پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

آیا راه قطعی برای درمان شقاق وجود دارد؟

درمان شقاق مقعد

تجربه ناخوشایند درد، سوزش و خارش هنگام دفع که بسیاری از افراد در طول زندگی‌شان به آن دچار می‌شوند، معمولا به دلیل ابتلا به زخم مقعدی یا شقاق ایجاد می‌شود. شقاق یا فیشر یکی از بیماری‌های شایع مقعدی است که مبتلایان به دلیل خجالت و ترس از مراجعه به پزشک و صحبت درباره علائم خود سرباز می‌زنند. گاهی بیماران در انتظار بهبود خود به خود بیماری می‌مانند و همین امر باعث مزمن شدن بیماری و ایجاد درد و ناراحتی زیاد برای بیمار است.

البته شقاق حاد که کمتر از چند هفته از شروع آن گذشته باشد ممکن است با روش‌های دارویی و خانگی درمان شود، اما قبل از هرگونه درمان باید به پزشک مراجعه کنید تا مناسب ترین روش درمان برای شما تجویز شود. برای یافتن بهترین روش و زمان مناسب درمان شقاق در ادامه با ما همراه باشید:

بیماری شقاق

شقاق مقعدی یک پارگی کوچک در بافت نازک و مرطوب (مخاط) مقعد است و معمولا هنگامی که مدفوع سخت یا بزرگ دفع می‌کنید، ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه حالت ارتجاعی کانال مقعد زیاد نیست، ایجاد هرگونه فشار بیش از حد مثل دفع مدفوع سخت می‌تواند باعث ایجاد آسیب و پارگی در مقعد شود.

شقاق مقعدی معمولاً هنگام اجابت مزاج باعث درد و خونریزی می‌شود. همچنین ممکن است دچار اسپاسم در حلقه عضله در انتهای مقعد (اسفنکتر مقعد) شوید.

این بیماری در صورتی حاد تلقی می‌شود که اخیراً اتفاق افتاده باشد و کمتر از شش هفته از شروع آن گذشته باشد. اگر بیش از ۶ هفته از ابتلا به آن گذشته باشد یا دائما عود کند، مزمن در نظر گرفته می شود.

بیماری فیشر

برای درمان شقاق به چه دکتری مراجعه کنیم؟

یکی از معضلات بیماران این است که نمی‌دانند برای درمان شقاق باید به چه پزشکی مراجعه کنند؟ در صورتی که علائم شما بعد از چند هفته برطرف نشد، حتما به پزشک جراح عمومی یا متخصص بیماری‌های کولورکتال مراجعه کنید.

دکتر در مرحله اول سوالاتی درمورد سوابق بیماری و علائمی که اخیرا تجربه کرده‌اید از شما می‌پرسد و در مرحله بعد معاینه فیزیکی برای تایید بیماری انجام می‌شود.

بهترین دکتر متخصص شقاق در تهران

مراکز و پزشکان زیادی برای درمان شقاق در تهران و سایر شهرها وجود دارند، اما همه بیماران به دنبال پزشکی هستند که در کوتاه ترین زمان و با استفاده از بهترین تجهیزات و دستگاه ها بیماری آنها را درمان کند.

افراد به دلیل کار و مشغله‌های زندگی به دنبال روشی هستند که کمترین دوره نقاهت را داشته باشد و فرد بتواند خیلی زود به کار و فعالیت های عادی خود برگردد.

اگر به دنبال دکتر متخصص شقاق در تهران هستید، دکتر زارعی در درمان کلینیک یکی از بهترین پزشکان برای درمان این عارضه است که بیش از ۱۵ سال است به صورت تخصصی در زمینه لیزر عارضه های نشیمنگاهی فعالیت می‌کند.

طبق گفته این مرکز میزان موفقیت لیزر ۹۰ تا ۹۵ درصد خواهد بود که در مقایسه با روش‌های سخت جراحی درصد قابل توجهی است. برای آشنایی بیشتر با روش لیزر شقاق یا فیشر می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

آیا لیزر شقاق درمان قطعی این بیماری است؟

اگر بیماری شما به درمان‌های خانگی و دارویی پاسخ ندهد و دائما دچار عود مکرر شقاق شوید، باید به سراغ روش‌های جراحی و لیزر شقاق بروید. یکی از فاکتورهای مهم برای بیماران هنگام انتخاب روش درمان، عدم بازگشت مجدد بیماری و قطعی بودن روش درمان است. بنابراین اگر دنبال روشی مطمئن با نتایج قطعی و حداقل میزان ریسک برای درمان شقاق هستید، لیزر بهترین گزینه است.

در روش نوین لیزر درمانی با استفاده از اشعه لیزر که به عمق پوست نفوذ می‌کند، زخم شقاق را به صورت سرپایی و با کمترین میزان درد و خونریزی ترمیم می‌کنند.

مزایای درمان شقاق با لیزر

با شناخت بیماری شقاق و انواع روش‌های جراحی و درمان این بیماری، بهتر می‌توانید تفاوت و مزایای روش لیزر درمانی در مقایسه با سایر روش‌ها درک کنید. مهم ترین مزایای روش لیزر شقاق شامل موارد زیر است:

  • به دلیل انعقاد خون در روش لیزر؛ میزان خونریزی حین عمل به حداقل می‌رسد.
  • این روش با بی حسی موضعی انجام می‌شود و بیمار درد را احساس نمی‌کند. به خصوص برای بیمارانی که از بیهوشی و جراحی هراس دارند بهترین گزینه است.
  • دوران نقاهت در روش لیزر فیشر کوتاه است و بیمار می‌تواند بعد از مدت کوتاهی به فعالیت روزمره خود برگردد.
  • احتمال بازگشت و عود مجدد بیماری در روش لیزر بسیار پایین است و این روش درمانی هیچگونه عوارضی را به دنبال ندارد.
  • لیزر دقیق ترین روش جراحی است و احتمال آسیب به عضلات اسفنکتر و بروز عوارضی مثل بی اختیاری در روش لیزر بسیار پایین است.

روش‌های جراحی شقاق

چندین روش جراحی پرکاربرد هم برای درمان شقاق وجود دارد که با توجه به وضعیت بیماری توسط پزشک تجویز می‌شود و میزان اثربخشی و نحوه انجام هر یک متفاوت است. این تکنیک‌ها به شرح زیر است:

اسفنکتروتومی

اسفنکتروتومی شامل ایجاد یک برش کوچک در حلقه عضله اطراف اسفنکتر است تا به کاهش تنش در کانال مقعدی شما کمک کند. این به شقاق مقعدی اجازه می دهد تا بهبود یابد و احتمال ایجاد شقاق دیگر را کاهش می دهد.

اسفنکتروتومی یک عمل جراحی کوتاه است که معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. این بدان معناست که شما در حین انجام عمل خواب خواهید بود. این جراحی یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای شقاق مقعدی است که در بیشتر موارد موفقیت آمیز است.

البته احتمال ایجاد آسیب در بافت اطراف و عضلات اسفنکتر مقعدی در حین این جراحی وجود دارد و در صورتی که پزشک تبحر و تسلط کافی را نداشته باشد، ممکن است فرد دچار عوارض بعد از عمل شود.

تقریبا ۱ نفر از هر ۲۰ نفری که این نوع جراحی را انجام می‌دهند، پس از آن در نتیجه آسیب به ماهیچه‌های مقعد، دچار از دست دادن موقت کنترل روده (بی اختیاری روده) می‌شوند.

فیشرکتومی

فیشرکتومی روشی است که در آن جراح زخمی که بر اثر شقاق مقعد ایجاد شده را با ایجاد برش برداشته و ترمیم نماید. پزشکان اغلب سعی می‌کنند این درمان را همراه با برش عضله اسفنکتر انجام دهند تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

تفاوت هزینه جراحی و لیزر شقاق

امروزه روش نوین لیزر به دلیل سهولت، در مقایسه با جراحی طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما نگرانی اکثر بیماران در مورد هزینه درمان شقاق است. باور غلطی وجود دارد که هزینه لیزر شقاق از جراحی بسیار بیشتر است. در صورتی که برای تعیین هزینه دقیق نیاز به معاینه و بررسی وضعیت شقاق است.

همچنین اگر هزینه‌های جانبی جراحی شقاق در بیمارستان خصوصی و دوران نقاهت طولانی بعد از عمل را در نظر بگیرید، در می‌یابید که لیزر از لحاظ وقت و هزینه برای شما به صرفه تر است. به علاوه بیمه تامین اجتماعی فقط هزینه عمل شقاق در بیمارستان دولتی را پرداخت می‌کند.

هزینه درمان شقاق با لیزر هم توسط بیمه تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود و فقط بعضی از بیمه‌های تکمیلی بخشی از هزینه را پرداخت می‌کنند.

دارو برای درمان شقاق

استفاده از دارو و پماد برای درمان شقاق فقط در مراحل ابتدایی و برای شقاق حاد کاربرد دارد اگر بیشتر از چند هفته از شروع بیماری شما گذشته باشد، این داروها تاثیرگذار نخواهند بود. پمادهای دیلتیازم، آنتی فیشر و ام جی معمولا توسط پزشکان برای درمان نوع حاد شقاق تجویز می‌شوند که به بهبود علائم کمک می‌کنند اما به عنوان درمان قطعی شناخته نمی‌شوند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 7, میانگین امتیاز: 4,14 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.