جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

کاهش ورم بعد از عمل بینی

عمل بینی - ورم بینی بعد از عمل جراحی زیبایی بینی

 

ایجاد ورم و کبودی بعد از جراحی بینی امری طبیعی است و همه افرادی که این عمل را انجام می‌دهند، تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند. کبودی معمولا در زمان کوتاه‌تری برطرف می‌شود، اما برای از بین رفتن ورم نیاز به زمان بیشتری است. از این رو کسانی که متقاضی جراحی بینی هستند باید بدانند که برای مشاهده نتیجه اصلی، لازم است که صبور باشند تا ورم بینی به طور کامل از بین برود. لازم به ذکر است که بعد از جراحی و باز شدن اسپیلنت، تغییرات و زیباتر شدن بینی از همان ابتدا قابل مشاهده است، اما برای مشاهده نتیجه اصلی نیاز به گذشت زمان بیشتری است.

در این مقاله در خصوص کاهش ورم بینی بعد از جراحی اطلاعاتی گردآوری شده تا افرادی که می‌خواهند جراحی بینی انجام دهند، با آگاهی بیشتری برای این جراحی اقدام کرده و دوره بهبود راحت‌تری را پشت سر بگذارند.

 

علت ایجاد ورم بعد از عمل بینی

تورم بعد از عمل بینی شامل دو نوع است. یک نوع تورم ناشی از زخم‌های جراحی است و همزمان با کبودی ایجاد شده و بعد از مدت زمان کوتاهی برطرف می‌شود. نوع دوم تورم بر اثر تجمع مایعات بافتی در زیر پوست ایجاد می‌شود. زمانی که پوست می‌خواهد بر بینی جدید بنشیند، ممکن است که مایعات بافتی در زیر آن جمع شود. برای از بین رفتن این نوع تورم نیاز به گذشت مدت زمان بیشتری است.

 

مراحل کاهش ورم بینی

مرحله التهاب

یک الی هفت روز بعد از عمل، زخم‌های جراحی داغ و قرمز می‌شود و ممکن است درد و تورم بیمار بیشتر شود. در موارد بسیار نادری احتمال دارد که بیمار در این مرحله دچار عفونت گردد که در این حالت زخم‌ها چرکی شده و بیمار دچار تب می‌شود.

مرحله تکثیر

یک الی شش هفته بعد از عمل جراحی بینی، در اطراف زخم و بینی کلاژن ساخته می‌شود که در نتیجه آن برش‌ها و بافت‌ها ضخیم‌تر می‌شود. همچنین در این مرحله فعالیت اعصاب در ناحیه جراحی شروع می‌شود و کم کم حس عصبی باز می‌گردد.

مرحله ترمیم

در مرحله ترمیم، کلاژن اضافی تجزیه شده و بافت سخت بینی به مرور انعطاف پذیر می‌شود. این مرحله زمان‌بر است و گاها تا یک سال به طول می‌انجامد. لازم به ذکر است که سفتی نوک بینی بعد از گذشت مدت زمان بیشتری نسبت به سایر نواحی بینی از بین می‌رود.

 

ورم بینی قبل و بعد از عمل زیبایی

عوامل تاثیرگذار بر میزان ورم بینی

بعضی افراد بعد از جراحی بینی دچار ورم و کبودی بیشتری نسبت به سایر افراد می‌شوند. عوامل مختلفی می‌تواند بر میزان ورم بینی تاثیرگذار باشد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهارت جراح:

یکی از عوامل موثر بر ورم بینی تکنیکی است که جراح در حین عمل استفاده می‌کند. باز یا بسته بودن روش جراحی به تنهایی تاثیری در میزان تورم ندارد و در هر دو روش در صورتی که جراح کار خود را با دقت انجام ندهد، ممکن است که تورم بیش از حد ایجاد شود. نحوه برداشتن پوست و برش‌هایی که در حین جراحی انجام می‌شود از عوامل تاثیر گذار در میزان تورم بینی بعد از جراحی است.

میزان تغییرات بینی

هر چقدر که میزان تغییرات مورد نیاز بینی در حین جراحی بیشتر باشد، به طبع زخم‌های بیشتری بر بینی ایجاد خواهد شد که در نتیجه آن تورم بینی نیز بیشتر می‌شود. به عنوان مثال اگر در حین جراحی نیاز به شکستن استخوان بینی باشد و یا از پیوندهای ساختاری استفاده شود، میزان ورم بینی بعد از جراحی بیشتر خواهد بود.

نوع بینی:

ضخامت پوست متقاضی از عوامل دیگر موثر بر میزان ورم بینی است. در صورتی که پوست بینی متقاضی ضخیم باشد میزان تورم بعد از جراحی بیشتر خواهد بود. بنابراین کسانی که بینی استخوانی دارند، تورم بینی‌شان نسبت به افراد دارای بینی گوشتی کمتر است.

رعایت توصیه‌های پزشک:

لازم است که افراد قبل و بعد از جراحی مراقبت‌های خاصی را انجام دهند تا کاهش ورم بینی آن‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. رعایت این مراقبت‌ها سبب می‌شود که تورم و کبودی بینی کمتر شود و در مدت زمان کوتاه‌تری بهبود یابد. معمولا این نکات قبل از عمل توسط جراح در اختیار بیمار قرار داده می‌شود.

 

مراقبت‌های قبل از عمل بینی

  • چند روز قبل از جراحی رژیم غذایی خود را اندکی تغییر دهید و از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده در حد امکان پرهیز کنید. سعی کنید در برنامه غذایی خود از سبزیجات و میوه‌ها به میزان بیشتری استفاده کنید.
  • از دو هفته قبل از جراحی بینی، مشروبات الکلی و دخانیات را کنار بگذارید. این ترکیبات می‌توانند سبب رقیق شدن خون شما شوند.
  • در خصوص داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید. شاید نیاز باشد که چند روز قبل از عمل مصرف آن‌ها را متوقف کنید. بعضی داروها می‌توانند موجب رقیق شدن خون شوند که در نتیجه آن خونریزی بعد از عمل افزایش پیدا می‌کند.

مراقبت‌های بعد از عمل بینی

  • در روزهای اول بعد از جراحی از مصرف غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارد، پرهیز کنید. سعی کنید که غذاهای پخته شده مصرف کنید. مصرف آبمیوه‌های طبیعی و میوه‌هایی نظیر آناناس و پاپایا به کاهش ورم بینی و تسریع بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. گفته شده که نوشیدن آب کرفس نیز در کاهش ورم بینی نقش دارد. بهتر است که بعد از عمل قهوه و یا شکر مصرف نکنید چرا که می‌تواند تورم بینی شما را افزایش دهد. مصرف غذاهای پر نمک نیز باید محدود شود زیرا باعث افزایش جذب آب در بافت و افزایش تورم می‌شود. از مصرف غذاهای فراوری شده نیز پرهیز کنید.
  • استفاده از کمپرس‌های یخ در اطراف بینی برای کاهش ورم بسیار کمک کننده است. کمپرس یخ را نباید به صورت مستقیم روی بینی قرار داد چرا که ممکن است سبب جابه‌جایی بافت‌های بینی شود. گاهی اوقات سرمای زیاد یخ می‌تواند برای بیمار ناراحتی ایجاد کند، در این صورت توصیه می‌شود که به جای یخ از نخود فرنگی یخ زده استفاده شود.
  • استفاده از چسب تا سه هفته بعد از عمل در کاهش ورم بینی نقش به سزایی دارد و بعد از آن تنها به منظور هشدار به دیگران استفاده می‌شود. اغلب توصیه می‌شود که چسب زدن تا دو ماه بعد از جراحی ادامه پیدا کند. بعضی از اشخاص به چسب بینی حساسیت دارند و ممکن است در صورت استفاده دچار جوش یا کهیر شوند. بهتر است که این افراد مدت زمان کمتری از چسب بینی استفاده کنند. توصیه می‌شود که افرادی که پوست ضخیم دارند، مدت زمان بیشتری از چسب استفاده کنند.
  • تا یک ماه بعد از عمل بینی از انجام فعالیت‌هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین، ورزش‌های سخت و خم شدن زیاد اجتناب کنید، زیرا این فعالیت‌ها موجب هجوم خون به بافت‌های بدن شما می‌شود. بر خلاف موارد ذکر شده پیاده روی بعد از جراحی می‌تواند مفید باشد و سبب افزایش گردش خون در بدن شما شود که این موضوع نیز روند بهبودی بعد از عمل را سرعت می‌بخشد.
  • سعی کنید طاق باز بخوابید و سر خود را اندکی بالاتر از بدن خود قرار دهید؛ اغلب زاویه ۳۰ درجه به این منظور توصیه می‌شود.
  • در روزهای اول بعد از جراحی به هیچ وجه فین نکنید و ترجیحا عطسه خود را متوقف کنید. به منظور مسواک زدن به آرامی و با احتیاط این کار را انجام دهید.
  • داروهای تجویز شده را طبق دستور پزشکتان مصرف کنید.
  • تا زمانی که اسپیلنت بر بینی شما قرار دارد نباید به آن آب بخورد و خیس شود. بعد از برداشتن اسپیلنت می‌توانید با مشورت پزشکتان حمام کنید. از حمام آب داغ اجتناب کنید زیرا می‌تواند سبب تشدید تورم بینی شما شود. بلعکس حمام آب گرم برای کاهش التهاب و تسکین درد کمک کننده است.
  • تا دو ماه بعد از عمل از عینک طبی و یا آفتابی استفاده نکنید.
  • ماساژ بینی می‌تواند در کاهش ورم بینی موثر باشد. تا دو ماه بعد از جراحی پیشنهاد می‌شود که این کار مطابق دستورالعمل پزشک انجام شود.
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.