سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

طرز خشک کردن انجیر تازه در منزل و نحوه نگهداری آن

خشک کردن انجیر به روش های صحیح باعث می شود مواد مغذی آن تا ماهها حفظ شده و در تمامی فصول بتوان از خواص درمانی انجیر استفاده کرد. انجیر جایگزینی مناسب برای قند چای است. قرار دادن انجیر در رژیم غذایی به دلیل خواص فوق‌العاده آن، به سلامت خانواده کمک شایانی می کند.

خشک کردن انجیر تازه در منزل

طریقه خشک کردن انجیر 

برای خشک کردن انجیر، بهتر است اجازه داده شود این میوه بر روی درخت نیم‌خشک شده و به‌صورت طبیعی ریزش کند. چیدن انجیر تازه به منظور خشک کردن آن، کیفیت محصول نهایی را کاهش خواهد داد.

در ادامه با تفاوت انجیر خشک و تازه ، خواص این میوه مفید و روش های خشک کردن انجیر و نکاتی در این خصوص آشنا می شوید.

تفاوت انجیر خشک و تازه

زمانی که میوه ها در تماس با نور و اکسیژن خشک می شوند مواد مغذی آنها کاهش می یابد، از جمله برخی ویتامین ها مانند ویتامین C و اسید فولیک. با این وجود برخی اثرات میوه های خشک از میوه های تازه بیشتر است مثلا انجیر، توت و آلوی خشک اثر ملینی بیشتری دارند. میوه های خشک، فیبر، آهن و پتاسیم بالایی دارند.

وقتی انجیر خشک می شود، آب موجود در آن خارج شده و مواد معدنی ، ویتامین ها و کالری آن افزایش می یابد.

انجیر خشک ماندگاری زیادی دارد، بر خلاف انجیر تازه که به ندرت بیش از یک هفته می توان در یخچال سالم نگهداشت،

در طب سنتی به افرادی که مزاج سرد و خشک دارند مصرف انجیر تازه (تر) و یا خیسانده انجیر خشک توصیه شده است. افراد دارای طبع سرد و تر نیز بهتر است برای جلوگیری از غلبه این طبع، از انجیر خشک استفاده نمایند.

چه انجیری برای خشک کردن مناسب است؟

بهترین نوع انجیر برای تهیه انجیر خشک مرغوب ، انجیر استهبانات است. این انجیر، زرد و خوشرنگ و بسیار شیرین است که پس از خشک شدن شبیه انجیر خشک های بازاری می شود.

هنگام خرید انجیر تازه دقت کنید مزه میوه ترش نباشد. تازگی پوست میوه تازه و انجیر تا حدودی نرم باشد. در غیر این‌ صورت میوه نارس بوده و بخشی از شیره تند و تیز انجیر با محصول همراه است. البته نرم بودن بیش از حد نیز ممکن است با افت کیفیت محصول همراه باشد.

خشک کردن انجیر در باغات

خشک کردن انجیر در آفتاب

در باغات عمده تولید انجیر، از روش خشک کردن زیر نور خورشید استفاده می‌شود. میوه انجیر تا زمان نیمه خشک شدن بر روی درخت می‌ماند. پس از ریزش میوه و جمع‌آوری آن از زیر درخت، در جایگاه خاصی که از قبل ساخته شده ریخته می‌شود. این جایگاه‌ها به «اشپنگ» معروف بوده و البته دارای اسامی محلی دیگری نیز می‌باشند. باید سعی کرد انجیر بر روی اشپنگ به‌ صورت یک لایه قرار گیرد.

اشپنگ باید به‌گونه‌ای ساخته شود که در طول روز در معرض نور آفتاب قرار داشته باشد. مدت زمان مورد نیاز برای خشک شدن انجیر در اشپنگ به گرمی و درجه حرارت هوا و نیز میزان خشکی اولیه انجیر بستگی دارد. به‌طور کلی می‌توان گفت خشک شدن انجیر در اشپنگ در حدود ۳ تا ۵ روز به طول می‌انجامد. جمع کردن انجیر از روی اشپنگ نیز بایستی در صبح زود و قبل از تابش آفتاب صورت گیرد. چرا که با گرم شدن آن، میوه حالت نرمی به خود گرفته و نگهداری آن را مشکل می‌کند. در صورتی‌ که انجیر جمع‌آوری شده به اندازه کافی خشک نشده و در نگهداری آن دقت کافی نشود، به مرور ممکن است تغییر رنگ داده و کیفیت اولیه خود را از دست بدهد.

خشک کردن انجیر در کارخانه

در کارخانه‌ها برای خشک کردن انجیر از مواد خشک کننده استفاده می‌کنند. معمولا اکثر فرآیندهای خشک کردن مواد غذایی، شامل استفاده از هوای داغ می‌باشد. خشک کن‌ هوایی، با کریستاله کردن مواد غذایی، آنها را شبیه‌تر به شکل اولیه خود خشک می‌کند.

انجیر روی توری

روش صحیح خشک کردن انجیر در منزل

خشک کردن انجیر می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. اولین و معمولترین روش، استفاده از نور آفتاب می‌باشد. استفاده از جریان هوا و باد نیز می‌تواند در خشک کردن انجیر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین حرارت دادن انجیر یکی از روش‌های خشک کردن آن می‌باشد. به دلیل شرایط متفاوت موجود، ممکن است روش خشک کردن انجیر در باغات تولیدی عمده، در منازل و در کارخانه‌ها با هم متفاوت باشد.

نکته‌ای که مجددا بایستی متذکر شویم اینکه بایستی به میوه انجیر تا زمان نیمه‌خشک شدن و ریزش طبیعی زیر درخت فرصت داد. هم چنین هنگام چیدن، کمی از ساقه به انجیر متصل باشد.

در تمامی روش ها پیش از هر کاری انجیرها را بشویید، سپس انجیر را درسته با کمی ساقه خشک کنید یا ساقه آن را چیده و از وسط به دو نیم کنید.

روش سنتی خشک کردن انجیر در آفتاب

در صورت فراهم بودن شرایط و وجود فضای آزاد در منزل، میوه انجیر را می‌توان به کمک نور خورشید و یا بهره‌گیری از جریان هوا خشک کرد. استفاده همزمان از هر دو روش نیز معمول بوده و معقول‌تر می‌باشد. انجیر را روی توری مشبک و در یک جهت چیده و به مدت چند روز در معرض نور خورشید قرار دهید. روی انجیرها را با یک توری نازک بپوشانید تا از گرد و غبار و حشرات در امان باشد.

انجیر در حال خشک شدن

وقتی که انجیرهای شما خشک شد باید آنها را صبح زود جمع کنید چون گرم شدن هوا باعث نرم شدن میوه می شود و ماندگاری آن را پایین می آورد.

می توانید برای خشک کردن انجیر ، میوه‌ها را به شکل تسبیح از نخ عبور داده و در محلی که در معرض نور خورشید باشد آویزان کنید. گاهی قبل از شروع خشک کردن انجیر با این روش، مقداری آرد به آن زده می‌شود.

به نخ کشیدن انجیر

نحوه خشک کردن انجیر در فر 

فر را از قبل گرم کرده و دمای آن بر روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد (۱۴۰ درجه فارنهایت)  قرار گیرد. سپس میوه انجیر را روی صفحه مشبکی درون فر قرار دهید. درب فر بایستی کمی باز باشد تا رطوبت انجیر از فر خارج شود.  مراقب باشید درجه حرارت از ۱۳۵ درجه بیشتر نشود. در غیر اینصورت انجیر بسیار داغ شده و پخته می‌شود. همچنین انجیر درون فر بایستی هر چند وقت یک‌بار چرخانده و پشت و رو گردد.

خشک کردن انجیر در فر

مدت زمان مورد نیاز برای ماندن انجیر نیمه خشک درون فر در حدود ۱۲ تا ۱۸ ساعت می‌باشد. انجیر تازه (تر)، ممکن است درون فر تا ۳۶ ساعت زمان نیاز داشته باشد. انجیر خشک زمانی به‌ دست آمده که آب داخل میوه کاملا خشک شود و انجیر حالت چروکیدگی پیدا کند.

خشک کردن انجیر با دستگاه خشک کن

برای این کار باید دمای دستگاه را روی ۱۱۰ درجه قرار دهید تا انجیرها بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت خشک شوند.

خشک کردن انجیر در خشک کن

خشک کردن انجیر شیرین

قبل از اینکه انجیر را خشک کنید ۱ فنجان شکر را در ۳ فنجان آب حل کنید و بگذارید بجوشد و به قوام بیاید. انجیرها را به آّب شکر اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه آهسته بجوشد. سپس انجیر ها را از آب خارج کرده و با آفتاب یا با فر خشک کنید.

کالری انجیر چقدر است؟

هر ۴۰ گرم انجیر تر که معادل یک چهارم لیوان میوه خرد شده است حدود ۱۰۶ کالری دارد و می تواند ۲۰ درصد نیاز روزانه بدن را تامین کند.

چند یک کیلو انجیر تازه چقدر انجیر خشک می دهد؟

از هر یک کیلو انجیر تازه تقریبا ۳۰۰ گرم انجیر خشک حاصل می شود.

روش نگهداری انجیر خشک

انجیر خشک را باید در ظروف دربسته در جایی خنک و خشک و یا در فریزر قرار دهید. به این ترتیب انجیر را می توانید  یک سال و نیم تا دو سال نگهداری کنید

فواید انجیر خشک

انجیر خشک نفخ و باد معده را درمان می کند.

انجیر خشک قند فراوان دارد و مقوی و نیروبخش است.

انجیر خشک ۵ برابر انجیر تازه کالری دارد.

انجیر خشک منبع آهن بوده و برای افراد کم خون مفید است.

داروی رفع یبوست و  کنترل فشار خون است.

انجیر از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

از ریزش مو جلوگیری می کند.

خاصیت ضد سرطان دارد.

انجیر سرشار از مواد معدنی مغذی شامل آهن، کلسیم و پتاسیم است.

انجیر سرشار از ویتامین ب ۶ بوده و در پیشگیری از تهوع بارداری مفید است.

برای افزایش شیر مفید است.

نکته مهم : انجیر با میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 375, میانگین امتیاز: 4,22 از 5)
Loading...