چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

طرز تهیه “کیک وانیلی” اسفنجی خوشمزه خانگی، به سبک قنادی‌ها

کیک وانیلی یکی از همراهان همیشگی جشن‌های ماست. کاری به این ندارد که مناسبت جشن ما چیست؛ وقتی ما را در شادی و پایکوبی ببیند، به‌سرعت خودش را به ما می‌رساند. حتی زمان‌هایی که در خانه بی‌کار هستیم هم سعی می‌کند به‌نحوی خودش را به ما معرفی و همه‌مان را سرگرم کند.

کیک وانیلی اوج وفاداری‌اش را در پاندمی کرونا به ما نشان داد و روزهای قرنطینه در خانه را برایمان شیرین و خوش‌مزه کرد. اکنون ما به‌سراغ دستور پخت کیک وانیلی رفته‌ایم تا ببینید چگونه این دسر محبوب و مردمی، در زمان‌های لازم به شما ملحق می‌شود. پس برویم و بیشتر از این وقت را تلف نکنیم.

کیک وانیلی

مواد لازم برای تهیه کیک وانیلی (۱۰نفره - متوسط)

آرد کیک۴۳۰ گرم
نمک۱ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر۲ قاشق چای‌خوری
جوش شیرین۳/۴ قاشق چای‌خوری
کره آب‌شده در دمای اتاق۳۴۵ گرم
شکر دانه‌دار۴۰۰ گرم
تخم مرغ۳ عدد
سفیده تخم مرغ۲ عدد
عصاره وانیل خالص۱  قاشق غذاخوری (بله! قاشق غذاخوری!)
باترمیلک (خواهیم گفت باترمیلک چیست)۱  و ۱/۲ لیوان
آماده سازی:
زمان پخت:
مجموع زمان پخت:

برای باترکریم (همان روکش و لایه خامه‌ای کیک و شیرینی)

  • ۳۴۵ گرم کره آب‌شده در دمای اتاق
  • ۶۵۰ گرم قند شیرینی‌پزی
  • ۳/۱ فنجان شیر کامل (پرچرب)
  • ۱ و ۲/۱ قاشق چای‌خوری عصاره وانیل خالص
  • ۸/۱ قاشق چای‌خوری نمک (خیلی کم!)

باترمیلک در کیک وانیلی چیست؟

باترمیلک امروزه به‌صورت صنعتی ساخته می‌شود و قابل خریداری‌ست، اما در کل به مایع ترش‌مزه‌ای که در فرایند کره‌گیری به‌دست می‌آید، باترمیلک یا دوغ‌آب می‌گویند. شما می‌توانید باترمیلک را در خانه درست کنید و در دستور پخت کیک وانیلی به‌کار ببرید. برای درست‌کردن این ماده فقط کافی‌ست شیر را با آب‌لیمو یا سرکه مخلوط کنید.

به‌ازای هر پیمانه شیر، یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو یا سرکه به شیر اضافه کنید. این‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و بگذارید چند دقیقه به‌خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. سپس مخلوطی را که درست کرده‌اید، استراحت دهید تا روی آن دلمه ببندد. وقتی لخته‌ها و دلمه‌ها را دیدید، شروع به هم‌زدن کنید تا یک‌دست شوند.

وقتی یک‌دست شدند، بدین‌ معناست که باترمیلک شما آماده شده است. حالا می‌توانید در طرز تهیه کیک وانیلی (یا هر نوع شیرینی یا کیک دیگر) از آن استفاده کنید.

برای خرید شیر می‌توانید از سوپرمارکت اینترنتی اسنپ مارکت، اقدام به این کار کنید.

طرز تهیه کیک وانیلی

کیک وانیلی خانگی

  1. فر را با دمای ۱۷۷ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.
  2. ۳ عدد قالب ۲۳ سانتی‌متری را چرب کنید، کاغذ روغنی بکشید و سپس کاغذها را چرب کنید. این‌کار باعث می‌شود کیک‌ها به‌راحتی از قالب خارج شوند.
  3. آرد کیک، بیکینگ پودر، نمک و جوش شیرین را با یکدیگر مخلوط کنید. ترجیحا از هم‌زن برقی استفاده کنید. وقتی به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شدند، آن‌ها را کنار بگذارید.
  4. کره و شکر را در یک ظرف بریزید و به کمک یک هم‌زن، به‌مدت ۳ دقیقه هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند. یک مخلوط کرمی‌ باید به‌دست بیاید.
  5. ۳ عدد تخم مرغ، ۲ عدد سفیده تخم مرغ و وانیل را به مخلوطتان اضافه کنید و به‌مدت ۲ دقیقه هم بزنید.
  6. نوبت به اضافه‌کردن باترمیلک می‌رسد. با یکدیگر خوب ترکیب کنید تا مخلوطتان یک‌دست شود. آن‌قدر به هم‌زدن ادامه دهید که مطمئن شوید هیچ توده‌ای در کاسه ایجاد نشده است. خمیر شما آماده‌ست.
  7. خمیرها را به‌طور یکنواخت داخل قالب‌ها بریزید و به‌مدت ۲۳ تا ۲۶ دقیقه داخل فر قرار دهید. برای اطمینان از پخت، یک خلال دندان در وسط کیک فرو کنید. اگر تمیز بیرون آمد یعنی کیک شما آماده شده است. زمانی‌که کیک‌ها را از داخل فر خارج کردید، اجازه دهید تا خنک شوند.

درست‌کردن رویه خامه‌ای کیک وانیلی

  1. موادی را که برای باترکریم آمده کرده بودید، به‌خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.
  2. به‌کمک یک چاقوی دنده‌دار، یک لایه نازک از بالای کیک‌ها ببرید تا سطحی صاف و یک‌دست ایجاد شود.
  3. سطح کیک‌ اول را به‌طور منظم با ۱ و ۱/۲ فنجان باترکریم بپوشانید و کیک دوم را روی آن قرار دهید. سطح کیک دوم را هم با همان میزان باترکریم بپوشانید ولایه سوم (کیک سوم) را روی آن قرار دهید. اکنون هرچه مایع از باترکریم باقی مانده، روی سطح لایه سوم و کناره‌های کیک بمالید. به‌گونه‌ای که یک‌دست سفید شود.
  4. کیک وانیلی را به‌مدت ۱ ساعت در داخل فریزر قرار دهید.
  5. پس از خروج از فریزر، کیک شما به‌مدت ۵ روز در داخل یخچال، تازه خواهد ماند.

آماده‌سازی مواد اولیه کیک وانیل ۳۵ دقیقه زمان لازم دارد و پخت آن، ۲۵ دقیقه. اما به‌طور کلی طرز تهیه کیک وانیلی ساده، از زمان آماده‌سازی مواد تا زمانی‌که می‌خواهید آن را نوش جان کنید، ۳ الی ۴ ساعت زمان لازم دارد.

۸  نکته مهم در دستور پخت کیک وانیلی خانگی

  • ۳ عدد تخم مرغ برای رطوبت و غنای کیک وانیلی‌ست. آن ۲ عدد سفیده تخم مرغ هم برای خوش‌حالتی و سبکی کیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس حواستان باشد از ۵ عدد تخم مرغ کامل در طرز تهیه کیک وانیلی استفاده نکنید.
  • تمامی موادی را که می‌خواهید با یکدیگر ترکیب کنید، باید به دمای اتاق رسیده باشند. این کار برای این است که تمامی مواد به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.
  • برای دستور پخت کیک وانیلی اسفنجی، نیازی به لایه‌دارکردن کیک نیست. یک کیک کامل را داخل فر بپزید و سپس موادی را که نیاز است، روی آن بمالید.
  • وقتی شروع به آماده‌سازی مواد می‌کنید، دیگر متوقف نشوید، خصوصا وقتی تخم مرغ‌ها را مخلوط می‌کنید. توقف شما باعث می‌شود مواد تغییر حالت دهند و این موضوع روی کیفیت کیک وانیلی شما تاثیر زیادی خواهد گذاشت.
  • از آرد مخصوص کیک استفاده کنید تا کیکی سبک و نرم داشته باشید. آردهای همه‌منظوره باعث سنگین‌شدن و افزایش تراکم کیک می‌شود.
  • استفاده به‌تنهایی از بیکینگ پودر باعث ایجاد طعم تلخی در کیک وانیلی می‌شود. استفاده از جوش شیرین، این تلخی را از بین می‌برد و باعث می‌شود از بیکینگ پودر کمتری استفاده کنید.
  • باترمیلک یک ماده اسیدی‌ست و برای آن‌که جوش شیرین بهتر به‌عمل بیاید، نیاز به یک ماده اسیدی دارد.
  • این دسر لذیذ را می‌توانید سه‌لایه، دولایه یا تک‌لایه درست کنید.
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 4,60 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.