد. داشتن برنامۀ روتین می تواند رابطۀ از دست رفته‌تان را دوباره ترمیم نماید، مخصوصا اگر سر دو نفرتان شلوغ باشد.

 

۱۲. وقت گذرانی

راهی بسیار عالی برای ترمیم روابطتان این است که گاهی اوقات شب‌ها بت هم به بیرون بروید. حتما هم لازم نیست که شب باشد، می‌تواند هر زمان دیگری هم باشد! دوست دارید چه تفریحی با شریک زندگی‌تان داشته باشید؟ شاید بد نباشد گاهی در خانه بمانید و با هم آشپزی کنید یا کمی رسمی‌تر در موعدی خاص لباس‌های خوبتان را بپوشید و برای غذا خوردن بیرون بروید، یا به پیاده روی و پیک نیک بروید. نکته پشت اینکار ارتباط مجدد شما با شریک زندگی‌تان است. از کار، قرض‌ها و یا استرس‌هایتان در این اوقات حرفی نزنید: فقط راحت باشید و لذت ببرید. بخندید، و از بودن با شریک زندگی‌تان لذت ببرید.

 

۱۳. با هم رشد کنید

اغلب زوج‌ها جدا از هم رشد می‌کنند و به نقطه‌ای می‌رسند که بنا به تعهدات کاری احساس می‌کنند لازم نیست برای همسر خود وقت بگذارند. از کاری که شریک زندگی‌تان می خواهد انجام بدهد آگاه باشید و حمایتش نمایید. گاهی اوقات اینقدر در کار خودمان غرق می‌شویم که فراموش می کنیم شریک زندگی‌مان مشغول چه کاری هست.

 

۱۴. صبور باشید

بعضی اوقات شریک زندگی‌مان اشتباه می‌کند و ما ناخواسته ناراحت و ناامید می‌شویم. خیلی مهم است در این مواقع صبور و منطقی باشید. همسرتان کمک می‌خواهد، اما شما با رویکردتان موقعیت را تغییر می‌دهید. وقتی شکیبا باشید، قادر خواهید بود همسرتان را تشویق کنید که با کمک شما تغییر نماید.

 

۱۵. در امور مالی با هم باشید

اگر دارای حساب مشترکید یا پول‌هایتان را با هم سهیم می‌شوید، اطمینان حاصل کنید که هر دوی شما فلسفه‌ای مشترک در امور مالی دارید. یکی از علت‌های طلاق مسائل مالی است. بیاموزید در مورد پول با هم راحت صحبت کنید و بدانید کدامیک از شما کار تیمی بهتری دارد. ارتباطات موثر را تمرین کنید و اهداف مالی مشترکی داشته باشید، و بروی این تمرکز کنید که چه چیزی برای هر دو شما مهم است. شاید دوست داشته باشید بروید مسافرت، یا پول‌هایتان را صرف کار دیگری نمایید. می‌توانید هر کدام به صورت مجزا برای خودتان پول جمع کنید، و در وقت مناسب به خرید بروید. ولی وقتی با هم مشارکت داشته باشید می توانید از این منبع موثرتر استفاده نمایید.

به این قوانین باید بعنوان نردبانی برای توسعۀ روابطتان بنگرید، و از آن‌ها در پی‌ریزی شالودۀ زندگی‌تان بهره بگیرید. همۀ ما معایب و اشتباهات خودمان را داریم، اما اگر بتوانیم همین قواعد کلی را در زندگی‌مان رعایت نماییم، خود و همسرمان را بهتر درک خواهیم کرد. وقتی با کسی رابطه دارید، نباید فقط بروی بهبود شریک زندگی‌تان تمرکز نمایید بلکه باید خودتان را هم تقویت کنید. وقتی رشد می کنید که شریک زندگی‌تان رشد نماید. الهام بخش او باشید: به او انگیزه بدهید، او را به چالش بکشید تا از تمامی توانمندی‌هایش استفاده نماید، و فراموش نکنید که همواره شاد باشید.

 

نیلگون

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 14, میانگین امتیاز: 4,14 از 5)
Loading...