سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

افراد دیابتی چه خوراکی هایی مصرف کنند؟

افراد دیابتی چه خوراکی هایی مصرف کنند؟

افراد دیابتی چه خوراکی هایی مصرف کنند؟

 مهمترین مواد غذایی برای افراد دیابتی

مرض قند در حال حاضر در تمام جهان تعداد زیادی از افراد را فرا گرفته که آن به خاطر تغییر و تحول غذایی و جایگزین کردن غذاهای حاضری پی چرب و روغن و از طرفی کم شدن تحرکات و ورزش میباشد البته کسانی که مبتلاء به دیابت شدند این طور نیست که بگوییم به آخر دنیا رسیدند نه بلکه بیمار میثل بقیه افراد زندگی خود ار خواهد گذراند بلکه اصلا مرض قند برای افراد دیابتی یک دوست به حساب می آید که آنها را به یک نظام غذایی سالم سوق می دهد تا فکری به حال غذای مصرفی داشته باشند البته اینگونه هم نیست که تا آخر از چربی و شکر محروم باشند. در واقع مقصود از نظام غذایی سالم یعنی خوردن هر آنچه که مفید باشد علاوه بر عامل مهم دیگر برای افراد دیابتی که آن ورزش و پیاده روی است و چیزی است که نقشه مهمی در کنترل سطح قند خون ، دوری از چاقی مفرط که موجب افزایش خطر ابتلاء به بیماری های قلبی ، لخته شدن خون و سکته مغزی می شود ، دارد.

 

هورمون انسولین برای نگه داشتن سطح قند خون در محدوده طبیعی ضروری است ، هنگامی که وعده غذایی می خورید نشاسته به گلوکز (قند) خون شکسته می شود و هورمون انسولین قند را به سلول های بدن می رساند و زمانی که مشکلی برای هورمون انسولین پیش آید که قدرت ترشح نداشته باشد و یا کم ترشح شود این باعث خواهد شد که قند خون بالا برود.

مهمترین مواد غذایی برای افراد دیابتی 

اسفناج

سبزیجات برگ دار مخصوصا اسفناج و شلغم و برگ چغندر و … پر از ویتامین ها و اسید فولیک و مواد معدنی مثل پتاسیم و مواد مغذی گیاهی و فیبر نامحلول هستند و همه این مواد تاثیر قابل توجهی در سطح قند خون ندارند اما مهمترین آن فیبر موجود در این سبزیجات می باشد که فرایند جذب کربوهیدرات ها در بدن را کند می کند.

 آجیل

آجیل ها با تمام انواع نقش مهمی در غلبه داشتن به قند در خون دارند چرا که حاوی پروتئین ها و چربی های غیر اشباع و فیبر می باشند و این عناصر نقش مهمی را در حفظ قند موجود در خون ایفا می کنند.

ساردین

ماهی ساردین در خود اسید چرب امگا۳ دارد که منبعی برای چربی و پروتئین است که جذب قند را کاهش می دهد و از سلامتی قلب محافظت می کند.

نخود

نخود پر از فیبر و پروتئین است به طوری که یک پیمانه نخود برابر است با ۱۵ گرم پروتئین و ۱۲ گرم فیبر و به بدن کمک می کند تا جذب قند را تنظیم کند در نتیجه سطح قند در خون برابر می ماند.

دانه مریم گلی

دانه مریم گلی دارای نسبت زیادی فیبر و پروتئین و اسید چرب امگا۳ میباشد به همین خاطر برای پایین آمدن قند در خون مفید میباشد.

دارچین

ثابت شده که یک قاشق چای خوری از دارچین به کاهش سطح قند خون و برانگیختن انسولین کمک می کند و به مقدار یه ذره از دارچین روی قهوه و نوشیدنی های گرم و یا موقعه آماده کردن غذا مثل مرغ یا گوشت روی آن پاچیده و میل کنید.

عدس

عدس از حبوبات است که تاثیر زیادی در غلبه بر سطح قند خون دارد و حاوی فیبر محلول و غیر محلول است و فیبر محلول هنگام فرآیند هضم به یک ماده ژلاتینی تبدیل شده و به کاهش مقدار جذب کربوهیدرات ها کمک می کند.

به تناسب یه مطلبی را این متذکر شوم ؛ بانوانی که حیض شده و در هنگام پریودی خون زیاد از آنها می رود و گاهی شاید بترسند و یا برخی اوقات ادامه پیدا کند می توانند مقداری عدس را به طور خام آسیاب کنند و به صورت پودر در مقدار آب ریخته و سر بکشند و یا اینکه عدس را با مقداری نبات آسیاب کرده و به پشت خود بمالند در واقع پایین کمر این کار باعث کاهش درد و خون ریزی می شود.

دانه کوینولا مفید برای افراد دیابتی 

کوینولا حاوی پروتئین غیر حیوانی است که پروتئین کاملی می باشد چون حاوی اسید آمینه ضروری بوده که بدن به ساخت پروتئین به آن نیاز دارد و به تنظیم نگه داشتن نسبت قند خون کمک می کند.

ماکارونی سبوس دار

بعضی از افراد دیابتی از خوردن ماکارونی پرهیز می کنند اما باید بدانند که ماکارونی سبوس دار حاوی نسبت زیادی ویتامین B و فیبر است و التهاب رگ های خونی را کاهش می دهد به همین خاطر لازم است تا از ماکارونی خورده شود اما نه به مقدار زیاد و حتما باید از زیاده روی پرهیز کرد فقط به اندازه نصف پیمانه از ماکارونی پخته شده با سبزیجات و گوشت های بدون چربی ، تناول کنند.

روغن زیتون خالص

روغن زیتون پر از آنتی اکسیدان قوی و مواد مغذی گیاهی است که برای سلامتی قلب و رگ های خونی که تحت تاثیر بیماری قند قرار می گیرند مفید است و می توان در پختن غذاها و افزودن به سالاد از آن استفاده کرد.

 

منبع:نیوحرف

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 10, میانگین امتیاز: 4,30 از 5)
Loading...