سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

پنج عاشقانه زیبا که از دل بر می‌ آید و بر دل می‌ نشیند

کتاب هایی با مضمون عاشقانه

شعرها زیباترین کلام برای بیان احساسات می باشد، در قالب شعر می‌توانیم با کلمات قشنگ، زیباترین جملات رو جاری کنیم و از عمق وجودی خود حرف بزنیم.

شعر عاشقانه دارای تاثیرگذاری بسیار زیاد روی روح و قلب افراد بوده و همان‌طور که از دل برمی‌آیند، بر دل نیز می‌نشینند. شعرای بزرگ و پرآوازه ایران زمین در زمینه سرودن اشعار عاشقانه، از دیرینه پیشتاز بوده و ادبیات فارسی از این لحاظ فوق‌العاده غنی است.

در اینجا بر آن هستیم تا در میان اشعار فارسی و ادب ایران زمین، اشعار عاشقانه کوتاه را گلچین کرده و در مجموعه‌ای ارزشمند در اختیار خوانندگان  قرار دهیم. شما همچنین می‌توانید با خواندن شعر عاشقانه و دانلود چند کتاب کوتاه در این زمینه، از اشعار بیشتری بهره‌مند گردید.

مجموعه شعر پیش رو گزیده ای از اشعار کوتاه و عاشقانه ی شاعران بنام گذشته معاصر است که بعضا با گذشتن سالیان دراز از سرودنشان کماکان تازگی داشته و می‌توانند به زیبایی هر چه تمام‌تر احساساتمان نظیر دلتنگی و عشق و  دوری را در قالب شعر بیان کنند.

قیصر امین‌پور

از میان شاعرانی که در دهه شصت و هفتاد شمسی به شعر معاصر ایران معرفی شدند، قیصر امین‌پور از جمله محبوب‌ترین‌ها و یکی از کسانی است که ادبیات را نه تنها برای آفرینش ادبی بلکه برای تحصیل و پژوهش و تدریس و بنا کردن زندگی‌‌اش روی ستون‌های آن انتخاب کرد. قیصر امین پور از شاعران معدودی است که همیشه سعی می کند در اشعار خود انصاف و اخلاق را رعایت کند و از شاعران معاصر ایران به شمار می آید. یکی از عواملی که در نهایت، باعث برجستگی سبکی اوست، نوآوری در بلاغت و درک انتظار مخاطبان امروز از شعر است. مهم‌تر از همه اینکه، وی در مواجهه با جهان و جامعه، شاعری صادق است.

دست عشق از دامن دل دور باد!

می‌توان آیا به دل دستور داد؟

می‌توان آیا به دریا حکم کرد

که دلت را یادی از ساحل مباد؟

موج را آیا توان فرمود: ایست!

باد را فرمود: باید ایستاد؟

آنکه دستور زبان عشق را

بی گزاره در نهاد ما نهاد

خوب می‌دانست تیغ تیز را

در کف مستی نمی‌بایست داد

پروین اعتصامی

پس از مشروطه راه برای حضور زنان در جامعه باز شد. پیش از آن شعر و ادبیات که حوضه لطافت و حس است؛ همچنان مردانه مانده بود. در دوره معاصر کم‌کم این رخت مردانه از دوش ادبیات کنده می‌شود. شاعران زنی این بار را بر دوش کشیده و در این مسیر تاثیر گذار بوده اند.  پیشگام این عرصه پروین اعتصامی بود. او با زبانی تقریبا عاری از جنسیت شعر می‌گفت. جایگاهی که او به دست آورد موجب تغییر نگرش مردم به زن در ادبیات شد.

بسیاری بر این باورند که پروین توجّهی به عشق نداشته است و اثری از این عنصر در دیوان او نمی‌توان یافت. لکن اگر به اشعار وی نیک نگریسته شود، خواهیم دید که عشق در دیوان او ماندگارترین و برجسته‌ترین عنصر است. این محبت و عشق حقیقی است که خمیرمایه‌ی شعرهای پروین را می‌سازد و در سراسر دیوانش جلوه‌گری می‌کند. مجموعه ‌ای از اشعار عاشقانه پروین اعتصامی، گلچین شده از دیوان شعر او، در ادامه آورده شده است.

بباید دلبری زیبا گزیدن

در او دیدن، جهان یک سر ندیدن

به راه عشق کردن جست و خیزی

به شوق وصل، صلحی یا ستیزی

ز یک نم اوفتادن، غرق گشتن

ز بادی جستن، از دریا گذشتن

چو روشن شد رهم زان چهر رخشان

چه غم گر موج بینم یا که طوفان

ز عشق و وصل و هجر و عهد و پیوند

تو حرفی خواندی و من دفتری چند

بی روی دوست، دوش شب ما سحر نداشت
سوز و گداز شمع و من و دل اثر نداشت

مهر بلند، چهره ز خاور نمی نمود
ماه از حصار چرخ، سر باختر نداشت

آمد طبیب بر سر بیمار خویش، لیک
فرصت گذشته بود و مداوا ثمر نداشت

سیمین بهبهانی

سیمین بهبهانی بانوی غزل ایران

سیمین بهبهانی یکی از تاثیرگذارترین زنان در ادبیات معاصر ایران است. او جزو اعضای اصلی و از نخستین کسانی بود که به عضویت انجمن ادبی ایران درآمد. وی به بانوی غزل ایران شهرت دارد. سیمین بهبهانی در قالب شعری غزل با زبان روز، به مسائل روز پرداخت. قوت او در استفاده از فضاسازی و تصویر در سروده‌هایش است. سیمین حضور زنان را در شعر کلاسیک محکم کرد. جایی که تا پیش از او فضایی مردانه حاکم بود. زندگی او به سه موضوع در هم آمیخته؛ غزل، سیاست و نگاه سیاسی و ترانه سرایی. با اینکه او به ترانه نگاهی تفننی داشت؛ نمی‌توان از تصنیف‌ها و ترانه‌هایی که به جا گذاشته به آسانی گذشت.

با آن همه دلداده دلش بسته ی ما شد
ای من به فدای دل دیوانه پسندش

نرگس ز چه بر سینه زد آن یار فسون کار؟
ترسم رسد از دیده ی بدخواه گزندش

ز من جدا شده یی همچو بوی گل از گل
منی که داده ام از دست، اختیار ترا

شدی شراب و شدم مست بوسه تو شبی
کنون چه چاره کنم محنت خمار ترا؟

احمد شاملو

احمد شاملو از چهره‌های درخشان ادبیات فارسی و شخصیتی روشنفکر و متفکری ادبی محسوب می‌شود که تبحر و تخصص فراوانی در حوزه ادبیات و شعر داشت؛ شاعری به قریحه بی‌نظیر و اشعاری با دستمایه‌های عمیق انسانی و تعهد اجتماعی که همه هستی خود را به شعر، آزادی و انسانیت هدیه داد. شاملو از آن شخصیت‌هایی است که در ابعاد مختلف فعالیت و دیدگاه‌هایش تحسین مخاطبان را برانگیخته اما محبوبیت او بیش از هر چیز به شعر و نگاه تازه و البته زبان استوارش برمی‌گردد که در شعر عاشقانه معاصر فارسی یک تحول بزرگ محسوب می‌شود. شهرت اصلی شاملو به خاطر شعرهای اوست که شامل اشعار نو و برخی قالب‌های کهن نظیر قصیده و نیز ترانه‌های عامیانه‌است، برای آشنایی بیشتر با انواع قالب شعر به این مطلب مراجعه نمایید.

زیباترین حرفت را بگو
شکنجه ی پنهان سکوت ات را آشکاره کن
و هراس مدار از آنکه بگویند
ترانه یی بیهوده می خوانید
چرا که ترانه ی ما
ترانه ی بیهوده گی نیست
چرا که عشق
حرفی بیهوده نیست
حتی بگذار آفتاب نیز بر نیاید
به خاطر فردای ما اگر
بر ماش منتی ست
چرا که عشق
خود فرداست
خود همیشه است

مهدی اخوان ثالث

مهدی اخوان ثالث شاعر ایرانی

وقتی از بزرگان شعر معاصر فارسی حرف می‌زنیم، محال است نام مهدی اخوان ثالث به میان نیاید. مهدی اخوان ثالث به عنوان یکی از شاعران معاصر به خوبی توانست از عهده رسالت شاعری برآید زیرا در زمانه ای که بنابر گفته خودش «هوا بس ناجوانمردانه سرد» بود، سازش را «باران» و سرودش را «باد» قرار داد و «شولای عریانی» به تَن کرد تا «جاودان بر اسبِ یال‌افشانِ زردش» در زمستانی که گرفتار آن شده بود، نفس را از گرمگاه سینه بیرون آورد و «مانند سرداری دلیر» بر شهر نعره بزند تا «قصه شهر سنگستان» را روایت کند «که روزی روزگاری شبچراغ روزگاران بود».

ما چون دو دریچه روبروی هم

آگاه زهر بگو مگوی هم

هر روز سلام و پرسش و خنده

هر روز قرار روز آینده

عمر آینه بهشت، اما…آه

بیش از شب و روز تیر و دی کوتاه

اکنون دل من شکسته و خسته ست

زیرا یکی از دریچه‌ها بسته ست

نه مهر فسون، نه ماه جادو کرد

نفرین به سفر، که هر چه کرد او کرد

شما کدام شعر عاشقانه را خوانده و از آن‌ تاثیر پذیرفته‌اید؟ امیدارویم از خواندن این چند شعر کوتاه عاشقانه لذت کافی را برده باشید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 4,50 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.