چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

چه غذاهایی را در مایکروویو بگذاریم؟ بایدها و نبایدها

مایکروویو یکی از لوازم خانگی امروزی است که به دلیل کاهش زمان پخت یا گرم کردن غذا مورد توجه افراد به خصوص خانم های شاغل و آقایان مجرد قرار گرفته است. پخت همه غذاها و استفاده از هر ظرفی در مایکروویو مجاز نیست. قبلا با ظروف مناسب مایکروویو آشنا شدید، در این مطلب به غذاهای ممنوعه مایکروویو می پردازیم.

چه غذاهایی در مایکروویو بگذاریم

ورود کدام ظرف و غذا در مایکروویو ممنوع است؟

هر غذایی را نمی توان با مایکروفر گرم کرد، گرم کردن بعضی غذاها با این فرها می تواند خطرناک باشد. برخی مواد غذایی خاص و پر مصرف به دلیل آنکه سرخ شده یا با حرارت بالا پخته شده‌اند در صورتی که مجددا در مایکروفر گرم شده و تحت دمای بالا و اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرند با ایجاد مواد مضر در آنها به سلامتی آسیب رسانده و در برخی موارد حتی سرطان‌زا می شوند. در ادامه با برخی از ممنوعه‌های مایکروویو آشنا می شوید:

یخ زدایی گوشت فریز شده

یخ‌زدایی تکه‌های گوشت فریزری در مایکروویو کمی مشکل‌آفرین است. در این حالت لبه‌های نازک‌تر گوشت شروع به پخته شدن می‌کنند، در حالی که هنوز قسمت‌های میانی یخ زده باقی مانده است. اگر مایکروویو شما قابلیت چرخش غذا حین پخت را نداشته باشد، توزیع گرما به صورت یکنواخت انجام نمی‌پذیرد و در نتیجه به رشد باکتری‌ها کمک می‌کند. برای انجام روش مطمئن و امن برای یخ‌زدایی گوشت، بسته فریزری و یخ زده را در طول شب در یخچال قرار دهید تا به صورت طبیعی ذوب شود و مشکلی به وجود نیاورد.

یخ زدایی شیر مادر

اگر شیر یخ زده مادر را درون مایکروویو قرار دهید، به طور غیر یکنواخت گرم می‌شود و ممکن است برخی از قسمت‌های شیر برای دهان کوچک و حساس کودک بسیار داغ باشد. علاوه بر این مطالعات نشان می‌دهند، روش گرم کردن غذا در مایکروویو در رابطه با شیر مادر جوابگو نیست زیرا برخی از پروتئین‌های افزایش ایمنی بدن که در شیر وجود دارد، در این روش از بین می‌رود. خصوصا اگر درجه حرارت بالاتر باشد، این آسیب بیشتر دیده می‌شود. پس راهکار بهتری را به کار بگیرید. مقداری آب را روی اجاق گاز گرم کنید و شیشه حاوی شیر مادر را درون آن قرار دهید تا به دمای اتاق برسد.

گرم کردن آب به مدت طولانی

زمانی که آب درون لیوان سرامیکی یا شیشه‌ای برای مدت طولانی در مایکروویو حرارت ببیند، حباب تشکیل نمی‌شود و دمای آن بعد از گرم شدن سریعا کاهش می‌یابد. آب درون مایکروویو بیش از حد حرارت دریافت کرده و داغ شده است و زمانی که لیوان را جا به جا کنید، حرارت به طور ناگهانی آزاد می‌شود و آب جوش به انفجار می‌رسد. برای جلوگیری از این حادثه، آب را برای مدت کوتاه در مایکروویو گرم کنید. اگر آب به درجه حرارت مورد نظرتان نرسید، تعداد دفعات را بیشتر کنید ولی همچنان زمان را کوتاه نگه دارید.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی یکی از پرآب‌ترین صیفی‌هاست که اگر به صورت خام و سالم داخل مایکروفر قرار داده شود، در اثر بالا رفتن بیش از اندازه درجه حرارت آب داخل آن، می‌ترکد و مشکل‌ساز می‌شود.

اگر می خواهید گوجه فرنگی خام را در مایکروفر قرار دهید، حتما چند برش عمیق دور تا دور آن ایجاد کرده و سپس داخل مایکروفر بگذارید. حتی می‌توانید گوجه‌فرنگی را حلقه‌حلقه کرده و با چنگال، سوراخ‌هایی روی هر حلقه ایجاد کرد و سپس آن را درون دستگاه قرار دهید.

غذاهای آبکی و سس‌های گوشتی

حجم بالای آب این مواد غذایی، داغ شدن بیش از اندازه آبشان و ترکیدن اجزای ریز موجود در آن‌ها (مانند لوبیا، لیمو یا نخود و نخودفرنگی) می‌تواند باعث آلوده شدن فضای داخلی مایکروفر یا حتی آسیب دیدن لوازم داخلی دستگاه شما شود.

باید غذاهای آبکی و سس‌های گوشتی را داخل ظروف پلاستیکی گود یا کاسه بریزید و روی ظرف را با سلفون بپوشانید. به این ترتیب می‌توانید از پاشیدن آب داخل مایکروفر پیشگیری کنید.

پختن تخم مرغ با پوست

به قرار دادن تخم مرغ درسته چه با پوست و چه بدون پوست در مایکروویو فکر نکنید، چون ممکن است به قیمت چند ساعت تمیزکاری تمام ‌شود.

پوست تخم‌مرغ خام در اثر حرارت بالای مایکروفر، می‌ترکد و ممکن است محتویات آن باعث آسیب دیدن المنت‌های داخل دستگاه شود. ترکیدن زرده تخم‌مرغ بدون پوست در اثر حرارت بالای مایکروفر هم دور از انتظار نیست.

انفجار تخم مرغ در مایکروویو

وقتی یک تخم مرغ آب پز داخل مایکروفر گذاشته می شود، رطوبت درونش باعث ایجاد بخار آب بیش از حدی می شود، درست مانند یک زودپز، تا نقطه ای که ممکن است تخم مرغ منفجر شود، ممکن است وقتی از مایکروفر خارج می کنید در دست یا بشقابتان منفجر شود.

بنابراین حتما قبل از گرم کردن تخم مرغ پخته، آن را قطعه قطعه کنید و بهتر آن که اصلا داخل مایکروفر گرمش نکنید.

می توانید تخم‌مرغ را داخل یک پیاله یا بشقاب شیشه‌ای که از قبل کمی چرب شده است، بشکنید و با چنگال، سوراخ‌هایی در زرده آن ایجاد کنید. یا زرده و سفیده تخم‌مرغ را پیش از قرار دادن در مایکروفر هم بزنید.

گرم کردن پیتزا

پیتزا یکی از غذاهایی است که بیشتر افراد آن را در مایکروفر گرم می کنند که این کار آسیب جدی به سلامت بدن وارد می کند. بهترین راه گرم کردن آن استفاده از فر یا اجاق گاز است و حداکثر دمای فر ۳۷۵ درجه فارنهایت انتخاب شود.

گرم کردن استیک

برای گرم کردن استیک بهتر است آن را در تابه ای با روغن بسیار کم گرم کنید.

پخت مرغ در مایکروفر

تمام ماکیان از جمله مرغ، حاوی سالمونلا هستند. بنابراین ضروری است که گوشت آن را کاملا بپزید تا این باکتری‌ها از بین بروند. از آنجا که مایکروفر نمی تواند به صورت کلی و برابر همه غذا را بپزد ممکن است در پایان پخت مرغ با مایکروفر تعدادی از باکتری های سالمونلا زنده بمانند. دیگر اینکه مرغ تراکم پروتئین بالایی دارد و بسیار مهم است که پروتئین ها در دمایی یکسان بشکنند. وقتی برخی از پروتئین ها کند تر یا سریعتر از دیگر انواع خود شکسته می شوند ممکن است دچار ناراحتی معده شوید.

سبزیجات سبز برگ

اگر می خواهید کلم، کرفس یا اسفناج خود را برای مصرف بعدی کنار بگذارید، بهتر است دور بیندازیدشان تا بخواهید با مایکروفر گرمشان کنید. به دلیل تمرکز بالای نیترات در سبزیجات برگ‌دار، وقتی گرم می شوند ممکن است سمی و سرطان زا شوند. همین شرایط برای چغندر و شلغم که آنها هم سرشار از نیترات هستند صادق است.

پخت هویج در مایکروفر

هویج از سبزی‌های نسبتاً کم آب است و با توجه به بافت تقریباً سفتی که در وسط آن وجود دارد، گذاشتن آن داخل مایکروفر باعث خشک شدن یا حتی سوختنش می‌شود.

بنابراین هویج خام را داخل مایکروفر نگذارید. شما می‌توانید هویج را بپزید و آن را با شیر و کره مخلوط کنید و به صورت پوره دربیاورید و این پوره را برای گرم شدن یا پختن درون مایکروفر قرار دهید. هویج بخارپز هم به راحتی و بدون مشکل با حرارت مایکروفر گرم می‌شود.

ماهی و میگو

بافت گوشت ماهی و میگو از گوشت‌های دیگر بسیار نرم‌تر است، به همین دلیل اگر ماهی و میگو را خام یا پخته داخل مایکروفر بگذارید، گوشت آن‌ها از هم می‌پاشد و تمام دیواره‌های داخلی دستگاه را کثیف می‌کند. چربی بیش از اندازه و بافت نرم ماهی تن هم باعث پاشیدن تکه‌های آن در اثر حرارت بالای مایکروفر می‌شود.

پختن غذا ماهی در مایکروویو

ماهی را پس از طعم‌دار کردن، با پوست داخل یک ظرف گود مانند بشقاب خورش‌خوری یا ظرف پیتزاخوری بگذارید و روی ظرف را با سلفون بپوشانید. سپس در دستگاه قرار دهید. تن ماهی را هم می‌توان به همین شکل گرم کرد. اگر حرارت مناسبی برای پخت یا گرم کردن ماهی و میگو انتخاب کرده باشید، امکان از دست رفتن بافت ظاهری آن‌ها به زیر ۱۰ درصد می‌رسد.

گرم کردن اسفناج

با گرم کردن مجدد اسفناج، ماده سرطان‌زای نیروسامین در آن تولید می شود به همین دلیل هرگز آن را گرم نکنید.

پخت استیک

گوشت تکه‌ای خام به خصوص اگر گوشت گوساله بدون چربی باشد، پس از قرار دادن داخل مایکروفر مانند لاستیک ماشین، سفت و غیر قابل مصرف می‌شود. دلیل این موضوع هم تبخیر بیش از اندازه آب درون بافت گوشت طی فرآیند پختن است.

باید گوشت‌های استیکی را با کره، چرب و مزه دار کنید و بعد آن‌ها را درون یک بشقاب خورش‌خوری گود که مقدار اندکی آب‌جوش و آب‌لیمو دارد، بگذارید و روی بشقاب را با سلفون بپوشانید یا با بشقاب دیگری، یک در برای آن درست کنید.

برنج نیمه آماده 

برنج نپخته حاوی هاگ‌هایی از باکتری است که می توانند در فرآیند گرم شدن زنده بمانند. همین که برنج را از مایکروفر بیرون بیاورید و در دمای اتاق قرار دهید، این باکتری‌ها دوباره به فعالیت ادامه می دهند و می توانند باعث ایجاد اسهال و استفراغ در فرد شوند.

مرغ سوخاری

از گرم کردن مرغ سوخاری در فر اجتناب کنید. برای گرم کردن، آن را در ظرفی داخل فر قرار داده و روی آن را با فویل بپوشانید و حداکثر تا دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت به مدت ۱۰ دقیقه گرم کنید.

گوشت های فرآوری شده

گرم کردن گوشت های فرآوری شده با تشعشعات مایکروفر به شکل گیری اکسیداسیون کلسترول کمک می کند، مشخص شده است که این ماده از کلسترول خالص بیشتر به شریان‌ها آسیب می رساند. اکسیداسیون کلسترول همچنین مستقیما به بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است. در مقایسه با دیگر روش های گرم کردن مایکروفر بیشتر از همه باعث ایجاد ترکیبات اکسیداسیون کلسترول در گوشت های فرآوری شده می شود.

گرم کردن پاستا با سس

اگر بر روی پاستا سس ریخته شده است هرگز نباید آن را گرم کنید در غیر این صورت آن را در یک تابه با مقدار کمی آب جوش و روغن گرم کنید.

برخی از مادران شیرده عادت دارند شیر خود را درون فریزر نگهداری کنند تا در زمان لازم بتواند به تغذیه کودک کند.

گرم کردن قوطی کنسرو پلمپ

نباید قوطی‌های کنسرو را داخل دستگاه مایکروویو قرار داد، زیرا احتمال جرقه زدن به علت فلزی بودن بدنه کنسرو و هم چنین خطر ترکیدن کنسرو به علت پلمپ بودن آن وجود دارد.

فیلم انفجار تخم مرغ در مایکروویو

چند نکته 

مواد غذایی و مایعات را که در ظروف در بسته هستند درون دستگاه قرار ندهید، زیرا ممکن است منفجر شوند.

برای پختن سیب زمینی با پوست ،گوجه فرنگی، مرغ با پوست ،سوسیس و تخم مرغ به حالت نیمرو حتما با چاقو یا چنگال سوراخ های عمقی در آن ایجاد کنید تا باد نکرده و نترکند.

تنها از ظروفی در مایکروویوها استفاده نمایید که مطمئن هستید مناسب آن باشد.

مایعات و غذاهای آبکی را بیش از حد گرم ننمایید زیرا موجب پاشیده شدن آن‌ها به بیرون می‌شود.

پس از پایان کار مایکروویو، چند ثانیه ای صبر کرده و سپس ظروف غذایی خود را خارج نمایید.

بهترین ظروف برای استفاده در مایکروویوها ظروف چینی و سرامیکی (فاقد تزئینات) می‌باشند.

مزایای گرم کردن و پخت غذا در مایکروویو 

  • زمان طبخ کوتاه است.
  • در طبخ با مایکروویو نیاز به افزودن آب و روغن ضروری نیست.
  • پروتئین، ویتامین‌ها و مواد مغذی غذا بهتر از روش های دیگر حفظ می شوند خصوصا.

معایب پخت غذا در مایکروویو

  • امواج مایکروویو قادرند در بافت‌های بدن انسان نیز مانند مواد غذایی تولید گرما کنند که در این صورت باعث سوختگی می‌شوند.
  • پرتوهای مایکروویو می‌توانند باعث از بین رفتن اسپرم در مردان و ناباروری موقت شوند.
  • گاهی غذا در فرهای مایکروویو یکدست پخته نشده و در نتیجه میکروب‌ها و باکتری‌هایی که احتمالا در غذا وجود دارد و برای سلامت مضر هستند، کشته نمی‌شوند. بنابراین مایکروویو می تواند به صورت مستقیم به تولید برخی سموم سرطان‌زا کمک کند.
  • عدسی چشم‌ها به گرما حساسند و پرتو گیری دائم از مایکروویو می‌تواند سبب آب مروارید گردد.
  • غذایی که به وسیله مایکروویو یخ‌زدایی و آماده مصرف شده، باید به سرعت مورد استفاده قرار گیرد، زیرا برای آلودگی میکروبی و فساد آمادگی بیشتری دارد.

سخن آخر 

در حال حاضر مشکلی برای طبخ غذا با مایکروویو که بتواند سلامت انسان را تهدید کند گزارش نشده است. اما در نظر داشته باشید روش پخت مایکروویو عمری پنجاه ساله دارد واین زمان برای نشان دادن عیوب آن هنوز کافی نیست.

ممکن است بعدها عیوبی در پخت یا مصرف مواد غذایی با این روش پیدا شود. به همین علت برخی محققان معتقدند شرط احتیاط آن است که از این روش پخت به طور دائم و همیشگی استفاده نشود.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 17, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...