جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

۳۸ چیدمان فرش وینتیج، دستباف و ماشینی … فوق العاده زیبا!

نقش موثر فرش در دکوراسیون داخلی

فرش یکی از اجزای دائمی یا طولانی‌مدت در دکوراسیون منازل است. انتخاب درست فرش از نظر نقوش، نقشه، رنگ‌های به‌کار رفته در آن، نوع و ابعاد، می‌تواند تاثیری معجزه‌آسا در زیبایی فضاهای داخلی داشته باشد؛ همچنین انتخاب نادرست فرش می‌تواند از جلوه و زیبایی فضای داخلی خانه بکاهد. در ادامه با اصول انتخاب فرش‌های وینتیج، دستباف و ماشینی برای چیدمان داخلی منازل آشنا می‌شویم.

 

فرش وینتیج و چیدمان داخلی

فرش وینتیج (Vintage Carpet) یا کهنه‌نما نوع خاصی از فرش است که ظاهری قدیمی دارد. بسیاری از این فرش‌ها با استفاده از یک‌سری تکنیک‌ها صاحب ویژگی کهنه‌نمایی می‌شوند؛ بنابراین نیازی نیست حتما عتیقه و بسیار قدیمی باشند تا وینتیج به شمار بیایند. برخی افراد تصور می‌کنند استفاده از فرش‌های سنتی در دکوراسیون مدرن جایی ندارد، درحالی‌که سبک وینتیج (Vintage Style) یکی از به‌روزترین و پرطرفدارترین سبک‌های مدرن دکوراسیون به شمار می‌آید.

در زمان انتخاب و خرید فرش وینتیج آن را یکی از بهترین آثار معاصر هنری در خانه خود تصور کنید و سپس به هماهنگی رنگ، ابعاد و طرح و نقوش آن با فضاهای مختلف داخلی خانه فکر کنید. اگر محیطی ساده و مینیمالیستی می‌خواهید، از فرش‌هایی با رنگ‌های ملایم و سرد یا خنثی استفاده کنید. در مقابل اگر آن را برای محیط‌هایی مانند جلوی کتابخانه انتخاب می‌کنید و یا می‌خواهد عنصری از مشرق‌زمین به نظر بیاید، از فرش‌هایی با رنگ گرم استفاده کنید.

فرش دستباف در دکوراسیون مدرن و سنتی

فرش دستباف (Handmade Carpet) فرشی است که با کمک دست و بدون دخالت ماشین‌آلات مدرن بافت فرش، بافته می‌شود. مواد مصرفی این نوع از فرش کاملا طبیعی هستند. همچنین تنوع رنگ و طرح این نوع از فرش، جلوه‌ای بی‌نظیر به دکوراسیون داخلی می‌دهد. برخی از انواع فرش دستباف از نظر جنس عبارتند از:

  • فرش پشمی: تار و پود این فرش از پنبه و پرز آن از پشم است.
  • فرش تمام ابریشم: پرز و چله این نوع از فرش از جنس ابریشم است.
  • فرش گل ابریشم: معمولا چله ابریشمی برای بافت آن استفاده می‌شود و در نقوش و دور حاشیه‌ها ابریشم جای پرز پشمی را می‌گیرد.
  • فرش کف ابریشم: پشمی جایگزین پرز ابریشمی شده است.
  • فرش سوف: در زمینه این فرش، پود ضخیم و نازک به‌کار گرفته می‌شود و نقش گلو بوته‌های آن پرزدار است.

به‌طور کلی فرش دستباف ایرانی همخوانی ویژه‌ای با دکوراسیون سنتی دارد. در دکوراسیون سنتی از فرش‌های دستبافی استفاده می‌شود که جزئیات بیشتری در طرح و نقشه آن‌ها وجود دارد. همچنین اگر فضای داخلی مورد نظر کوچک است، بهتر است طرح و نقش فرش، درشت باشد. استفاده از فرش‌هایی با انواع رنگ‌های گرم نیز از ملزومات این نوع از دکوراسیون است.

در دکوراسیون مدرن نیز می‌توان از فرش دستباف استفاده کرد؛ برای این نوع از دکوراسیون پیشنهاد می‌شود از فرشی استفاده کنید که تم رنگی آن روشن، بافت‌های آن، کم و طرح‌های آن نیز کم اما درشت باشد. در هر دو نوع دکوراسیون مدرن و سنتی حتما به قیمت فرش دستباف دقت کنید و در این زمینه به اندازه کافی تحقیق کنید؛ زیرا اغلب این فرش‌ها گران‌قیمت هستند؛ پس بهتر است منصفانه‌ترین قیمت را جستجو کنید.

فرش ماشینی در دکوراسیون فضاهای داخلی

فرش ماشینی (Machine Woven Carpet) فرشی است که توسط ماشین‌آلات مدرن و با استفاده از مواد اولیه مصنوعی بافته می‌شود. فرش ماشینی دارای تنوع بالایی از نظر رنگ، نقشه، طرح و نقوش است. برای نقوش و طرح این فرش‌ها معمولا از نقوش و نقشه فرش‌های دستباف سنتی ایرانی الهام گرفته می‌‌شود و در عین حال از نقشه و طرح‌های مدرن نیز استفاده می‌شود. برخی از نکات کلیدی خرید فرش ماشینی برای چیدمان فضاهای داخلی عبارتند از:

  • فرش‌‌های خیلی کوچک، خانه را از آنچه هست، کوچک‌تر نشان می‌دهند
  • وجود فضای خالی بین فرش‌ها، خانه را بزرگ‌‌تر و زیباتر نشان می‌دهد
  • پیش از خرید دیگر اجزای چیدمان داخلی به خرید فرش ماشینی اقدام کنید
  • هماهنگی بیش از اندازه رنگ فرش با دیگر اجزا، فضای خانه را یکدست و بی‌روح نشان می‌دهد
  • قرار دادن موکت در زیر فرش‌ مانع از سر خوردن و حرکت آن می‌شود

فرش مورد نیاز خود را از کجا بخریم؟

بهترین فروشگاه برای خرید انواع فرش‌های وینتیج، دستباف و ماشینی، فروشگاه و نمایشگاهی است که دارای بالاترین تنوع در انواع این فرش‌ها باشد؛ همچنین امکان خرید آنلاین و بررسی محصول، پیش از مشاهده حضوری را داشته باشید. ایران دکور هر دو مزیت خرید حضوری و آنلاین را برای شما مهیا کرده است؛ شما همچنین می‌توانید محصولات دیگر مورد نیاز برای دکوراسیون داخلی خانه را از ایران دکور بخواهید. ایران دکور فروشگاه تخصصی مبلمان و لوازم دکوراسیون است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.