پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

در رهن بودن سند خودرو از شرایط فروش خودرو حذف شد

در رهن بودن سند خودرو

فروش خودرو تحویل گرفته شده بلامانع شد

به گزارش تصویر زندگی به نقل از خودرو بانک: آخرین تصمیم شورای رقابت نشان می‌دهد که روش‌ بازدارنده شرط یک‌سال رهن بودن سند خودرو برای جلوگیری از انتقال سند خودرو حذف شده است. این تصمیم در مورد تغییراتی در دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت (دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری) به عنوان ماده ۷ از ماده ۴ اعمال شده است. در این دستورالعمل مبنی بر “وظیفه عرضه‌کننده خودرو این است که روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کند” ذکر شده بود که حالا با حذف این ماده، دیگر اجرای آن لازم نیست.

شرح دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت

در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱، جلسه پانصد و چهل و سوم شورای رقابت با موضوع “دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری” برگزار شد. با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودروی سواری در کشور، با افزایش شاخص‌های تمرکز، انباشته شدن تقاضا در بازار، ممنوعیت یا محدودیت واردات در سال‌های اخیر، کاهش قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان و برخی احکام قانونی، مانند ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴/۷/۱۴۰۰، بند (ف) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۹/۹/۱۴۰۱، وضعیت انحصاری این بازار شدیدتر شده است. در کارگروه خودرو، پس از دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادات، به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده ۲ و ماده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو، در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۱، دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را تصویب کرد.

توضیح شورای رقابت درمورد حذف شرط رهن سند خودرو

مدیر روابط عمومی شورای رقابت توضیحاتی را درمورد علت حذف شرط یک سال رهن گرفتن سند خودرو را تشریح کرد.

سپهر دادجوی توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه اخیر شورای رقابت درمورد حذف شرط رهن گرفتن سند خودرو اظهار کرد: این تصمیم در نهایت موجب افزایش عرضه ثانویه در بازار و کنترل داد و ستد غیرقانونی این کالا می‌شود؛  با حذف شرط رهن گرفتن سند خودرو معاملات شفاف خواهند شد و این موضوع به افزایش عرضه کمک می‌کند.

وی همچنین پیشنهاد برخی نهادهای حقوقی _ نظارتی را در بررسی و اتخاذ این تصمیم موثر دانست.

بر اساس این گزارش،موضوع مصوبه ۵۷۱ شورای رقابت اصلاح مصوبه ۵۴۳ این شورا (دستورالعمل ۵۴۳ تنظیم بازار خودروهای سواری) است. بر این اساس بند ۷ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت (تنظیم بازار خودروهای سواری) مورخ ۱۱ بهمن سال ۱۴۰۱، مبنی بر “عرضه‌کننده خودرو موظف است روش های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کند”، حذف می‌شود.

استعلام سند خودرو در رهن

این روزها و با بالا رفتن قیمت‌ها در بازار خودرو، خیلی‌ها به‌صورت اقساطی ماشین می‌خرند. به خرید قسطی ماشین اصطلاحا خرید لیزینگی خودرو هم گفته می‌شود.  وقتی از شرکت ایران خودرو یا سایپا خودرو قسطی می‌خریم، معمولا تا تسویه کامل و بازپرداخت قسط آخر سند ماشین در رهن این شرکت‌ها می‌ماند و به‌نام مالک ثبت نمی‌شود. یعنی روی برگ سبز خودرو یک مهر سند در رهن خورده می‌شود. درست مثل وقتی که سند یک خانه یا ملک برای دریافت وام و … در رهن بانک باشد.

اگر خودروی شما یا ماشینی که می‌خواهید بخرید در رهن یکی از شرکت‌های لیزنیگی فروش خودرو است برای استعلام سند باید سایت فروشنده خودرو، مثلا سایپا یا ایران‌خودرو مراجعه کنید. در این سایت با  استعلام رهن سند خودرو مشخصات مالک و همین‌طور تعداد اقساط باقی‌مانده به شما نشان داده می‌شود.

بعد از تسویه کامل بدهی و پرداخت آخرین قسط هم سند «فک رهن» می‌شود و به‌نام مالک ثبت خواهد شد. فک رهن خودرو در مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود و نیاز به مدارک زیر دارد:

  • اصل برگ مشخصات خودرو
  • اصل برگ سبز خودرو
  • مدارک مربوط به احراز محل سکونت مالک خودرو مثل بیمه تامین‌اجتماعی، قولنامه یا سند ملک
  • بیمه شخص ثالث معتبر
  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه، کارت ملی

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...