پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

نکات کاربردی و مهم در دکوراسیون داخلی برای چیدمان خانه های کوچک

دکوراسیون داخلی

جمعیت شهرها روز به روز بیشتر می‌شود، فشارهای اقتصادی هم همین طور. نتیجه این می‌شود که موج خانه‌های کوچک سر برمی‌آورد. تجربه قرنطینه نشان داد که بودن در این فضاهای کوچک برای مدت طولانی می‌تواند برای بسیاری از مردم آزار دهنده باشد. اگر محیط منزل شما هم کوچک است، خوب است ترفندهای مهم دکوراسیون داخلی فضاهای کوچک را بشناسید و با به کار بردن آن‌ها فضایی دلنشین‌تر برای خودتان و خانواده فراهم کنید. در این مقاله با هشت ترفند چیدمان این فضاها آشنا خواهید شد.

  1. ای آینه خانه چه کسی بزرگتر است؟

آینه‌ها یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دکوراسیون داخلی هستند؛ این آیتم‌ها در ابعاد مختلف و با داشتن قاب‌های متنوع می‌توانند به فضای خانه رنگ و روی تازه‌ای بدهند؛ به ویژه اگر خانه کوچک باشد. آینه‌ها دو کارکرد مهم دارند؛ اول انواع نورهایی را که در خانه وجود دارد، انعکاس می‌دهند و فضای روشن‌تری برای ساکنان می‌سازند.

کارکرد دوم آن‌ها ایجاد احساس بزرگتر بودن فضاست. به همین دلیل اگر فضای خانه‌تان کوچک است و دوست دارید آن را بزرگتر نشان دهید، می‌توانید به راحتی سراغ آینه‌ها بروید؛ گاهی یک آینه سراسر افقی روی نزدیک‌ترین دیوار به میز ناهار خوری فضا را بزرگتر می‌کند و گاهی یک آینه قدی برای اتاق‌های خواب.

 

  1. چیدمان عمودی بهتر است

یادتان باشد زمانی که روی زمین فضای زیادی ندارید، به قول خارجی‌ها خارج از جعبه (خارج از قاعده) فکر کنید و سراغ راه‌های دیگری باشید. یکی از این راه‌ها استفاده از پتانسیل‌های دیوارها و سقف است.

  • به جای اینکه کف خانه را پر از گلدان یا وسایل تزئینی کنید، می‌توانید گلدان‌ها یا آویزهایی را برای آویزان کردن از گوشه سقف در نظر بگیرید تا فضای نشیمن یا اتاق شما وسیع‌تر به نظر برسد.
  • از گزینه‌های بدون پایه استفاده کنید، مثل کنسول‌های دیواری؛ میزهای دیواری مخصوص فضای کوچک و انواع شلف و قفسه. این گزینه‌ها چون روی دیوار نصب می‌شوند، فضای بازتری را روی زمین ایجاد می‌کنند و خانه را بزرگتر نشان خواهند داد.

 

  1. استفاده از طرح‌های ساده

طرح‌های شلوغ دشمن فضاهای کوچک هستند و باعث ایجاد خستگی در بیننده خواهند شد. یک طرح شلوغ جزئی ممکن است در خانه‌ای بزرگ به چشم نیاید؛ اما در خانه کوچک حتما دیده خواهد شد. به همین دلیل تا جایی که امکان دارد باید سراغ گزینه‌های ساده بروید و مهم‌ترین گزینه شما دیوارهاست.

  • اگر دوست دارید خانه را کاغذ دیواری کنید از انواع ساده آن کمک بگیرید که طرح‌دار نیستند یا طرح محوی دارند و رنگ‌شان هم روشن است. به ویژه برای اتاق خواب این قاعده را رعایت کنید. معمولا انواع جدید کاغذ دیواری ها در شکل های کلاسیک و ساده هم طرح‌های زیادی دارند که از میان آن‌ها می‌توانید زیباترین مدل کاغذ دیواری برای اتاق خواب بزرگسال، نوجوان یا کودک را انتخاب کنید. اگر بودجه‌تان کم است، می‌توانید تنها بخشی از خانه، مثل دیوار پشت تلویزیون را کاغذ دیواری کنید تا فضا شیک تر شود و قیمت نهایی هم ارزان تر درآید.
  • اگر به دنبال رنگ کردن دیوار هستید، باز هم استفاده از رنگ‌های روشن را به شما پیشنهاد می‌دهیم. رنگ‌های سفید و شیری برای ایجاد یک فضای دل‌باز انتخاب‌های مناسبی هستند.
  • رنگ مبلمان، پرده‌ها و فرش‌ها گزینه‌هایی هستند که بعد از رنگ دیوار باید به آن‌ها توجه کنید.

 

  1. وسایل کم‌جا به کارتان می‌آید

تا همین چند سال پیش هم اگر به دنبال وسایل کم جا بودید، احتمال داشت با مدل‌های عجیب و غریبی رو به رو شوید که نه دیزاین زیبایی داشتند و نه رنگ‌آمیزی خوبی؛ اما مدتی است که خوشبختانه تعداد مدل‌های شیک و کاربردی زیاد شده است.

وسایل کم جا جزو ایده‌آل‌ترین گزینه‌های فضای کوچک هستند. کتابخانه‌ای که روی میز تحریر نصب شده، مبلی که می‌تواند موقع خواب باز شود و نقش یک تخت خواب راحت را بازی کند یا میزی که می‌تواند روی دیوار تراس قرار بگیرد، همگی به شما امکان داشتن یک زندگی راحت‌تر در فضای بازتر را خواهند داد.

 

  1. همیشه منظم بمانید

نظم جزو شاه کلید‌های فضای کوچک است. همان طور که شلوغی تاثیر بدی روی این فضا می‌گذارد و طرح‌های مختلف و وسایل متعدد می‌تواند خانه را کوچکتر نشان دهد، به هم ریختگی و نداشتن نظم هم همین طور خواهد بود. به همین دلیل سعی کنید فضای خانه را همیشه تمیز و مرتب نگه دارید. بعد از استفاده از هر صندلی آن را سر جایش قرار دهید، کوسن‌ها را مرتب کنید و بشقاب‌های پراکنده روی میز جلوی تلویزیون را اولین فرصت داخل سینک یا ماشین ظرفشویی بگذارید. خواهید دید که یک فضای منظم چقدر در دلنشین به نظر رسیدن منزل‌تان کمک کننده خواهد بود. خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند خانه را همیشه مرتب نگه دارید.

 

  1. به پردازش نور اهمیت دهید

چیدمان خانه های کوچک

هیچ وقت سعی نکنید خانه کوچک را تاریک کنید؛ چون این کار فضا را بسته‌تر نشان خواهد داد. در عوض دوست‌دار نور باشید. پرده‌های نازک را با پشت پرده‌ای همراه کنید و در طول روز هر دو را کنار بزنید و از نور طبیعی روز لذت ببرید.

  • برای ساعت‌های عصر یا شب که هوا تاریک می‌شود سراغ لوستر های جدید با نور مناسب و متریال هماهنگ با فضای خانه بروید. مثلا اگر بیشتر وسایلتان تم بوهمین دارد، از لوستر چوبی برای خانه استفاده کنید؛ اگر خانه کلاسیک است سراغ لوستر برنجی بروید و از لوستر کریستالی برای ایجاد رقص نور بیشتر در خانه‌های مدرن استفاده کنید. نگران هزینه برق هم نباشید، چون انواع لامپ‌های ال ای دی هزینه نهایی را ارزان تمام خواهند کرد.
  • از چراغ مطالعه، چراغ خواب، چراغ سقفی و دیواری و همچنین آباژورها در نورپردازی خانه استفاده کنید. اگر محدودیت بودجه ندارید می‌توانید از چراغ‌های مخفی هم کمک بگیرید.

 

  1. وسایل اضافه را دور بریزید

هر سال موقع خانه تکانی چشم‌تان به وسایلی می‌خورد که داشتن‌شان را فراموش کرده بودید؛ با وجود این باز هم آن‌ها را تمیز می‌کنید و به قفسه‌ها، کمدها و کابینت‌ها برمی‌گردانید؛ غافل از اینکه انجام این کار نه فقط به ضرر فضای کوچک است؛ بلکه برای فضای بزرگ هم مناسب نخواهد بود.

خودتان را از دست وسایلی که می‌دانید سراغ‌شان نخواهید رفت، خلاص کنید و بگذارید فضاهای باز تازه‌ای به دست آورید؛ به ویژه وقتی خانه کوچک است، هر وجب از فضای آن برای شما مورد نیاز خواهد بود. وسایل اضافه را بفروشید یا به دست کسانی برسانید که ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشند.

 

  1. از گیاهان کمک بگیرید

موجودات زنده به هر فضایی انرژی می‌دهند؛ به خصوص اگر آن فضا کوچک باشد. به همین دلیل از گیاهان غافل نشوید. گلدان‌های زیبا با رنگ‌های روشن یا ترکیب با رنگ‌های تند را انتخاب و گیاهان را مهمان‌شان کنید. مطمئن باشید در روشنایی و زیبایی خانه تاثیر بسیار خوبی خواهند گذاشت و فضا را بزرگتر جلوه خواهند داد.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 8, میانگین امتیاز: 4,75 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.