جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

با این ۷ ترفند تغییر دکوراسیون در زمان خانه تکانی، به استقبال عید نوروز بروید!

تغییر دکوراسیون در زمان خانه تکانی برای عید نوروز یک ارزش در فرهنگ ایران محسوب می‌شود. این مهم به معنای تمیز کردن، تغییر دادن و پوست اندازی دکوراسیون داخلی منزل است و مانند هر چیز مهم دیگری، ناشی از انگیزه تغییر در آدمی است.

به طور کلی، سال نو فرصتی عالی برای بهبود دکوراسیون داخلی خانه است، اما برای رسیدن به این مهم باید با روش‌های اصولی تغییر دکوراسیون در زمان خانه تکانی آشنا شد. مجله طراحی دکوراسیون معمارنو در زیر به ۷ روش موثر و کاربردی که برای همه افراد مفید است، اشاره کرده است.

۱- برنامه ریزی و تصمیم گیری

برای تغییر دکوراسیون داخلی خانه، اولین کار برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری است. با برنامه‌ریزی می‌دانید که باید از کدام فضا شروع کنید یا اصلاً کدام فضاها نیاز به تغییر دارند. تعیین مدت زمان انجام کار و برآورد هزینه‌ها در مرحله برنامه‌ریزی انجام می‌شود. با تعیین مقدار بودجه موردنیاز می‌توان وسائل مورد نیاز را خریداری کرد.

بخشی از مرحله برنامه‌ریزی در زمان خانه تکانی، تصمیم‌گیری است. این مهم به معنای این است که دکوراسیون فعلی نیاز به چه تغییراتی دارد؛ آیا باید دیوارها را رنگ کرد؟ آیا به خرید مبلمان جدید نیاز است؟ آیا باید برخی از وسائل را دور انداخت؟ تصمیم‌گیری درست در میزان برآورد هزینه و برنامه‌ریزی نهایی بسیار مهم است.

رنگ سبز در نشیمن و دکوراسیون

۲- استفاده از رنگ‌های شاد

استفاده از رنگ‌های شاد در خانه در همه جا دیده می‌شود و به این زودی‌ها هم از مد نمی‌افتد! تغییر رنگ دیوار فضای مختلف منزل راهی مطمئن برای بازسازی سریع طراحی داخلی با تأثیری هیجان‌انگیز است. در حالی که طرح‌های تک رنگ و رنگ‌های خنثی، گزینه‌های فوق ‌العاده‌ای هستند اما می‌توان از رنگ‌های شاد در دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

به عنوان مثال، رنگ آبی کلاسیک برای حمام یا دیوارهای اتاق خواب یا رنگ سبز فسفری برای فضای نشیمن عالی است. با اینکه تغییر رنگ دیوارها اولین چیزی است که به ذهن همه می‌رسد، اما می‌توان در عناصر جانبی فضا مانند کوسن‌ها یا گلدان‌ها نیز، تغییر رنگ را اعمال کرد.

انتخاب عناصر تاکیدی و تزئینی در دکوراسیون

۳- چیدمان عناصر تاکیدی و تزئینی

عناصر تاکیدی دکوراسیون اغلب وسایل کوچک هستند که می‌توانند بزرگترین تفاوت‌ها را ایجاد کنند. یکی از راهکارهای تغییر دکوراسیون زمان خانه تکانی مناسب عید، می‌تواند تغییر وسائل تزئینی خانه باشد. این کار یک راه مقرون به صرفه برای معرفی رنگ، الگو، بافت و ایجاد تغییرات ظاهری در فضای داخلی است.

با طرح‌های هندسی یا تایپوگرافی روی بالش‌های تختخواب یا استفاده از یک سینی مسی قدیمی روی میز قهوه خوری شروع کنید. چنین اقلامی سرمایه‌گذاری خوبی هستند، زیرا می‌توان از آن‌ها در فضاهای متنوع یا در ترکیب با دیگر وسائل تزئینی استفاده کرد. انتخاب عناصر تاکیدی و تزئینی به سلیقه شخصی و نوع دکوراسیون داخلی بستگی دارد.

دکوراسیون مینیمال

۴- حفظ سادگی در دکوراسیون خانه

به قول طراحان داخلی: «فقط چیزهایی را نگه دارید که با قلب شما صحبت می‌کنند!» این جمله بدین معناست که فضای داخلی خود را شلوغ نکنید و از وسائل کمتری برای تزئین آن استفاده کنید. حفظ سادگی و ارائه یک طراحی مینیمال همان چیزی است که می‌تواند سال نوی شما را به معنای واقعی متفاوت کند.

با انتخاب سبک طراحی مینیمال می‌توانید شیوه زندگی جدیدی را در پیش بگیرید. خانه اغلب ایرانیان مملوء از شلوغی و وسائل اضافه است! با بیرون انداختن اقلامی که هم فضای فیزیکی و هم فضای احساسی را اشغال کرده‌اند، می‌توان به وضوح، آرامش ذهنی و درونی را در جای جای دکوراسیون داخلی تداعی کرد.

۵- توجه به صدای درون

هر فردی صدایی شهودی در درون خود دارد که باعث می‌شود تصمیمات مناسبی بگیرد. در مورد تغییر دکوراسیون زمان خانه تکانی مناسب عید نیز باید به صدای درون خود گوش دهید. به نظر شما، جذاب‌ترین رنگ برای دیوارها کدام‌ رنگ‌ها هستند؟ آیا از وسایل تزئینی خود لذت می‌برید؟ عاشق مبلمان چرمی هستید؟ سعی کنید چنین سوالاتی را از خود بپرسید تا با پاسخ به آن‌ها به آنچه در قلب و ذهن خود دارید، جامه عمل بپوشانید.

به دنبال وسایل الهام‌بخش و جدید باشید. اگر به یک گلیم ساده علاقه دارید، آن را داخل راهرو خانه یا روی یک دیوار خالی آویزان کنید. هر چیزی که احساس می‌کنید به شما انرژی می‌دهد را در دکوراسیون خود استفاده کنید. در چنین مواقعی می‌توانید از فلسفه فنگ شویی نیز بهره ببرید. در این فلسفه آمده است که وسائل اضافی که بی‌احساس هستند، باعث عدم ایجاد موج مثبت و جریان انرژی در فضای منزل می‌شوند.

۶- وجود انواع گیاهان آپارتمانی

سال نو فصل تازگی و طراوت است، پس استفاده از عناصر طبیعی در دکوراسیون داخلی به شدت پیشنهاد می‌شود. درست است که همه در خانه سبزه تهیه می‌کنند اما خرید گل‌های تازه و قرار دادن آن‌ها در قسمت‌های مختلف خانه به شدت توصیه می‌شود؛ ولی مهمترین تغییر دکوراسیون می‌تواند استفاده از گیاهان با طراحی‌های خاص باشد.

می‌توان از گیاهان آپارتمانی به شکل‌های خلاقانه در خانه استفاده کرد. مثلاً یک گلدان را با استفاده از قلاب و توری مخصوص از سقف آویزان کرد یا گیاهان کوچک را داخل قفسه‌های فلزی قرار داد. همچنین، می‌توان از استندهای چوبی یا فلزی برای قرار دادن انواع و اقسام گیاهان مانند کاکتوس‌ها در قسمتی از فضای داخلی استفاده کرد.

نورپردازی سقفی و تاکیدی

۷- برخورداری از نورپردازی اصولی

اگر در حال خانه تکانی برای سال جدید هستید، نورپردازی نقشی جدایی ناپذیر در طراحی داخلی شما ایفا خواهد کرد. اتکا به تنها یک چراغ سقفی کار اشتباهی است! در عوض، باید از نور به عنوان ابزاری استفاده کرد که گرما، عمق و شخصیت را به دکوراسیون می‌افزاید و در عین حال فضا را به خوبی روشن می‌کند.

در وهله اول می‌توان به نور طبیعی اتکا کرد. برای این منظور، دیوارها با رنگ‌های روشن می‌توانند نور بیشتری را وارد اتاق خواب‌ها و دیگر فضاها کنند. استفاده از آینه نیز باعث انعکاس نور و روشن شدن فضا می‌شود. فقط باید به جانمایی آینه و قرار دادن آن در مکان مناسب توجه کرد.

در وهله دوم، باید به نور مصنوعی توجه کرد. به عنوان مثال، در مناطق کاربردی مانند آشپزخانه و حمام، نورپردازی سقفی و تاکیدی (چراغ زیر کابینت‌ها) لازم است. در مناطقی مانند اتاق نشیمن، پذیرایی و اتاق خواب‌ها، نورپردازی باید ملایم باشد، زیرا این فضاها تداعی کننده آرامش و دنج بودن هستند. در این فضاها، چراغ روی دیوارها کفایت می‌کند.

نکات مهم در تغییر دکوراسیون زمان خانه تکانی مناسب عید

  • تغییراتی که فضای خانه را به کلی دگرگون می‌کنند، شامل تغییر کفپوش، رنگ دیوارها، استفاده از کاغذ دیواری و دیوارپوش‌های مختلف و خرید مبلمان جدید است.
  • در زمان تغییر طراحی داخلی منزل باید به نوع بافت و الگو وسائل تزئینی توجه کرد. برای یک فضای داخلی کلاسیک، استفاده از عناصر با بافت و الگوی سنتی توصیه می‌شود.
  • حفظ تناسب معنایی در کلیه فضاهای خانه ضروری است. استفاده از میز ناهارخوری فلزی در کنار مبلمان چوبی در فضای نشیمن، طراحی مناسبی نیست. کل فضای خانه باید از نظر رنگ، بافت، متریال و غیره با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.
  • ترکیب رنگ های شاد و خنثی به متعادل کردن فضا کمک می‌کند. همچنین، رنگ‌های مکمل و استفاده از گروه رنگ‌های سرد و گرم با یکدیگر توصیه می‌شود.

کلام آخر

مجله طراحی و دکوراسیون معمارنو برخی از موارد الهام ‌بخش و مورد علاقه شما را در بالا بیان کرده است. اکنون شما می‌توانید از ایده‌های بسیاری برای تغییر دکوراسیون خانه خود استفاده کنید. خانه تکانی مهمترین زمان برای انجام تغییرات اساسی است، برخی از افراد به دنبال بازسازی کل منزل هستند و بعضی دیگر به خرید یک تابلو نقاشی ساده قناعت می‌کنند. در حقیقت، هر تغییر کوچک نیز شگفتی بزرگی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود افراد با احساسی جدید وارد سال نو شوند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 7, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه برای این مطلب غیرفعال شده است