سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری

 

پیش از انتخاب کاغذ دیواری این مطلب را بخوانید!

آلبوم عکس ها و فیلم های قدیمی را نگاه کنید؛ چه نکته ای در دکوراسیون منزل نظرتان را جلب می کند؟ دیوار خانه بسیاری از افراد به ویژه افراد متمول با کاغذ دیواری فرش شده است. در آن زمان استفاده از کاغذدیواری یکی از تزیینات خاص منزل بود. هرچند کاغذ دیواری های آن زمان با انواعی که حالا در بازار هست، تفاوت فاحشی دارد. چند سالی است بازار کاغذ دیواری دوباره داغ شده و بسیاری برای زیباکردن خانه از این فرش های دیواری استفاده می کنند. تنوع در نوع، جنس، کیفیت، طرح و رنگ به قدری زیاد است که شاید برای شما هم انتخاب را سخت کرده باشد. اگر وسوسه شده اید و می خواهید دیوارهای خانه را با کاغذهای خوش نقش و نگار زیبا کنید، فکر خوبی کرده اید. اما برای انتخاب کاغذ دیواری مناسب با ما همراه شوید.

این پوشش تزیینی هم مانند رنگ، ویژگی ها و البته معایب و مزایای خودش را دارد که تا با آنها آشنا نشوید نمی توانید انتخاب درستی داشته باشید. پس به این نکته ها توجه کنید:

 

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری مناسب

تنوع رنگ و طرح

یکی از مزیت های کاغذدیواری نسبت به رنگ، تنوعی است که در طرح، جنس و بافت آن وجود دارد. این تنوع دست تان را برای طراحی خاص و ویژه منزل به طوری که هم از نظر رنگ و هم از نظر طرح با دکوراسیون منزل تان هماهنگ باشد، باز می گذارد. علاوه بر اینکه می توانید طرح خاص و متناسب با هر یک از قسمت های خانه را انتخاب کنید. برای مثال از طرح های کلاسیک برای سالن پذیرایی، از طرح های اسپرت برای اتاق نشیمن و اتاق خواب و از طرح های کارتونی و عروسکی برای اتاق خواب کودک استفاده کنید.

اصلاح مشکلات ظاهری

انواع و طرح های مختلف کاغذدیواری که در حال حاضر در بازار موجود است به شما کمک می کند بعضی از مشکلات ظاهری خانه را با آن رفع کنید. برای مثال اگر ارتفاع سقف خانه از حد معمول بیشتر است، می توانید با کاغذدیواری که طرح «افقی» دارد آن را اصلاح کنید.

کنترل صدا

بعضی از کاغذدیواری های موجود در بازار عایق صوتی هم هستند و اگر شرایط خانه تان طوری است که آلودگی های صوتی اذیت تان می کند با استفاده از این نوع کاغذدیواری می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. هم با طرح های زیبای آن به خانه تان جلوه خاصی ببخشید و هم خانه را از آلودگی صوتی نجات دهید.

 

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری مناسب

قابلیت شست و شو

«کاغذدیواری»، این اسم نشان می دهد که پوشش مورد نظر قابل شست وشو نیست، اما کاغذدیواری هایی که در حال حاضر در بازار موجود است، قابل شست و شو است. این کاغذدیواری ها در برابر گرما و رطوبت هم مقاوم هستند.

ضد گرد و غبار

کاغذدیواری های جدید خاصیت «آنتی استاتیکی» دارند. به این معنی که گرد و غبار، ذرات ریز و آلودگی های موجود در فضا را جذب نمی کنند. به این ترتیب دیرتر و کمتر آلوده و کثیف می شوند.

انواع کاغذ دیواری

کاغذدیواری از دو بخش زیرلایه یا آستر و نمای دکوراتیو یا سطح رویی کاغذدیواری تشکیل شده است. کاغذدیواری از نظر جنس «زیرلایه» انواع متفاوتی دارد.

 

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری مناسب

۱- کاغذی: در این نوع کاغذدیواری از کاغذ به عنوان زیرلایه استفاده شده و برای افزایش استحکام و مقاومت در برابر رطوبت روی آن با موادی پوشش داده شده است.

۲- پارچه: در این نوع کاغذدیواری از پارچه هایی مثل «کرباس نازک» یا «کتان» برای زیرلایه استفاده شده است.

۳- غیربافته شده: زیرلایه این نوع کاغذدیواری، ورقه هایی است که توسط ماشین آلات کاغذسازی از ترکیب رشته های بلند خمیر سلولز و الیاف پارچه با نوعی چسب ساخته می شود. سپس برای استحکام و تثبیت رنگ به آن رنگدانه و «اکریلات» اضافه می کنند. این نوع زیرلایه وقتی خیس می شود، تغییر ابعاد نمی دهد. بنابراین برای نصب این نوع کاغذدیواری می توان چسب را به جای کاغذ روی دیوار زد. این کار سرعت و سهولت نصب را بالا می برد.

۴- با پوشش وینیل اکریلیک: این نوع کاغذدیواری زیرلایه کاغذی دارد و روی سطح نمای آن پوششی از اکریلیک اسپری شده است. این نوع کاغذدیواری قابلیت تمیزکاری و قابلیت کندن از سطح دیوار را دارد و نسبت به کاغذ معمولی یا بدون پوشش از مقاومت بالاتری نسبت به رطوبت برخوردار است.

۵- پارچه ای با روکش وینیل اکریلیک: این نوع دیوارپوش زیرلایه پارچه ای دارد و با وینیل یا اریلیک مایع پوشیده شده و طرح مورد نظر روی این پوشش چاپ شده است. این نوع دیوارپوش قابلیت تنفس دارد و هوا را از خود عبور می دهد.

 

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری مناسب

۶- کاغذ با روکش وینیل سخت و جامد: در این نوع کاغذدیواری، لایه دکوراتیور به شکل یک لایه جامد از «وینیل» روی یک زیرلایه کاغذی لمینت می شود. این نوع کاغذدیواری استحکام و دوام بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد و در برابر طوبت بسیار مقاوم است و همچنین قابلیت کنده شدن از دیوار و شست و شو را دارد.

۷- کاغذ با روکش وینیل سخت، جامد و طرح برجسته: این نوع کاغذدیواری هم از لمینت کردن ورقه ای از وینیل جامد روی زیرلایه کاغذی ساخته می شود و به وسیله حرارت نقش های برجسته ای را روی نمای آن ایجاد می کنند. تمیز کردن این نوع کاغذدیواری به علت برجستگی نقش ها کمی مشکل است.

۸- پوشش دیواری با الیاف طبیعی: در این نوع پوشش دیواری بافته هایی از تار و پود طبیعی را روی زیرلایه ای از لاتکس اکریلیک یا مانند آن لمینت می کنند. نمای این دیوارپوش های پارچه ای دونوع ریزبافت و درشت بافت دارد.

۹- پوشش دیواری با الیاف مصنوعی: زیرلایه این نوع پوشش کاغذ یا لاتکس اکریلیک است و در سطح نمای آن الیاف مصنوعی استفاده می شود و نمای پارچه ای به سطح می دهد. مقاومت و استحکام آن از پوشش های دیواری با الیاف طبیعی بیشتر است.

۱۰- پوشش دیواری آکوستیک یا با عایق صوتی: این نوع دیوارپوش، پوششی دکوراتیو با قابلیت جذب صوت و کاهش انعکاس صوت در محیط است. این نوع پوشش بیشتر در مکان هایی مثل استودیوها، سالن های کنفرانس، کتابخانه ها، لابی ساختمان ها استفاده می شود. این کاغذدیواری از تبادل صدا جلوگیری می کند.

 

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری مناسب

گام به گام تا نصب کاغذ دیواری

اگر قسمت هایی در خانه تان هست که زیاد در معرض دید نیست مانند راهروها و نمی خواهید هزینه زیادی برای آن صرف کنید، می توانید کاغذدیواری ساده، سبک و ارزان قیمت را خریداری کرده و خودتان آن را نصب کنید. کافی است مراحل زیر را گام به گام اجرا کنید.

۱-     اگر پوشش قبلی دیوار رنگ یا گچ است که هیچ، اما اگر پوشش دیوار کاغذدیواری است باید ابتدا کاغذدیواری های قدیمی را از دیوار جدا کنید. برای سهولت می توانید محلولی از آب داغ و مایع نرم کننده پارچه به نسبت دو به یک یا محلوی از یک گالن آب داغ و یک فنجان سرکه سفید درست کنید. آن را روی سطح کاغذدیواری بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه خیس بخورد. بعد از این مدت، کاغذها را از پایین به بالا بکشید. اگر قسمت هایی از کاغذ از دیوار جدانشد به وسیله کاردک می توانید آن قسمت ها را راحت تر از دیوار جداکنید.

۲-    اگر می خواهید سقف و در و پنجره ها را رنگ کنید قبل از اینکه اقدام به نصب کاغذدیواری کنید باید رنگ آمیزی را انجام دهید و صبر کنید تا کاملا خشک شود.

۳-    اگر بخشی از دیوارتان زخمی است یا فرورفتگی دارد آن را با بتونه ترمیم کنید.

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری مناسب

۴-    ارتفاع دیوار را اندازه بگیرید و کاغذدیواری را در قطعات هم اندازه به علاوه ۱۰ سانتی متر اضافه ببرید. اگر کاغذدیواری تان طرح خاصی دارد قطعات را کمی بلندتر ببرید تا بتوانید در صورت لزوم طرح هر نوار را با طرح قبلی تطبیق دهید.

۵-    پشت کاغذدیواری را با قلم موی پهن به چسب آغشته کنید و با دقت از بالا به پایین روی دیوار بچسبانید. در انتها که سطح دیوار کاملا با کاغذدیواری پوشانده شد اضافه های آن را با تیغ ببرید.

طرح های کاغذ دیواری

تنوع طرح و شکل کاغذدیواری بسیار زیاد است، اما بعضی طرح ها به نسبت بقیه کاربرد و طرفدارهای بیشتری دارد. برای انتخاب راحت تر می توانید روی این گزینه ها فکر کنید.

داماسک

این نوع کاغذدیواری که اصطلاحا «داماس» هم نامیده می شود به طرحی از کاغذدیواری گفته می شود که در آن طرح هایی گل مانند تکرار می شود. طرح داماسک متداول ترین و قدیمی ترین طرح کاغذدیواری است. این مدل، طرح کلاسیک محسوب می شود و بیشتر برای سالن های پذیرایی مناسب است.

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری مناسب

گل دار

در این طرح ها نقش های طبیعی یا فانتزی گل استفاده شده است.

هندسی

در این طرح، خطوط و نقش های هندسی به جای گل که در طرح های کلاسیک رایج است، استفاده می شود. این طرح ها به اسم مدرن یا اسپرت هم معروف است.

گرافیکی

در این طرح ها بیشتر از تصویرهای گرافیکی و تایپوگرافی استفاده شده است.

موتیف

این طرح کاغذدیواری زمینه خلوتی دارد و نقش تزیینی کوچک در آن تکرار شده است.

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری مناسب

ساده

این طرح ساده، تک رنگ بوده و با یک بافت ریز یا سطح، پتینه شده است. این کاغذ هم به تنهایی و هم به طور ترکیبی با سایر طرح ها استفاده می شود.

راه راه

در این طرح، الگوهایی از خطوط نسبتا پهن و موازی افقی یا عمودی استفاده شده است. این طرح با ایجاد خطای دید قابلیت این را دارد که محیط را بزرگ تر یا مرتفع تر نشان دهد. بنابراین در راهروهایی با عرض کم و فضاهایی با سقف کوتاه می توان از این کاغذدیواری استفاده کرد.

کودکانه

در این نوع کاغذدیواری طرح های عروسکی، شخصیت های کارتونی، ماشین، حیوان و تصویرهای مورد علاقه کودکان به کار رفته که برای اتاق خواب کودک مناسب

پیش از خرید و نصب کاغذدیواری در خانه این مطلب را بخوانید!

اندازه ها را بشناسیم

کاغذدیواری به شکل رول و در اندازه های متفاوتی تولید شده و به همین شکل هم در بازار موجود است. متداول ترین اندازه های آن، عرض ۵۳ سانتی متر در ۱۰ متر و عرض ۷۰ سانتی متر در ۱۰ متر است.

میزان را بشناسیم

با توجه به متراژ ساختمان می توان حدودا تعداد رول مورد نیز برای پوشش دیوارها را تخمین زد. بنابراین به این مقدارها دقت کنید:

–    یک رول کاغذدیواری با عرض ۵۳ سانتی متر و طول ۱۰ متر حدود ۵.۳ مترمربع را پوشش می دهد.

–    یک رول کاغذدیواری با عرض ۷۰ سانتی متر و طول ۱۰ متر حدود هفت مترمربع را پوشش می دهد.

اما برای اینکه دقیق تر بدانید چند رول کاغذدیواری مورد نیاز است باید کروکی از فاضی منزل تان بکشید، ابعاد و متراژ دیوارها را در آن یادداشت کنید. دیوارهایی که قصد دارید با کاغذدیواری موردنظر پوشیده شوند، علامت گذاری کنید. مساحت دیوارها را محاسبه کرده و براساس آن تعداد رول های موردنیاز را مشخص کنید. بهتر است هنگام خرید با کمک فروشنده میزان رول موردنیاز را تخمین بزنید. به این مثال دقت کنید:

یک آپارتمان ۶۰ متری، حدود ۲۰ رول کاغذ و یک آپارتمان ۸۰ متری حدود ۳۰ رول کاغذ با عرض ۵۳ سانتی متر و طول ۱۰ نیاز دارد.

پیش از خرید و نصب کاغذدیواری در خانه این مطلب را بخوانید!

کاغذ دیواری ویژه سالن پذیرایی

اگر سالن پذیرایی از اتاق نشیمن حتما جداست و مبلمان تان استیل وک لاسیک است. طرح هایک لاسیک مثل طرح «داماس» و «گل دار» از بهترین گزینه ها هستند. اگر فضای سالن پذیرایی تان بزرگ است می توانید طرح های برجسته و کاغذدیواری هایی را که پوشش مخملی دارند انتخاب کنید، اما اگر نشیمن و اتاق پذیرایی تان سرهم و چیدمان آن مدرن و اسپرت است، پیشنهاد می کنیم سراغ طرح های هندسی و گرافیکی بروید.

اگر متراژ آن پایین است از طرح های شلوغ استفاده نکنید. به این دلیل که چون فضای خانه کمی دلگیر به نظر می رسد. برای سالن های کوچک رنگ های روشن تر و طرح های خلوت تر مثل طرح های موتیف یعنی طرح های زمینه ای ساده که نقش تزیینی کوچک در آن تکرار شده است، مناسب است. این طرح ها هم شیک و مدرن بوده و هم با مبلمان اسپرت مناسب است. این طرح ها فضای خانه را بزرگ تر و دلبازتر نشان می دهد.

قیمت ها را بدانیم

قیمت کاغذدیواری علاوه بر کیفیت و ابعاد هر رول به طرح آن بستگی زیادی دارد. از آنجا که طرح های آن بسیار متنوع است نمی توان یک قیمت واحد برای آن مشخص کرد. در این جدول براساس کیفیت و ابعاد کاغذدیواری قیمت تقریبی از طرح های متداول و معمولی آمده است.

پیش از خرید و نصب کاغذدیواری در خانه این مطلب را بخوانید!

نوع

ابعاد هر رول

قیمت (ریال)

ایرانی

۵۳ سانتی متر در ۱۰ متر

۴۰۰۰۰۰

ترکیه ای

۵۳ سانتی متر در ۱۰ متر

۵۰۰۰۰۰

چینی

۵۳ سانتی متر در ۱۰ متر

۷۰۰۰۰۰

اروپایی

۵۳ سانتی متر در ۱۰ متر

۱۰۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰۰

هزینه نصب چقدر است؟

هزینه نصب هر رول کاغذدیواری با احتساب تهیه چسب، اجرت زیرسازی و ایاب و ذهاب بین خریدار و نصاب توافق می شود. در صورتی که نصب کار زیرسازی خاصی نیاز نداشته باشد هزینه نصب هر مترمربع کاغذدیواری ۲۰۰۰۰ ریال است. با این حساب هزینه نصب هر رول با عرض ۵۳ سانتی متر و طول ۱۰ متر، ۱۰هزار ریال و هر رول با عرض ۷۰ سانتی متر و طول ۱۰ متر، ۱۴۰۰۰۰ ریال است.

پیش از خرید و نصب کاغذدیواری در خانه این مطلب را بخوانید!
مجله همشهری ۶ و ۷ – زینب رئوفی
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 2,33 از 5)
Loading...