سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
×

مبلغ جریمه طرح ترافیک سال ۱۴۰۲ اعلام شد

جریمه طرح ترافیک
هزینه طرح ترافیک نسبت به سال گذشته حدود ۲۰% افزایش داشته و با اعلام شهرداری تهران، از روز دوشنبه و همزمان با پایان تعطیلات نوروزی نرخ پایه عوارض روزانه تردد در محدوده طرح به ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که سال گذشته این مبلغ در حدود ۴۴ هزار تومان بود.

با افزایش ۲۰ درصدی نرخ طرح ترافیک ۱۴۰۲، بسته‌های ترافیکی که به‌سه شکل ماهانه، سه‌ماهه و شش‌ماهه فروخته می‌شوند، تقریبا به‌همین اندازه گران شدند و حالا راننده‌هایی که در سال جدید بدون رزرو وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند، باید ۱۰۹ هزار تومان به‌عنوان جریمه روزانه کنار بگذارند.

قیمت طرح ترافیک ۱۴۰۲ و بسته‌های ترافیکی

طرح ترافیک ۱۴۰۲ با نرخ پایه ۵۲ هزار و ۵۶۰ تومان برای هر روز فروخته می‌شود، اما این رقم بسته به ساعت ورود و خروج و داشتن معاینه فنی برتر شناور خواهد بود. مثلا اگر با برگه معاینه فنی برتر از مراکز معاینه فنی بیرون آمدید و ورودتان به محدوده طرح بعد از ساعت ۱۰ صبح و خروجتان قبل ساعت ۱۶ باشد، قیمت طرح ترافیک روزانه به حدود ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان بابت تردد در محدوده طرح ترافیک و ۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان به‌خاطر تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا می‌رسد.

در اطلاعیه‌ای که شهرداری تهران برای قیمت طرح ترافیک ۱۴۰۲ منتشر کرده، جزییات شناور بودن قیمت‌ها مشخص شده و از طرفی شهروندان تهرانی برای تردد در محدوده طرح می‌توانند سراغ خرید بسته ترافیک بروند.

خرید بسته طرح ترافیک ۱۴۰۲ درحال حاضر به‌سه شکل ماهانه، سه‌ماهه و شش‌ماهه امکان‌پذیر است. در سایت و اپلیکیشن تهران من قیمت طرح ترافیک شش‌ماهه که گران‌ترین گزینه به‌حساب می‌آید، هفت میلیون و ۹۲ هزار تومان آب می‌خورد. پارسال بسته شش‌ماهه طرح ترافیک را نزدیک پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌فروختند. قیمت بسته طرح ترافیک سه‌ماهه از سه میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به سه میلیون و ۷۶۸ هزار تومان رسیده و بسته طرح ترافیک یک‌ماهه را امسال به‌جای یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان، یک میلیون و ۳۳۲ هزار تومان می‌فروشند. همانطور که قیمت طرح ترافیک ۱۴۰۲ حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است، بسته‌های طرح ترافیک هم تقریبا به همین اندازه گران شدند.

قیمت بسته ترافیک ۱۴۰۲

بسته یکماههبسته سه‌ماههبسته شش‌ماههنوع معاینه فنی
۱۳/۳۲۰/۰۰۰ ریال۳۷/۶۸۰/۰۰۰  ریال۷۰/۹۲۰/۰۰۰ ریالمعاینه فنی عادی
۹/۳۱۲/۰۰۰ ریال۲۶/۴۰۰/۰۰۰ ریال۴۹/۶۳۲/۰۰۰ ریالمعاینه فنی برتر
۱/۳۳۲/۰۰۰ ریال۳/۷۶۸/۰۰۰ ریال۷/۰۹۲/۰۰۰ ریالبرقی – هیبریدی

جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۲

جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۲ قرار است ۱۰۹ هزار تومان باشد. یعنی درقیاس با پارسال جریمه طرح ترافیک چیزی حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. پارسال نرخ جریمه طرح ترافیک ۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود و حالا همزمان با افزایش ۲۰ درصدی قیمت طرح ترافیک، چیزی نزدیک ۱۰ درصد به نرخ جریمه طرح ترافیک امسال اضافه شده است.

البته این را هم باید اضافه کنیم که اگر بدون خرید طرح ترافیک وارد محدوده ترافیکی پایتخت شوید، دو جریمه مختلف یعنی یکی به‌عنوان جریمه راهنمایی‌ورانندگی و یکی هم به‌عنوان جریمه عوارض ترافیکی محاسبه می‌شود. اولی همان مبلغ جریمه طرح ترافیک است که توسط پلیس راهور به‌ثبت می‌رسد و دومی توسط شهرداری. جریمه عوارض ترافیکی بخشی از عوارض سالیانه خودرو به‌حساب می‌آید که پرداخت و تسویه آن الزامی است.

هرآنچه باید از طرح ترافیک ۱۴۰۲ بدانید

طرح ترافیک ۱۴۰۲ از ساعت ۶.۵ صبح شروع می‌شود و تا ساعت پنج عصر ادامه دارد. این قانون برای روز‌های شنبه تا چهارشنبه درنظر گرفته شده و روز پنجشنبه طرح ترافیک نخواهیم داشت. درعوض روز‌های پنجشنبه طرح آلودگی هوا که به‌اسم طرح زوج‌وفرد سابق شناخته می‌شود، اجرا خواهد شد و در صورت ورود بدون رزرو، یک روز از سهمیه ۲۰ روزه که برای هر خودرو در هر فصل وجود دارد، کم می‌شود.

خبر اعلام قیمت طرح ترافیک ۱۴۰۲ برخلاف سال‌های گذشته کمی زودتر اعلام شد و به‌همین خاطر شورای شهر تهران به مسافران نوروزی که در پایتخت حضور دارند، هشدار داده که از روز دوشنبه ۱۴ فروردین مراقت مسیر تردد خودشان باشند.

از طرفی در اعلامیه جدید شورای شهر نوشته شده که امکان استفاده از تخفیف ۳۰ درصدی برای پرداخت بدهی عوارض طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا تا پایان فروردین امسال خواهد بود. محدوده طرح ترافیک مثل سال‌های گذشته به بخش مرکزی تهران تعلق دارد. یعنی جایی که از شمال خیابان‌های مطهری، فاطمی و ولیعصر و از جنوب خیابان شوش تا میدان راه‌آهن شامل می‌شود.

از شرق خیابان‌های ترکمنستان، شریعتی، خواجه‌نصیر و ۱۷ شهریور مرز طرح ترافیک به‌شمار می‌روند و در غرب پایتخت خیابان‌های کارگر جنوبی، کارگر شمالی، انقلاب و ۱۶ آذر محدوده طرح ترافیک تهران می‌دانیم.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 19, میانگین امتیاز: 4,05 از 5)
Loading...