پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

دانستنی هایی در مورد سنگ عقیق

دانستنی هایی در مورد سنگ عقیق

سنگ عقیق، سنگ عشق و علاقه

نقش سنگ‌ها در ساخت زیورآلات و جواهرات غیر قابل انکار است، به دنبال این روند، تاثیر زیورآلات بر پوشش و مد مشهود است.
عقیق از جمله سنگ‌هایی است که در دین اسلام احادیثی بسیاری برای استفاده از آن و خواص مادی و معنویش ذکر شد است. عقیق قرمز یکی از معروفترین این مدل از سنگ‌هاست که اغلب مردان مسلمان از آن بهره می‌برند. دنیای امروز نیز ۱۴۰۰ سال بعد از دین اسلام برای استفاده از سنگ‌هایی چون عقیق دلایل نیمه علمی ذکر می‌کند که نشانگر انرژی نهفته در این سنگ‌ها و مثبت بودن بهره وری از آنهاست. عزت نفس، حفظ نجابت و استجابت دعا بارزترین خصایصی است که در متون مذهبی اسلام به آن اشاره شده است اما در علم جدید سنگ شناسی برای عقیق خواص دیگری نظیر : درمان برخی از دردها مانند میگرن و پا درد و کمردرد، درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه و … ذکر می‌شود.البته در همین نظریات از عقیق به عنوان سنگ عشق و علاقه و عزت نفس نیز یاد می‌شود. استفاده جواهر سازان از این سنک و بهره بردن از خطوط نستعلیق و کوفی در ساختار آن شکلی تازه به این سنگ زیبا بخشیده است تا جایی که به جرات می‌توان گفت عقیق با طراحی‌های اینچنینی توانسته دل بسیاری از غیر مسلمانان را نیز از نظر فرم و طراحی برباید. یقینا در صورت توجه مسئولان این پتانسیل بالا که در طراحی و محتوای این آثار وجود دارد می‌تواند سبب ورود ارز به کشور و گشایش رشته هنری تازه‌ای شود.
عقیق سنگ عزت نفس و نجابت


تاریخچه

واژه عقیق از اسم رودخانه‌ای به نام آگات در شبه جزیره سیسیل مشتق شده است. احتملاً از بستر این رودخانه در ایام قدیم قلوه سنگ‌های عقیق به دست می‌آمده است. عقیق‌هایی که در گذشته از معادن آلمان استخراج می‌شدند، دارای رنگ‌های قرمز صورتی و قهوه‌ای بوده و بین این لایه‌ها گاهی نیز نوارهای خاکستری رنگ دیده می‌شود. این معادن امروزه قابل استفاده نیستند.

مهم‌ترین محل یافت بلورهای عقیق در قرن نوزدهم میلادی در نزدیکی ایدار اوبرشتاین در آلمان قرار داشت. عقیق‌های برزیلی برای حکاکی بسیار مناسب هستند. در کشورهای چین، هندوستان، مالاگاسی، مکزیک و نقاط مختلف آمریکا نیز معادن مهم عقیق وجود دارد.

از سه هزار سال پیش مصری‌ها از عقیق تراش داده شده برای ساختن مهره، نگین انگشتری و تزیین ظروف استفاده می‌کردند.

جمع‌آوری کاسه‌های عقیق در میان درباریان اروپا در دوره رنسانس مرسوم بود. در بسیاری از موزه‌های اروپا از جمله لوور نمونه‌های خاصی از آن موجود است.

عقیق سنگ عزت نفس و نجابت


عناصر تشکیل دهنده عقیق

عقیق جزو کانی‌هایی است که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده است. عقیق سنگی سیلیسی و نوعی از در کوهی است. ترکیب شیمیایی آن سیلیس است و البته گاهی عناصری نظیر Al،Fe، Mg، Ca، Ni، Cr در کنار آن قرار می‌گیرد. ویژگی عقیق ریزدانه بودن آن و روشنی رنگش است. عقیق نیمه شفاف، مات و دارای جلای شیشه‌ای است.

عقیق به رنگ‌های سفید تا خاکستری تیره و سیاه، زرد تا قرمز، سبز و آبی روشن است و در میان جواهرات درجه دوم سنگی مشهور است. بهترین آن سرخ، زرد و سفید است. گونه‌ای از آن که ذرات فراوان میکا دارد و براق است دلربا نامیده می‌شود.

شکل بلورهای عقیق، نازک و شش گوش است. این کانی در هیدروکسید پتاسیم (KOH) حل می‌شود.

انواع عقیق

برخلاف تصور اغلب مردم عقیق تنها در رنگ قرمز یافت نمی‌شود و انواع گوناگون و گسترده‌ای دارد. عقیق را با توجه به نوع شکل و ساختار لایه‌های آن می‌توان این گونه تقسیم‌بندی کرد:

عقیق خزه‌ای: دارای محتویاتی از بلورهای سبزرنگ میهمان به شکل خزه است. بهترین نوع عقیق خزه‌ای در هندوستان استخراج می‌شود.

عقیق سنگ عزت نفس و نجابت

عقیق شجری: عقیق شجری که سنگ مشا نیز نامیده می‌شود. این عقیق، نوعی است بدون ساختار لایه ‌مانند به رنگ خاکستری یا بی‌رنگ و نیمه‌شفاف که بر روی سطح آن اشکال درخت مانند نقش بسته است و چون سابقا از طریق بندر موشا به اروپا حمل می‌شده است به سنگ موشا معروف است.

عقیق سنگ عزت نفس و نجابت

عقیق چشمی: از لایه‌های دایره‌وار موازی یکدیگر که دارای یک نقطه تیره رنگ در مرکز هستند، تشکیل شده‌اند.

عقیق آبدار: که مقداری آب در سنگ وجود دارد که به زمان پیدایش آن مربوط می‌شود و در تراش‌های نازک، آب داخل آن قابل رویت است.

عقیق لایه‌ای: در این نوع، لایه‌های عقیق موازی با یکدیگر هستند.

خواص سنگ عقیق قرمز

گذشته از خواصی که دین اسلام و بزرگان دینی برای این سنگ اظهار کرده‌اند، برخی کارشناسان و سنگ شناسان نیز خواص دیگری برای آن ارائه داده‌اند. به گفته این افراد، سنگ عقیق یا « سنگ عزت نفس » برای تقویت حس احترام به نفس و ارزش قائل شدن برای خویشتن به کار می‌رود. رنگ‌های نارنجی تیره این سنگ به خوبی بیانگر نیروی تقویت کننده چاکراهای اول و دوم و سوم در این سنگ است و باعث حس امنیت و عشق به خویشتن می‌شود. رگه‌های صورتی رنگ موجود در این سنگ، عشق و علاقه را در بین والدین و فرزند تقویت می‌کند. این سنگ همچنین برای بیماری‌های پوستی از جمله آکنه بکار می‌رود. انرژیهای موجود در سنگ عقیق قرمز برای دردهای موضوعی در کمر، پا ، استخوان موثر است. همچنین این سنگ در درمان استرس ، اضطراب ، میگرن ، انواع سر درد و بیماری‌های عصبی نیز تاثیرگذار است.

حرکت فوق العاده سنگ عقیق باعث می‌شود که مدارات و ذرات شفابخش را به سوی خویش جذب نموده و تشکیل یک انرژی شفابخش قوی دهد. انرژی در عقیق قرمز همیشه به رنگ سبز است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 1,33 از 5)
Loading...