سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

۹ مورد از علائم و نشانه های افسردگی

«افسردگی» انگار که بخشی از زندگی امروزی شده است که روی فکر، عمل و احساسات تأثیرات مخربی می‌گذارد. برای درمان افسردگی میبایست سریع تر اقدام کرد چراکه می‌تواند با مشکلات هیجانی و جسمی همراه باشد.

بر اساس پژوهش های انجام شده توسط دکتر زادور متخصص درمان افسردگی در کلینیک روانشناسی نیک مهر علائم افسردگی میتواند شامل علائم زیر باشد:

  • احساس پوچی و ناامیدی
  • بی‌میلی به انجام کارهایی که قبلاً برایمان جالب بوده است.
  • اختلال خواب (کم‌خوابی یا زیاد خوابیدن)
  • احساس کمبود انرژی حتی بدون انجام کار سنگین
  • تغییرات شدید در اشتها و وزن
  • کاهش تمرکز، کم شدن قدرت حل مساله
  • کاهش قدرت تصمیم‌گیری
  • فکر کردن به مرگ و خودکشی
  • دردهای جسمی بدون دلیل مشخص

درمان افسردگی

درمان افسردگی بعد از زایمان

نوع دیگری از افسردگی هم وجود دارد  که گاهی ممکن است بعد از تولد نوزاد در برخی مادرها به وجود بیاید که به آن افسردگی پس از زایمان می گویند. در ایران احتمال ابتلا به این افسردگی زیاد نیست واین افسردگی معمولاً در طول ماه های ابتدایی از تولد نوزاد ایجاد می‌شود . درصورتی‌‌که برای درمان افسردگی بعد از زایمان اقدام نشود می‌تواند بیشتر از یک سال ادامه داشته باشد، درمان افسردگی بعد از زایمان امکان پذیر است این درمان ممکن است از طریق تجویز دارو توسط پزشک،درمان های روانشناختی و یا ترکیبی از این دو روش انجام گیرد.شانه های افسردگی بعد از زایمان شبیه به نشانه های اختلال افسردگی است و همانطور که در اختلال افسردگی، فرد، غم شدیدی را تجربه می کند و از فعالیت های خود لذت نمی برد.تحریک پذیری، احساس خشم و برانگیختگی شدید، گریه کردن یا بغض مداوم، احساس پوچی و بی انگیزگی، احساس گناه شدید، احساس بی ارزشی، از دست دادن اشتها و اختلال در خواب و در موارد شدید افکار خودکشی نیز از جمله نشانه های مشترک اختلال افسردگی و اختلال افسردگی بعد از زایمان است.

  راهکارهای  کار بردی بر درمان افسردگی بعد از زایمان

  • اولین و موثرترین اقدام درمیان گذاشتن  این موضوع با یک مشاور است، مشاور بدون اینکه شما را قضاوت کند می تواند به صحبت های شما گوش کند و در جهت بهبود حالتان به شما کمک کند مرکز نیک مهر کلینیک روانشناسی در تهران نیز میتواند کمک های شایانی در این زمینه ارائه دهد.
  • سعی کنید برای حداقل نیم ساعت پیاده روی از خانه خارج شوید
  • در مورد احساسات خود با همسرتان صحبت کنید.

با تمام این اوصاف مراجعه وارزیابی بالینی و بررسی تخصصی می تواند به درمان افسردگی پس از زایمان و انتخاب بهترین روش درمانی کمک کند حتی اگر لازم شد فرد به روانپزشک و یا زوج درمانگر ارجاع شود.در درمان افسردگی مخصوصا افسردگی های شدید، ممکن است  تنها یک روش درمانی جوابگو نباشد و معمولا ترجیح این است فرد در کنار مصرف داروهای ضد افسردگی، روان درمانی هم نیز دریافت کند تا بتواند نتایج مطلوبی بگیرد.مواد خاصی در مغز روی اخلاق و روحیات انسان تأثیر می‌گذارندو  به‌هم‌خوردن تعادل این مواد شیمیایی میتواند ازمهم‌ترین دلایل افسردگی است.همچنین احتمال ابتلا به افسردگی در کسانی که در معرض خشونت، تبعیض، سوءاستفاده یا فقر هستند بیشتر است.بسته به علت روش های درمان افسردگی مختلف است و تشخیص و انتخاب نوع درمان افسردگی به عهدۀ پزشک متخصص اعصاب و روان است.

کلینیک روانشناسی در تهران

 درمان افسردگی به روش غیر دارویی

روان‌پزشک ممکن است از روش‌های روان درمانی، تحریک الکتریکی یا مغناطیسی و شیوه‌های نورو فیدبک برای درمان افسردگی کمک بگیرد. یکی از روش های نوین  درمان با نوروفیدبک یا لورتا نوروفیدبک ( نسل جدید نوروفیدبک ) یا دیگر ابزارهای نوروساینس است که همگی بدون عوارض جانبی و دارو می باشند.

یکی از عواملی که به درمان افسردگی کمک میکند کیفیت و مقدار خواب کافی است .مشکل در به خواب رفتن یا ناتوانی در حفظ روند خواب در افراد مبتلا به افسردگی بسیار شایع است.تحرک داشتن و یا ورزش کردن به صورت روزانه نیز به درمان افسردگی و جلوگیری از روند پیشرفت افسردگی کمک بسیاری میکند. در مغز افرادی  که منظم و مداوم ورزش می‌کنند، برخی مواد شیمیایی افزایش می‌یابد که باعث می شود فرد احساس خوبی داشته باشد و نسبت به درد حس کمتری پیدا کند. وقتی خستگی  نیز به علائم افسردگی اضافه می‌شود فرد مبتلا را درشرایط بسیارسختی قرار می دهد. لازم  ذکر است افراد مبتلا به افسردگی سه برابر سایرین در معرض درد از جمله درد عضلانی قرار دارند.

درمان افسردگی بعد از زایمان

از آنجایی که افسردگی اختلالی هویدا نیست میتواند به راحتی خودش را پنهان کند بنابراین شناخت افسردگی نیاز به توجه زیادی دارد. پس چه بهتر که این روز ها  نسبت به حال خود و اطرافیان خود دقیق باشیم حال خوب و زندگی شاد حق همه ی ما است.

مرکز تخصصی درمان افسردگی نیک مهر برای درمان افسردگی شدید در مردان و زنان از وجود دکتر نیما گنجی ( عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و بنیانگذار واقعی لورتا نوروفیدبک در ایران ) در بخش نوروساینس و دکتر مریم زادبر ( مسئول فنی کلینیک نیک مهر ) و دکتر سید مصطفی حسینی ( مدیر شعبات نیک مهر ) در بخش روانشناسی استفاده می کند. تمامی درمان ها بدون دارو و عوارض جانبی می باشد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 8, میانگین امتیاز: 3,38 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.