پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

نحوه انصراف از طرح فروش یکپارچه خودرو داخلی و وارداتی

مهلت تغییر اولویت خودروها تمام شد

مهلت شش روزه برای تغییر اولویت‌های خودرویی ١٠ اردیبهشت به پایان رسید؛ بدین ترتیب مشتریانی که نوبت دریافت خودروهای آن‌ها به سال‌ آینده افتاده بود، توانستند نوع خودروی انتخابی را با اولویت‌بندی با پنج مدل دیگر (کم‌تقاضاتر) عرضه شده تغییر دهند تا در سال ۱۴۰۲ خودرو را تحویل بگیرند.

به گزارش ایسنا، پس از مشخص شدن نوبت (اولویت) تحویل خودروهای افراد ثبت‌نام کننده در نخستین طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی، نوبت تخصیص و تحویل قریب به ۵۰ محصول مختلف عرضه‌ شده در خصوص پنج محصول پرتقاضا (با تیپ‌بندی‌های مختلف) به سال ۱۴۰۳ موکول شده بود؛ این درحالی بود که ظرفیت برخی از محصولات همچون تارا و رانا در سال ۱۴۰۲ خالی ماند و درخصوص برخی خودروسازان دیگر، حتی ظرفیت فصل بهار ۱۴۰۲ برای برخی از محصولات تکمیل نشده بود؛ براین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت برای متقاضیانی که اولویت تحویل خودروی آن‌ها سال ۱۴۰۳ است، مهلتی (در ابتدا) پنج روزه تا روز شنبه ۹ اردیبهشت ماه در نظر بگیرد تا این متقاضیان نسبت به ویرایش درخواست خودرویی خود اقدام کنند و پنج اولویت از خودروهای کم تقاضاتر که نوبت تحویل در سال ۱۴۰۲ خواهند داشت را انتخاب کنند.

این مهلت اما یک روز دیگر هم تمدید شد و بدین ترتیب آخرین مهلت تغییر نوع خودرو انتخابی، ساعت ۲۴ (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت) تعیین شد.

طی این مدت متقاضیان می‌توانستند با مراجعه به پروفایل خود در سامانه تخصیص یکپارچه خودروها، نسبت به تغییر نوع خودروی انتخابی اقدام کنند؛ اما اگر متقاضی هیچ اولویتی را انتخاب نکرده باشد، همچنان همان انتخاب اولویت سال ۱۴۰۳ برای او ملاک خواهد بود و براساس آن خودروی خود را در سال آینده دریافت خواهد کرد.

حال به دنبال پایان یافتن مهلت تغییر نوع خودروی انتخابی، چند روزی سایت سامانه بسته خواهد بود تا بر اساس اولویت اول افراد، پالایش صورت گیرد و در نهایت ترتیب (اولویت) دریافت خودرو در سال ۱۴۰۲ مشخص شود.

طبق آخرین آمار، تا روز جمعه (هشت اردیبهشت ماه)، علاوه بر اصلاح پروفایل ۴۲۶۰ نفر که از مرحله اول، اشتباهاً انصراف داده بودند و آن‌ها هم می‌توانند نسبت به تغییر نوع خودرو خود اقدام کنند، ۱۷۰ هزار نفر نوع و زمان تحویل خودرو خود را در سامانه یکپارچه تغییر داده‌اند؛ اما قطع به یقین طی روزهای (شنبه و یکشنبه) بر این تعداد افزوده شده است.

طبق اعلام مدیر سامانه یکپارچه فروش خودروها، در این زمان تعیین شده برای ویرایش خودروها، برخی متقاضیان در استعلام گواهینامه مشکل داشتند یا در طرح جوانی جمعیت نمی‌توانستند درخواست خود را ثبت کنند که این مشکل نیز رفع شد و ۷۵۰ نفر حائز شرایط شناخته شدند و توانستند مجدد اطلاعات خود را ویرایش کنند.

گزینه انصراف فعال می شود

گفتنی است که طی این مدت برای ویرایش نوع خودروها، گزینه انصراف موقتا غیر فعال شده بود تا مشکلی از این حیث پیش نیاید، اما طبق تاکید سخنگوی وزارت صمت، حتما مجدد با پایان یافتن مهلت ویرایش‌ها، گزینه انصراف برای مشتریانی که قصد انصراف و شرکت در طرح ثبت‌نام مرحله دوم که از ۱۶ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود دارند، فعال خواهد


آزادسازی پول های بلوکه شده انصراف دهندگان خودروهای وارداتی‌

به دنبال آنکه بانک‌ها ۵۰۰ میلیون تومان مسدود شده‌ تعداد بسیاری از متقاضیان “انصرافی” خودروهای وارداتی را همچنان آزاد و پرداخت نمی‌کنند، سخنگوی وزارت صمت ضمن تاکید بر اینکه سازمان حمایت طی مکاتبه‌ای با بانک‌ها، اعلام کرده که به‌ محض انصراف بایستی وجوه مسدود شده افراد آزاد شود، از دستور صریح وزیر صمت در این رابطه نیز خبر داد.

به گزارش تصویر زندگی به نقل از ایسنا، متقاضیان خرید خوروهای وارداتی بایستی ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود مسدود می‌کردند تا امکان ثبت‌نام داشته باشند و وارد گردونه قرعه‌کشی برای تعیین نوبت تخصیص و تحویل خودروهای وارداتی شوند.
پس از آنکه در تاریخ ۲۱ اسفند ماه قرعه‌کشی برای تعیین لیست نوبت افراد متقاضی خودروهای وارداتی انجام و نتایج آن از روز دوشنبه ۲۲ اسفند ماه اعلام شد، این امکان برای ثبت‌نام‌کندگان فراهم شد که نتایج نوبت تعیین شده خود را در فایل شخصی در سامانه saleauto.ir مشاهده کنند و به دنبال آن، گزینه انصراف هم از روز ۲۳ اسفند ماه فعال و به صورت کتبی به بانک‌ها اعلام شد که بلافاصله پس از آنکه متقاضی فرآیند انصراف را در سامانه طی می‌کند،  باید  وجه مسدود شده در حساب وکالتی‌شان آزاد شود و امکان برداشت وجه خود را داشته باشند.

بدین ترتیب افرادی که تمایل به طی ادامه مسیر فرآیند ثبت‌نام و تحویل خودرو را نداشتند (بطور مثال جرو آخرین نوبت‌ها بودند و تمایل به انتظار نداشتند) می‌توانستند انصراف داده و ۵۰۰ میلیون تومان خود را ازحساب برداشت کنند اما در همان زمان هم، وزارت صنعت، معدن و تجارت از وصول گزارش‌هایی به این سازمان مبنی بر  عدم همکاری بانک‌ها  خبر داد که مبلغ را از انسداد خارج نکرده‌اند؛ فلذا از بانک‌ها خواست تا پول مردم را بی‌دلیل نگه ندارند و وجوه انصرافی‌ها را آزاد کنند.

حال پس از گذشت حدودا ۱۴ روز کاری (از ۲۳ اسفند ماه سال گذشته تاکنون) که بانک‌ها فعال بوده‌اند، طی تماس‌های بسیار با ایسنا و البته خود وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده که هنوز بانک‌ها از آزاد کردن وجه مسدود شده افراد امتناع می‌کنند و پول افراد را نزد خود نگه داشته‌اند.

این در حالیست که پیش از این (پس از فعال شدن گزینه انصراف در ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱)، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن تاکید براینکه بانک‌ها بایستی بلافاصله پس از انصراف متقاضیان خودروهای وارداتی، وجه مسدود شده در حساب وکالتی این افراد را آزاد کنند، اعلام کرد: چنانچه متقاضیان خودروهای وارداتی، انصراف خود را (در سامانه) ثبت کنند،  باید بلافاصله  ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی آن‌ها توسط بانک آزاد شود. وزارت صمت مکاتبات لازم را هم با بانک‌ها انجام داده است.

همانطور که اشاره شد، علیرغم این تاکیدها برای آزاد شدن بلافاصله وجه مسدود شده افرادی که انصراف می‌دهند، اما هنوز تعدا بسیاری از بلوکه ماندن پول‌هایشان نزد بانک‌ها گلایه دارند.

دستور صریح وزیر صمت برای آزادسازی وجوه مسدود شده

در این رابطه، امید قالیباف-سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مکاتبه رسمی با بانک‌ها؛ اعلام کرده است که چنانچه متقاضی انصراف دهد، به محض انصراف،  بانک‌ها مکلف هستند که ۵۰۰ میلیون تومان مسدود شده افراد را از انسداد خارج کنند . بنده نیز بارها تاکید کرده‌ام که بانک‌ها اجازه ندارند، در صورت انصراف مشتریان، منابع مالی آن‌ها بلوکه کنند.

وی تصریح کرد: همچنین امروز (سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه) وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز باتوجه به شکایت‌های واصله به سامانه ۱۲۴ از سوی متقاضیان، دستور رسیدگی داده و خواسته که این موضوع هرچه سریع‌ترحل شود و بانک‌ها وجوه مردم را آزاد کنند. وزارت صمت  مدافع حقوق متقاضیان خواهد بود.


در صورتی که حساب خود را برای طرح یکپارچه خرید خودرو وکالتی کرده‌اید و وجه در حساب بانکی شما مسدود شده است و می خواهید پول خود را از حالت مسدودی خارج کرده و آزاد کنید مراحل زیر را دنبال کنید.

نحوه انصراف از طرح یکپارچه خودرو و آزاد کردن پول مسدود شده

مراحل انصراف از طرح یکپارچه خودرو و آزادسازی ۱۰۰ میلیون مسدود شده

  1. ابتدا در سایت esalecar.ir ثبت نام کنید.
  2. پس از ثبت نام وارد سایت شده و کد ملی و کلمه عبور خود را برای ورود به پروفایل کاربری وارد کنید.
  3. در گوشه بالا سمت چپ روی گزینه حساب کاربری کلیک کرده و در منوی باز شده روی انصراف از طرح کلیک کنید.

  1. سپس مطابق تصویر زیر کد تصویری را پاسخ داده و روی دکمه تایید بزنید و کد پیامک دریافتی را در قسمت مربوطه وارد کنید.

  1. در نهایت درخواست شما نهایی شده و حداکثر تا ۷۲ ساعت پول شما در حساب وکالتی مربوطه آزاد و قابل برداشت خواهد شد.

انصراف از خودروهای وارداتی

برخی بانک‌ها پول خودروهای انصرافی را پرداخت نمی‌کنند

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن تاکید براینکه بانک‌ها بایستی بلافاصله پس از انصراف متقاضیان خودروهای وارداتی، وجه مسدود شده در حساب وکالتی این افراد را آزاد کنند، از عدم همکاری برخی بانک‌ها و شکایت‌های واصله به وزارت صمت در این زمینه خبر داد.
به گزارش اخبار خودرو تصویر زندگی به نقل از ایسنا: به دنبال انتشار لیست نوبت‌ افراد متقاضی خودروهای وارداتی، افراد ثبت‌نام‌کننده از نوبت خود مطلع شده‌اند. براین اساس پس از اعلام نتایج، گزینه انصراف هم فعال شد تا چنانچه فردی تمایل به ادامه مسیر خرید خودروی وارداتی نداشته باشد، بتواند انصراف داده و ۵۰۰ میلیون تومان بلوکه شده در حساب وکالتی خود را آزاد کند.

طبق تاکید وزارت صمت، بانک‌ها بایستی در این زمینه اقدام و وجه افراد را آزاد و قابل برداشت کنند.

امید قالیباف- سخنگوی وزارت صمت – در این رابطه ضمن اینکه از بانک‌ها خواسته شده در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند، در صفحه شخصی خود از عدم همکاری بانک‌ها خبر داده است.

وی نوشته است: “چنانچه متقاضیان خودروهای وارداتی، انصراف خود را (در سامانه) ثبت کنند، باید بلافاصله ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی آنها توسط بانک آزاد شود. وزارت صمت روز سه‌شنبه مکاتبات لازم را با بانک‌ها انجام داده است اما شکایاتی به وزارت صمت رسید که بانک‌ها همکاری لازم را نمی‌کنند. این اشکال باید برطرف شود.”

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 27, میانگین امتیاز: 4,78 از 5)
Loading...