سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

راهنمای خرید کاغذ دیواری

راهنمای خرید کاغذ دیواری

اصول خرید کاغذ دیواری

 

تاریخچه کاغذ دیواری از چین باستان آغاز می‌شود. گفته می‌شود که در قرن ۸ میلادی یک زندانی چینی راز کاغذ را برای عرب‌ها فاش کرد و به این ترتیب، دانش کاغذسازی به اروپا هم رسید.

بعد از آن هم بسیاری از اروپاییان متمول به هنرمندان سفارش کاغذهای نقاشی شده در ابعاد وسیع می‌دادند تا روی دیوارهای خانه‌هایشان نصب کنند. اما کاغذ دیواری واقعی با پیدایش صنعت چاپ متولد شد. قدیمی‌ترین نمونه به جا مانده از کاغذ دیواری در انگلستان که در لندن به چاپ رسیده، به سال ۱۵۰۹ برمی‌گردد. این کشور در اواسط قرن هجدهم به نخستین تولید‌کننده و صادر‌کننده کاغذ دیواری در اروپا تبدیل شد. در اوایل قرن نوزدهم با توسعه چاپ، تولیدکنندگان کاغذ دیواری در انگلستان موفق به تولید انبوه و کاهش قیمت شدند. آن زمان کاغذ دیواری به‌عنوان وسیله‌ای ارزان و مؤثر جهت روح‌بخشیدن به اتاق‌های تاریک و تنگ طبقه کارگر از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار شد. ورود این محصول به ایران به دوران حکومت ناصرالدین‌ شاه قاجار بازمی‌گردد آن هم به بهانه نوسازی کاخ گلستان. حالا در قرن بیست و یکم، خرید و نصب کاغذ دیواری کماکان مسئله‌ای بدیهی نیست! چون لازم است اطلاعاتی در مورد جنس‌های مختلف بازار و قیمت‌هایش بدانید؛ کاری که ما سعی کرده‌ایم برای‌تان انجام بدهیم.

برای انتخاب طرح مناسب
اولین قدم در خرید کاغذ دیواری این است که شما با توجه به چیدمان و فضای خانه‌تان اقدام به خریداری این محصول کنید. مثلا اگر فضای خانه شما کوچک و کفپوش‌های خانه طرح‌دار هستند کاغذ دیواری با طرح ساده و رنگ‌های گرم و ملایم می‌تواند اثر بهتری در دلباز دیده‌شدن فضای خانه داشته باشد اما اگر چیدمان و کفپوش‌های خانه ساده است، شما می‌توانید از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار استفاده کنید. حتی کاغذ دیواری‌ها با توجه به طیف گسترده رنگی که دارند می‌توانند به جذابیت فضای خانه یا محیط کار بیفزایند طوری که با انتخاب رنگ‌های روشن می‌توانید فضای اتاق را بزرگ و با رنگ‌های تیره اتاق‌های بزرگ را کوچک‌تر نشان بدهید.

البته تنها رنگ کاغذدیواری‌ها به اتاق شما هویت نمی‌دهد بلکه طرح‌های کاغذ دیواری هم به اندازه رنگ آن مهم هستند. پس اگر برای انتخاب کاغذ دیواری اقدام می‌کنید حتما طرح آن را هم درنظر بگیرید. مثلا کاغذ دیواری‌هایی که دارای طرح‌های کوچک هستند به فضا حس بزرگی می‌بخشند و این‌نوع کاغذ دیواری در اتاق‌های کوچک پر کاربرد هستند. کاغذ دیواری‌هایی که طرح روی آن را خطوط عمودی یا افقی تشکیل داده است بسیار مورد استفاده هستند چراکه کاغذ دیواری با داشتن خطوط عمودی، دیوارها و سقف خانه را بلند نشان می‌دهند و برای اتاق‌هایی که کوچک هستند خطوط افقی با پهن نشان دادن دیوارهای خانه باعث بزرگ دیده‌شدن آن می‌شود. اما اگر فضای خانه‌تان بزرگ است و دیوارهای بزرگی دارد برای کوچک و صمیمی‌کردن فضا می‌توانید از طرح‌های گلدار و شلوغ استفاده کنید.

اتاق بچه‌ها با دیگر اتاق‌های خانه تا حدودی تفاوت دارد. اگر شما به‌دنبال کاغذ دیواری برای اتاق فرزندتان هستید بهتر است از کاغذ دیواری‌های درخشان با طرح‌های عروسکی استفاده کنید. البته کاغذ دیواری‌های درخشان با طرح‌های هندسی و هنری هم برای گروهی خوب است که به‌دنبال فضایی پر انرژی و شاد هستند.

در انتخاب هر نوع کاغذ دیواری باید هارمونی و هماهنگی رنگ‌ها در چیدمان خانه را درنظر بگیرید و سعی کنید با فضایی که دارید، کاغذ دیواری مورد نظرتان را خریداری کنید. در غیراین صورت ممکن است پس از مدتی کاغذدیواری دلتان را بزند. پس شما در خرید کاغذ دیواری راه سختی در پیش دارید به‌خصوص اگر در این زمینه تجربه‌ای نداشته باشید. اگر کمی دقت کنید و از قبل اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید می‌توانید در انتخاب خود سریع‌تر به نتیجه برسید.

 

راهنمای انتخاب و خرید کاغذ دیواری

 

برای انتخاب جنس مناسب
توجه داشته باشید که جنس کاغذ دیواری‌ها به اندازه طرح و رنگشان مهم است. ۲ نوع کاغذ دیواری در بازار موجود است؛ کاغذ دیواری «پی پر» و «پی وی سی».

در واقع پی پر همان کاغذ دیواری معمولی است که قابل شست‌وشو نیست اما کاغذ دیواری با جنس پی‌وی‌سی قابلیت شست و شو دارد و مقاوم‌تر است. کاغذهای پی پر از یک لایه که همان کاغذ است و دیوار خانه شما را می‌پوشاند تشکیل شده اما کاغذ‌های پی‌وی‌سی ۲ لایه دارند؛ لایه رویی و زیرین. مقاوم‌سازی‌ این نوع کاغذها از ۲ لایه باعث می‌شود که وقتی شما با دستمال خیس روی این کاغذها بکشید، کاغذ پی وی سی آب را به‌خود جذب نکند. ضمن اینکه این کاغذها در مقابل کشش و گسیختگی مقاوم‌تر هستند و تمیز کردن آنها راحت‌تر است. این نوع کاغذ دیواری شاید کمی گران‌تر از نوع پی پر باشد اما مقاومت آن باعث می‌شود که شما بتوانید ‌مدت بیشتری از آن استفاده کرده و در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

بد نیست بدانید کاغذهای پی وی سی در بازار هم چینی‌اش موجود است و هم نوع ایتالیایی آن. از آنجا که کاغذ دیواری‌ها به‌صورت رولی عرضه می‌شوند، باید بدانید که وزن رول کاغذ دیواری‌های ایتالیایی به نسبت دیگر مارک‌ها بیشتر است که همین موضوع نشان‌دهنده پی‌وی‌سی (پلاستیک) بیشتر در این کاغذ دیواری است.

البته نوع دیگری هم کاغذ دیواری در بازار وجود دارد که بیشتر مورد استفاده در ساختمان‌های تجاری، بیمارستان‌ها و محل کار است. دلیلش هم این است که کاغذهای دیواری الیافی باکتری را به‌خود نمی‌گیرند؛ قابلیتی که کاغذهای پی وی سی ندارند. در واقع زمانی که شما کاغذهای الیافی را به دیوار نصب می‌کنید، به‌دلیل جنسی که این نوع کاغذها دارند فضایی بین دیوار و کاغذ وجود دارد که محل گردش و ورود و خروج هوا است و در نتیجه باکتری در این نوع کاغذ تجمع نمی‌کند. توجه داشته باشید که کاغذ دیواری الیافی بیشتر برای محل‌های پر رفت‌وآمد است. خصوصیت بارز دیگری که این کاغذ دیواری دارد دیرسوزبودن آن است و سخت مشتعل می‌شود. شما حتی از این نوع کاغذ دیواری می‌توانید در پذیرایی یا نشیمن خانه خود هم استفاده کنید.

 

انتخاب کاغذ دیواری مناسب

نکته‌های تجربی به وقت خرید
۱- اگر تصور می‌کنید که قادر به انتخاب کاغذ دیواری مطابق با چیدمان خانه خود نیستید می‌توانید از خود فروشندگان کمک بگیرید و روی تجربه‌شان حساب کنید. یکی از راه‌های ساده برای رسیدن به نتیجه مناسب این است که شما قبل از خرید کاغذ دیواری از فضای خانه خود در زوایای مختلف عکس بگیرید و حین خرید با نشان دادن آن به فروشنده از او در انتخاب طرح و رنگ کمک بگیرید. به‌طور مثال یک کار ساده و رایج این است که دیوار پشت تلویزیون کاغذ دیواری ساده نصب می‌شود و روی دیوارهای بزرگ خانه کاغذهای گلدار بهتر خودشان را نشان می‌دهد اما باز این بسته به سلیقه خریداران است. شما می‌توانید براساس علاقه‌تان کاغذهای مورد علاقه خود را هر کجا که می‌خواهید نصب کنید.

۲- در محل‌های اداری خیلی از خریداران بیشتر دنبال کاغذهایی با طرح‌های ساده هستند اما بد نیست بدانید که برای این نوع فضاهای پرتردد، شما در نخستین قدم باید روی کیفیت و جنس کاغذ تکیه کنید و مقاوم‌ بودن‌ آن برایتان در درجه اول قرار بگیرد.

۳- گروهی خودشان به واسطه تجربه‌ای که دارند اقدام به نصب کاغذ دیواری می‌کنند اما برای خیلی از خریداران که تجربه‌ای در این زمینه ندارند بهتر است از نصاب کمک بگیرید. نصاب‌ها هم دستمزدشان با هم تفاوت بسیاری دارد. آنها نسبت به نوع کاغذ دیواری و فضایی که باید پوشش بدهند دستمزدشان از رولی ۸هزار تومان شروع می‌شود تا به بالا.

۴- از آنجا که کاغذ دیواری به‌صورت رولی عرضه می‌شود بهتر است شما یک رول اضافه‌تر بگیرید تا اگر در گذر زمان کاغذ دیواری بخشی از خانه‌تان دچار مشکل شد با رول جایگزین بتوانید آن قسمت را از همان نوع کاغذ دیواری پوشش بدهید. این را درنظر داشته باشید که شاید دیگر از آن کاغذ دیواری در بازار موجود نباشد و برای اینکه دوباره مجبور نشوید به‌خاطر نقص یک قسمت، کاغذ دیواری کل اتاق را عوض کنید بهتر است یک رول اضافه خریداری کنید.

قیمت،رولی چند است؟
کاغذها در رول‌های مختلف عرضه می‌شوند و نسبت به جنس، طرح و ایرانی و خارجی بودن آن قیمت هایشان متفاوت است. شما باید نسبت به متراژ خانه خود اقدام به خرید کاغذ دیواری بکنید و اگر متراژ دقیق آن در دست‌تان نیست و یا نمی‌توانید پرتی‌ها و قسمت‌های اضافه را اندازه‌گیری کنید بهتر است از خود نصاب برای این کار کمک بگیرید. رول‌ها با عرض ۵۰سانتی‌متر، ۷۰سانت، یک متر و ۱/۶متر در بازار وجود دارد. درنظر داشته باشید که رول‌های بیشتر از ۱۶مترمربع ساخت کشور کره است که فضاهای بزرگ مثل ساختمان اجتماعات، کتابخانه‌ها، سالن‌های پذیرایی و… را با آنها پوشش می‌دهند. این رول از لحاظ قیمت به صرفه‌تر است و فضای پرت کمتری را می‌دهد. قیمت‌ها در بازار متفاوت است و ممکن است اگر در راسته کاغذدیواری فروشان چرخی بزنید قیمت‌ها تفاوت زیادی با هم داشته باشند اما به طور حتم با این اطلاعات شاید حالا بتوانید کاغذ مورد علاقه تان را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

منبع : hamshahrionline.ir

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 4,80 از 5)
Loading...