شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

۸ عفونت جنسی رایج را بشناسید

براساس گفته سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC، سالانه ۲۰ میلیون مورد ابتلای جدید به بیماری های منتقل شونده جنسی ثبت شده که نزدیک به نیمی از مبتلایان، سنی بین ۱۵ تا ۲۴ سال دارند.

همه افراد باید عفونت های منتقل شونده جنسی را شناخته و در صورت تجربه علائم یا تصور بر ابتلای خود، نسبت به انجام آزمایش اقدام کنند. علائم رایج بیماری های عفونی شامل سوزش ادرار، خارش، زخم های تناسلی و موارد دیگر هستند. با این حال، برخی افراد هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

افراد مبتلا ممکن است بدون اطلاع از ابتلای خود، بیماری را به دیگران انتقال دهند. باید در نظر داشت که اغلب این بیماری ها قابل درمان هستند. با این حال، در صورت عدم درمان، احتمال بروز عوارض وجود دارد. ابتلا به یک عفونت جنسی دیگر، تداوم یافتن بیماری و حتی ناباروری از جمله این عوارض هستند.

استفاده از روش های محافظتی همچون کاندوم با این که می تواند در کاهش احتمال انتقال بیماری به افراد دیگر موثر باشد اما به طور کامل از آن پیشگیری نمی کند. در این مطلب به بررسی ۸ نوع عفونت جنسی رایج پرداخته شده است:

۱- هپاتیت

عفونت جنسی

هپاتیت به التهاب کبد گفته می شود. ویروس ها رایج ترین عامل بروز هپاتیت هستند که برخی از آن ها از طریق جنسی نیز منتقل می شوند. ویروس هپاتیت A که در مدفوع افراد مبتلا به هپاتیت A یافت می شود، معمولا از طریق تماس نزدیک همچون رابطه جنسی انتقال می یابد. با این حال، این نوع ویروس می تواند از طریق مواد خوراکی و آب آشامیدنی آلوده به ویروس نیز انتشار یابد. با دریافت واکسن هپاتیت A می توان در برابر آن ایمنی یافت.

ویروس هپاتیت B در خون یافت شده و می تواند از طریق تماس جنسی یا مایعات بدن، از افراد مبتلا به دیگران انتقال یابد. انتقال هپاتیت B از طریق به اشتراک گذاری سوزن های تزریقی و مادر به نوزاد در طول زایمان امکان پذیر است. با دریافت واکسن هپاتیت B می توان در برابر آن ایمنی یافت.

ویروس هپاتیت C درون برخی مایعات بدن افراد مبتلا یافت شده و می تواند از طریق تماس جنسی یا قرار گیری در معرض مایعات بدنی آلوده به ویروس انتشار یابد. تاکنون هیچ واکسنی برای هپاتیت C تولید نشده است.

علائم هپاتیت های ویروسی صرف نظر از نوع، شبیه به هم بوده و شامل خستگی، حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی، ادرار تیره و زرد شدن پوست و چشم ها می شوند. نوع مزمن هپاتیت B و C می تواند به آسیب شدید کبدی، سرطان، نارسایی کبدی و حتی مرگ منجر شود.

۲- هرپس

هرپس یک عفونت بسیار واگیر دار است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. ویروس سیمپلکس دارای دو نوع ۱ و ۲ است. این بیماری می تواند سبب بروز زخم ها و تبخال هایی در اطراف دهان و نواحی تناسلی شود. هر دو نوع ویروس یاد شده از طریق تماس جنسی قابل انتقال بوده و می توانند هرپس تناسلی را به وجود آورند. علاوه بر این، هرپس مخصوصا در صورت ابتلای مادر در سه ماهه اول بارداری، می تواند سلامت جنین را تحت تاثیر قرار دهد.

۳- سیفلیس

سیفلیس در اثر ابتلا به باکتری ترپونما پالیدوم به وجود می آید. این بیماری از طریق تماس مستقیم با زخم هایی به نام شانکر انتقال می یابد. عفونت های سیفلیس در ابتدا با زخمی سفت، گرد و بدون درد، در محل ورود باکتری به بدن پدیدار می شوند. این زخم ها معمولا از دید بیمار به دور مانده و گاهی اوقات به صورت خود به خود برطرف می شوند. سیفلیس در صورت عدم درمان می تواند به مراحل بعد پیش روی کرده و به اندام های بدن از جمله پوست، قلب، عروق خونی، کبد، استخوان ها و مفاصل آسیب برساند.

۴- ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی HPV

HPV یکی از رایج ترین عفونت های جنسی منتقل شونده در ایالات متحده آمریکا است. این ویروس بیش از ۴۰ نوع مختلف داشته که برخی سبب بروز زگیل های تناسلی می شوند. زگیل های تناسلی برآمدگی هایی کوچک و صورتی رنگ هستند که می توانند به خارش، ناراحتی و خونریزی دچار شوند. برخی انواع، توانایی ایجاد سرطان دهانه رحم را نیز داشته که با انجام متداول آزمایش پاپ اسمیر می توان ابتلا به آن ها را شناسایی کرد.

زگیل ناشی از hpv می تواند بر روی زبان و دهان نیز رشد کند. به چنین زگیل هایی، زگیل روی زبان نیز گفته میشود. برای آشنایی بیشتر بر روی انواع زگیل های تناسلی روی زبان کلیک کنید. زگیل زبان به دنبال رابطه جنسی دهانی از فرد مبتلا به hpv به فرد سالم منتقل می شود.

دیگر انواع HPV توانایی ایجاد سرطان های دهان، ناحیه تناسلی و حلق را دارند. ابتلا به انواع ویروس HPV با علائم یا نشانه های اولیه همراه نبوده و با دریافت واکسن می توان نسبت به برخی از آن ها ایمنی به دست آورد.

۵- تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک عفونت منتقل شونده جنسی است که از طریق انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. این بیماری رایج ترین عفونت جنسی قابل درمان در ایالات متحده آمریکا به شمار می رود. اغلب اوقات، تریکومونیازیس در زنان و مردان به ترتیب ناحیه تحتانی دستگاه تناسلی و میزراه را درگیر می کند. علائم این بیماری در زنان شامل خارش، سوزش، قرمزی یا درد ناحیه تناسلی بوده که با ادرار دردناک و خروج ترشحات همراه است. این ترشحات می توانند بی رنگ یا به رنگ سفید، سبز یا زرد باشند.

علائم این بیماری در مردان شامل خارش یا التهاب داخل آلت، سوزش ادرار یا انزال و خروج ترشحات از آلت تناسلی می شوند. این عفونت بدون درمان می تواند چند ماه تا چند سال دوام داشته و سبب زایمان زودرس در زنان باردار شود.

۶- سوزاک

سوزاک - عفونت جنسی

سوزاک، یک عفونت منتقل شونده جنسی است که در اثر ابتلا به باکتری نایسریا گنوره به وجود می آید. این باکتری در محیط های گرم و مرطوب همچون میزراه، چشم ها، گلو، واژن، مقعد و مجرای تناسلی زنانه رشد و تکثیر می یابد. علائم و نشانه های رایج این بیماری شامل خروج ترشحات از نواحی تناسلی و سوزش ادرار می شوند. عدم درمان سوزاک می تواند به بیماری های جدی یا حتی کشنده ای منجر شود. زنانی که سوزاک خود را درمان نکرده اند، ممکن است بیماری التهابی لگن، آسیب به دستگاه تناسلی و ناباروری را تجربه کنند.

۷- کلامیدیا

کلامیدیا یک بیماری منتقل شونده جنسی است که در اثر ابتلا به باکتری کلامیدیا تراکوماتیس به وجود می آید. در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به کلامیدیا هیچ علامت یا نشانه ای از عفونت را تجربه نمی کنند، برخی دیگر احساس سوزش ادرار و خروج ترشحات غیر طبیعی از اندام تناسلی را گزارش می دهند. عدم درمان کلامیدیا در زنان می تواند به بیماری التهابی لگن، آسیب دستگاه تناسلی و ناباروری منجر شود.

۸- ویروس نقص ایمنی انسان (HIV)

ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) عفونتی است که بیماری ایدز را به وجود می آورد. این ویروس عفونتی مهلک است که در صورت عدم درمان، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. ویروس HIV از طریق رابطه جنسی، تماس با ترشحات بدن، به اشتراک گذاری سوزن های تزریقی و از مادر به نوزاد منتقل می شود. علائم مراحل اولیه ابتلا همچون علائم آنفلوآنزا بوده و شامل تورم غدد، تب، درد عضلانی، سردرد و خستگی شدید می شوند.

این علائم تنها برای ۲ تا ۴ هفته دوام دارند. پس از پیشروی بیماری به مرحله نهفتگی بالینی، بسته به دریافت یا عدم دریافت درمان، علائم به مدت چندین سال برطرف خواهند شد. در مراحل آخر ابتلا به ویروس HIV، سیستم ایمنی ضعیف شده و علائمی همچون کاهش وزن بدون علت، تعریق شدید شبانه، تب، عفونت های نادر و مکرر، سرفه خشک و مداوم و راش های پوستی غیر متداول می توانند بروز دهند. در صورت بروز علائم عفونت های منتقل شونده جنسی در خود یا اطرافیان باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 2,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.