سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
×

سوغاتی های که نمی دانستید در این ۳ شهر وجود دارند!

سوغات

در ایام عید نوروز که بازار مسافرت و گشت و گذار در مکان‌های گردشگری داغ است، کمتر کسی است که درباره سوغاتی‌ها و صنایع دستی آن شهرها سخن بگوید. در حالی‌که صنایع دستی و سوغاتی‌ها جزئی جداناپذیر از جاذبه گردشگری هر شهر به‌شمار می‌آیند. چراکه صنایع دستی هر شهر، به‌نوعی امضای آن دیار است و افراد می‌توانند ضمن بازدید از مکان‌های گردشگری شهری که به آن سفر کرده‌اند با فرهنگ مردمان آن شهر هم بیشتر آشنا شده و بر تجربیات خود بیفزایند.

بنابراین ما در این‌جا تصمیم گرفتیم تا در خصوص صنایع دستی و سوغاتی‌های سه شهر پرمسافر اصفهان، قم و مشهد صحبت کنیم، تا در زمان سفر به این شهرها، بتوانید با خرید سوغاتی ارزشمند و صنایع دستی آن خطه، سفری به یاد ماندنی برای خود و آنان که دوستشان دارید به یادگار بگذارید.

آشنایی با صنایع دستی شهرهای قم، مشهد و اصفهان

سه شهر قم، مشهد و اصفهان از جمله شهرهای توریستی و پرمسافری است که سالانه از اقصی نقاط ایران و جهان، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.  در واقع این شهرها علاوه بر این‌که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای ‌داده‌‌اند، از فرهنگ غنی و صنایع دستی ارزشمندی برخوردارند، که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

صنایع دستی شهر قم

شهر قم به واسطه مرقد حضرت معصومه(س)،  دیگر جاذبه‌های گردشگری‌اش و هم‌چنین نزدیک بودنش به  پایتخت، یکی از مهم‌ترین شهرهای زیارتی و سیاحتی ایران به‌شمار می‌آید. بنابراین این شهر در ایام مختلف سال و به ویژه تعطیلات نوروزی و مناسبت‌های مذهبی، پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور است.  فراموش نکنید، در این ایام، قبل از سفر، محل اقامت خود را از طریق سایت اتاقک اجاره کنید. برای این کار هم فقط  کافی است، از اینجا وارد سایت شده و اقامتگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

اغلب گردشگران در زمان سفر به قم، دوست دارند، در کنار زیارت، یادگاری‌های ارزشمندی هم برای دوستان و آشنایان خود تهیه کنند. سوغات قم از تنوع بسیار زیادی برخوردار است. برخی از سوغاتی‌ها، خوراکی‌های خوشمزه هستند و برخی جزو صنایع دستی قم محسوب می‌شوند.

یکی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین سوغاتی‌های قم، سوهان است که قدمت پخت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. شکلات پیچ زنجبیلی هم از دیگر سوغاتی‌های خوراکی قم است که البته به نام شکلات گورخری هم شناخته می‌شود. دیگر سوغاتی‌های شهر قم شامل قالی دستبافت ابریشمی، انگشترهایی با سنگ‌های قیمتی وخرمهره هستند. خرمهره نوعی سنگ فیروزه‌ای رنگ است که برای رفع چشم زخم و انرژی منفی کاربرد دارد.

آشنایی با صنایع دستی اصفهان

شهر فرهنگ و هنر اصفهان از شهرهای زیبا و تاریخی ایران است که هر ساله در ایام نوروز مسافران زیادی، را به خود جذب می‌کند. بنابراین برای این‌که در زمان سفر به شهر اصفهان با مشکل اسکان مواجه نشوید، از اینجا وارد پروفایل مربوط به اصفهان در سایت اتاقک شده و متناسب با بودجه و نیاز خود، محل اقامت مورد نظرتان را انتخاب کنید.

در خصوص جاذبه‌های گردشگری این شهر باید گفت، در کنار ابنیه‌های تاریخی‌اش، آثار ارزشمند و بسیار زیبایی مانند قالی‌بافی، قلم‌زنی، خاتم‌کاری، مسگری، میناکاری، فیروزه‌کوبی، قلمکاری، عبا‌بافی، هنر مشبک، سوزن‌دوزی، صحافی، خوشنویسی، قلمدان‌‌سازی، گیوه‌‌بافی و گیوه‌‌دوزی، نگارگری، نقره و ملیله‌‌کاری، منبت‌‌کاری، زرباف و قلمکار‌سازی هم توسط هنرمندان عزیز اصفهانی خلق می‌شوند.

هم‌چنین کاشی‌کاری، گچ‌بری، گره‌چینی، معرق‌‌کاری و نقاشی مینیاتور هم از دیگر هنرهای ارزشمند اصفهان به‌شمار می‌آید. علاوه بر صنایع دستی می‌توان خوراکی‌های خوشمزه‌ای نظیر گز، پولکی، سوهان، سوهان عسلی، جوز قندی، شیرینی کرکی، برشتوک، نبات اصفهان و گوش‌فیل را هم به‌عنوان سوغاتی خوشمزه انتخاب کرد.

صنایع دستی و سوغاتی‌های شهر مشهد

مشهد از شهرهای تفریحی و مذهبی ایران به‌شمار می‌آید و وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) هم در این شهر باعث شده تا شمار زیادی از گردشگران آن را برای سفر انتخاب کنند. در تمامی ایام سال مشهد شلوغ و پرمسافر است، اما در ایام عید نوروز، بسیاری از افراد برای لحظه تحویل سال و تعطیلات به این شهر سفر می‌کنند. حال اگر این ایام را برای سفر به مشهد انتخاب کرده‌اید، بهتر است قبل از حرکت، وارد لینک زیر شده و از اینجا برای رزرو اقامتگاه مورد نظرتان، به‌صورت آنلاین اقدام کنید.

زمانی که به مشهد سفر کرده‌اید و برای زیارت به حرم مطهر اما رضا(ع) رفتید، در اطراف حرم مطهر دنیایی از مغازه‌های رنگارنگی را می‌بینید که سوغاتی‌های شهر مشهد را عرضه می‌کنند. از صنایع دستی و سوغاتی‌های ارزشمند این شهر می‌توان به مواردی نظیر زعفران، زرشک، نخودچی و کشمش، شکلات زنجبیلی، سنگ فیروزه، مهر و تسبیح و قالی مشهد اشاره کرد.

سخن آخر

سفر به شهرهای مختلف ایران در ایام نوروز می‌تواند لحظات بسیار خوش و به‌یاد ماندنی را برای شما رقم بزند. حال اگر می‌خواهید خاطرات سفرتان را حفظ کنید، بهتر است صنایع دستی زیبا و ارزشمند آن دیار را با خود به‌یادگار بیاورید.

سایت اتاقک هم با اجاره آنلاین اقامتگاه‌های باکیفیت و مقرون به صرفه در نقاط مختلف کشور، به هرچه بهتر شدن سفرتان کمک خواهد کرد تا در زمان سفر با مشکل اسکان مواجه نشده و سفری خاطره‌انگیز داشته باشید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.