شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

اولین تجربه های کودک در ذهن او می مانند!

اولین تجربه ها می توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی کودک شما بگذراند. مثلا اولین مکان اجتماعی که کودک شما به دور از خانواده خود تجربه می کند به احتمال زیاد در مهد کودک خواهد بود. کودکان امروزی از نهاد های اجتماعی مانند مدرسه و مهد کودک محروم اند و درواقع در خانه حبس هستند. وجود ویروس کرونا باعث شده است تا والدین کودکان خود را تا جایی که ممکن است در منزل نگه دارند و این امر باعث افزایش پرخاشگری در بین کودکان شده است؛ چرا که کودکان نیاز دارند تا انرژی خود را به کمک تفریح و بازی تخلیه کنند و بروز ندادن این انرژی در کنار دوستان و هم سن و سالان آن ها باعث افزایش خشم و پرخاشگری در کودکان می شود. برای یافتن راه حلی مفید برای این مشکل در این مقاله همراه ما باشید!

کاردستی ساده

حل مشکلات رفتاری کودکان با سرگرمی های خانگی

اگر چه خشم و پرخاشگری در کودکان مانند بقیه احساسات آن ها امری طبیعی است اما درصورتی که احساس می کنید کودک شما بیش از حد خشمگین می شود باید به دنبال راه های کم کردن خشونت در شخصیت کودک خود باشید. امروزه به دلیل محروم بودن فرزندتان از حضور در محیط های دوستانه و اجتماعی، شما با انجام فعالیت هایی که در مهد کودک ها یا مدارس انجام می شود مانند انجام کاردستی ساده، کشیدن نقاشی یا خواندن سرود های متفاوت با کودک خود می توانید او را از لذت انجام این فعالیت ها بهره مند کنید.

والدین می توانند با انجام اینگونه فعالیت های ساده به کودکان کمک کنند تا از خشم آن ها بکاهند و نبود دوستان و همسن و سالان آن ها را تا جایی که ممکن است جبران نمایند. شما می توانید با کودک خود به انجام بسیاری از بازی ها در منزل بپردازید تا کودکتان احساس تنهایی نکند و همچنین انجام فعالیت ها و بازی های گروهی را نیز تجربه کند.

کودکان تقلید گرانی ماهر هستند!

کودکان از بدو تولد از اطرافیان خود تقلید می کنند. بنابراین درصد بسیار زیادی از رفتار های کودکتان از رفتار های خود شما تقلید شده است. در صورتی که قصد آموزش رفتاری به کودک خود را دارید، در ابتدا باید آن ویژگی یا رفتار را در خودت تقویت کنید.

در صورتی که کودک شما بیش از حد خشمگین می شود و قصد دارید به او کنترل خشم را آموزش دهید باید در ابتدا خودتان بتوانید خشم خود را کنترل کنید. رفتار با آرامش شما در خانه باعث می شود تا الگویی برای فرزندتان باشید. انجام بسیاری از فعالیت ها شما را از خشم دور می کند و شما می توانید دقیقا همین روش ها را به کودک خود آموزش دهید.

تاثیر داستان صوتی در کاهش پرخاشگری کودکان

راه های ساده آموزش کنترل خشم به کودکان

از اختلالات رفتاری کودکان می توان به اختلال نافرمانی مقابله جویانه یا اختلال سلوک اشاره کرد که این اختلالات در طولانی مدت باعث اختلالات روانی مختلف مانند پرخاشگری در کودکان می شود. اقدام سریع و به موقع برای درمان این اختلال اهمیت بسیار زیادی دارد.

ارتباط خود را با کودکتان بهتر کنید

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که ارتباط خوبی با والدین خود دارند، کمتر عصبانی می شوند. ارتباط خوب والدین با کودکان باعث می شود تا والدین شناخت بیشتری از کودک خود داشته باشند و در نتیجه از به وجود آمدن شرایطی که باعث خشمگین شدن فرزندشان می شود، جلوگیری کنند. کودکانی که با پدر و مادر خود ارتباط خوبی ندارند، بسیار آشفته و پرخاشگرتر از سایر کودکان هستند.

به حرف های کودک خود گوش دهید

یکی از دلایل رایجی که باعث عصبانیت و خشمگین شدن کودکان می شود، شنیده نشدن کودک توسط والدین است. سعی کنید همیشه با دقت به مشکلات و درگیری های ذهنی فرزند خود گوش کنید. اگر یک شنونده ی خوب باشید، می توانید در بسیاری از مواقع از خشمگین شدن کودک خود جلوگیری کنید.

ابراز صحیح خشم

به کودک خود اجازه دهید تا عصبانیت و خشم خود را ابراز کند اما حتما راه های صحیح ابراز خشم را نیز به او آموزش دهید. بهترین راه آموزش به کودکان این است که در ابتدا خودتان از راه درستی خشم خود را ابراز کنید. زیرا همانطور که به آن اشاره کردیم، کودکان تقلیدگرانی ماهر هستند.

اثربخشی قصه درمانی در کاهش پرخاشگری کودکان

یکی از راه های مقابله با پرخاشگری کودکان، قصه گویی است. داستان های کودکانه فرزند شما را به دنیای فانتزی خودشان می برد و اکثر کودکان به ماجراجویی در دنیای خیالی خودشان علاقمند هستند. از آنجایی که داستان هایی که برای کودکان روایت شده است، پند های اخلاقی را در خود گنجانده اند، شما می توانید با انتخاب داستان ها یا پخش داستان صوتی کودکانه با مضامین مربوط به پرخاشگری، کنترل خشم را به کمک قصه به فرزند خود آموزش دهید.

یکی از مهم ترین نکاتی که در قصه درمانی اهمیت دارد، انتخاب قصه و داستان مناسب است. بهتر است در انتخاب سایت کودکانه برای فرزند خود دقت کافی را داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که سایت انتخابی شما حاوی داستان های متنوع و آموزنده برای کودک شما می باشد. وبسایت کودکانه وولک با در برداشتن بیش از ۳۰۰ قصه معروف و متنوع برای کودکان شما، این مشکل را برای والدین حل کرده است. شما با مراجعه به سایت کودکانه ی وولک به نشانی http://www.voolak.com می توانید به قصه های وولکی با موضوعات متنوع دسترسی پیدا کنید و از بین آن ها مناسب ترین مورد را برای فرزند خود انتخاب کنید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.