سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

راهنمای خرید اتو بخار دستی مناسب برای منزل و جهیزیه عروس

برای خرید اتو بخار خوب باید چه فاکتورهایی را در نظر گرفت؟ در انتخاب اتو بخار باید به چه نکاتی دقت کرد؟  با خواندن این مطلب می توانید با دید بازتری اتوی مناسب خود را تهیه کنید و احتمالا تو لیست جهیزیه خود قرار دهید

راهنمای خرید اتو بخار دستی

اتو بخار جزو محبوب ترین و پرفروش ترین لوازم خانگی برقی هستند

نکات مهم هنگام خرید اتو

انواع اتو بخار

۱- اتو بخار دستی

۲- اتو بخار مخزن دار

در اتو بخارهای دستی، آب مورد نیاز جهت تولید بخار از مخزن طراحی شده بر روی دستگاه تأمین می شود و برای مصارف خانگی بسیار مناسب هستند.

اتو بخار مخزن دار از دو قسمت مجزا تشکیل شده، یک قسمت دستگاه، اتو و قسمت دیگر مخزن آب است که با هم مرتبط شده اند. این نوع اتو بخارها ظرفیت مخزن بالایی دارند و برای مصارف اداری و تجاری مناسب ترند.

راهنمای خرید اتو بخار مخزن جدا

اتو بخار مخزن دار 

 

جنس کف فاکتور مهم برای خرید اتو بخار 

جنس کف اتوها از استیل، آلومینیوم، سرامیک و یا تیتانیوم است. اتوهای خشک (بدون بخار) معمولا کفی استیل دارند. این اتوها در حال حاضر از رده خارج شده و ارزش خرید ندارند.

مزیت های کفی سرامیکی و تیتانیومی :

با کمترین اصطکاک و به راحتی روی لباس سر می خورند.

کمتر به پارچه آسیب می رسانند.

تمیز کردنشان آسان است.

در برابر خراشیدگی و پوسیدگی مقاوم تر هستند.

به لباس های نازک و یا جنس پلی استر نمی چسبند.

 

اندازه کف اتو

هر چه کفی اتو عریض تر باشد بهتر است زیرا با یک بار اتو کشیدن، سطح بیشتری از لباس اتو می شود.

سطح کف اتو بخار باید کاملا صاف باشد. یک چشم‌تان را ببندید و با چشم دیگر سطح کفه‌ اتو را نگاه کنید و مطمئن شوید که سطح اتو موج ندارد و کاملا صاف است.

 

توان مصرفی اتو بخار فاکتور مهم برای خرید اتو بخار 

هرچه این عدد بالاتر باشد، سرعت داغ شدن اتو بیشتر بوده و زمان انتظار برای آماده به کار شدن اتو کاهش خواهد یافت. هرچه بخار دهی اتو بیشتر باشد، توان مصرفی آن بیشتر و هزینه برق بیشتری باید پرداخت کنید. توان مصرفی ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ وات برای اتو بخارهای خانگی (با توجه به میزان بخاردهی) مقدار معقولی به حساب می‌آید.

 

وزن اتو فاکتوری مهم در خرید اتو بخار 

وزن اتو باید مناسب باشد، نه آنقدر سبک که فشار کافی را به لباس وارد نکند و نه آنقدر سنگین که به راحتی نتوانید اتو را روی لباس حرکت دهید و جابجا کردن آن خسته کننده شود.

 

طول سیم اتو

هر اندازه طول سیم اتو بخار بیشتر باشد، اتوکشی آسان تر و انعطاف پذیرتر خواهد بود و شما قابلیت مانور بیشتری هنگام اتو کردن لباس ها خواهید داشت.

 

ظرفیت مخزن آب

هر چه مخزن آب دستگاه شما بزرگ تر باشد، شما این امکان را دارید که بدون اضافه کردن آب و برای مدت طولانی بتوانید لباس هایتان را اتو کنید و دیگر نیازی به پُر کردن مداوم مخزن در طول فرآیند اتوکشی ندارید.

در صورتی که اتو شما دارای مخزن آب شفاف باشد به راحتی می توانید سطح آب درون آن را تخمین بزنید.

 

خاموش کن خودکار فاکتور مهم برای خرید اتو بخار 

با این سیستم اگر اتو بیش از زمان معینی بر روی لباس بمانند یا مدتی بلا استفاده بماند به طور خودکار خاموش می شوند. اما قابلیت مهمتر اینکه اگر برای مدتی اتو در حالت ایستاده یا خوابیده بی‌حرکت بماند خاموش شود و در نتیجه خطرات ناشی از استفاده اتو را به حداقل برساند و مانع از آتش‌سوزی یا سوختگی لباس‌ها و فرش شود.

برخی از مدل‌ها هم این قابلیت را دارند که اگر اتو به طرفین یا به اصطلاح روی پهلو بیفتد هم  آن را خاموش کنند. وقتی هم که از خانه بیرون می‌روید و مدام شک می‌کنید اتو را خاموش کرده‌اید یا نه؛ دیگر خیالتان راحت است که خودش خاموش می‌شود و جای نگرانی نیست.

 

داشتن سیستم ضد رسوب ( anti_scale)

اتوهایی که این قابلیت را دارند، در محفظه‌ آب آن‌ها رسوب تشکیل نمی‌شود و  نیازی نیست محفظه اتو را با محلولهای ضد رسوب گران قیمت شستشو کنید. این ویژگی باعث افزایش طول عمر اتو هم می‌شود.

 

ضد چکه بودن (Anti Drip)

این سیستم باعث می شود وقتی دمای کف اتو به مقدار کمتر از حد مجاز برای تولید بخار رسید، محفظه تبخیر به صورت اتومات بسته شده و آب به بیرون نریزد یا چکه نکند. این ویژگی را در خرید اتو بخار نادیده نگیرید، چون چکه کردن اتو گاهی اوقات موجب لکه شدن لباس می شود.

 

میزان بخار دهی فاکتور مهم برای خرید اتو بخار 

دو نوع بخاردهی وجود دارد؛ بخاردهی پیوسته و بخاردهی لحظه‌ای. مقیاس بخاردهی گرم در دقیقه‌ است. هرچه این مقدار بیشتر باشد اتو بخار بیشتری را به لباس‌ها می‌دهد.

هر چه بخارهای خروجی از روزنه های کف اتو بخار بیشتر باشد، چروک های موجود بر روی لباس و پارچه راحت تر و سریع تر باز می شوند. حجم خروجی بخار را با گرم بر دقیقه محاسبه می کنند که این مقدار در واقع میزان قدرت دستگاه را در خارج کردن بخار نشان می دهد.

راهنمای خرید اتو بخار

در برخی از اتو بخارها سیستم تشدید بخار (Steam Shot) قرار دارد و به شما این امکان را می دهد که برای مدت زمان معینی حجم بخار خروجی را بیشتر کنید.

در هنگام خرید اتو بخار ، محل قرار گیری سوراخ های خروجی بخار را نیز در نظر داشته باشید.

 

بخار دهی عمودی (Vertical Steam)

این سیستم باعث می‌شود تا اتو در حالت عمودی هم عملکرد بخاردهی داشته باشد. این قابلیت به شما این اجازه را می‌دهد تا به پرده‌ها و لباس‌های آویزان هم بخاردهی کنید و آن‌ها را در همان حالت عمودی اتو کنید.

 

سلف کلین (Self Clean)

وجود این ویژگی در خرید اتوبخار باعث می شود تا رسوبات در منافذ اتو بخار انباشته نشود و در نتیجه بخار حاصل از جوشیدن آب به راحتی از داخل منافذ خارج شوند.

 

چرخش ۳۶۰ درجه سیم

این ویژگی باعث چرخش سیم در محل اتصال به بدنه اتو شده و هنگام اتو کردن می تواند بسیار کمک کننده باشد. با وجود این ویژگی دیگر در هنگام اتوکشی سیم نمی پیچد و گره نمی خورد.

 

زمان گرم شدن اتو (heat up time) 

بهترین اتوها در عرض ۲ دقیقه داغ شده و آماده ی اتوکشی می شوند.

 

هنگام خرید اتو بخار به طراحی آن توجه کنید

طراحی اتو به گونه‌ای باشد که پنل به‌راحتی در دسترس و تنظیمات مختلف آن به‌خوبی نشانه‌گذاری شده باشد.

طراحی دسته آ‌ن‌ها به گونه‌ای باشد که هنگام استفاده از آن احساس ناخوشایندی داشته باشید؛ پس هنگام خرید اتو بخار حتما به طراحی  آن دقت کنید.

 

اسپری آب 

اسپری آب در اتو بخارها به شما این امکان را می دهد که به میزان نیاز و به طور مساوی آب را از داخل مخزن اتو بر روی سطح پارچه مورد نظرتان اسپری کنید. این عمل به وسیله دکمه ای که در بالا و یا کنار اتو قرار گرفته است انجام می شود.

راهنمای خرید اتو بخار دستی

چند مارک مشهور اتو بخار 

بهترین کشور های تولید کننده اتو در دنیا اسپانیا، آلمان و فرانسه هستند.

  • فیلیپس
  • براون
  • پاناسونیک
  • تفال
  • مولینکس
  • هاردستون
  • بوش Bosch​
  • پارس خزر

 

روش تمیز کردن اتو 

احتمالا متوجه شده‌اید که هرچند وقت یکبار هنگام صاف کردن چروک‌های لباس روی آن رد به جا می‌ماند. این مسئله به دلیل مواد معدنی یا ذرات داخل اتو یا چسبیده به صفحه آن است. در این صورت هر چند وقت یک بار آن را به روش زیر تمیز نمایید.

 

داخل اتو بخار، مقدار مساوی آب و سرکه بریزید. سپس اتو را روی یک پارچه یا حوله تمیز بگذارید به طوری که به صورت ایستاده باشد. مراقب باشید اتو روی پارچه نیفتد.

اتو را روی بخار تنظیم کنید. بگذارید آب و سرکه کاملا بخار شود. مخزن اتو را با آب پر کنید. اتو را در حالت ایستاده روی حوله قرار دهید تا آب کاملا بخار شود.

۱۰ دقیقه صبر کنید سپس بدنه فلزی را با یک دستمال تمیز و مرطوب پاک کنید. مراقب دست خود باشید، اتو هنوز داغ است. بهتر است پارچه را هنگام تمیز کردن چند لایه تا کنید.

در صورت درآمدن مخزن آب، آن را یک یا دو بار با آب بشویید. بگذارید در معرض هوا کاملا خشک شود.

 

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 14, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...