پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

کاشت ناخن و حکم شرعی آن | آیا کاشت ناخن حرام است؟

حکم شرعی آموزش کاشت ناخن

کاشت ناخن؛ راهی برای افزایش زیبایی ظاهری

شاید این‌طور فکر کنید که ناخن‌ها تاثیر چندانی بر استایل شما‌ نمی‌گذارند، اما اینطور نیست. ناخن‌ها می‌توانند استایل شما را دگرگون کنند. همین جزئیات کوچک هستند که به استایل شما شخصیت می‌دهند و ظاهر شما را بهبود می‌بخشند. شما می‌توانید با مراجعه به مراکز کاشت ناخن، طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی برای ناخن‌های خود انتخاب کنید. البته عده‌ای از بانوانی که قصد استفاده از خدمات کاشت ناخن را دارند، نگران این هستند که کاشت ناخن از نظر شرعی نادرست و حرام باشد. در این مطلب، به حکم شرعی کاشت ناخن و نکات متفاوت در این باره می‌پردازیم.

لیست ۱۰ تا از معتبرترین آموزشگاه آرایشگری زنانه در تهران

 

آیا کاشت ناخن حرام است؟

بر طبق نظر اکثر فقها و مراجع دینی، کاشت ناخن در ذات دارای مشکل شرعی نیست. البته شرایط خاصی برای استفاده از این خدمت آرایشی وجود دارد. اغلب علما بر این باورند که کاشت ناخن در کل ایرادی ندارد (البته آن را توصیه نمی‌کنند). اما ناخن یا هر جسم خارجی که بر روی اعضای بدن قرار بگیرد و مانع رسیدن آب به بدن شود، باید در هنگام وضو یا غسل، از بدن جدا شود. از این رو بانوان مکلف‌اند برای گرفتن وضو پیش از نماز یا برای انجام غسل، ناخن مصنوعی یا پوشش ناخن را جداسازی کنند. در ادامه با جزئیات بیشتر و دقیق‌تر، به نظر مراجع در این باره می‌پردازیم.

احکام شرعی کاشت ناخن

نظر آیه‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) درباره کاشت ناخن

کاشت ناخن فى النفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع (ولو با صرف هزینه ممکن) برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقت غیر قابل تحمل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد، سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید). اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن (ولو در روز‌های بعد) باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

نظر آیه‌الله العظمی بهجت راجع به کاشت ناخن

شخصى که اصلا ناخن ندارد و مى‌خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى‌شود، چون رشد و نمو ندارد و از اول این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد. در وضو و غسل اشکال پیدا مى‌شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى‌شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است. ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردن آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند.

نظر آیه‌الله صافی گلپایگانی درباره وضو و غسل با ناخن مصنوعی

کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشکال دارد. ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطا تیمم هم کند.

آیه‌الله العظمی وحید خراسانی در این‌باره چه فرموده‌اند؟

کاشت ناخن جایز نیست و حرام است و اگر کسی اقدام به چنین کاری کرد، باید ناخن‌ها را بکند. ولی اگر کنده نشد، باید وضو و غسل را به صورت جبیره انجام دهد و سپس احتیاطا تیمم هم انجام دهد و پس از کنده شدن و رفع ناخن‌های کاشته شده، باید نمازهایی را که قبلا با داشتن آن ناخن‌ها به‌جا آورده اعاده کند.

آیه‌الله العظمی مکارم شیرازی

ایشان درباره کاشت ناخن چنین فرمودند که کاشت ناخن حرام است، مگر اینکه ضرورت داشته باشد و در صورت ضرورت وجود ناخن مذکور در حکم جبیره خواهد بود و باید وضو و غسل جبیره انجام شود (منبع: پایگاه اینترنتی دفتر معظم له)

کاشت ناخن مصنوعی حرام است؟

حکم آموزش کاشت ناخن و کسب درآمد از این طریق

اکثر فقها، درآمدزایی به‌واسطه کاشت ناخن و آموزش این حرفه را صحیح و درآمد حاصل از آن را حلال می‌دانند. اما برخی از علما (برای مثال آیت الله سیستانی)، به این دلیل که این کار منجر به ایجاد مانعی برای وضو و غسل می‌شود، کسب درآمد از این راه را جایز ندانسته‌اند.

گزینه‌های متفاوت کاشت ناخن

در مورد کاشت ناخن گزینه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب متمایز خود را دارند. لاک ناخن ژل و پودر ژل، دو مورد از محبوب‌ترین روش‌های کاشت ناخن هستند که هر دو از خانواده اکریلیک هستند، اما از چند جنبه مهم با هم تفاوت دارند. زمانی که مواد خوب و مناسب استفاده شود، ناخن‌ها به طور متوسط ​​دو تا سه هفته دوام می‌آورند. برای کسانی که بستر ناخن چرب دارند یا فقط مستعد خرد شدن ناخن هستند، لاک ژل ممکن است حتی تا دو هفته دوام نداشته باشد.

نوع دیگر ناخن که دیپ پودر نام دارد، معمولا بیشتر از ژل‌های مشابه خود دوام می‌آورد. دبورا لیپمن، مانیکوریست و بنیانگذار خط مراقبت از ناخن و رنگ، برای اینکه بفهمد فرمول پودری که سفت شده است، چقدر قوی است، توضیح می‌دهد که “پودرهای غوطه ور با استفاده از چسبی به نام سیانوآکریلات، که اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده چسب کرازی نیز می‌باشد، به هم متصل می‌شوند. رابینسون توضیح می‌دهد که سیانواکریلات‌ها، خانواده‌ای از چسب‌های اثرگذار و قوی هستند. پودر غوطه ور را می‌توان به عنوان یک رزین مبتنی بر چسب در نظر گرفت که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد، سخت می‌شود.

به عبارت ساده‌تر، پلیمرهای پودری قوی‌تر از پلیمرهای موجود در ژل لاک هستند. بنابراین، کاشت ناخن با روش دیپ به طور کلی عمر طولانی‌تری خواهد داشت. البته اگر به درستی از آن مراقبت شود تا پنج هفته دوام خواهد داشت. درنتیجه ناخن‌های ژلی معمولا بین دو تا سه هفته دوام می‌آورند، در حالی که ناخن‌های ساخته شده با پودر غوطه‌ور می‌توانند تا پنج هفته دوام داشته باشند (با آماده‌سازی، کاشت و نگهداری مناسب).

کاشت ناخن

روش‌های متفاوت طراحی ناخن

معمولا از سه روش برای ترسیم طرح‌های متفاوت روی ناخن‌ها استفاده می‌شود. این روش‌ها عبارتند از استفاده از برچسب‌های ناخن، طراحی با دست (ا استفاده از لاک ناخن) و ایربراش که با استفاده از قلم و شابلون است. با استفاده از این سه روش مختلف، عملا  می‌‌توان هر نوع طرحی را که قابل تصور باشد، بر روی ناخن‌ها ترسیم کرد. بسیاری از افراد یک برچسب کوچک روی ناخن قرار می‌دهند، در حالی که برخی دیگر طرح‌هایی مانند گل یا تصاویر مربوط به فصول مختلف را انتخاب می‌کنند. لازم به ذکر است که قیمت کاشت ناخن، در هر کدام از این روش‌ها  متفاوت است.

برچسب‌های ناخن

استفاده از برچسب‌های ناخن که در حالت عامیانه  به آن عکس برگردان نیز گفته می‌شود، از ساده‌ترین روش‌ها برای طراحی‌ ناخن است. معمولا برچسب‌ها در بسته‌بندی‌هایی با تعدادی کم و در اندازه کوچک فروخته می‌شوند و بیشتر مناسب ناخن‌های صیقلی هستند (به طور معمول، برچسب‌ها بهتر به ناخن‌های صیقلی می‌چسبند).

طراحی ناخن با دست

طرح‌های ناخن که با دست و با استفاده از لاک ناخن در یا قلم ناخن، ترسیم شده‌اند نیز می‌توانند بسیار زیبا به نظر برسند. اغلب افرادی که قصد ثبت نام کلاس کاشت ناخن را دارند، با هدف یادگیری این تکنیک در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

روش ایربراش برای کاشت ناخن

علاوه بر روش‌های مذکور، ایربراش روش دیگری برای پدید آوردن طرح‌های زیبا روی ناخن‌ها است. این کار را معمولا یک ناخن‌کار حرفه‌ای انجام می‌دهد. در این روش، یک شابلون کوچک روی ناخن قرار می‌گیرد و از ایربراش برای نقاشی روی ناخن استفاده می‌شود. ممکن است رنگ‌های مختلفی در روش ایربراش استفاده شوند، اما رنگ سفید بسیار رایج است. ایربراشینگ بیشتر روی ناخن‌های ژل یا اکریلیک رایج است، اما ممکن است روی ناخن‌های طبیعی نیز استفاده شود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 33, میانگین امتیاز: 4,09 از 5)
Loading...

۲ دیدگاه

» ارسال سوال و نظر شما «
  1. عبدالله گفت:

    غسل میت را چه می کند چون ناخن او مانع رسیدن آب است و به نظر می رسد که هیچ غساله ای ناخن را نمی کند

    موافقم ۹۹
    مخالفم ۱۵
  2. سحر رودکی گفت:

    نظر آیت الله خامنه ای درباره کاشت ناخن چیز دیگه ست. نظر ایشون برای برای کاشت ناخن فرق داره و کلا فرمودن مشکل داره.

    موافقم ۱۱۸
    مخالفم ۵۹

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.