پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

روانشناسی رنگ ها

در سال ۱۶۶۶ میلادی، دانشمند انگلیسی «ایزاک نیوتن» کشف کرد که وقتی نور سفید خالص از یک منشور عبور می‌کند، به همه رنگ‌های قابل مشاهده تقسیم می‌شود. نیوتن همچنین دریافت که هر رنگ از طول موج واحد تشکیل شده است و دیگر نمی‌توان آن را به سایر رنگ‌ها تجزیه کرد. آزمایش‌های بعدی نشان داد که می‌توان از نور برای ایجاد رنگ‌های دیگر نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، رنگ قرمزی که با نور زرد ترکیب شود، رنگ نارنجی را پدید می‌آورد. برخی از رنگ ها، مانند سبز و سرخابی نیز هنگام مخلوط شدن، یکدیگر را خنثی می‌کنند و منجر به ایجاد نور سفید می‌شوند. اگر تا به حال نقاشی کرده اید، پس حتماً متوجه شده اید که چگونه می‌توان رنگ‌های خاصی را برای ایجاد سایررنگ‌ها مخلوط کرد.

روانشناسی رنگ ها

«اندرو الیوت» و «مارکوس مایر»، دو محقق سرشناس در زمینه رنگ‌ها می‌گویند: «با توجه به شیوع و کاربرد گسترده رنگ ها، انتظار می‌رود که مقوله روانشناسی رنگ‌ها توسعه چشمگیر و مثبتی بیابد. اما جای تعجب است که تا به امروز مطالعات تئوری و تجربی اندکی در مورد تأثیر رنگ بر عملکرد روانشناختی انجام شده است. اغلب کار‌هایی که تاکنون انجام شده نیز بیشتر به دنبال دغدغه‌های کاربردی صورت گرفته و نه دقت‌های علمی»

به دنبال عدم تحقیق کلی در این زمینه، مفهوم روانشناسی رنگ به موضوع داغ زمینه‌هایی همچون بازاریابی، هنر، طراحی و سایر فعالیت‌هایی این چنینی تبدیل شده است. با این حال اگر چه بخش عمده‌ای از شواهد موجود در چنین زمینه‌هایی در حال ظهور است، اما محققان و متخصصان چند اکتشاف و مشاهدات مهم راجع به روانشناسی رنگ و تأثیر آن بر خلق و خو، احساسات و رفتار‌ها انجام داده اند. به عنوان مثال، در حالی که از رنگ سفید در بسیاری از کشور‌های غربی برای نشان دادن پاکی و بی گناهی استفاده می‌شود، در برخی از کشور‌های شرقی به عنوان نمادی از عزاداری دیده می‌شود.

از نظر روانشناسی هر رنگی تاثیری بر شخصیت افراد می گذارد و حس های مختلفی در طرف مقابل ایجاد می کند. در این مقاله قصد داریم تا بررسی دقیق رنگ ها در هر زمینه ای به نتیجه ای آموزنده برسیم. با آوید چوب همراه باشید تا در این مقاله با نظریه روانشناسان و کارشناسان بیشتر آشنا شوید. رنگ ها به سه دسته تقسیم می شوند. دسته ی اول دسته ی رنگ های پررنگ یا اصطلاحا جیغ می باشد همچون رنگ های قرمز ، نارنجی و … . معمولا از این رنگ ها برای جلب توجه و در حوزه های تبلیغات استفاده می کنند. از جمله کارت های ویزیت که در دفاتر تبلیغاتی استفاده می شود و یا تابلو های تبلیغات که روزانه در شهر ها و جاده های برون شهری می بینیم از این دسته تبلیغات هستند که برای جلب توجه از این رنگ های دسته ی اول استفاده می شود. دسته ی دوم دسته ی رنگ های نرمال هستند که به راحتی خوانا هستند ولی جلب توجهی نمی کنند همچون دسته ی اول . ولی به راحتی قابل خوانش هستند و چشم را نمیزنند. همچون رنگ های آبی ، سبز و … . این دسته از رنگ ها معمولا برای استفاده های معمولی که نیازی به جلب توجه نیست و صرفا فقط خوانا بودن آن مورد اهمیت است. با این وجود که برداشت از رنگ تا حدودی ذهنی است، برخی از تاثیرات رنگی معنای جهانی دارند؛ رنگ‌های موجود در سمت قرمز طیف رنگ‌ها به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند و شامل قرمز، نارنجی و زرد هستند. این رنگ‌های گرم احساساتی از قبیل گرما و راحتی گرفته تا احساس خشم و خصومت را برانگیخته می‌کنند. تاثیری که رنگ ها بر روحیات و مغز انسان می گذارد کاملا قابل توجه هستند. از طرف دیگر رنگ‌های موجود در سمت آبی طیف رنگ‌ها، به عنوان رنگ‌های سرد شناخته می‌شوند و شامل آبی، بنفش و سبز هستند. این رنگ‌ها اغلب آرام توصیف می‌شوند، اما همچنین می‌توانند احساس غم یا بی‌تفاوتی را به ذهن منتقل کنند. منبع این مقاله روانشناسی رنگ ها آوید چوب است که سازنده ی انواع ویلا چوبی است.

 مفهوم رنگ در مد و استایل

در زیر ما روابط روانشناسی نهفته در محبوب ترین رنگ ها را برایتان رمز گشایی کرده ایم. اگر میخواهید رنگ مناسب برای استایل های مختلف و متناسب با روحیات خود را پیدا کنید، پیشنهاد میکنم که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مشکی (افسون کننده)

جذبه ی رنگ مشکی در تناقض طبیعت آن نهفته است. این رنگ یکی از قدرتمند ترین رنگ ها است در حالی که میتوان آن را هیچ و یا همه رنگ ها با هم توصیف کرد. این رنگ جاذبه اسرار آمیزی دارد و هیچگاه از ترند های مد و استایل خارج نمیشود.

  • طبع- کارامد و شایسته
  • مثبت- امنیت، شیک و با کلاس، کارامدی، امنیت احساسی
  • منفی- سنگینی، سردی، افسردگی، تهدید

کارامدی کامل این رنگ آنرا به انتخابی بی نقص برای ملاقات های رسمی تبدیل کرده است. مفاهیم روانشناسی رنگ مشکی بسیار قوی هستند و تمام انرژی های سر راهتان را جذب خود میکند. مشخصه اصلی این رنگ نبود نور است که میتواند برای افرادی که از تاریکی میترسند سنگین باشد. این رنگ ظرافت و زیبایی را به تصویر میکشد و به همین دلیل است که بسیاری از طراحان مد، کالکشن هایی با تم کاملا مشکی دارند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، رنگ مشکی نمایانگر جدیت، قدرت، پرستیژ و هوش است. افرادی که مشکی میپوشند معمولا هم جاه طلب اند و هم حساس. این رنگ معمولا در دوره های آسیب پذیری فرد و یا برای ایجاد یک حس امنیت ذهنی پوشیده میشود.

قهوه ای (حمایت)

قهوه ای معمولا رنگی از مدت افتاده به شمار میرود، در حالی که میتواند تشکیل دهنده بسیاری از استایل های ترند باشد. این رنگ میتواند احساس ثبات و استقامت را القا کند. این رنگ بیشتر در استایل های یکدست به کار میرود.

  • طبع- ثبات و استقامت
  • مثبت- خاکی، گرما، جدیت
  • منفی- فقدان نشاط، شیک و با کلاس نبودن

قهوه ای ترکیبی از رنگ های قرمز، زرد و مشکی است و طبع هایی از هر سه این رنگ ها را دارد، ازجمله گرمی مشکی، المانت های قرمز و ویژگی های زرد که در ادامه معرفی خواهند شد. قهوه ای بیستر در کار های طراحان هندی دیده میشود و به عنوان یک رنگ خاکی و نزدیک به طبیعت در نظر گرفته میشود. قهوه ای همچنین پشتیبانی، قابل اطمینان بودن، پایداری و مقاومت را ابراز میکند. گفته میشود افرادی که معمولا از این رنگ استفاده میکنند محافظه کار، محترم بوده و به دنبال آرامش و ثبات در زندگی هستند.

این موارد چندین نمونه از رنگ ها بودند که توسط نویسندگان مجموعه آوید چوب گرد آوری شده است. برای مشاهده مقالات دیگر در رابطه با سازه های چوبی و خانه پیش ساخته به سایت رسمی آوید چوب مراجعه فرمائید.

منبع : آوید چوب

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 3,25 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.