پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

طرز تهیه کیک شکلاتی آسان و خوشمزه

کیک شکلاتی

کیک شکلاتی یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدار‌ترین انواع کیک در سراسر جهان است که معمولا به عنوان عصرانه و یا میان‌وعده‌ای خوشمزه سرو می‌شود. در این میان بسیاری از افراد درست کردن کیک و مراحل آمادی‌سازی آن را کاری سخت و دشوار تلقی می‌کنند. بنابراین در این مقاله با ما همراه باشید تا به طرز تهیه کیک کاکائویی راحت و بی‌دردسر بپردازیم که علاوه بر سریع آماده شدن، لذت طعمی بی‌نظیر را برای شما به همراه داشته باشد. با خواندن این مطلب به راحتی می‌توانید کیک شکلاتی خانگی خوشمزه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه‌ی کیک کاکائویی

  • آرد ۱ و ۴/۳ پیمانه
  • آب یا شیر ۲/۱ پیمانه
  • پودر کاکائو ۴ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • روغن مایع ۳/۱ پیمانه
  • بیکینگ پودر ۲ قاشق چایخوری
  • شکر ۱ و نیم پیمانه
  • ۱ پیمانه گاناش و یا ویفر شکلاتی برای تزئین
  • وانیل ۲/۱ قاشق چایخوری

مراحل تهیه کیک شکلاتی ساده

برای درست کردن کیک شکلاتی خوشمزه در خانه مراحل زیر را طی کنید.

مرحله اول

در ابتدا برای تهیه‌ی کیک شکلاتی، فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم تا به خوبی گرم شود. توجه داشته باشید در صورتی که از فر‌های برقی و یا مایکروفر استفاده می‌کنید، باید حرارت را روی ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

مرحله دوم

در ادامه قالب مورد نظرمان را با کاغذ روغنی و یا روغن به خوبی پوشش می‌دهیم.  طبق روال معمول در تهیه کیک و شیرینی، مواد خشک شامل آرد، بیکینگ پودر، نمک و پودر کاکائو را به خوبی الک کرده و پس از دو یا سه بار الک کردن با یکدیگر مخلوط می‌کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله تخم‌مرغ‌ها را به همراه شکر و وانیل داخل یک ظرف مناسب ریخته و سپس با دور تند همزن به مدت ۵ دقیقه به خوبی مخلوط می‌کنیم تا ترکیب مورد نظر کشدار و کرم رنگ شود. توجه داشته باشید که پف دار شدن تخم مرغ و روشن شدن ترکیب یکی از مهم‌ترین موارد تاثیر‌گذار در تهیه کیک کاکائویی است.

مرحله چهارم

حالا همزن را روی دور متوسط قرار داده و شیر یا آب را با بقیه مواد در مدت ۳۰ ثانیه به خوبی مخلوط می‌کنیم. به طور کلی اضافه کردن هر نوع از مایعات به غیر از آب به ترکیب کیک مورد نظر، باعث سنگین‌تر شدن بافت کیک می‌شود.

مرحله پنجم

مرحله بعدی اضافه کردن روغن به ترکیب مواد است. توصیه می‌شود از روغن‌های مایع گیاهی برای کیک استفاده شود.

مرحله ششم

در ادامه ترکیب مواد خشک و آرد را در طی سه مرحله به ترکیب مخلوط شده اضافه می‌کنیم. توجه داشته باشید که مواد را به آرامی از یک سمت مخلوط کنید تا مایه کیک یکدست و صاف شود. در صورتی که مایه کیک مورد نظر بسیار رقیق بود، می‌توانید ۱ قاشق غداخوری آرد الک شده را به ترکیب اضافه کنید.

مرحله هفتم

در نهایت مایه آماده شده کیک را داخل قالب ۲۳ سانتی میریزیم و چند بار قالب را روی روی سطح کار می‌کوبیم تا هوای اضافی درون مایه کیک کاملا خارج شود. توجه داشته باشید حتما قالب مورد نظر را پیش از ریختن مایه کیک با کاغذ روغنی پوشانده و دیواره‌های آن را با روغن به خوبی چرب کنید.

مرحله هشتم

در ادامه قالب را درون فر که از قبل روی ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده‌ایم، قرار می‌دهیم. ۴۵ تا ۵۰ دقیقه به آن زمان می‌دهیم تا به خوبی بپزد. با توجه به متفاوت بودن نوع فر‌ها و دمای آن‌ها، حتما پس از گذشت ۳۵ دقیقه به وسیله‌ی یک خلال دندان از میزان پخته شدن آن مطمئن شوید. خلال دندان را داخل کیک فرو کرده؛ اگر خلال کاملا تمیز بوده و مواد کیک به آن نچسبیده باشد، به معنای آماده بودن کیک است.

مرحله نهم

بعد از آماده شدن کیک، صبر می‌کنیم تا خنک شده تا در نتیجه به راحتی آن را از قالب خارج کنیم. در این مرحله می‌توانید پس از سرد شدن کیک، گاناش و یا ویفر شکلات را برای تزئین کیک آماده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به طرز تهیه گاناش برای تزئین کیک بپردازیم.

مواد مورد نیاز برای تهیه گاناش:

  • خامه ۲۰۰ گرم
  • شکلات تخته‌ای ۲۵۰ گرم
  • کره ۲۰ گرم
  • وانیل یک قاشق چای خوری

مراحل تهیه گاناش شکلاتی

پیش از شروع کار اگر از شکلات تخته‌ای برای تهیه گاناش استفاده می‌کنید، بهتر است آن را به خوبی خرد کنید تا راحت‌تر نرم شود. همچنین میزان شیرینی شکلات هم به سلیقه و ذائقه افراد وابسته است.

  1. برای شروع خامه، کره و وانیل را دورن یک تابه نچسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم.
  2. با افزایش حرارت، خامه شل شده و کره نیز شروع به ذوب شدن می‌کند. بنابراین ترکیب مورد نظر را تا مخلوط شدن کامل مواد، به خوبی هم می‌زنیم و اجازه می‌دهیم تا از کناره‌های ظرف حباب‌هایی ظاهر شده و مواد به جوش آیند. سپس شکلات را به آن اضافه کنیم.
  3. پس از اضافه کردن شکلات به مواد مورد نظر، حرارت را خاموش کرده و خیلی سریع شروع به هم زدن می‌کنیم.
  4. در این مرحله شکلات با حرارت خامه شروع به ذوب شدن می‌کند. در نتیجه سعی می‌کنیم تا با هم زدن سریع مواد، همه شکلات را به خوبی با بقیه مواد مخلوط کنیم تا مطمئن شویم هیچ تکه‌ای باقی نمانده است. در ادامه آنقدر به هم‌زدن مواد ادامه می‌دهیم تا یک خامه شکلاتی روان تشکیل شود.

در نهایت گاناش تقریبا آماده شده و می‌توانید پس از خنک شدن برای پوشش و کاور کردن کیک کاکائویی مورد نظرمان از آن استفاده کنیم.

در نهایت

کیک کاکائویی ترد و خوشمزه را به همراه یک لیوان چای داغ نوش جان کنید. شما می‌توانید با رعایت نکات گفته شده در این مقاله و طرز تهیه کیک شکلاتی، به راحتی و در کمترین زمان کیک شکلاتی ساده و خوشمزه خود را تهیه کنید. همان‌طور که دیدید، درست کردن کیک شکلاتی خانگی به راحتی امکان پذیر است. همچنین می‌توانید با سلیقه خود گاناش یا کیک را به صورت دلخواه تزئین کنید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 2,33 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.