جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

تفاوت پیلاتس و فیتنس چیست؟

تفاوت فیتنس و پیلاتس

احتمالا تصمیم گرفته‌اید که ورزش کنید و در انتخاب رشته ورزشی‌تان مردد هستید. این طبیعی است که بخواهید ورزشی را انتخاب کنید که از انجام آن لذت ببرید، بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد و از وقت و هزینه‌ای که صرف آن می‌کنید، بیشترین فایده را ببرید.

انتخاب رشته ورزشی، به شرایط بدنی و اهداف شما بستگی دارد. در این مطلب می‌خواهیم به صورت مختصر از تفاوت ورزش‎‌هایی که در انتخاب‌شان مردد هستید، بگوییم و کارتان را در برگزیدن یکی از آن‌ها راحت کنیم.

تفاوت پیلاتس و فیتنس

برای مشخص شدن تفاوت این دو ورزش، شاید بهتر باشد کمی درباره هرکدام توضیح دهیم تا بهتر آن‌ دو را بشناسید و راحت‌تر بتوانید دست به انتخاب بزنید.

معرفی ورزش پیلاتس

جوزف پیلاتس در اوایل قرن بیستم، ورزشی را در آلمان طراحی و تولید کرد. ورزش ابداعی او به روش‌های سنتی مثل «ورزش‌ها و تمرینات اصلاحی» یا «ژیمناستیک طبی» مرتبط بود و به نام پیلاتس مشهور شد.

ورزش پیلاتس یک ورزش کششی است که به خوبی جسم و ذهن شما را درگیر می‌کند. این ورزش، برای تقویت میان تنه‌ی بدن عالی است و بر تعادل و انعطاف‌پذیری بیشتر بدن تمرکز دارد. در پیلاتس احتمال آسیب‌دیدگی شما بسیار کمتر از سایر ورزش‌های شدید است و شما به راحتی می‌توانید حرکات پیلاتس در خانه را بدون هیچ آسیبی انجام دهید. برخی از مهم‌ترین مزایای پیلاتس عبارت است از:

  • کاهش استرس
  • کاهش کمر درد
  • بهبود کیفیت خواب
  • افزایش قدرت هسته بدن
  • بهبود حالت ایستایی بدن
  • تقویت تعادل و سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از آسیب‌دیدگی و صدمات

معرفی رشته ورزشی فیتنس

فیتنس نوعی ورزش است که همراه با حرکات ریتمیک و آکروبایتک انجام می‌شود. اگر در کنار انجام فیتنس، رژیم غذایی مناسبی هم داشته باشید، قطعا در زمانی کوتاه، به چربی سوزی بالایی خواهید رسید. ضمنا فیتنس علاوه بر کالری سوزی بالا، باعث فرم دهی بدن نیز می‌شود.

فیتنس شامل سه بخش می‌شود: ایروبیک، آماده سازی عضلات و کاهش توده چربی. در ورزش فیتنس، انعطاف پذیری مفاصل و ورزیدگی عضلات اهمیت زیادی دارد و چندان تمرکزی بر حجیم و بزرگ کردن عضلات ندارد.

ورزشکاران این رشته معمولا  ۳ تا ۵ روز در هفته را به انجام تمرینات‌ خود اختصاص می‌دهند. البته خوب است بدانید که تمرینات فیتنس، خیلی پرفشار و سخت نیستند و انرژی بسیار زیادی از شما نمی‌گیرند. به طور مختصر فیتنس فواید زیر را به همراه دارد:

  • بهبود عملکرد ورزشی
  • افزایش چربی سوزی بدن
  • افزایش نسبی قدرت بدنی
  • کاهش استرس و اضطراب
  • تقویت بافت‌های هم‌بند و رباط‌ها و مقاوم سازی مفاصل

فیتنس چیست

تفاوت فیتنس و پیلاتس به زبان ساده

اگر علاوه بر تندرستی، به دنبال آرامش روحی و روانی می‌گردید، بهتر است که سراغ پیلاتس بروید، این ورزش به نوعی حکم ورزش‌های اصلاحی را دارد و به تقویت تعادل و انعطاف شما کمک می‌کند و از طرفی با تاثیر روحی و و روانی‌اش کیفیت زندگی‌تان را بالا خواهد برد.

اما فیتنس یک ورزش پرتحرک و ریتمیک است که هدفش چربی سوزی بالا، فرم دهی به بدن و افزایش قدرت بدنی است. بنابراین هدف شما در این میان، تعیین کننده است.

تفاوت فیتنس با بدنسازی

پرورش اندام یا بدنسازی شامل کار با دمبل، وزنه و یا حتی وزن بدن می‌شود و هدف آن تناسب اندام، عضله سازی و افزایش قدرت است. اگر شما در کنار برنامه ورزشی بدنسازی‌تان یک رژیم غذایی مناسب هم داشته باشید، با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری به هدف‌تان خواهید رسید.

استفاده از برخی درشت مغذی‌ها در بدنسازی، ضروری است. برای مثال شما باید پروتئین زیادی را به صورت روزانه مصرف کنید تا بهترین نتیجه را از ورزش و تمرین‌تان بگیرید.

با توجه به تعریفی که از فیتنس در بالا ارائه دادیم، می‌بینیم که به عبارتی فیتنس و بدنسازی در یک خانواده قرار می‌گیرند و تفاوت فیتنس و بدنسازی در نوع تغذیه، زمان و شدت تمرینات است.

فیتنس هم مانند بدنسازی به شما کمک می‌کند تا چربی سوزی بیشتری داشته باشید و به اندامی ایده آل و متناسب برسید. علاوه بر این، باعث رشد و تقویت عضلات شما خواهد شد. بنابراین هردوی آن‌ها به یک نقطه مشترک ختم می‌شوند.

تفاوت پیلاتس و یوگا

از این جهت که ورزش یوگا و پیلاتس به طور هم‌زمان بر جسم و جان تمرکز دارند، شبیه به یکدیگر هستند. اما تفاوت آن‌ها کم نیست. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از یوگا ارائه دهیم، باید بگوییم این ورزش، شامل مجموعه‌ای از تمرینات ذهنی، جسمی و روحانی می‌شود و مهم‌ترین هدف آن، بالا بردنِ کیفیت زندگی و سطح آرامش ورزشکار است. در حالیکه پیلاتس شامل مجموعه از ورزش‌های اصلاحی و کششی است و نیاز به فعالیت جسمی بیشتری دارد.

ورزش یوگا تا حدی با مدیتیشن مرتبط است و در آن تمرینات جسمی، تمرکزی، تنفس عمیق و رها سازیِ ذهن تمرین می‌شود. بنابراین شما با انتخاب یوگا، در واقع آرامش و به نوعی مراقبه را انتخاب خواهید کرد.

پیلاتس و یوگا

تفاوت پیلاتس و ایروبیک

ایروبیک، یک ورزش بسیار شاد و پر جنب‌وجوش است که طرفداران زیادی دارد. ایروبیک با حرکاتی ریتمیک و موزون، عضلات شما را درگیر می‌کند. این ورزش نیاز بدن شما را  به مصرف اکسیژن بالا می‌برد.

معمولا افراد با هدف چربی سوزی و لاغری بیشتر سراغ ایروبیک می‌روند. ایروبیک حتما به کاهش وزن شما کمک می‌کند. اگر شما علاوه بر انجام ایروبیک، رژیم استانداردی هم داشته باشید، به کالری سوزی بالایی خواهید رسید. همچنین ایروبیک باعث تقویت روحیه شما می‌شود و در عین حال تاثیرات زیادی بر افزایش سلامت قلبی عروقی شما دارد.

تمرینات پیلاتس و ایروبیک متفاوت است. پیلاتس بیشتر شامل حرکات کششی و انعطافی می‌شود و نیازی به جنب و جوش چندان زیادی ندارد و بر خلاف ایروبیک، هدف آن لاغری و چربی سوزی بالا نیست.

کلام آخر

هر ورزشی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و می‌تواند برای شما مفید باشد. انتخاب بهترین و مناسب‌ترین ورزش، بستگی به هدف و شرایط جسمانی شما دارد. در این مطلب به طور مفید و مختصر درباره چهار رشته‌ی پرطرفدار پیلاتس، فیتنس، بدنسازی و یوگا گفتیم و تفاوت‌های مهم آن‌ها را نیز بیان کردیم.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 19, میانگین امتیاز: 4,11 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.