پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

بخشنامه ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲ (نظام قدیم و جدید)

مهلت دریافت کد سابقه تحصیلی

متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره تا روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ برای دریافت کد سابقه تحصیلی فرصت‌ دارند.

به گزارش گروه آموزش و پرورش آموزش و پرورش، مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره تا روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت برای دریافت کد سابقه تحصیلی مهلت‌ دارند.

در این اطلاعیه آمده است: متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره تا روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرصت دارند به پنجره واحد خدمات دولت الکترونیک وزارت آموزش‌ و پرورش به آدرس my.medu.ir مراجعه کرده و پس از ثبت اطلاعات تحصیلی، کد سابقه تحصیلی (کد ۱۹ رقمی) را دریافت کنند.

لازم است دانش‌آموزان برای انتخاب واحد (درس) به مدارس محل تحصیل و فارغ‌التحصیلان به مدارس معرفی‌ شده در پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش‌ و پرورش استان مربوط، مراجعه کنند.


نمره کل آزمون و سابقه تحصیلی داوطلبان در کنکور ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می‌شود؟

نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری مجازی پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

ثبت‌نام نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ از سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه آغاز شد و با توجه به مهلت تمدید شده، فردا پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه به پایان می‌رسد. ایسکانیوز در ادامه نحوه محاسبه نمره کل آزمون و سابقه تحصیلی داوطلبان را بررسی کرده است.

تأثیر قطعی سابقه تحصیلی ۴۰ درصد است

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی است.

میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی – واحدی/ترمی – واحدی ۱۰ درصد (در مجموع ۴۰ درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی درگروه‌های آزمایشی هنر و زبان ‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می‌شود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی درگروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۵/۱۹درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی ۵/۶ درصد (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۶ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

نمره کل سابقه تحصیلی چگونه محاسبه می‌شود؟

طبق بند ۲-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی مندرج در جداول صفحات ۳۹ تا ۵۱( ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ و نظام سالی – واحدی/ترمی – واحدی) ساخته می‌شود.

با توجه به نامه شماره ۱۲۳۵۲/۱۴۰۱/دش مورخ ۸ آبان ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و بعد از آن، همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرف‌های و کار و دانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

امتناع از شرکت در آزمون نهایی در کنکور چه پیامدی دارد؟

درصورتی که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیشبینی می‌کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکنند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (۰) لحاظ می‌شود. برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست.

در هر نوبت آزمون اختصاصی، نمرات خام داوطلبان برای هر گروه آزمایشی که داوطلب در آن شرکت کرده، اطلاع رسانی می‌شود. برای پذیرش در سال ۱۴۰۲ ،نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی داوطلب طبق بندهای ۲ و ۳ ماده ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ترکیب بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نوبت‌های آزمون اختصاصی دارای اعتبار گروه درخواستی و نمره کل سابقه تحصیلی گروه درخواستی (میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی طبق بند ۲-۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) ساخته می‌شود و ملاک علمی برای پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، نمره کل نهایی مربوط به سال پذیرش دانشجو است.

رتبه سهمیه و کشوری چگونه محاسبه می‌شود؟

رتبه در سهمیه و رتبه کشوری براساس نمره کل نهایی ساخته می‌شود. نمره کل آزمون اختصاصی مربوط به دو نوبت آزمون اختصاصی هر سال در کارنامه داوطلبان که در مرداد ماه برای انتخاب رشته همان سال در اختیار آنان قرار میگیرد، اطلاع‌رسانی می‌شود. در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی نوبت‌های معتبر هر داوطلب، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نمره‌کل نهایی لحاظ و در کارنامه اطلاع‌رسانی می‌شود.

همچنین نمرات هر یک از دروس سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی میشود و در کارنامه داوطلبان که سازمان سنجش آموزش کشور صادر می‌کند، نمره کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی داوطلب درج می‌شود.

تکلیف سوابق تحصیلی داوطلبانی که در شهریور دیپلم می‌گیرند، چیست؟

برای داوطلبانی که در خرداد ماه موفق به اخذ مدرک دیپلم نمی‌شوند و در شهریور ماه مدرک دیپلم خود را اخذ می‌کنند، نمرات سوابق تحصیلی و معدل بر اساس نمرات کسب شده داوطلب در امتحانات نهایی آموزش و پرورش در خرداد ماه همان سال محاسبه می‌شود و ملاک اعمال در گزینش علمی است. ۸ -نمره کل آزمون اختصاصی، نمره کل سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی گروه آزمایشی درخواستی، رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه کشوری داوطلب در گروه آزمایشی درخواستی داوطلب که در مردادماه برای پذیرش همان سال، اطلاع رسانی می‌شود، درج خواهد شد.

ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲

رئیس مرکر ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: اگر داوطلبان نگران هستند که در امتحانات‌شان نمره‌ای کسب کنند که مورد رضایتش نباشد، باید بدانند که فرصت ترمیم برای آنها ایجاد شده است تا بتواند در سابقه تحصیلی جبران کنند.

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره نگرانی برخی داوطلبان نسبت به تأثیر قطعی معدل در کنکور، اظهار کرد: اولا هر تغییری ایجاد نگرانی می‌کند چون فرد فکر می‌کند که آیا به نفع یا به ضررش است؛ اما ما تا آنجایی که می‌توانیم باید متناسب با نیاز افراد تصمیم بگیریم و دغدغه‌های‌شان را رفع کنیم.

وی ادامه داد: اگر داوطلبان نگران هستند که در امتحانات‌شان نمره‌ای کسب کنند که مورد رضایتش نباشد، باید بدانند که فرصت ترمیم برای آنها ایجاد شده است تا بتواند نمره‌ای که احیانا برای‌شان رضایتبخش نیست، در سابقه تحصیلی جبران کنند.

زارعی افزود: نکته دیگر این است که داوطلبان می‌توانند دو مرتبه در سال کنکور دهند که به نظرم خودش یک فرصت برای افراد است؛ ضمن اینکه ترازی که کسب می‌کنند تا دو سال برای‌شان ذخیره است.

وی با بیان اینکه داوطلبان می‌توانند در این دو سال که ترازشان ذخیره می‌شود، حتی در کنکور شرکت کنند و تراز مورد نظرشان را ذخیره کنند، اضافه کرد: داوطلبان همچنین در این دو سال می‌توانند روی بحث سابقه تحصیلی هر درسی که نگرانی دارند، آن را ترمیم کنند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: ترمیم فقط یکبار است اما کسانی که قبلا ترمیم انجام دادند چون با این دید نبوده که تأثیر قطعی در کنکور دارد، می‌توانند دوباره برای ترمیم اقدام کنند.

بخشنامه ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۲

آموزش و پرورش امکان ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲ را برای داوطلبانی که مشمول سوابق تحصیلی کنکور بوده و معدل پایینی دارند، فراهم کرده است. این دسته از متقاضیان می توانند یک ماه قبل از برگزاری امتحانات نهایی خرداد، شهریور و دی ماه با مراجعه به منطقه آموزشی فارغ التحصیلی خود برای ثبت نام و شرکت در ترمیم معدل اقدام نمایند.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

یکی از بزرگ ترین نگرانی‌ های داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۲، موضوع تاثیر معدل در کنکور است. این امر باعث می شود برخی از داوطلبان که معدل بالایی ندارند، تصور کنند که هیچ راه حلی برای جبران معدل گذشته خود ندارند. همین مسئله حس دلسردی را در آن ها ایجاد کرده و باعث می شود، نتوانند به خوبی برای شرکت در کنکور ۱۴۰۲ آماده شوند.

افرادی که معدل خوبی را در امتحانات نهایی خود کسب نکردند، در صورت داشتن شرایط لازم می‌ توانند از قانونی به اسم ترمیم معدل برای جبران معدل کم خود استفاده کنند. معدل داوطلبان مشمول تاثیر معدل در کنکور شامل ۴۰ درصد تاثیر قطعی می باشد از این رو اهمیت اطلاع از جزئیات ترمیم معدل برای آن دسته از متقاضیانی که معدلشان پایین بوده مشخص می گردد. در این مقاله به منظور یاری این دست از داوطلبان به بررسی جزئیات و شرایط ترمیم معدل دوازدهم، دیپلم و پیش دانشگاهی ۱۴۰۱ پرداخته شده است.

اهمیت ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۲

آموزش و پرورش به منظور یاری داوطلبانی که موفق به کسب نمره بالا در دروس امتحانات نهایی دیپلم و پیش دانشگاهی نشدند، طرح ترمیم معدل را در نظر گرفته است. ثبت نام آزمون ترمیم معدل در واقع امکان شرکت مجدد در امتحانات دروسی است که فرد موفق به کسب نمره بالا نشده و سبب می شود نمرات جدید در صورت بالا بودن از نمره قبلی به عنوان سوابق تحصیلی آن ها در نظر گرفته شود.

در نتیجه ترمیم معدل مانند ترمیم معدل برای دانشگاه فرهنگیان، یک فرصت برای بهبود تاثیر معدل در کنکور سراسری است و در صورتی نمرات جدید در سوابق تحصیلی فرد در کنکور تاثیر داده می شود که این نمرات بالاتر از نمره قبلی داوطلب باشد. چنانچه نمره گرفته شده پایین تر از نمره قبلی باشد سازمان سنجش نمره بهتر را برای داوطلب در کنکور تاثیر می دهد.

شرایط افراد برای ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۲

ترمیم معدل تنها برای شرکت کنندگان کنکور به جهت استفاده از تاثیر معدل در کنکور سراسری در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است تاثیر سوابق تحصیلی کنکور شامل سه گروه از داوطلبان کنکوری می شود و تنها این دست از متقاضیان جهت بهبود معدل خود مجاز به شرکت در ترمیم معدل هستند.این دسته از افراد عبارتند از:

  • داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را در یکی از رشته های نظری ریاضی، تجربی، انسانی پس از سال ۱۳۸۴ دریافت کردند.
  • فارغ التحصیلان مقطع پیش دانشگاهی که مدرک خود را پس از سال ۱۳۹۱ اخذ کردند.
  • فارغ التحصیلان نظام جدید ۶-۳-۳ که دیپلم خود را پس از سال ۹۸ دریافت کردند.

بنابراین اگر دیپلم نظام قدیم (دیپلم قبل از سال ۸۴) یا فنی حرفه ای و کاردانش دارید یا دیپلم تان را پیش از سال ۸۴ گرفتید، مشمول سوابق تحصیلی نبوده و نیازی به دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم ندارید. همچنین اگر به جای پیش دانشگاهی می خواهید از مدرک کاردانی تان استفاده کنید یا پیش دانشگاهی تان را قبل از سال ۹۱ دریافت کردید نیازی به دریافت کد سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی ندارید.

افرادی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی می باشند، هنگام ثبت نام کنکور سراسری می بایست اقدام به دریافت کد سوابق تحصیلی خود نمایند. این کد به صورت اینترنتی و سایت dipcode.medu.ir قابل دریافت می باشد. برای آشنایی با این سامانه و دریافت کد سوابق تحصیلی مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

زمان و محل ثبت نام برای ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۲

معمولا ثبت نام برای ترمیم معدل یک ماه قبل از امتحانات نهایی (خرداد، شهریور و دی) صورت می گیرد و هر فرد فقط یکبار می تواند در ترمیم معدل شرکت کند. لازم به ذکر است داوطلبان می‌توانند در آزمون نهایی دروس مورد نظر خود، مطابق با جدول مواد امتحانی دوره دوم متوسطه، یک بار به شیوه داوطلب آزاد شرکت کنند.

محل ثبت نام ترمیم معدل دوازدهم برای کنکور ۱۴۰۲، مدرسه بزرگسالان منطقه آموزشی که قبلا فرد در آن فارغ التحصیل شده‌ می باشد. متقاضیان ترمیم معدل در نظر داشته باشند بابت برگزاری امتحان مجدد برای کسانی که دیپلم خود را گرفتند، برای هر درس مبلغی جهت چاپ و تصحیح اوراق از دانش آموزان دریافت می شود.

نکات مهم ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲

نمرات اکتسابی متقاضیان ترمیم معدل جایگزین نمرات قبلی نخواهد شد و صرفا جهت اعمال در سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ملاک خواهد بود. همچنین اگر نمرات کسب شده بالاتر از نمرات قبلی (بهتر) باشد در سوابق داوطلب اعمال خواهد شد.

سوالی که ممکن است برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، پیش بیاید این است که آیا این افراد نیز می توانند برای ترمیم معدل دیپلم خود از این راه اقدام کنند یا خیر؟ پاسخ منفی است. چرا که طبق مصوبه وزارت آموزش و پرورش، نمرات و معدل جدید افراد صرفا برای کنکور اعتبار دارد و نمرات اصلی کارنامه آن ها تغییری نخواهد کرد.

سوالات متداول

  1. ثبت نام ترمیم معدل در چه باز زمانی صورت می گیرد؟
    مطابق متن مقاله متقاضیان می توانند یک ماه قبل از امتحانات نهایی خرداد، شهریور و دی ماه برای ثبت نام اقدام کنند.
  2. آیا نمرات دریافتی در ترمیم معدل در کارنامه متقاضی درج می شود؟
    مطابق متن مقاله ترمیم معدل فقط به منظور بهبود وضعیت سوابق تحصیلی فرد در کنکور موثر است و نمرات کارنامه را تغییر نمی دهد.
  3. برای ثبت نام آزمون ترمیم معدل به کدام منطقه آموزشی باید مراجعه شود؟
    به منطقه آموزشی که فرد در آنجا مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی خود را دریافت کرده است.
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 30, میانگین امتیاز: 3,77 از 5)
Loading...