پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

چند کاربرد جالب مایکروویو و مایکروفر که نمی دانید

امروزه در بیشتر آشپزخانه ها مایکروویو وجود دارد، اما متاسفانه بسیاری از افراد ار کاربرد جالب مایکروویو اطلاع ندارند و فقط برای گردم کردن غذا از آن استفاده می کنند. در این مطلب شما را کاربردهای دیگر آن آشنا می کنیم.

کاربرد حالب مایکروویو

آشنایی با برخی کاربرد های جالب مایکروویو

از مزایای استفاده از مایکروویو می توان به صرفه جویی در زمان و کاهش زمان طبخ است. هم چنین از آب و روغن کمتری در پخت استفاده می شود.

این دستگاه به دلیل برخورداری از طراحی ویژه و مکانیسم استاندارد طبخ مواد غذایی به میزان زیادی می تواند در حفظ ویتامین و املاح مواد غذایی نقش موثر باشد به این صورت که گرما موجب از بین رفتن ویتامین های مواد غذایی نخواهد شد

نکته مهم : به هیچ عنوان از ظروف فلزی استفاده نکنید. ظروف مناسب و مخصوص شیشه ای، سرامیکی یا پیرکسی انتخاب کنید.

گرم کردن غذا

مایکروویو در گرم کردن مجدد غذا بسیار کارآمد است. مواد مغذی اساسی را در خود نگه می دارد و باعث خیس شدن غذا نمی شود. در حقیقت ، مایکروویوها در گرم کردن تقریباً هر نوع غذا بسیار عالی عمل می کنند.

کباب کردن غذا

سبزیجات را جداگانه روی کباب پز قرار داده و بپزید. سیب زمینی را دو دقیقه و فلفل دلمه ای را یک دقیقه حرارت دهید. برخی دستگاه ها دارای موتور جوجه گردان برای کباب کردن جوجه هستند.

پختن سریعتر سبزیجات

در مایکروویو می توانید سبزیجات را بدون آب بپزید. برای این منظور، یک لایه سبزیجات را در بشقاب پهن کنید. روی آن را با پلاستیک پوشانده و با حرارت بالا بپزید.

زمان پخت سبزیجات ترد مانند قارچ، اسفناج، نخود فرنگی و … سی ثانیه و برای سبزیجاتی مانند هویج، ۴ دقیقه است.

بو دادن و برشته کردن

مواد غذایی مانند آجیل، نان، نارگیل و … که می خواهید برشته کنید را به صورت یک لایه و پراکنده در بشقابی بریزید. یک دقیقه در مایکروویو بگذارید، سپس خارج کرده و بشقاب را تکان دهید. دو مرتبه دیگر این کار را تکرار کنید. در پایان هم اجازه دهید سرد شوند و سپس نوش جان کنید.

کاربرد جالب مایکروویو در خیساندن حبوبات

استفاده از برخی حبوبات مانند لوبیا، نیاز دارد که آنها را یک شب قبل خیس کنید. با کمک مایکروویو می توانید زمان خیساندن آنها را کوتاه کنید. حبوبات مورد نظر را در کاسه ریخته و رویش آب با کمی نوشابه بریزید تا روی حبوبات را بگیرد. ده دقیقه با قدرت بالای دستگاه آن را حرارت دهید. سپس ۴۰ دقیقه در فر یا روی اجاق بپزید.

نرم کردن مرکبات

برای اینکه بتوانید راحت تر آب مرکبات را بگیرید می توانید آنها را ۲۰ ثانیه در مایکروویو بگذارید تا نرم شده و آب بیشتری بدهند.

پخت سریع غذا

پخت ماهی در مایکروویو

با تنظیم دستگاه می توانید سینه مرغ و ماهی را در مدت زمان کمی سرخ کرده یا بخارپز کنید.

نرم کردن نان و شیرینی بیات

نان یا شیرینی را تداخل کاغذی مرطوب بپیچید و چند دقیقه در مایکروویو بگذارید تا نم و گرم شود.

یخ زدایی

اگر لازم شد در مدت زمانی کم یخ مواد غذایی منجمد را باز کنید، استفاده از مایکروویو ایده خوبی است.

کاربرد جالب مایکروویو در به عمل آمدن خمیر

خمیر را در ظرفی بزرگ قرار داده، رویش را بپوشانید و در مایکروویو قرار دهید. یک لیوان آب را در کاسه ای ریخته و پشت خمیر بگذارید. خمیر را ۳ دقیقه با کمترین درجه دستگاه حرارت دهید. سه دقیقه در مایکروویو بماند. سپس مجددا ۳ دقیقه حرارت دهید. بگذارید ۶ دقیقه در مایکروویو بماند.

کاربرد جالب مایکروویو در نرم کردن عسل

اگر عسل را در یخچال یا به مدت طولانی نگهداری کرده اید و سفت شده یا شکرک زده  است، ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه در مایکروویو قرار دهید تا نرم شود.

خشک کردن میوه

خشک کردن میوه در مایکروویو

میوه ها را برش های نازک زده و در بشقاب بچینید. ابتدا با توان ۹۰۰ وات ۳ دقیقه حرارت دهید. از دستگاه خارج کرده و زیر و رو کنید. سپس دو دقیقه با توان ۶۰۰ حرارت دهید. تایم های دو دقیقه ای با توان ۶۰۰ وات را ادامه دهید تا آب میوه کشیده شود، سپس یک روز در محیط منزل خشک کنید.

کاربرد جالب مایکروویو پخت سریع سیب زمینی

با چنگال سوراخ هایی در سیب زمینی ایجاد کنید. دو دقیقه در مایکروویو بپزید، سپس دو دقیقه از دستگاه خارج کنید. مجددا دو یه دقیقه در دستگاه حرارت دهید تا کاملا بپزد.

ضدعفونی کردن وسایل آشپزخانه

پس از شستشوی وسایلی مانند تخته گوشت و اسکاج، آنها را به آب لیمو آغشته کرده و پک دقیقه حرارت دهید. اسفنج و اسکاج ظرفشویی را در کاسه آب و سرکه قرار داده و حرارت دهید.

آب پز کردن تخم مرغ 

داخل ظرف مخصوص ماکروفر آب بریزید. تخم مرغ ها را داخل آن قرار داده و درش را ببندید. یک دقیقه دستگاه را با ۵۰ تا ۶۰ درصد قدرت روشن کنید تا تخم مرغ ها را عسلی شوند. اگر تخم مرغ کاملا پخته می خواهید قدرت مایکروفر را بیشتر کنید. در مایکروفر اول زرده پخته می شود و سپس سفیده.

درست کردن چیپس سیب زمینی 

سیب زمینی را پوست کنده و نازک برش دهید. با روغن زیتون، نمک یا هر ادویه ای که مایلید طعم دار کنید. یک لایه داخل ظرف بچینید. ۳ دقیقه داخل مایکروویو بگذارید. از دستگاه خارج کرده و پشت و رو کنید. سپس مجددا دو دقیقه حرارت دهید. حتما حواستان به سیب زمینی ها باشد که نسوزند.

خشک کردن سبزیجات

خشک کردن سبزی در مایکروویو

روی بشقابی یک دستمال کاغذی آشپزخانه قرار داده و کمی سبزی روی آن پهن کنید. بشقاب را داخل مایکروفر فرار داده و روی حداکثر قدرت و زمان یک و نیم دقیقه تنظیم کنید.

هر ۱۰ ثانیه یکبار مایکروفر را باز کرده و سبزی را زیر و رو کنید تا حرارت بهتر به آنها برسد. با این روش ضمن اینکه در کمترین زمان ممکن سبزی خشک می شوند، رنگ آن سبز می ماند.

درست کردن کف شیر برای اسپرسو

شیر ترجیحا کم چرب را در ظرفی در بسته ریخته و تکان ده ید تا کف کند. سپس ۳۰ ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا کف آن دیرتر از بین برود.

کاربرد جالب مایکروویو  تهیه حلیم ذرت

ذرت و نمک و روغن زیتون را در ظرف مخصوص مایکروفر بریزید و ۲.۵ دقیقه با حرارت زیاد بپزید. کاسه را خارج کرده و هم بزنید. در صورت تمایل کمی شیر اضافه کنید. مجددا ۲.۵ دقیقه با حرارت زیاد بپزید.

تهیه مک اند چیز (ماکارونی و پنیر)

ماکارونی، نمک و آب را داخل کاسه مخصوص مایکروفر بریزید. با آخرین دمای دستگاه دو دقیقه بپزید. کاسه را خارج کرده هم بزنید و مجددا دو دقیقه در دستگاه حرارت دهید. این کار را تکرار کنید تا ماکارونی ها نرم شوند. اگر قبل از نرم شدن ماکارونی ها آب کاسه تمام شد، دو قاشق شیر یا آب اضافه کنید. شیر و پنیر را روی ماکارونی ریخته و دو دقیقه حرارت دهید تا پنیر آب شود.

گرم کردن پماد، کرم و محصولات آرایشی

برای گرم کردن محصولاتی که در یخچال نگهداری می کنید، چند ثانیه در دستگاه حرارت دهید.

کاربرد جالب مایکروویو در درست کردن پاپ کورن

در یک کاسه ذرت و روغن را مخلوط کنید. نیمی از ذرت روغنی شده را داخل کیسه نایلونی زیپ کیپ بریزید و نمک و در صورت تمایل آویشن ساییده یا حتی پودر فلفل را به آن اضافه کنید.

سر کیسه را محکم ببندید و آن را تکان دهید تا ذرت‌ها و نمک کاملا قاطی شوند. سپس کیسه را برای حدود دو و نیم تا سه دقیقه داخل مایکروفر قرار دهید تا پاپکورن‌ها آماده شوند. می‌توانید به راحتی صدای پف کردن ذرت‌ها را بشنوید.

اگر حس کردید همه ذرت‌ها تبدیل به پاپکورن نشده است، برای حدود سه ثانیه دیگر کیسه را داخل مایکروفر بگذارید. ولی حواس‌تان باشد تا نسوزند. مکن است بعد از درست شدن پاپکورن‌ها از روی کنجکاوی بخواهید سریع در کیسه را باز کنید، ولی حواستان باشد که بخار داخل کیسه بسیار داغ است و ممکن است دست یا صورت‌تان بسوزد؛ پس این کار را با احتیاط انجام دهید.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 18, میانگین امتیاز: 4,33 از 5)
Loading...