پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

چاقی : دلایل و روش درمان

34129

این روزها همه جا بحث از چاقی، اضافه وزن و لاغر شدن است، اما آیا تابحال فکر کرده‌ اید، که شما واقعا چاق هستید یا نه و یا اینکه به رژیم غذایی و کم کردن مصرف غذا اصلا احتیاجی دارید. در این مطلب قصد داریم به معرفی چاقی، دلایل آن و راه هایی برای درمان آن بپردازیم.

 

چاقی چیست؟

چاق بودن یعنی اینکه شما در بدن خود مقدار زیادی چربی دارید، که باعث بخطر افتادن سلامتی شما می شود. داشتن چربی زیاد در بدن می تواند باعث بیماری هایی از جمله، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، فشارخون بالا، آرتروز، سکته و … شود.

بهمین دلایل حتی اگر شما احساس بدی بخاطر چاقیتان ندارید، اما باز هم باید به فکر کاهش وزن کم باشید. درست است که تغییر عادات غذایی و افزایش تحرک سخت است، اما با برنامه ریزی مناسب شما می توانید این کار را انجام دهید.

 

از کجا بدانید که شما چاق هستید؟

برای مشخص کردن اینکه چاق هستید یا لاغر و همچنین اندازه گیری اینکه چقدر چاقید شما می توانید از ابزاری بنام شاخص توده بدنی (BMI) استفاده کنید. شاخص توده بدنی ترکیبی از قد و وزن شماست و اگر این شاخص بالاتر از ۳۰ باشد سلامتی شما در خطر قرار دارد.

افرادیکه چربی بدنشان بیشتر در میانه و بالا قرار دارد، بیشتر از افرادی که چربی بدنشان در ران و دور لگن قرار دارد، در خطر بیماریها هستند. در خانم ها دورکمر ۸۸ سانت(۳۵اینچ) و در آقاین دور کمر ۱۰۱ سانت (۴۰ اینچ)  و بیشتر خطر بیماری را افزایش می دهد.

 

دلایل چاقی چیست؟

چاقی بیماری پیچیده‌ای است که فقط یک دلیل یا یک درمان خاص ندارد. شما زمانی چاق می شوید که بدنتان کالری بیشتری از آنچه میسوزاند، دریافت کند. اما دلایل دیگری از جمله موارد زیر در چاقی و یا میزان کالری ای که دریافت می کنید، تاثیر دارد:

خوردن بیشتر از حد نیاز.

سبک زندگی، وسایل جدید از جکله، آسانسور، اتومبیل و حتی کنترل تلویزیون فعالیت بدنی ما را کم کرده است.

ژن ها، اگر یکی از والدین شما چاق است شما ۳ برابر بیشتر از سایر افراد با والدین متعادل، احتمال چاق شدن دارید.

خانواده و دوستان، اگر شما در بین کسانی هستید که زیاد غذا می خورند، میان وعده های زیادی مصرف می کنند و یا کم تحرک هستند، شما هم مانند آنها می شوید.

 

سایر عواملی که می تواند بر وزن شما تاثیر بگذارد حتی اگر فعالیتتان زاد است:

اعتماد بنفس پایین، چاق بودن و یا  اضافه وزن داشتن می تواند اعتماد بنفس شما را پایین بیاورد و شما را برای فرار از مشکلاتان به خوردن زیاد تشویق کند. همچنین شکستهای چندباره در رژیم غذایی و لاغری هم یکی از دلایل کاهش اعتماد بنفس و افتادن در دام چاقی است.
نگرانی های احساسی، مشکلات روحی روانی از جمله استرس، اضطراب یا بیماری هایی چون افسردگی می تواند باعث گرایش به پرخوری شود. بعضی از افراد برای آرام شدن و یا دوری از وظایف و مشکلات و یا فراموش مشکلات رو به پرخوری می آورند.

ضربه روحی، عوامل ناراحت کننده از جمله تجاوزجنسی ، جسمی ، روحی و یا از دست دادن والدین در دوران کودکی یا مشکلات زناشویی و خانوادگی می تواند محرکی برای پرخوری باشد.
الکل(یا آبجو) کالری بسیار بالایی دارد.

داروها و یا بیماریها، بعضی از بیماری ها و یا داروها می توانند چاق کننده باشند بیماریهایی از جمله، سندرم کوشینگ یا کم کاری تیروئید و دارو هایی مانند، داروهای ضدافسردگی و کورتیکواستروئیدها می توانند چاق کنند باشد.

 

درمان چاقی

برای درمان چاقی و لاغر شدن می بایست تمرکز بر سلامتیتان باشد نه لاغر شدن. بجای تمرکز بر رژیم غذایی  تمرکزتان بر تغییر سبک زندگی به شیوه ای جدید که سلامتی شما را بهبود بخشد و باعث حذف عاداتی که منجر به چاقی شما شده است شود، باشد. برای کاهش وزن شما باید کالری بیشتری از آنچه دریافت می کنید بسوزانید، برای رسیدن به این هدف شما می توانید با خوردن غذاهای سالم و کم کالری و افزایش تحرکتان کالری بیشتری از آنچه دریافت می کنید بسوزانید. بیاد داشته باشید که قدمهای کوچک و آهسته خیلی با ارزش اند و آنها را نادیده نگیرید، کاهش ۱۰ درصد از وزنتان می تواند روی سلامتی شما اثر داشته باشد. بیاد داشته باشید افرادیکه تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی خود را به آهستگی انجام می دهند و به این تغییرات پایبند بیشتر از افراد دیگر شانس لاغر شدن دارند.

 

می شود از جراحی یا دارو برای لاغری استفاده کرد؟

در نوشته های پیشین به بیان مطالبی در مورد قرصهای لاغری پرداختیم. این قرصها و داروها عموما توانایی لاغر کردن شما بدون اینکه در زندگی خود تغییر ایجاد کنید را ندارند و در بیشتر مواقع هم سلامتی شما را بخطر می اندازند. در مورد جراحی هم نتیجه به همین این صورت است، چرا که حتی اگر شما جراحی یا لیپوساکشن انجام دهید و تغییری در عادات زندگی خود ایجاد ننمایید، بازهم دوباره چاق می شوید.

 

 

راستینه

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
(اولین نفر باشید که به این مطلب امتیاز می دهید)
Loading...