پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

ترفندهای تمیز کردن وسایل منزل

 khane13

روش های تمیز کردن وسایل منزل در خانه تکانی

 

ما ایرانیان همیشه رسم بر این داشتیم که قبل از شروع سال نو خانه تکانی کنیم. تمیز کردن در و پنجره، پاک نمودن لکه های قدیمی و جدید روی ظرف و ظروف، جزء سنت ما شده که با شروع بهار همه چیز باید حالت تازگی و تمیزی داشته باشد. اجرای این سنت برای ما ایرانیان خوش یمن است. در این مطلب بهترین روش های تمیز و براق کردن انواع وسایل منزل که از منابع مختلف جمع آوری شده تقدیم شما عزیزان میشه.

 

تمیز کردن ظرفشویی‌ و دستشویی‌

– سینک‌ ظرفشویی (SINK) معمولاً از جنس‌ استیل‌ است. بهتر است‌ از مواد سفید کننده‌ قوی‌ برای‌ تمیز کردن‌ استفاده‌ نکنید، زیرا رنگ‌ استیل‌ کدر می‌ شود.
– جوش‌ شیرین‌ برای‌ تمیز کردن‌ سینک‌های‌ استیل‌ عالی‌ عمل‌ می ‌کند. این‌ ماده‌ را به‌ عنوان‌ پودر تمیز کننده‌ به‌ کار گیرید.
– برای‌ تمیز کردن‌ سینک‌های‌ آلومینیومی‌ و چینی‌ محلول‌ پودر ماشین‌ لباسشویی‌ توصیه‌ می‌ شود. بعد از آبکشی، با روزنامه‌ مچاله ‌شده‌ سینک‌ را برق‌ بیندازید.
– برای‌ از بین ‌بردن‌ لکه‌ها و رسوبات‌ آب‌ روی‌ سینک، پارچه‌ ای‌ را به‌ سرکه‌ سفید آغشته‌ کنید و روی‌ سطح‌ را با آن‌ مالش‌ دهید.
– نمک‌ ماده‌ طبیعی‌ مناسب‌ برای‌ ضدعفونی‌ کردن‌ سینک‌ است. برای‌ این‌ منظور نمک‌ خشک‌ را روی‌ سطح‌ آن‌ بپاشید و پس‌ از نیم‌ ساعت‌ بشویید.

 

تمیزکردن وسایل چوبی

تمیز کردن وسایل چوبی

تمیزکردن وسایل چوبی برای تمیزکردن وسایل چوبی و زدودن لکه های قدیمی می توان از چند محلول خانگی استفاده کرد. البته باید توجه داشت ابتدا این محلول را روی قسمتی از مبلمان که در معرض دید نیست، امتحان کرده و سپس به کل وسیله چوبی تعمیم داد.
مخلوط دو قاشق غذاخوری آمونیاک را در یک لیتر آب گرم مخلوط کرده و از آن برای تمیز کردن وسایل چوبی رنگ خورده و پیشخوان استفاده کنید. مخلوط دو قاشق غذاخوری سرکه در یک لیتر آب گرم نیز همین تأثیر را خواهد داشت. علاوه بر این ترکیب جوش شیرین و آب نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.یک پارچه را با ترکیبات بالا نمدار کرده و وسایل چوبی را با آن تمیز کنید.

 

شست و شوی و تمیز کردن چرم

هنگام استفاده از کالای چرمی خود بسیار مراقب باشید. لکه‌هایی مانند جوهر و رنگ و کلا مواد شیمیایی از روی چرم پاک نمی‌شود. لکه‌های آب و آبمیوه را به سرعت باید پاک کنید. برای پاک کردن لکه از یک اسفنج با آب ولرم استفاده کنید. در روزهای برف ترکه‌های سفیدی روی کفش‌های چرمی باقی می‌ماند، برای پاک کردن این شیارها نیز از پارچه نرم و آب گرم استفاده کنید.
صابون و شوینده‌های شیمیایی را برای شست‌و شوی چرم استفاده نکنید و سعی کنید از پاک‌کننده‌ها و براق‌کننده‌های مخصوص چرم بهره ببرید. بعضی از خشکشویی‌ها تخصص لازم برای شستن و لکه‌بری محصولات چرمی را دارند؛ اگر موفق به تمیز کردن کالای چرمی خود نشدید سراغ این خشکشویی‌ها را بگیرید و به آنها مراجعه کنید.

 

رسوب زدایی – تمیز کردن توالت

اگر توالت دچار لکه شده است، کافی است با یک برس چندبار در طول هفته آن را بشویید، زیرا باعث می شود تا املاح آب شسته شود. بهتر است از یک ضدعفونی کننده نیز استفاده کرده و حسابی آن را با برس زبر و کمی پودر تمیز کنید تا تمام رسوب ها و لکه ها کاملاً تمیز شود.

 

تمیز کردن آباژورها

تمیز کردن آباژورهای کاغذی
برای تمیز کردن این نوع آباژور، هرگز از اسفنج مرطوب یا پارچه نمدار استفاده نکنید، بلکه کافی است هر روز سطح داخلی و بیرونی آباژور را با یک پارچه نرم پاک کنید و در مواردی که خیلی کثیف شده آن را از روی لامپ بردارید و با یک مداد پاک کن سفید و تمیز به آرامی آن را پاک کنید.
تمیز کردن آباژورهای پلاستیکی
برای تمیز کردن این نوع آباژورها می‌توان از آب نیم گرم و صابون استفاده کرد کافی است پارچه سفیدی را در این محلول خیس کنید و روی آباژور بکشید، سپس با یک پارچه خیس دیگر آنرا تمیز کرده و بلافاصله خشک کنید.
تمیزکردن آباژورهای کاغذ مخملی
این نوع آباژورها را با یک برس معمولی یا جاروبرقی پاک کنید.

 

تمیز کردن دیوارها

برای‌ تمیز کردن‌ دیوارهایی‌ که‌ رنگ‌ روغنی‌ دارند، از این‌ محلول‌ استفاده‌ کنید: یک‌ سطل‌ آب‌ گرم، یک‌ دوم‌ پیمانه‌ بوراکس‌(BORAX) ، یک ‌دوم‌ قاشق‌ مرباخوری‌ مایع‌ ظرفشویی‌ و یک‌ قاشق‌ غذاخوری‌ آمونیاک؛ حین‌ استفاده‌ از محلول‌ حتماً دستکش‌ بپوشید. (بوراکس‌ را می ‌توانید از مغازه‌های‌ مواد شیمیایی‌ – بهداشتی‌ تهیه‌ کنید.)
– مخلوط‌ یک ‌پیمانه‌ آمونیاک، یک‌چهارم‌ پیمانه‌ جوش‌ شیرین‌ و یک‌ دوم‌ پیمانه‌ سرکه‌ در یک‌ سطل‌ آب‌ داغ‌ نیز فرمول‌ دیگری‌ برای‌ تمیز کردن‌ سطح‌ دیوارهای‌ رنگ‌ روغنی‌ و یا کاشی‌ و سرامیک‌ است.
– لکه‌های‌ مداد رنگی‌ بچه‌ها روی‌ دیوار را به‌ وسیله‌ یک‌ مسواک‌ کهنه‌ و کمی‌ خمیر دندان‌ پاک‌ کنید.
– لکه‌های‌ مداد آرایشی‌ یا مداد شمعی‌ را با پنبه‌ آغشته‌ به‌ روغن‌ بچه‌ پاک‌ کنید.
– شوره‌ و سفیدک‌ روی‌ کاشی‌ و سرامیک‌ را می ‌توان‌ با مالش‌ دادن‌ یک‌ تکه‌ لیموترش‌ یا دستمال‌ آغشته‌ به‌ سرکه‌ روی‌ سطح‌ مورد نظر از بین‌ برد.
– واکس‌ اتومبیل‌ تمیز کنندهِ خوبی‌ برای‌ کاشی‌ است. آن‌ را به‌ کار گیرید و پیش‌ از خشک‌ شدن‌ با دستمال‌ نرم‌ مالش‌ دهید.
– برای‌ پاک‌ کردن‌ لکه‌ از روی‌ آجر، سطح‌ مورد نظر را با آجر مشابه‌ دیگر بسایید و یا از تکه‌ای‌ سنبادهِ نرم‌ کمک‌ بگیرید.

 

تمیز کردن پنجره، شیشه‌ و آینه‌

تمیز کردن شیشه و آینه

 

توصیه‌ می‌ شود در روزهای‌ بسیار سرد که‌ شیشه‌ها یخ زده‌اند آنها را پاک‌ نکنید. در این‌ وضعیت‌ شیشه‌ بسیار ترد و شکننده‌ می ‌شود و امکان‌ شکستن‌ آن‌ زیاد است.
– شیشه‌های‌ رسوب ‌گرفته‌ را با مخلوط‌ آب‌ و سرکهِ سفید تمیز کنید.
– دو پیمانه‌ آب، نصف‌ پیمانه‌ الکل‌ و یک‌ قاشق‌ چایخوری‌ مایع‌ ظرفشویی، محلولی‌ معجزه ‌آسا برای‌ تمیز کردن‌ شیشه‌ها و آینه‌ است. محلول‌ را روی‌ شیشه‌ اسپری‌ کنید و با دستمال‌ تمیز شیشه‌ را پاک‌ کنید.
– اگر در مقداری‌ آب‌ گرم، دو تا سه‌ قاشق‌ آب‌ لیموترش‌ تازه‌ بریزید و برای‌ تمیز کردن‌ شیشه‌ها از آن‌ استفاده‌ کنید نتیجه‌ خوبی‌ حاصل‌ می ‌شود.
– لکه‌هایی‌ را که‌ به‌ وسیله‌ حشرات‌ روی‌ پنجره‌ها به‌ وجود می ‌آید، می ‌توانید با چای‌ سرد از میان‌ ببرید.
– خراش‌های‌ نازک‌ روی‌ شیشه‌ را می ‌توان‌ با مقداری‌ خمیر دندان‌ برطرف‌ کرد.
– برای‌ از بین ‌بردن‌ لکه‌های‌ سیاه‌ که‌ در گوشه‌ های‌ پنجره‌ به‌ وجود می‌ آید، از مسواک‌ کهنه‌ استفاده‌ کنید. به‌ این‌ ترتیب‌ که‌ آن‌ را در مخلوط‌ آب‌ و مایع‌ سفید کننده‌ وارد کنید و سپس‌ روی‌ محل‌ مورد نظر بکشید.
– پنجره‌ها را می‌ توانید با روزنامه‌ آغشته‌ به‌ مخلوط‌ آب‌ و سرکهِ سفید براق‌ کنید.

 

نکته هایی برای تمیز کردن وسایل

– برای تمیز کردن گلدانی که خاک آن را خالی کرده اید ولی هنوز جرم دارد، لازم است آن را ابتدا با آب سرد بشویید و سپس محلول غلیظی از سرکه و نمک را داخل گلدان بریزید و مدتی صبر کنید ، تا این که جرم ها از دیواره گلدان جدا شود .
– برای این که شومینه کمتر دوده بگیرد روی هیزم ها نمک بپاشید .
– اگر می خواهید ظروف چینی براق شوند آن ها را در آب سرد و پودر لباس شویی بجوشانید .
– برای تمیز کردن شیشه ی عینک روی آن چند قطره سرکه یا الکل بریزید و با دستمال کاغذی تمیز کنید .
– برای تمیز کردن چتر ، با اسفنج روی آن محلول آب و آمونیاک بمالید ( من نمی دانم آمونیاک را از کجا می شود تهیه کرد ) و بعد از این که خشک شد ، محلول آب و سرکه بمالید و صبر کنید تا خشک شود .
– اگر روی کفش هایتان بعد از باران شوره بست ، با محلول آب و سرکه تمیزشان کنید .

 

تمیز کردن پشت تلویزیون

همان طور که می دانید وسایل برقی مانند یخچال و تلویزیون هر چه بیشتر خاک بگیرند زودتر خراب می شوند برای دوام این وسایل ، از هوای جاروبرقی استفاده کنید. هر دو هفته یکبار هوای جاروبرقی را روی سوراخهای تلویزیون بگیرید، تا خاک های داخل آن خارج شود. اگر جاروی شما هوا ندارد از همان قسمت مکش هم می توانید استفاده کنید. با این روش، جاروبرقی خاک ها را به داخل خود می کشد.

 

تمیزکردن اتو

۱- اتو را به شدت گرم کنید و سپس روی پارچه خشن و بی مصرفی بکشید تا تمیز شود.
۲- در صورتی که کف اتوی شما از جنس تفلون نباشد ، می توانید با کشیدن یک تکه سنباده به کف اتو آن را تمیز کنید.

 

تمیز کردن پرده کرکره افقی

برای شستن پرده کرکره از این روش کمک بگیرید: ابتدا پرده ها را پایین بکشید. حالا همین طور که پرده ها پایین است آن را ازجایگاه درآورید و روی زمین پهن کنید و با آب و پودر شوینده و برس نرم ابتدا یک طرف پرده را کاملاً برس بکشید . سپس با کمک یک نفر دیگر پرده را برگردانید وطرف دیگر را هم برس بکشید . پس از شستن دو طرف پرده، از یک سمت شروع به آبکشی نمایید و آن را لوله کنید ؛ حالا پرده ها را ایستاده کنار دیوار قرار دهید تا آب آنها برود و خشک شوند.

 

تمیز کردن کاغذ دیواری

تمیز-کردن-کاغذ-دیواری

شست و شوی کاغذ دیواری یکی از مراحل خانه تکانی است. بسته به نوع کاغذدیواری و مواد به کار رفته در آن، شست و شوی آنها نیز متفاوت است اما نکاتی که درخصوص شست وشوی کاغذدیواری وجود دارد عبارتند از:
▪ استفاده از آب گرم، صابون و اسفنج نرم برای شست وشو.
▪ قبل از شست وشو، گرد وغبار روی کاغذ دیواری را پاک کنید.
▪ شست وشوی کاغذدیواری باید از بالای دیوار انجام شود.
▪ هرگز از مواد شوینده با ترکیبات قوی مانند سفیدکننده استفاده نکنید.
▪ آبکشی باید با استفاده از اسفنج تمیز، نرم و خشک انجام شود.
▪ با استفاده از یک دستمال کتان تمیز و خشک، کاغذها را خشک کنید.
▪ تمیز کردن اسفنج های غیرقابل شست و شو، باید با استفاده از یک دستمال با اسفنج خشک یا گوش پاک کن صورت گیرد.
▪ کاغذ دیواری های ضد آب یا مقاوم در مقابل لکه مانند کاغذدیواری های اکریلیک یا ونیلی را با استفاده از آب گرم، صابون و اسفنج نرم بشوئید و هرگز از ابزار ساینده استفاده نکنید.

 

ضدعفونی سطوح و وسایل آشپزخانه

از آنجا که بر اثر رطوبت، گرما و تاریکی در جاهای مختلف قارچ رشد می کند و باعث بیماری می شود باید هر چند وقت یک بار روی پیشخوان کابینت ها و سایر وسایلی که در آشپزخانه هستند با یک محلول ملایم و ساده ضد عفونی شوند. برای تهیه این محلول مقداری آب گرم را در ظرفی بریزید و در آن یک قاشق چایخوری جوش شیرین ریخته سپس به آن یک قاشق غذاخوری صابون مایع و یک قاشق الکل سفید نیز اضافه نمایید.
حال با یک ابر این محلول را به روی سطوح مختلف بکشید. چند دقیقه مکث کنید و با شستن همان ابر مواد را از روی سطوح کاملا پاک کنید و بلافاصله با استفاده از یک پارچه نخی که آب را خوب به خود جذب می کند روی تمام سطوح را کاملا خشک کنید، چرا که رطوبت عامل ایجاد قارچ، کپک و رشد باکتری هاست.جهت انجام این کار می توانید از ۷۲ پیمانه بوراکس که آن را در یک گالن آب داغ ریخته اید هم استفاده کنید. ضمنا استفاده از الکل خالص هم به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده هر چند وقت یک بار موثر است.

 

نکاتی برای خانه تکانی نوروزی

برای سریعتر و بهتر لکه زدایی خانه تکانی شب عید شما عزیزان چندین نکته در نظر گرفته ایم.
۱) برای پاک کردن چربی روی چراغ گاز، یخچال، هود و نظایر آن، پارچه ای را در سرکه خیس کرده و روی چربی ها بمالید، با استفاده از سرکه چربی ها بهتر و آسانتر از روی وسایل شما تمیز می شوند.
۲) برای تمیز کردن وسایل سفید رنگ آشپزخانه که رنگ زرد به خود گرفته اند یا پاک نمودن لکه های چای و قهوه از روی چینی بهتراست چهار پیمانه آب داغ را با یک پیمانه ماده سفید کننده و ۱‎/۴ پیمانه جوش شیرین مخلوط نموده بوسیله اسفنج این مخلوط را روی قسمت های زرد بمالید پس از ۱۵دقیقه آن را با آب شستشو و خشک کنید.
۳) برای پاک کردن اجناس کرومی، پارچه ای را در آمونیاک خیس کرده و با آن اجناس کرومی را پاک کرده پس از آن ملاحظه می فرمایید که اشیای کرومی بسیار درخشنده و براق خواهند شد.

 

منابع :روزنامه ایران/روزنامه کارگزاران/تبیان/بانوان یزد/وبلاگ خانه دار/وبلاگ nobelak

 

مطالب مرتبط:

کاربرد جوش شیرین در خانه تکانی

برای خانه تکانی برنامه ریزی کنید

توصیه های ایمنی در خانه تکانی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 4,33 از 5)
Loading...