پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

انواع روش های سرمایه گذاری در بورس

بورس به عنوان یکی از روش های سرمایه گذاری دارای طرفداران بسیاری است و تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران، بورس را برای سرمایه گذاری و قرار دادن سرمایه خود انتخاب می‌کنند. در حال حاضر در روزهایی هستیم که بورس به شکوفایی رسیده و رونق در بازار سهام را می‌توان دید. بنابراین ممکن است بسیاری از افراد سرمایه گذار به سرمایه گذاری در بورس تمایل داشته باشند.

گفتنی است که بورس به همان اندازه که جذاب است و می‌تواند بازدهی قابل توجهی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد، به همان اندازه می‌تواند در مواقعی پرریسک باشد. این به معنی آن است که بازار سهام به همان اندازه که بازدهی دارد، ریسک هم می‌تواند داشته باشد. بنابراین هر فردی برای ورود به بورس و شروع سرمایه گذاری در آن باید بداند که نیاز به انتخاب روش‌های درست دارد.

این‌که از چه مسیر و روشی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه استفاده می‌کنیم، از اصل ورود به این بازار مهم‌تر است. در فرصت پیش آمده به معرفی انواع روش‌های سرمایه گذاری در بورس می‌پردازیم و تلاش داریم که بهترین روش‌های سرمایه گذاری در بورس را معرفی کنیم.

انواع روش های سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری مستقیم در بورس

دیده‌ایم بسیاری از افرادی که علاقمند به سرمایه گذاری در بورس می‌شوند، برای ورود به آن –  بدون این که اطلاع داشته باشند –  روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس را انتخاب می‌کنند. این سرمایه گذاران برای ورود به بورس اقدام به ثبت نام و دریافت کد بورسی از سامانه سجام می‌کنند و بعد از آن، به کارگزاری موردنظر می‌روند و بعد از انجام مراحل احراز هویت اقدام به تشکیل پرتفو کرده و در نهایت خرید سهام را در بورس شروع می‌کنند. با این‌که روش مستقیم از معمول‌ترین روش‌های سرمایه گذاری در بورس به حساب می‌آید اما گفتنی است که این روش برای همه سرمایه گذاران این بازار مناسب نیست. فرد سرمایه گذار برای ورود مستقیم به بازار سهام و خرید و فروش سهام از طریق پرتفوی شخصی که دارد، نیازمند دانش و زمان کافی است. بسیاری از کسانی که بازار سهام را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند، یا دانش کافی برای خرید و فروش سهام در این بازار مانند تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و شناخت شرکت‌ها را ندارند یا زمان کافی برای رصد و تحلیل و بررسی سهام را در اختیار ندارند. جدا از روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس، می‌توان گفت دو روش سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس و روش سبدگردانی می‌ماند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

سرمایه گذاری در بورس با روش سبدگردانی

آگاهی نسبت به این موضوع که برای ورود به بورس باید از دانش و زمان کافی برخوردار باشیم باعث می‌شود به انتخاب روش سبدگردانی متمایل شویم. اما روش سبدگردانی چیست و چرا گاهی افرادی که در بازار سهام فعالیت می‌کنند و تجربه‌ای در این بازار دارند پیشنهاد این روش را به سرمایه گذاران ارائه می‌دهند؟

در روش سبدگردانی، شخص باتجربه‌ای که در خرید و فروش سهام و انجام تحلیل‌های مختلف بازار سهام تسلط بسیار زیادی دارد، مدیریت پرتفوی شخصی فرد سرمایه گذار را بر عهده می‌گیرد و بر اساس توافق با او، درصدی از سودی که در معاملات در پرتفو شخصی فرد سرمایه گذار به دست می‌آید را برمی‌دارد.

استفاده از روش سبدگردانی نیازمند چند مورد است. اول این‌که این اشخاص برای به دست گرفتن مدیریت پرتفوی فرد سرمایه گذار، به سرمایه موجود در پرتفو و میزان سرمایه‌ای که فرد سرمایه گذار برای خرید و فروش سهام در اختیارشان می‌گذارد توجه می‌کنند. به طور معمول، میزان سرمایه مورد تایید سبدگردان‌ها از توان بسیاری از سرمایه گذاران در بورس خارج است. از طرف دیگر، توصیه می‌شود که یا از شرکت‌هایی که مجوز سبدگردانی دارند برای استفاده از روش سبدگردانی استفاده کرد. چراکه با در اختیار گذاشتن پرتفوی شخصی خود در دست سبدگردان، در واقع اجازه کامل هر کاری را به او داده‌ایم. در این روش باید به کارمزد اخذ شده از سوی سبدگردان‌ها هم دقت داشت. برای افرادی که پول کمتری دارند، گزینه دیگری نیز وجود دارد که نیاز به دانش و وقت نداشته باشد. در ادامه این گزینه را معرفی می‌کنیم.

صندوق سهامی، روش غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس

در بالا به بررسی روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس و روش سبدگردانی پرداختیم و به ویژگی‌های هر دو روش اشاره کردیم. حالا شیوه سومی را معرفی می‌‎کنیم که روش غیرمستقیم سرمایه گذاری در بازار سهام به حساب می‌آید و می‌تواند راه مشخصی برای سرمایه گذاری هوشمندانه در بورس با پول کم به حساب بیاید. این ابزار مالی نوین صندوق سرمایه گذاری است.

صندوق‌های سهامی نوعی از صندوق های سرمایه گذاری هستندکه سبدی متشکل از سهام منتخب و بررسی شده دارند که می‌توانند با این ساختار برای سرمایه گذاران بازدهی خوبی را در زمان رونق بازار همراه داشته باشند. نمونه موفق این نوع صندوق را می‌توان صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان دانست که در بازه‌های ۳ تا ۵ ساله از بازدهی قابل توجهی برخوردار هستند. برای سرمایه گذاری و خرید واحدهای سرمایه گذاری در این دو صندوق که از صندوق‌های صدور و ابطالی به حساب می‌آیند، می‌توان از طریق اپ کیان دیجیتال اقدام کرد.

اطمینان و شفافیت سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی که نام برده شد، بسیار بالا است و تمام فعالیت‌های این صندوق‌ها زیرنظر سازمان بورس و اوراق بهادار قرار می‌گیرد. از طرفی دیگر، هر سرمایه گذار می‌تواند در صفحه رسمی خود در اپلیکیشن کیان دیجیتال به بررسی سرمایه‌اش در صندوق بپردازد.

نتیجه گیری

هر سه روش سرمایه گذاری در بورس می‌تواند به انتخاب افراد در رسیدن به اهداف مالیشان کمک کند. هر کدام از روش‌های سرمایه گذاری در بورس که به طور جداگانه بررسی شد می‌تواند ویژگی‌های خود را داشته باشند و با ویژگی‌هایی که دارند به کمک سرمایه گذاران بیایند. اما ما به عنوان سرمایه گذاران در بورس با توجه به سطح دانش و زمان یا پولی که داریم باید بدانیم که روش هوشمند سرمایه گذاری در بازار سهام کدام از یک از آن‌ها است تا بتوانیم از بهترین مسیر بهره‌مند شویم. به عنوان مثال اگر تصمیم داریم با پول کم سرمایه گذاری کنیم، کدام یک از سه روش بالا را انتخاب کنیم.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.