پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

مروری کوتاه بر شرایط تحصیل در ترکیه

بهبود سریع کیفیت آموزشی و جاذبه‌های توریسی، ترکیه را به مکانی عالی برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. این کشور دارای پیوندهای بین‌المللی متعددی است و موقعیت آن باعث می‌شود که ارتباط خوبی برای آسیا و اروپا باشد.

بیش از ۲۲۰۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در سال تحصیلی ۲۰۲۰/۲۱ ترکیه را برای تحصیل انتخاب کردند. دولت ترکیه با هدف جذب ۳۵۰۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی طی چند سال آینده، مایل است این تعداد را افزایش دهد. دانشگاه های ترکیه به دانشجویان این فرصت را می‌دهند که تجربه آموزش عالی بی‌نظیری کسب کنند. ۱۸۳ موسسه آموزش عالی در ترکیه وجود دارد که ۱۰۹ مورد از آن‌ها دانشگاه دولتی هستند و ۷۴ موسسه غیرانتفاعی خصوصی هستند. شما می‌توانید از این دانشگاه‌ها، مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بگیرید.

علیرغم اینکه سیستم آموزش عالی ترکیه یکی از جوان‌ترین سیستم‌های جهان است، در حال حاضر شهرت خوبی در سراسر جهان به دست آورده است. ۲ دانشگاه ترکیه در رتبه بندی ۶۰۰ دانشگاه جهانی QS در سال ۲۰۲۲ وجود دارند. بالاترین رتبه دانشگاه کوچ است که در گروه ۵۱۱-۵۲۰ قرار دارد. رتبه بعدی دانشگاه بیلکنت است که در گروه ۵۴۱-۵۵۰ قرار دارد. ۷ دانشگاه دیگر ترکیه در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر وجود دارد.

تحصیل در ترکیه

چند کلامی راجع به کشور ترکیه

ترکیه که در چندین قاره، از جمله اوراسیا، خاورمیانه، آسیای غربی، شبه جزیره بالکان و اروپای جنوب شرقی واقع شده است، خانه بیش از ۸۰.۸ میلیون نفر است. این کشور با ۸ کشور یونان، بلغارستان، گرجستان، ارمنستان، نخجوان، ایران، عراق و سوریه مرز زمینی دارد. همچنین در سه دریای مختلف، دریای اژه، دریای سیاه و دریای مدیترانه قرار دارد.

ترکیه تاریخ طولانی و پیچیده‌ای دارد که در طول سالیان متمادی تهاجمات و اشغال‌های زیادی تجربه کرده است. ترکیه همچنان در دنیای سیاسی آشفتگی را تجربه می‌کند، اما همچنان یک انتخاب عالی برای هر دانشجویان است. فرهنگ این کشور نیز متنوع است، با اینکه به روی جهان غرب باز می‌شود، اما ارزش‌های سنتی خود را نیز حفظ می‌کند. شما همچنین تأثیرات فرهنگ آناتولی و عثمانی را در ترکیه خواهید دید.

هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه

از شرایط تحصیل در ترکیه، پرداخت شهریه‌ی لازم جهت تحصیل و ارائه‌ی تمکن مالی قانع‌کننده جهت زندگی در این کشور است. ترکیه از لیر ترکیه  به عنوان واحد پول خود استفاده می‌کند. شهریه‌ای که می‌پردازید بستگی به این دارد که کجا و به چه زبانی تحصیل کنید. رشته‌های تحصیلی ارائه شده به زبان ترکی نسبت به رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی ارزان‌تر هستند. دانشگاه‌های خصوصی نیز گران‌تر از دانشگاه‌های دولتی خواهند بود. به طور متوسط، باید انتظار داشته باشید که سالانه بین ۱۶۰۰ تا ۹۰۰۰ لیر در یک موسسه دولتی پرداخت کنید. دانشگاه‌های خصوصی مجازند هزینه‌های خود را تعیین کنند و به طور متوسط ​​تا ۱۱۰۰۰۰ لیر در سال از دانشجو، دریافت کنند. چندین بورسیه‌ی تحصیلی نیز برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل معافیت از شهریه، کمک هزینه ماهانه و پوشش بیمه سلامت می‌شود.

هزینه زندگی شما به محل زندگی شما بستگی دارد. شهرهای بزرگتر گران‌تر از شهرهای کوچک‌تر خواهند بود. به طور متوسط، برای زندگی در ترکیه باید بین ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ لیر در ماه بودجه داشته باشید. این به حساب محل اقامت، غذا و سفر شما به ترکیه است. علاوه بر هزینه‌های زندگی خود، باید بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ لیر در هر ترم برای کتاب و هزینه‌های اداری احتمالی بودجه داشته باشید. هزینه‌ی دیگری که دانشجویان باید در نظر بگیرند بیمه‌ی درمانی است. همچنین شما باید یا در موسسه تامین اجتماعی ترکیه ثبت نام کنید یا مطمئن شوید که یک بیمه نامه درمانی معتبر برای مدت تحصیل خود دارید.

ویزای تحصیلی ترکیه

اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید، باید ویزای تحصیلی دریافت کنید. این فرآیند را می‌توان قبل از ورود به ترکیه در کنسولگری یا سفارت ترکیه در ایران انجام داد. هنگامی که به شما ویزا داده شد، می‌توانید به عنوان دانشجو ثبت نام کنید و همچنین می‌توانید مجوز اقامت دریافت کنید. درخواست شما برای اجازه اقامت باید ظرف یک ماه پس از ورود شما به کشور انجام شود و می‌توان آن را در ستاد پلیس محلی تکمیل کرد. برای انجام این کار، باید مدرکی مبنی بر ثبت نام خود در دانشگاه‌های ترکیه ارائه دهید، همچنین باید پاسپورت، ویزای دانشجویی ترکیه، عکس‌ها و پول هزینه خود را ارائه دهید.

زبان در کشور ترکیه

زبان رسمی ترکیه ترکی استانبولی است. چندین زبان دیگر وجود دارد در سراسر کشور به آن‌ها صحبت می‌شود: کورمانجی، عربی، زازا، کاباردی و …

مدارک تحصیلی در ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌شود. اگر به زبان انگلیسی تحصیل کنید، باید مدرکی دال بر مهارت خود ارائه دهید. اگر استانداردهای لازم را ندارید، ممکن است بتوانید در یک دوره زبان شرکت کنید تا به پیشرفت شما کمک کند.

حتی اگر قادر به تحصیل به زبان انگلیسی هستید، باید تلاش کنید تا حد امکان زبان ترکی را یاد بگیرید. برقراری ارتباط با افراد محلی و سایر دانشجویان بهترین راه برای تمرین است. این مهارت نه تنها زندگی روزمره شما را آسان تر می‌کند، بلکه در رزومه‌ی شما نیز عالی به نظر می‌رسد.

شهرهای برتر ترکیه جهت تحصیل

آنکارا

پایتخت ترکیه، آنکارا، خانه‌ی بیش از ۵.۴ میلیون نفر است. این شهر که از لحاظ تاریخی با نام‌های آنسیرا و آنگورا شناخته می‌شود، از سال ۱۹۲۳ پایتخت ترکیه بوده است. این شهر علاوه بر اینکه مرکز دولتی این کشور است، نقش مهمی در بخش‌های تجاری و صنعتی نیز دارد. جاذبه‌های فرهنگی بسیاری از جمله موزه‌ها، تئاترها و گالری های هنری در این شهر وجود دارد.

در شهر آنکارا چندین دانشگاه قرار دارد. دانشگاه آنکارا که در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد، اولین دانشگاهی بود که پس از ایجاد جمهوری ترکیه تأسیس شد. همچنین موسساتی مانند دانشگاه بیلکنت، دانشگاه اقتصاد و فناوری TOBB و دانشگاه فنی خاورمیانه را در آنکارا خواهید یافت.

استانبول

استانبول بزرگترین شهر ترکیه است که بیش از ۱۵ میلیون نفر را در خود جای داده است. در طول تاریخ به بیزانس و قسطنطنیه معروف بوده است. استانبول به دلیل قرار گرفتن در مسیر تاریخی معروف جاده ابریشم و تنها مسیر دریایی بین دریای سیاه و دریای مدیترانه، همیشه یک شهر صنعتی مهم بوده و همچنین جمعیت جهان وطنی را به خود جذب کرده است.

چندین موسسه‌ی آموزش عالی، دولتی و خصوصی در استانبول وجود دارد. دانشگاه استانبول قدیمی‌ترین موسسه در شهر است و در سال ۱۴۵۳ تاسیس شد. تقریبا ۱۰۰۰۰۰ دانشجو هر ساله در این دانشگاه دولتی ثبت نام می‌کنند. همچنین دانشگاه فنی استانبول در این شهر واقع شده است که سومین دانشگاه قدیمی جهان در زمینه علوم مهندسی است.

aralgam-logo

مهاجرت تحصیلی به ترکیه با آرال گام

اگر قصد دارید در کشوری مقرون به صرفه و چندفرهنگی مثل کشور ترکیه تحصیل کنید و با مدرکی معتبر به کار در ترکیه یا هر کشوری که می‌خواهید بپردازید، توصیه می‌کنیم که از وکیلان باتجربه در موسسه‌ مهاجرتی آرال گام کمک بگیرید.

آرال گام (www.aralgam.com) سال‌ها به صورت تخصصی و حرفه‌ای در زمینه‌ی انواع مهاجرت به کشور ترکیه فعالیت کرده و با مشاوره‌ی رایگان و خدمات همه جانبه به شما کمک می‌کند تا در مسیری که می‌خواهید قدم بگذارید و به صورت تضمینی، به هدف خود، یعنی مهاجرت به کشور ترکیه برسید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 1,00 از 5)
Loading...
این محتوا صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار فوق منتشر شده است و تصویر زندگی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.