سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

صیغه محرمیت در دوران نامزدی و پاسخ به سوالات پیرامون

آیا خواندن صیغه محرمیت در دوران نامزدی درست است؟

خواندن صیغه نامزدی محرمیت در دوران نامزدی مخالفان و موافقان بسیاری دارد. عده‌ای آن را مانع بزرگی در یک انتخاب عقلانی و منطقی دانسته و معتقدند این کار باعث می‌شود زوج‌ ها توانایی تصمیم‌گیری مناسب را برای ازدواج از دست بدهند و عده‌ای دیگر این اقدام را واجب و ضروری می‌دانند. اینکه این اقدام تا چه میزان صحیح و عقلانی است، پرسشی است که برای یافتن پاسخ آن سه دیدگاه روان‌شناسی، حقوقی و شرعی را بررسی کرده‌ایم.

خواندن صیغه محرمیت در نامزدی از نظر حقوقی

خواندن صیغه محرمیت اصطلاح عرفی بوده و در قانون همان نکاح موقت (عقد موقت) نامیده می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها، بدون اطلاع از اثرات حقوقی محرمیت که در قانون همان نکاح موقت خوانده می‌شود، ناخواسته با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

بنابراین خانواده‌ها باید بدانند صیغه محرمیت اصطلاح عرفی است در حالیکه قوانین نکاح موقت بر آن حاکم است و باید با تعهدات این نکاح و اثرات حقوقی آن آشنا باشند.

قبل از خواندن صیغه ی عقد موقت، ابتدا باید مهریه ای مشخص شود تا صیغه ی عقد صحیح باشد. حتّی اگر خانم بگوید مهریه نمی خواهم، باز هم عقد صحیح نیست. لذا حتما باید مهریه هر چند اندک مشخص شود.

مزایای خواندن صیغه محرمیت در نامزدی

چون معاشرت‌های آن‌ها از مشروعیت برخوردار است، در اجرای این برنامه از آرامش روانی بیشتری برخوردار خواهند بود و دغدغه و اضطراب گناه و عدم رعایت حدود شرعی را نخواهند داشت. حتی اگر خود دختر و پسر از نظر اعتقادی مقید به این حدود نباشند از نظر دیگران مورد شماتت و اعتراض قرار نخواهند گرفت.

چون روابط آنان شرایط طبیعی دارد بهتر می‌توانند همدیگر را بشناسند. امکان نقش بازی کردن در وضعیت غیرعادی بیشتر است. در صورت جاری شدن صیغه شرایط عادی است و افراد در شرایط عادی ماهیت خود را بهتر بروز می‌دهند.

با این برنامه که از نظر شرع و عرف پذیرفته است معاشرت با اقوام و خویشان طرفین بیشتر انجام می‌گیرد و چون خویشاوندان نزدیک در زندگی نقش دارند، شناخت آنان برای تصمیم‌گیری مناسب ضرورت دارد.

از جمله برنامه‌هایی که در دوره نامزدی می‌تواند نقش مثبت و ارزنده داشته باشد ملاقات‌های متعدد صمیمانه، مسافرت‌های کوتاه، هدیه دادن، شرکت مشترک در مجالس و محافل معنوی است. این برنامه‌ها علاوه بر آنکه موجب تفاهم و صمیمیت بیشتر می‌شود به شناخت هرچه بیشتر طرفین کمک می‌کند.

مشکلاتی که ممکن است با خواندن صیغه محرمیت در نامزدی برایتان به‌وجود بیاید:

در برخی موارد دختر و پسر بعد از خواندن صیغه محرمیت، حد مرزهای لازم را رعایت نکرده و ممکن است دختر باکرگی خود را از دست بدهد. در چنین صورتی ممکن است مرد به دلایلی با جاری شدن نکاح دائم مخالفت ‌کند و در این صورت دختر با مشکلات فراوانی روبه‌رو است.

و لازم به ذکر است که برای مهریه عقد موقت یا همان صیغه محرمیت اغلب مهریه زیادی تعیین نمی‌شود زیرا قرار بر این است که مهریه اصلی در عقد دائم و اصلی که قرار است اتفاق بیفتد تعیین شود. و اینگونه است که دختر بدون گرفتن حقوقش باکرگی خود را از دست داده است.

شکل دوم این خسارت زمانی است که خانواده دختر با دریافت مهریه اصلی، با نکاح موقت موافقت می‌کند. در این صورت نیز اگر دختر از نکاح دائم امتناع ورزد، ضرر متوجه مرد خواهد شد و در مقابل مدت محدود این نکاح موقت، مرد متقبل پرداخت مهریه‌ای سنگین خواهد شد.

این شرایط احتمالی برای هر دو طرف نکاح قابل وقوع است و از نظر قانونی نیز نمی‌توان هیچ یک را ملزم به نکاح دائم کرد.

موضوعی که لازم است در صورت خواندن صیغه محرمیت در دوران نامزدی در معاشرت‌ها حدود تعیین شده رعایت رعایت گردد و خانواده‌های طرفین در انجام روابط نظارت قابل توجهی داشته باشند.

سوالات رایج درباره خواندن صیغه محرمیت در نامزدی

آیا با خواندن صیغه محرمیت در نامزدی ارتباط جنسی جایز است؟ آیا پسر می‌تواند این تقاضا را از دختر داشته باشد ؟

صیغه محرمیت در حقیقت همان عقد موقت است و از نظر جواز استمتاعات جنسی مانند عقد دائم است، اما طرفین می توانند در ضمن این عقد (ازدواج موقت) با یک دیگر شرط کنند که بعضی از استمتاعات و بهره گیری های جنسی را نداشته باشند؛

در ازدواج موقت یا متعه اختیار با زن است که مشخص کند مرد چه بهره ی جنسی از زن ببرد و حق دارد که برای حد و حدود این روابط برای مرد شرط بگذارد و آن را می تواند در شرط ضمن العقد بیاورد.

عدول از این شرط هم باید با اذن زن صورت گیرد و مرد که با قبول شرط زن، تزویج را قبول کرده، نمی تواند خلاف شرط زن خواسته ای داشته باشد. در نامزدی عرف ما این است که دختر باکره بودن خود را تا ازدواج دائم حفظ نماید.

اصولا اگر افراد در موقع جاری کردن خطبه ی محرمیت با فردی آشنا با این مسایل مشورت کرده و آگاهانه وارد قضیه شوند، می توانند از خیلی مسایل احتمالی در آینده جلوگیری به عمل بیاورند.

از دیدگاه عرفی و فرهنگ عمومی بهتر است آمیزش جنسی تا زمان ازدواج و شروع زندگی مشترک به تاخیر افتد. تجربه نیز نشان داده که این کار باعث تشدید علاقه زوجین نسبت به هم شده و از سوی دیگر انگیزه زوجین را در برداشتن موانع ازدواج و شروع زندگی مستقل تقویت می کند.

آیا می‌توان با وجود خواندن صیغه محرمیت، نامزدی را به هم زد ؟

خواندن صیغه محرمیت و یا همان عقد موقت هیچ گونه الزامی از نظر حقوقی و شرعی برای عقد دائم ایجاد نمی‌کند. و بعد از پایان مدت زمان عقد موقت محرمیتی بین دختر و پسر وجود ندارد.

در خواستگاری، توافق پسر و دختر و یا خانواده‌های دو طرف درباره نکاح یا ازدواج آتی ایجاد تعهد و حتی مشروعیت رابطه زناشویی نمی‌کند. طبق قانون مدنی وعده ازدواج، ایجاد علقه زوجیت نمی‌کند، اگرچه تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر‌ شده است، پرداخته شده باشد.

بنابراین هر یک از زن و مرد، در زمان خواستگاری و مادام که عقد نکاح جاری نشده است، می‌تواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی‌تواند به هیچ‌وجه، او را مجبور به ازدواج کرده یا به جهت صرف امتناع از وصلت، مطالبه خسارتی کند و تا زمانی که عقد ازدواج منعقد نشده‌است نمی‌توان دو طرف را ملزم به زندگی زناشویی دانست و وعده‌هایی که عرفا بین خانواده‌ها تبادل می‌شود، ارزش حقوقی و یا سند رسمی را ندارد.

لازم به ذکر است، پسری که با قول ازدواج دائم به دختر به خواسته‌های جنسی خود در این مدت می‌رسد نسبت به دختر متعد بوده و باید به تعهداتش عمل کند و در غیر این صورت کار غیر انسانی و غیر اخلاقی را مرتکب می‌شود. اما باید به دختران تذکر داد که در این مدت از اتفاق افتادن آن جلوگیری کنند که احتمال به وجود آمدن این شرایط و مشکلات هم نباشد.

نظر یکی از علمای دین درباره‌ خواندن صیغه در دوران نامزدی

حجت الاسلام شهاب مرادی: درصد کمی از گفت و گو های قبل از خواستگاری مرتبط با ازدواج است؛ دوست بودن دختر و پسر نامحرم با هم شرعا حرام است؛ بنده صیغه موقت و محرمیت را توصیه نمی‌کنم و پسری که به خواستگاری دختری رفته است، قبل از تصمیم به ازدواج دلیلی ندارد که به یکدیگر محرم شوند.

برخی از خانواده­ ها صحبت کردن دختر و پسر درباره ازدواج را خوب نمی­ دانند که منشأ برخی از طلاق­ ها همین مسأله است. توصیه می‌شود که جلسات آشنایی و معاشرت طرفین با حضور خانواده‌ها باشد.

جلسه خواستگاری هم در خانه و هم بیرون از خانه برگزار شود و در خواستگاری بیرون از خانه والدین نیز همراه دختر و پسر باشند که در طول مسیر می‌توانند رفتار پسر در بیرون از منزل را مورد بررسی قرار دهند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 23, میانگین امتیاز: 3,83 از 5)
Loading...