پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

گرفتن نفخ حبوبات سریع و فوری؛ چگونه نفخ حبوبات را بگیریم؟

گرفتن نفخ حبوبات

حبوبات یکی از مهم‌ترین منابع تامین پروتئین، فیبر، آهن، منگنز، فولات، منیزیم و آنتی اکسیدان هستند که استفاده از آن‌ها مکررا از طرف پزشکان و کارشناسان تغذیه توصیه شده است. هر کدام از حبوبات به نوع خود برای بدن موثر هستند و نمی توان آن‌ها از برنامه غذایی حذف کرد. حبوبات بهترین جایگزین برای افرادی است که به هر علتی منع مصرف گوشت دارند و می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدن‌شان را با استفاده از حبوبات تامین کنند.

چگونه نفخ حبوبات را بگیریم؟

ولی حبوبات اگر به درستی تهیه و طبخ نشوند، باعث نفخ و درنهایت دل درد و دل پیچه خواهند شد. بهترین راه برای این مشکل این است که پیش از پخت حبوبات نفخ آن گرفته شود که این کار از راه خیساندن حبوبات انجام می‌گیرد. برای خیلی ها این سوال وجود دارد که هر کدام از انواع حبوبات را باید چه اندازه و چه مدت زمانی خیساند. ما در ادامه به این سوال پاسخ داده ایم.

حبوبات را آبکشی کنید

ابتدا حبوبات را پس از تمیز کردن در یک صافی یا آبکش بریزید و زیر آب سرد از شیر آب بشویید. همان طور که حبوبات زیر آب سرد هستند، دستان خود را از لابه لای آن‌ها برده تا اطمینان پیدا کنید که همه حبوبات به خوبی آبکشی شده‌اند.

شیوه های خیساندن حبوبات

خیساندن سریع

در این شیوه، حبوبات را در آب ریخته و برای ۵ دقیقه با حرارت بالا و برای ۵ دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید. آنگاه حبوبات را در همین آب برای یک ساعت بخسیانید. این به معنی پخته شدن حبوبات نیست بلکه تقریبا معادل ٨-١٠ ساعت خیساندن حبوبات است و باید پس از یک ساعت حبوبات را به صورت کامل بپزید.

استفاده از فلاسک چای

در این شیوه می توانید حبوبات را در فلاسک ریخته و بر روی آن، آب جوشیده بریزید و برای یک شب در آن بخیسانید. به این ترتیب مدت زمان پخت حبوبات هم کمتر می شود.

خیساندن طولانی

در این روش حبوبات را باید بشویید و برای مدت زمان حداقل هشت ساعت در آب خیساند. خیلی بهتر خواهد بود که آنها را به مدت یک شب در آب بخیسانید. با این حال، اگر آنها را به مدت بیش از ۱۲ ساعت گذاشته خیس بخورند، ممکن است بافت و مزه خود را از دست بدهند.

مطمئن شوید که آب کافی برای خیساندن لوبیاها در ظرف باشد به صورتی که تمام مدت خیس خوردن، آب روی حبوبات را گرفته باشد. این کار خیلی اهمیت دارد به این علت که حبوبات با جذب آب بزرگتر شده در نتیجه سطح آب پایین می‌آید. پیش از پخت خیسانده شده، آبی که به منظور خیساندن مورد استفاده قرار داده بودید را خالی کنید.

مدت خیساندن انواع حبوبات

شیوه های خیساندن حبوبات با هم یکی است؛ ولی زمان خیساندن حبوبات و پخت آنها با هم فرق دارد. برای همین باید این محصولات را به طور اصولی بخیسانید تا زمان پخت هر کدام از آنها به حداقل برسد.

لوبیا چشم بلبلی را با استفاده از شیوه های خیساندن حبوبات برای ۱۰ تا ۱۲ ساعت بخیسانید و آنگاه برای ۵۰ دقیقه بپزید.

لوبیا سفید و قرمز هم باید برای ۱۰ تا ۱۲ ساعت خیس بخورند و در مدت ۵۰ تا ۹۰ دقیقه می پزند.

ماش و نخود را هم باید با استفاده از شیوه های خیساندن حبوبات تا ۱۰ ساعت بخیسانید. برای پخت آنها هم به ۵۰ تا ۹۰ دقیقه زمان احتیاج است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 9, میانگین امتیاز: 3,44 از 5)
Loading...