جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

چرا باید جینسینگ مصرف کنیم؟

جینسینگ نام عمومی است که برای هر یک از ۱۱ گونه گیاهان همیشه سبز از سرده پاناکس از خانواده آرالیاسیه استفاده می‌شود. البته برای بیشتر مردم جینسینگ یک داروی اسطوره‌ای چینی است. این در حالی است که این گیاه عجیب و غریب یکی از گیاهان مهم بومیان آمریکا نیز بوده است.

به گزارش سلام نو، این گیاه سودمند معمولاً در آمریکای شمالی و برخی از نواحی آسیا که آب‌وهوای خنکی دارند، یافت می‌شود. ریشه‌های روشن و گوشتی، ارزشمند‌ترین بخش این گیاه هستند که به‌صورت خشک‌شده، کامل یا تکه‌تکه برای خرید و فروش عرضه می‌شوند. هر دو گونه‌ی عمده جینسینگ، یعنی جینسینگ آمریکایی و آسیایی، به افزایش انرژی، کاهش قند خون، کلسترول و استرس، درمان دیابت و مدیریت اختلالات جنسی در مردان کمک می‌کنند و کم و بیش به هم شبیه هستند.

جینسینگ

جالب است بدانید جینسینگ در چین جایگاهی خاص دارد که باعث شد به غذای امپراتوران مشهور شود، هرچند بخشی از این جایگاه مدیون افسانه‌ها و قصه‌ها است، نه خواص درمانی این گیاه.

گیاه جینسینگ حاوی ترکیبی به نام جینسنوسید (ginsenosides) است اکثر خواص درمانی آن مدیون این ماده فوق‌العاده است.  جینسینگ حاوی ترکیبات دیگری ازجمله پلی‌استیلن، پلی‌فنولیک، آرژنین و مشتقات آن و همچنین پلی‌ساکارید اسیدی نیز هست. ترکیباتی جذاب که برای بدن بسیار مفید هستند.

گاهی از خواص عجیب یک گونه خاص از جینسینگ سخن گفته می‌شود، اما واقعیت این است که جز در موارد خاص تفاوت چندان در تأثیرات انواع مختلف این گیاه وجود ندارد. شاید عمده‌ترین اختلاف جینسنگ‌ها مزه‌ی و رنگ آن‌ها باشد. البته میزان تجمع مواد مغزی در انواع مختلف جینسینگ نیز متفاوت است.

جینسینگ را می‌توان به صورت مایع، پودر یا کپسول مصرف کرد. حتی می‌توان ریشه خشک شده جینسینگ را در آب جوش یا چای دم و به صورت دمنوش مصرف کرد. قرص‌های جینسینگ نیز در دسترس شما قرار دارند. نکته‌ای که باید هنگام خرید قرص‌های جینسینگ به آن توجه کنید نوع جینسینگ و البته کشور سازنده قرص است. بسیاری قرص‌های ساخت اروپا را به قرص‌های ایران یا آسیایی ترجیح می‌دهند.

درمان بیش فعال

جینسینگ به ویژه جینسینگ قرمز کره‌ای می‌تواند اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی (ADHD) و قدرت یادگیری در کودکان را بهبود بخشد و به عنوان یکی از موارد مؤثر در درمان این بیماری به کار برده شود.

درمان مشکلات جنسی

این روزها فرمول‌های عجیبی برای درمان اختلال جنسی آقایان تجویز می‌شود، اما جینسنوسید موجود در جینسینگ به ویژه گونه برزیلی، اکسیدنیتریک را از سلول‌‌های لایه‌ی درون رگی آزاد می‌کند و تأثیر زیادی در بهبود عملکرد جنسی مردان دارد. جینسنوسید به آرام‌سازی و انقباض عروق خونی در بافت‌های تناسلی کمک می‌کند که تأثیر زیادی در اختلال نعوظ مردان دارد.

نتیجه تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۲ در کره انجام شد، نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از مردانی که از جینسینگ استفاده می‌کردند، شاهد بهبود در علائم بیماری خود بودند. هرچند واقعیت این است که اثبات داده‌های این تحقیق به مطالعات بیشتر و جامعه آماری بهتری نیاز دارد و نمی‌توان به سادگی روی آن حساب کرد.

خواص آنتی‌اکسیدان، ضدآلرژی و ضدمیکروبی جینسینگ دربرابر انواع مختلفی از عفونت‌های میکروبی و باکتریایی همچون مکانیسمی دفاعی عمل می‌کند. درحقیقت، این ریشه‌‌ی گیاهی می‌تواند تأثیر واکسن‌ بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، ویروس هپاتیت نوع سی، ویروس سین‌سیشیال تنفسی و عفونت روتاویروس را چند برابر کند.

 کاهش خستگی

شاید یکی از مهم‌ترین کاربردهای جینسینگ را بتوان تأثیرش در کاهش خستگی دانست. بسیاری از این گیاه یا قرص‌های آن به عنوان دارویی انرژی‌زا بهره می‌برند. جینسینگ دارای خواص ضد خستگی و تقویت انرژی است. جینسینگ همچنین به کاهش التهاب کودکان بعد از شیمی درمانی کمک می‌کند.

کاهش وزن

ترکیبات قدرتمند موجود در مواد شیمیایی جینسینگ در کنترل اشتها و سوزاندن چربی مؤثر است. مصرف جینسینگ خشک یا پودر شده، به‌سرعت می‌تواند باعث کنترل میل به گرسنگی می‌شود. توجه داشته باشید که جینسینگ به تنهایی نمی‌تواند شما را لاغر کند.

ضد سرطان بودن

ترکیبات آنتی‌اکسیدان، ضدالتهابی، آپوپتوتیک و آنژیوژنیک موجود در جینسینگ باعث از جینسینگ گیاهی ضد سرطان هم ساخته است. بر مبنای تحقیقات موجود، اثربخش‌ترین خاصیت جینسینگ در سرطان روده‌ی بزرگ است. جینسینگ در کاهش علائم و جلوگیری از گسترش این سرطان نقش مستقیم دارد. با این همه جینسینگ اثرات خوبی در کمک به کنترل دیگر سرطان‌ها نیز دارد.

پیش از هر گونه مصرف جینسینگ بهتر است به چند نکته توجه کنید. جینسینگ در بسیاری از موارد به تنهایی باعث بهبود بیماری شما نمی‌شود، بلکه یک داروی مکمل است. مسئله دیگر این است که شما برای مصرف مقدار مناسب جینسینگ باید پزشک خود مشورت کنید. در صورت مطلع نبود پزشک شما، جینسینگ می‌توان با برخی از داروها دچار اختلال شود و روند درمانی شما را مختل کند. در این صورت نه تنها خبری از درمان نیست بلکه باید منتظر واکنش‌های آلرژیک هم باشید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.