سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

آیا محصولات ضد خستگی و کمردرد مفیدند؟

تبلیغات تلویزیونی می‌گوید یک پشتی طبی می‌تواند کمر شما را نجات دهد؛ اما یافته‌های علمی حاکی از آن است که کارتان برای خلاص شدن از کمردرد سخت‌تر از این حرف‌هاست.

از میان تجهیزات مختلفی که برای جلوگیری از آسیب‌های نشستن طولانی طراحی شده‌اند، کدام یک  واقعا این آسیب‌ها را کم می‌کنند؟ این سؤال را با دکتر مسعود صابری عضو هیات علمی و متخصص جراحی مغز و اعصاب، دیسک کمر و ستون فقرات در میان گذاشتیم. این متخصص  که معتقد است چنین وسایل تجاری در اغلب موارد هیچ کمکی به سلامت و رفع خستگی شما نمی‌کند و‌ دلایلش برای این موضوع را در مطلبی که خواندید با شما به اشتراک گذاشته است.

پشتی‌های دو تکه

جلوگیری از خستگی زودهنگام

ادعا می‌کنند: پشتی که به‌صورت دو تکه طراحی شده، از خستگی زودهنگام جلوگیری کرده همچنین با رعایت ارگونومی بدن انسان و ساختار ویژه‌ای که دارد، به شما کمک می‌کند تا علاوه بر درست نشستن، فشارهای وارده به مهره‌های ستون فقرات خود را تا ۵۰درصد کاهش دهید. این وسیله را می‌توانید براساس قد و هیکل خود تنظیم کنید.

کمردرد ,نشستن طولانی ,دیسک کمر ,صندلی طبی ,ماساژور کوسنی, زیرپایی ,پشتی های دو تکه, پشتی های طبی ,پشت کمری هوشمند, بالشت‌های تیوپی ,کمربند ,ماساژور , کاهش درد,گرفتگی عضلات, رفع خستگی,آرامش بدن,تجهیزات ضد خستگی, تجهیزات ضد کمردرد

دکتر مسعود صابری متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: در خرید پشتی یا هر وسیله دیگری، راستایی ستون فقرات یعنی طرز قرار گرفتن مهره‌ها در ستون فقرات گردن، پشت و کمر و جدا از آن، راستایی کامل بدن یعنی ستون فقرات، لگن، استخوان‌های هر دو پا شامل ران، زانو و کف پاها اهمیت دارد. به‌عنوان مثال شاید به اصطلاح گودی ستون فقرات در ناحیه کمر شما ۱۸درجه باشد ولی این گودی در فرد دیگری به ۲۸ درجه برسد. پشتی‌های موجود در بازار چطور می‌خواهند به نیاز هر دو پاسخ بدهند و مشکل هر دو نفر را برطرف کنند؟ برای استفاده از پشتی صندلی، نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه افراد پیچید و پشتی به بازار ارائه داد که با گودی همه کمرها یا به تعبیر علمی زوایای قسمت‌های مختلف ستون فقرات همه انسان‌ها متناسب باشد.

پشتی‌های طبی

مناسب برای همه صندلی‌ها

ادعا می‌کنند: این پشتی طبی به‌عنوان یک حمایت کننده برای ستون فقرات کمری عمل می‌کند و برای قرار گرفتن روی همه صندلی‌ها طراحی شده است. ساختار تیغه‌ای این محصول درراستای عمود قابل انعطاف بوده و می‌تواند بر مبنای فشاری که فرد بر آن وارد می‌کند به سمت عقب فرورفته و تیغه‌های آن به هم نزدیک شوند؛ به طوری که با پرشدن انحنای طبیعی، از ستون فقرات حمایت می‌کند.

کمردرد ,نشستن طولانی ,دیسک کمر ,صندلی طبی ,ماساژور کوسنی, زیرپایی ,پشتی های دو تکه, پشتی های طبی ,پشت کمری هوشمند, بالشت‌های تیوپی ,کمربند ,ماساژور , کاهش درد,گرفتگی عضلات, رفع خستگی,آرامش بدن,تجهیزات ضد خستگی, تجهیزات ضد کمردرد

دکتر مسعود صابری می‌گوید: همان‌طور که پیش‌تر بیان شد خرید کالاهایی که برای کاهش خستگی و کمردرد ناشی از زیاد نشستن استفاده می‌شود، باید با مطالعه و درنظر گرفتن ارگونومی بدن صورت گیرد. ولی درکل باید در محیط‌های کار ابتدا به صندلی مورد استفاده توجه کرد و نوع استاندارد آن را به کار گرفت تا اساسا نیازی به چنین کالاهایی نداشته باشیم.

پشت کمری هوشمند

تنظیم ستون فقرات

ادعا می‌کنند: فوم‌های هوشمند سبب تنظیم ستون فقرات و تقسیم فشار درنقطه تماس شده و گردش خون را آسان می‌کنند و این امر از کرختی عضلات جلوگیری می‌کند. این محصول دارای خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی است که سبب می‌شود کمترین فشار هنگام نشستن روی صندلی یا مبل در منزل به ماهیچه‌ها و مهره‌های ستون فقرات وارد شود و از دردهای عضلانی ناشی از گرفتگی ماهیچه‌ها جلوگیری شود.

محصولات صدخستگی و کمردرد

دکتر مسعود صابری می‌گوید: پشتی‌های هوشمند به‌دلیل توزیع نیروی بدن در سطح، از انحنای بیش از حد ستون فقرات جلوگیری می‌کنند ولی این موضوع هم صددرصد نیست چون این پشتی‌ها گاهی نرم‌تر از حد معمول بوده و گاهی هم فاقد هرگونه انحنا هستند. از سویی دیگر نمونه‌های پشتی مناسب و منطبق با ارگونومی بدن بسیار گران است و هرکسی توان خرید آن را ندارد؛ پس باز هم بهترین راه این است که از صندلی‌های استاندارد و مطابق با ارگونومی بدن استفاده شود تا هیچ احتیاجی به گذاشتن پشتی حتی از نوع هوشمند آن وجود نداشته باشد.

بالشت‌های تیوپی

برای مدت طولانی روی صندلی نشستن

ادعا می‌کنند: بسیاری از افراد به علت کمردرد یا بنا به هر دلیلی نمی‌توانند روی سطوح سفت بنشینند. بالش‌‌های گود تو خالی مخصوص نشستن(تیوپ) که در دو نوع فوم و بادی در بازار موجود هستند، می‌توانند تا حد زیادی مشکل این‌گونه افراد را حل کنند و در طول روز جلوی خستگی ناشی از نشستن طولانی‌مدت روی صندلی را بگیرند.

محصولات صدخستگی و کمردرد

دکتر مسعود صابری می‌گوید: این محصولات به هیچ‌عنوان به شما کمکی نمی‌کند. اگر مشکلی وجود دارد، احساس درد، خستگی، کشیدگی عضله و… دارید حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. اینجا هم لازم می‌دانم این نکته را بگویم در مشکلات مربوط به ستون فقرات حتما باید ابتدا به متخصص جراحی مغز و اعصاب مراجعه کنید. بالش‌های گرد توخالی تنها در موارد شکستگی استخوان‌های دنبالچه‌ای برای بهبود و تخفیف نسبی درد استفاده می‌شود و کارآمد است اما در کاهش خستگی و کمردردهای ناشی از زیاد نشستن روی صندلی تاثیری ندارد.

کمربند و ماساژور

برای بهبود کمردرد

ادعا می‌کنند: کمربند و ماساژور(کمربند ضددیسک کمر) با ماساژ ستون فقرات و ناحیه انتهایی کمر، تا ۸۰ درصد در بهبود کمردرد مفید است. سبب تحریک ماهیچه‌های نزدیک به ستون فقرات و ایجاد گرما و گردش خون همچنین کاهش تنش می‌شود. به‌دلیل قابل تنظیم بودن و سازگاری منحصر به فرد، به‌راحتی قابل استفاده است و می‌توانید هنگام رانندگی، در محل کار، خرید، ورزش، استراحت و حتی خواب از آن استفاده کنید. این وسیله را به مدت ۱۰ تا ۲۰ روز متوالی و روزانه حداقل ۳ ساعت حتی در دوران فیزیوتراپی استفاده کنید تا کمر دردتان بهبود پیدا کند.

محصولات صدخستگی و کمردرد

دکتر مسعود صابری می‌گوید: ماساژ اگر درست انجام شود باعث بهبود گردش خون و سبب رفع اسپاسم و کشیدگی عضلات می‌شود و مواد دردزا را  به واسطه افزایش جریان خون، در بدن پخش کرده و سبب سهولت دفع آن می‌شود. درست مانند شلنگ آبی که با فشار قوی، آشغال‌ها را از بین  می‌برد، ماساژ و گرم کردن هم مدیتورهای دردزا (واسطه‌های شیمیایی ایجاد درد) را پخش می‌کند و با افزایش حرکت گلبول‌های سفید و قرمز خون، میزان دفاع بدن تقویت شده و وضعیت تغذیه‌ای سلول‌های منطقه ماساژ بهتر می‌شود. ماساژ به طور کلی می‌تواند خوب باشد اما اگر در جای خود انجام شود. اینکه هنگام کار، پشت فرمان و… یک کمربند ما را ماساژ دهد کمتر قابل‌قبول است. ازسویی دیگر اگر مشکلی در ستون فقرات وجود داشته باشد، این ماساژهای غیرتخصصی می‌توانند باعث تشدید مشکلات موجود و بروز دردسرهایی جدید برای شما شوند. حتی در مراکز علمی که گاه جا انداختن دست و… مشکلات فرد را چند برابر می‌کند.

زیر پایی

پیشگیری از کمردرد

ادعا می‌کنند: زیرپایی چوبی هنگام نشستن‌های طولانی روی صندلی از کمردرد پیشگیری می‌کند.

محصولات صدخستگی و کمردرد

دکتر مسعود صابری می‌گوید: توزیع و انتقال نیروها به مفاصل لگن و ستون فقرات تعدیل می‌شود و کمتر به کمر فشار وارد می‌آید پس می‌تواند مفید باشد. از سوی دیگر به نحوه درست قرار گرفتن مفصل زانو نسبت به مفصل ران نیز کمک می‌کند. در پایان اینکه توجه به سلامت روح، موازین علمی و اخلاق از هر چیزی مهم‌تر است.

ماساژور کوسنی

جلوگیری از گرفتگی عضلات

ادعا می‌کنند: این وسیله با رفع خستگی عضلات ناحیه مورد ماساژ، آرامش در بدن و شل کردن عضلات پشت، باعث کاهش درد و گرفتگی عضلات و رفع خستگی و آرامش بدن می‌شود. از این وسیله علاوه بر صندلی‌ها در محیط کار می‌توان روی مبلمان هم به جای کوسن‌های معمولی استفاده کرد تا خستگی کمر نداشته باشید.

دکتر مسعود صابری می‌گوید: این ماساژورها شاید تنها از آن جهت که شما حداقل ۱۰ دقیقه چشم خود را می‌بندید و در آرامش به چیزهای خوب فکر می‌کنید، خوب باشد ولی کار چندانی برای ماساژ نمی‌تواند انجام دهد. تنها بعضی از صندلی‌های ماساژور که البته هزینه خیلی بالایی دارند و براساس مبانی علمی طراحی شده‌اند، می‌توانند تاثیرگذار باشند که البته هرکسی توان خرید آن را ندارد پس بهتر است در عوض، ورزش به‌خصوص شنا را فراموش نکنید. در این صندلی‌ها که مشابه خودروهای بسیار لوکس است، دکمه‌هایی وجود دارد که می‌تواند صندلی را بسته به زوایای ستون فقرات افراد مختلف تنظیم کرده و در حافظه خود ذخیره کند. چنین صندلی‌های ماساژوری تا حدودی می‌توانند کمک کنند ولی بهای آن بالاست.
مجله سیب سبز

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
(اولین نفر باشید که به این مطلب امتیاز می دهید)
Loading...