جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

کاشت دندان بدون درد و استرس را تجربه کنید

ایمپلنت دندان دیجیتال

مقدمه

کاشت دندان یا همان ایمپلنت یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. تصور بی‌دندانی شاید بسیار سخت باشد ولی به هر علت ممکن است یک یا چند دندان از دست برود. تا سال‌های قبل هیچ راه جایگزینی به غیر از دندان‌های مصنوعی وجود نداشت ولی هم اکنون استفاده از روش‌های مختلف ایمپلنت و کاشت دندان ساده، این معضل را تا حد زیادی بر طرف نموده است. در واقع این نوع دندان‌های کاملاً شبیه به دندان‌های اصلی هستند و عملکردی مشابه دارند. در بیمارانی که استخوان و بافت لثه وضعیت مناسبی دارد، کاشت دندان و ایمپلنت را می‌توان بدون جراحی و درد و خونریزی انجام داد. در ادامه بیشتر با این روش‌ها آشنا خواهیم شد.

معرفی ایمپلنت

ایمپلنت در واقع یک پایه فلزی است که از جنس تیتانیوم ساخته می‌شود و با سلول‌های بدن سازگاری کامل دارد. ایمپلنت را به عنوان یک جایگزین ثابت و دائمی برای دندان‌های از دست رفته می‌شناسند که توسط دندانپزشک انجام خواهد شد. ایمپلنت درون استخوان فک قرار گرفته و روکش ساخته شده دندان، بر روی آن جایگذاری می‌شود. این روش برای افرادی که یک یا تمامی دندان‌های خود را از دست داده‌اند، بسیار مناسب بوده و می‌تواند طرح لبخند و توانایی جویدن به طور طبیعی را به آن‌ها باز گرداند.

برخی از روش‌های ایمپلنت و کاشت دندان که به صورت بدون درد و جراحی انجام می‌گیرد، به جای اینکه لثه شکافته شود، جراحان بالای خود، محل قرارگیری ایمپلنت را به راحتی پیدا کرده و میزان تراکم استخوان در آن محل را نیز به‌راحتی از طریق اسکن‌های مربوطه تشخیص می‌دهند.

عکس قبل و بعد از ایمپلنت دندان دیجیتال

دندانپزشکی دیجیتال یا کاشت ایمپلنت دندان بدون درد و جراحی چیست؟

به دندانپزشکی دیجیتال، درمان کاشت ایمپلنت دندان بدون درد و جراحی و با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید نیز گفته می‌شود. نتیجه این نوع کاشت دندان بسیار سریع‌تر، دقیق‌تر و راحت‌تر خواهد بود. این روش دندانپزشکی به مهارت بسیار بالایی نیاز داشته و برخی از کیلینیک‌ها و مطب‌ها دارای تجهیزات این روش هستند.

برای دیدن نمونه کارهای ایمپلنت دیجیتال دندان دکتر نوشین نصیری اینجا کلیک کنید.

ایمپلنت دیجیتال دندان چیست

از فناوری‌هایی که در ایمپلنت از نوع دیجیتال استفاده شده شامل موارد زیر می‌شود؛

  • اسکن و قالب‌گیری دیجیتال دندان‌ها

بسیاری از افراد تجربه قالب‌گیری دندان با خمیر قالب‌گیر را دارند. این تجربه بسیار ناخوشایند است به طوریکه بیمار مجبور است تا مدت زیادی دهان خود را باز نگه دارد و خمیر را در دهان نگه دارد تا فرم لازم ایجاد شود. بو و طعم این خمیر بسیار زننده بوده و گاهی موجب ناراحتی و عق زدن بیماران خواهد شد.

اکنون با استفاده از قالب‌گیری دیجیتال، تمامی این مشکلات رفع شده است. در قالب‌گیری دیجیتال دیگر نیازی به خمیر نیست و تمامی دهان با استفاده از یک دستگاه دیجیتال، اسکن می‌شود. اسکن به دست آمده به سیستم منتقل شده و فوراً عمل ساخت پروتزها و ترمیم شروع می‌شود.

  • عکس برداری دیجیتال دندان‌ها

در این نوع عکس برداری، دیگر نیازی به گذاشتن فیلم عکس در دهان بیمار نیست و تنها با استفاده از یک دستگاه دیجیتالی، عکس برداری انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که این روش در همه موارد کاربرد نداشته و گاهی ممکن است نیاز به عکس برداری به روش معمولی باشد.

عکس برداری دیجیتال دندان‌ها در دندانپزشکی دیجیتال

  • دوربین داخل دهانی

با استفاده از این نوع دوربین، دندانپزشک می‌تواند وضعیت تمامی دندان‌ها را مشاهده کرده و ساختار آن‌ها را تحلیل نماید. دوربین داخل دهانی دارای یک لامپ کوچک بوده که موجب روشن‌سازی فضای درون دهان شده و تصاویر را با وضوح بیشتر و کیفیت بالاتر ارائه خواهد داد. فیلم و عکس‌های گرفته شده با این دوربین را می‌توان ذخیره کرد و در پرونده نگهداری نمود. برای تشحیص دقیق‌تر پلاک دندان، پوسیدگی، انواع بیماری‌های لثه، شکستگی و ترک خوردگی دندان‌ها و غیره استفاده نمود. دندانپزشکان قبل از هرگونه اقدامی برای جایگذاری ایمپلنت، باید از سلامت لثه‌ها و دندان‌های اطراف محل کاشت اطمینان حاصل کنند.

  • مدلسازی سه بعدی و کامپیوتری

راهنمای جراحی دیجیتال برای ایمپلنت دیجیتال دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این راهنما با استفاده از مدلسازی سه بعدی و کامپیوتری انجام گرفته تا از این طریق وضعیت استخوان و عصب در محل کاشت دندان مشخص شود. از طریق این اطلاعات، دندانپزشک می‌تواند برای جراحی یک پلن ویژه طراحی کرده و با حداقل میزان برش، کاشت ایمپلنت را انجام دهد.

هرچه این میزان برش کمتر باشد، دوره بهبودی نیز کوتاه‌تر خواهد بود و بیمار درد کمتری را تجربه می‌کند. همچنین با استفاده از این راهنما، جراح مطمئن خواهد شد تا به بافت‌ها مجاور آسیبی نمی‌رسد و عصب‌ها مورد صدمه خاصی قرار نمی‌گیرند. در واقع موجب افزایش دقت در جراحی کاشت دندان می‌شود.

  • تکنولوژی (CAD/CAM)

این کلمه مخفف عبارت طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر است. با استفاده از این تکنولوژی، ترمیم و پروتز با دقت و سرعت بالا ساخته خواهد شد. پس از گذشت یک یا چندماه از جایگذاری پایه ایمپلنت، با استخوان جوش خورده و سپس روکش ایمپلنت بر روی آن نصب می‌شود. روکش‌های ایمپلنت به صورت دستی ساخته شده و با استفاده از تکنولوژی کد/کم اتلاف وقت در ساخت آن‌ها کمتر خواهد بود.

عکس قبل و بعد از ایمپلنت دندان

ایمپلنت یک روزه یا فوری

این روش نیز یکی از روش‌های سریع برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. ایمپلنت یک روزه بدین صورت است که پایه ایمپلنت در فک قرار گرفته و قبل از نصب تاج دندان که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا حاضر شود، یک تاج دندان موقتی بر روی آن قرار گرفته و زیبایی به دندان‌ها باز می‌گردد. ایمپلنت یک روزه دندان در کلینیک دکتر نوشین نصیری می تواند بهترین تجربه شما باشد.

روش‌های ایمپلنت دندان بدون جراحی یا ایمپلنت دیجیتال

روش لیزر

این روش بسیار کارآمد بوده و تهاجم کمی در آن صورت می‌پذیرد. تجربه روش لیزر برای بیمار بسیار راحت‌تر و کم دردتر از برش جراحی است. نور لیزر دارای یک طول موج مشخص بوده و به صورت متمرکز بر روی یک نقطه تابیده می‌شود. شدت این پرتوها بسیار بالا بوده و به واسطه دقت زیادی که در تابش دارند می‌توانند بسیار دقیق‌تر از چاقوی جراحی عمل کرده و جایگزین خوبی برای اسکالیل و یا دریل باشند.

احتمال خونریزی در روش لیزر بسیار کم بوده و میزان عفونت زخم نیز کاهش می‌یابد. دوران نقاهت زخم در این روش کوتاه‌تر است و افرادی که از عوارض کاشت و جراحی می‌ترسند و نگران درد بالای آن هستند، روش لیزر می‌تواند بسیار مناسب باشد.

روش پانچ

اگر بیماری دارای بافت لثه نرم و بافت استخوان سخت و مناسبی باشد، روش کاشت دندان بدون نیاز به جراحی و با کمترین درد و خونریزی برای او انجام خواهد شد. در روش پانچ، خون‌رسانی اطراف بافت کمتر شده و جوش‌خوردگی ایمپلنت با استخوان زودتر صورت می‌گیرد. زمان درمان در این روش نیز بسیار کوتاه است. در این نوع ایمپلنت، لثه شکافته نخواهد شد و با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال گفته شده، درمان صورت می‌گیرد.

جمع‌بندی

ایمپلنت دندان روشی برای کاشت دندان و جایگزینی دندان‌های از دست رفته است که به روش‌های مختلف انجام می‌گیرد. روش دیجیتال یکی از راه‌های جدید و به روز در ایمپلنت بوده که امروزه بسیار مورد استقبال نیز قرار گرفته است. راهکارهای زیادی برای انجام ایمپلنت بدون درد و خونریزی وجود دارد که تمامی این روش‌ها در کیلینیک دکتر نصیری انجام شده و ایشان با توجه به مهارت بالا در جراحی‌های مختلف دهان و دندان، بهترین روش‌ها برای بیمار خود انتخاب می‌کنند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 2,50 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.