جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

علل بروز چاقی مفرط چیست؟

Obesity - چاقی مفرط - وزن زیاد - چاقی بیش از حد - افزایش چربی بدن

چاقی یک ناهنجاری پیچیده است که در آن به چربی بدن اضافه می شود. چاقی فقط نگرانی درباره زیبایی ظاهری نیست، خطر بیماریهایی مانند عوارض قلبی و عروقی ، دیابت و فشار خون را افزایش می دهد. بیش از اندازه چاق بودن خطر بیماریهای مربوط به وزن را افزایش می دهد. خبر خوب این است ، که حتی مقدار متوسط کم کردن وزن هم می تواند، بیماریهای ناشی از چاقی را کاهش دهد. رژیم غذایی ، افزایش فعالیت جسمانی و تغییرات رفتاری ، به کم کردن وزن کمک می کند. داروهای تجویز شده از طرف پزشک و جراحیهای مربوط به کاهش وزن، هم می تواند به بیماری چاقی کمک کند.

علائم چاقی

زمانی به یک فرد ، صفت چاق اتلاق می شود که، شاخص توده بدن  و یا همان BMI شخص ٣٠ و یا بیشتر باشد. با تقسیم وزن شما به کیلوگرم بر مجذور قد به متر، عدد BMI به دست می آید.

 شاخص توده بدنوضعیت بدن

 زیر ١٨/۵

لاغر

 ١٨/۵ تا ٢۴/٩

نرمال

 ٢۵ تا ٢٩/٩

 اضافه وزن

 ٣٠ تا ٣۴/٩

 چاق ( نوع اول )

 ٣۵ تا ٣٩/٩

 چاق ( نوع دوم )

 ۴٠ و بالاتر

 چاقی مفرط ( نوع سوم )

برای اغلب افراد BMI  مقیاس مناسبی برای اندازه گیری چربی بدن است. اگرچه BMI مستقیماً میزان چربی بدن را اندازه نمی گیرد، بنابراین برخی افراد، مانند ورزشکاران عضلانی، ممکن است BMI در رده چاق داشته باشند، در صورتی که اصلاً چربی اضافه ندارند. در مورد میزان BMI ، با پزشک خود مشورت کنید.

 

عوامل بروز چاقی

اگرچه ژنتیک و تغییرات هورمونی در وزن تاثیر دارند، چاقی زمانی بروز می کند، که بیشتر از انرژی که می سوزانید، کالری مصرف کنید. بدن شما کالری اضافه را به عنوان چربی ذخیره می کند. عوامل زیر در چاقی مؤثرند:

١- عدم فعالیت جسمانی : اگر فعالیت جسمانی زیادی ندارید، بنابراین کالری زیادی نمی سوزانید. اگر بیشتر اوقات خود را در حالت نشسته می گذرانید، به راحتی مقدار زیادی کالری در بدن شما ذخیره می شود.

٢- رژیم غذایی و عادات خوردن ناسالم : خوردن غذاهای پر کالری، نخوردن میوه و سبزی، خوردن بیش از اندازه فست فود، نخوردن صبحانه، خوردن نوشیدنی های با کالری بالا، و خوردن غذای زیاد، همه باعث چاقی می شوند.

٣- حاملگی : در دوران بارداری، به صورت طبیعی زن دچار اضافه وزن می شود. برخی زنان این اضافه وزن را به سختی بعد از زایمان جبران می کنند . همین اضافه وزن بعد از زایمان ، ممکن است سالها باعث چاق بودن زن شود.

۴- کمبود خواب : کم خوابی ، هورمونی را در بدن تولید می کند که باعث زیاد شدن اشتها می شود .در این زمان اقدام به خوردن غذاهایی با کالری بالا و کربوهیدرات زیاد می کنید ، که باعث چاقی می گردد.

۵- خوردن داروهای خاص : برخی دارها ممکن است باعث چاقی شود ،البته اگر مصرف دارو با ورزش همراه نباشد . داروهایی مانند : ضد افسردگی ، ضد تشنج ، دیابت ، آنتی سایکوتیک ، کورتیکواستروئدها و داروهای بلوکه کننده بتا.

۵- مشکلات پزشکی : گاهی اوقات چاقی ممکن است به دلیل یک مشکل پزشکی باشد ، مانند : سندروم پریدر ویلی ( اختلال ژنتیکی ) ،سندروم کوشینگ  ( اختلال در غده آدرنال ) و سایر بیماریها . برخی بیماریها مانند ارتروز منجر به کاهش فعالیت و در نهایت چاقی می شود . متابولیسم کم کار هم یکی از دلایل چاقی است که به دلیل کم کار کردن تیروئید است.

 

شفاجو

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 3,75 از 5)
Loading...