پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

اینترنت رایگان یارانه‌بگیران آب رفت!!

اینترنت رایگان دولت

بسیاری کاربران گمان می‌کردند که همه ۴۰ گیگابایت اینترنت رایگانی که دولت به سه دهک پایین جامعه اعطا کرده، ویژه ترافیک بین‌الملل است، اما تنها ۱۰ گیگابایت برای اینترنت بین‌الملل و ۳۰ گیگابایت باقی مانده برای ترافیک داخلی است.

به گزارش تصویر زندگی، اینترنت رایگان برای دهک‌های پایین جامعه، یکی از وعده‌های ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات ۱۴۰۰ بود. وعده‌ای که به تازگی اجرایی شده‌ است، اما با شرایطی جدید و عجیب.

اجرایی شدن طرح اینترنت رایگان دولت تقریبا ۱۰ ماه طول کشید. قرار بر این بود که بسته‌های اینترنت ۴۰ گیگابایتی برای سه دهک پایین جامعه توسط اپراتورهای همراه برای سرپرستان خانوارهای این سه دهک فعال شود.

به نقل از تجار‌ت‌نیوز، با گذشت حدود یک ماه در ۲۵ مرداد، معاون امور پستی ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات از فعال‌سازی بسته اینترنت برای افراد مشمول سه دهک اول یارانه‌بگیر در کشور خبر داد. اما به نظر می‌رسد که کاربرانی که این بسته‌ها را دریافت کردند از شرایط دقیق آن آگاه نیستند.

فقط ۱۰ گیگابایت از اینترنت رایگان ویژه اینترنت بین‌الملل است

براساس اعلام وزارت ارتباطات، بسته اینترنت‌ برای سه دهک اول جامعه با حجم ۴۰ گیگابایت و چهارماهه که به صورت دائمی تمدید خواهد شد، است.

در این میان برخی از کاربرانی مشمول اینترنت رایگان دولت شدند، اعلام کردند که تنها ۱۰ گیگابایت از ۴۰ گیگابایت را توانستند، استفاده کنند. چرا که به نظر می‌رسد ۴۰ گیگابایتی که فعال می‌شود، مختص به اینترنت بین‌الملل نیست و تنها ۱۰ گیگابایت آن به اینترنت بین‌الملل تعلق گرفته‌‌ است.

براساس گفته‌ معاون فناوری اطلاعات پست، سازمان ارتباطات و رگولاتوری:«بسته اینترنت ۴۰ گیگابایتی برای استفاده سالانه مردم است. ۳۰ گیگابایت آن برای استفاده‌ در سایت‌های منتخب( ترافیک داخلی) و ۱۰ گیگابایت دیگر برای استفاده از اینترنت رایگان اختصاص می‌یابد. هدف از تخصیص این اینترنت انجام تعهد و رفع مسئولیت از اپراتور اعلام شده‌ است.»

این در حالی است که در حال حاضر کاربران اغلب از شبکه‌های اجتماعی خارجی و وب سایت‌های خارجی استفاده می‌کنند و استفاده از اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های داخلی‌‌، جامعه آماری کمتری را در برمی‌گیرند. پس عملا اینترنت رایگان دولت در این زمان کارایی چندانی ندارند.

از سوی دیگر نیز ممکن است طرح صیانت از فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات که مدتیست سر زبان‌ها است، بی‌ربط به اینترنت رایگان دولت نباشد. به نظر می‌رسد دولت سعی دارد تا با اعطای اینترنت رایگان، آن‌ها را به استفاده از مرورگرها، اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های ایرانی تشویق کند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...