جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

پرسش و پاسخ های پزشکی

 

پرسش و پاسخ های پزشکی

پاسخ پزشکان به سوالات شما

چرا خیلی زود سرما می‌خورم؟

۲۵ ساله هستم. چند سالی است سینوزیت و عفونت حلق و بینی آزارم می‌دهد و با یک نسیم که به صورتم می‌خورد ماه‌ها در بستر می‌افتم. در این مواقع پزشکم برایم آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند که به صورت سطحی درمان می‌شوم. برای درمان کامل باید چه‌کار کنم؟

دکتر محمود صدوقی، دکتر محمود صدوقی:

سرماخوردگی‌های مکرر، گرفتگی بینی، ترشح پشت حلق و سردرد الزاما دلیلی بر وجود سینوزیت نیست. شما باید به پزشک مراجعه کنید و خیلی دقیق بررسی شوید. همچنین باید آندوسکوپی سینوس انجام دهید تا مشخص شود بیماری‌تان از سینوزیت است یا مربوط به بینی، رینیت، آلرژی، سرماخوردگی یا بیماری ویروسی. در این آزمایش‌ها اگر پزشک علامتی از سینوزیت چرکی ببیند برای بیمار درخواست سی‌.تی‌.اسکن از سینوس می‌دهد. درمان هر یک از مشکلات ذکر شده در بالا با هم متفاوت است اما معمولا این بیماری با درمان طبی و دارویی مدت‌دار کنترل می‌شود.

 

پرسش و پاسخ های پزشکی - ازبین بردن موهای زاید

 

لیزر تنها راه است؟

آیا برای از بین بردن دائمی موهای زاید راه دیگری به جز لیزر وجود دارد؟

دکتر محمود صدوقی، متخصص پوست و مو:

خیر، تنها راه از بین بردن دائمی موهای بدن، لیزر است و هرچه موها مشکی‌تر و کلفت‌تر باشند، تاثیر لیزر بیشتر خواهد بود.

 

کرم‌های تقلبی را چگونه بشناسیم؟

آیا کرم‌هایی که در ماهواره تبلیغ می‌شوند واقعا روی زیبایی تاثیرگذارند؟

دکتر محمود صدوقی، متخصص پوست و مو:

بیشتر این کرم‌ها فریبنده هستند و هیچ اثر درمانی ندارند. برای انتخاب کرم‌ها بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید.

 

دلیل این سردی چیست؟

خانمی ۲۵ ساله هستم. در رابطه زناشویی با شوهرم سرد هستم. باید چه‌کار کنم؟

دکترکتایون خوشابی، روانشناس:

سردمزاجی یا کمبود و کاهش میل جنسی در خانم‌ها می‌تواند علل بسیار متفاوت و فراوانی داشته باشد بنابراین برای تشخیص علت این مشکل باید حتما همراه همسرتان به یک درمانگر جنسی مراجعه کنید. مراحل مربوط به رابطه جنسی‌تان باید بررسی شوند و همچنین باید در مورد تمایلات‌تان صحبت کنید. وقتی علت مشخص شود بدیهی است که درمان راحت‌تر خواهد بود.

 

چرا پسرم میوه و سبزی نمی‌خورد؟

پسری ۵ ساله دارم که علاقه‌ای به میوه و سبزی ندارد. چه مکمل ویتامینی باید به او بدهم؟

دکتر اکبر کوشانفر، متخصص کودک:

میوه‌ها و سبزیجات منبع انواع ویتامین‌ها هستند بنابراین باید حتما آنها را از دو سالگی در رژیم غذایی کودکان بگنجانید تا به خوردن‌شان عادت کنند. مرکباتی مثل آب پرتقال و لیموشیرین منبع بسیار خوبی از ویتامین ث و مایعات هستند. میوه‌جات دیگر مانند موز، سیب و … را هم می‌توانید مطابق میل کودک به شکل پوره در آورید. توصیه می‌شود میوه را به عنوان میان‌وعده صبح یا عصر در نظر بگیرید. همچنین باید به غذای کودک مثل پلو و سوپ، سبزیجات مختلف اضافه کنید چون معمولا کودکان دوست ندارند جداگانه سبزی بخورند. پس به تدریج او را به خوردن میوه و سبزی عادت دهید و بیشتر از میوه‌هایی استفاده کنید که کودک به آنها علاقه دارد. اگر هم موفق نشدید می‌توانید روزانه بعد از غذا یک یا دو قاشق مرباخوری شربت کلسیم و ویتامین D یا شربت مولتی‌ویتامین به او بدهید.

 

پرسش و پاسخ های پزشکی - نازایی - بچه دار شدن

 

چرا بچه‌دار نمی‌شویم؟!

چهار سال است که ازدواج کرده‌ام اما تا حالا بچه‌دار نشده‌ام. باید چه‌کارکنم؟

دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان:

شما باید همراه همسرتان به یک متخصص نازایی مراجعه کنید و آزمایش‌های لازم هورمونی و آزمایش اسپرم انجام دهید. همچنین باید از نظر باز بودن لوله‌های رحمی بررسی شوید. این کار را در اسرع وقت انجام دهید چون چهار سال فرصت کافی بوده است.

 

حالت تهوع قبل از قاعدگی

خانمى ۳۷ ساله هستم. مدتى است که قبل از عادت ماهانه‌ام دچار حالت تهوع شدید می‌شوم. علت چیست؟

دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان:

این حالت از علائم سندرم PMS یا سندرم قبل از قاعدگی است که به علت بالا رفتن هورمون پروژسترون اتفاق می‌افتد. از علائم دیگر این سندرم می‌توان به آشفتگی روحی، سردرد، احتباس آب در بدن و تورم پاها اشاره کرد. داروهای گیاهی مثل «ویتاگنوس» می‌توانند در کاهش این علائم تاثیرگذار باشند. به هر حال بهتر است برای انتخاب درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

 

چرا کلیه ام تنبل است؟

دکترم گفته است کلیه ام تنبل است. آیا این وضعیت خطرناک است؟ باید چه​کار کنم؟

دکتر تراب پرهیز، متخصص کلیه و مجاری ادرار:

اول از همه باید بدانیم که منظور شما از تنبلی کلیه چیست. وظیفه کلیه تصفیه سموم بدن است. در واقع کلیه مواد اضافی بدن را جدا می کند و به درون ادرار می​ریزد. سپس این مواد از طریق ادرار از بدن دفع می​شوند. کلیه همچنین از دفع مواد لازم بدن جلوگیری می​کند. کارکرد کلیه را می​توان با تست​های آزمایشگاهی بررسی کرد؛ از جمله تست اوره و کراتینین و تست ادرار ۲۴ ساعته. وقتی سم خون بالا می​رود میزان اوره و کراتینین هم افزایش پیدا می‌کند.

در تنبلی و نارسایی کلیه نیز معمولا میزان کراتینین و اوره از حد مجاز بالاتر می​رود و پروتئین از ادرار دفع می​شود. به طور کلی وقتی می​گوییم تنبلی کلیه وجود دارد که آزمایشات لازم انجام شود و حتی در موارد لازم نمونه​برداری از کلیه هم صورت گیرد. از این طریق می​توان نوع و علت تنبلی کلیه را مشخص کرد و  براساس آن درمان​های مختلف برای فعال کردن کلیه را انجام داد. در برخی موارد هم وجود سنگ و انسداد در مسیر مجاری ادراری یا حالب​ها می‌تواند کارکرد کلیه را کاهش دهد که در این صورت باید انسداد یا سنگ برطرف شود.

 

پرسش و پاسخ های پزشکی - بوی بد دهان

 

چرا دهان دخترم بو می‌دهد؟!

دختر ۱۰ ساله‌ام از کودکی دچار بوی بد دهان بود. درضمن از ریتالین استفاده می‌کند و مدتی بعد از مصرف قرص بوی دهانش بیشتر می‌شود. برای درمان او باید چه‌کار کنم؟

دکتر علی‌آقازاده، د​ند​انپزشک:

مهم‌ترین علل بوی بد دهان عبارتند از: ۱. بیماری‌های دهان و دندان مثل پریودنتیت؛ ۲. بار گرفتگی زبان (طولانی شدن پرزهای رشته‌ای زبان می‌تواند باعث تسهیل رشد باکتری‌های موضعی و بوی بد دهان شود)؛ ۳. عدم رعایت کامل بهداشت دهان؛ ۴. خشکی دهان؛ ۵. بیماری‌هایی مثل عفونت‌های ریوی، بیماری‌های کلیوی، نارسایی کبدی، دیابت کنترل نشده، ریفلاکس یا برگشت اسید معده به مری؛ ۶. وضعیت دهان، بینی و گلو؛ ۷. استعمال دخانیات؛ ۸. افزایش سن؛ ۹. نفس صبحگاهی (دهان در طول روز با بزاق شست‌وشو داده می‌شود اما هنگام خواب جریان بزاق کم می‌شود و PH آن به حدود ۷ می‌رسد بنابراین آنزیم‌ها تخریب می‌شوند و این موضوع باعث بودار شدن بزاق می‌شود)؛ ۱۰. گرسنگی؛ ۱۱. قاعدگی و ۱۲. غذا.

بوی بد دهان اگر بعد از بیدار شدن از خواب شدید باشد و بعد از غذا خوردن کم شود به احتمال زیاد به علت زخم‌های دهانی یا پوسیدگی دندان‌ها یا در اثر التهاب و چرکی بودن گلو و لثه‌ها ایجاد شده است. گروهی از افراد هم به علت نداشتن آنزیم لاکتاز نمی‌توانند قند شیر یا لاکتوز را به درستی هضم‌کنند بنابراین لاکتوز در روده بزرگ توسط باکتری‌ها تجزیه شده و بوی بدی ایجاد می‌کند. این بو می‌تواند از طریق خون به شش‌ها برسد و در بازدم استشمام شود بنابراین بوی بد دهان و اسهال بعد از مصرف شیر از علائم عدم تحمل لاکتوز است. برای کاهش بوی دهان به همه افراد توصیه می‌شود از میوه‌های تازه استفاده کنند، از خوردن ادویه‌های تند و غذاهای گوشتی و معطر شده با سیر و پیاز خودداری کنند، در مصرف چربی‌ها به‌خصوص کره و روغن زیاده‌روی نکنند، آب زیاد بنوشند و سیگار را ترک کنند. علاوه بر اینها طب سنتی عقیده دارد مصرف منظم ماست، انجیر و جعفری تازه در کاهش بوی دهان موثر است. تاثیر دهان‌شویه هم معمولا موقتی است بنابراین ابتدا باید علت اصلی بوی بد دهان توسط پزشک تشخیص داده شود تا بعد بهترین راه درمان پیشنهاد شود.

 

چرا همه بدنم شل شده است؟

دختری ۲۳ ساله هستم. نزدیک به یک سال است که تمام عضلات بدنم شل شده‌اند چون وزن زیادی کم کرده‌ام. آیا راهی برای رفع این‌مشکل وجود دارد؟

دکتر عباس پریسای، متخصص جراحی‌های زیبایی و درمان چاقی‌های مفرط:

با توجه به کاهش وزن زیادی که داشته‌اید نیاز به عمل جراحی لیفت سینه دارید. طی این جراحی، پوست شل و گشاد شده برداشته می‌شود و بافت‌های داخلی شل شده روی هم جمع شده و در نهایت فرم دلخواه ایجاد می‌شود. در مواردی که بافت داخل سینه هم به دلیل از بین رفتن بیش از حد بافت چربی، دچار شلی مفرط شده باشد جهت حفظ طولانی‌مدت ظاهر سینه از پروتز سینه استفاده می‌شود. به هر صورت پزشک شما در جلسه مشاوره بر اساس معاینه می‌تواند یکی از دو راه بالا را پیشنهاد دهد.

 

چرا ناخن‌هایم ضعیف شده‌اند؟

دختری ۲۱ ساله هستم و در رشته شنا فعالیت می‌کنم. مدتی است سطح ناخن‌هایم پوست‌پوست شده و لایه‌لایه کنده می‌شود. آیا این مشکل از کمبود ویتامین خاصی است یا علت آن آب استخر است؟

دکتر بیتا پاک‌طینت، متخصص پوست، مو و زیبایی:

ظاهر ناخن تا حدودی نشانگر سلامت جسمانی بدن است. با ناخن‌های مقاوم و سالم می‌توان فعالیت‌های روزانه را بهتر و راحت‌تر انجام داد. البته اهمیت این موضوع در مشاغل خاص و در افرادی که هنگام کار به سلامت و ظرافت دست‌ها نیازمندند (مثل نوازنده‌های موسیقی) بیشتر مطرح می‌شود. هر تغییری در ناخن می‌تواند نشانه بیماری خاصی باشد. از شایع‌ترین بیماری‌هایی که منجر به تغییرات ناخن می‌شوند می‌توان به عفونت‌های قارچی یا مشکلات تیروئید، دیابت، مشکلات ریوی و پسوریازیس اشاره کرد.

البته در سوال مطرح شده با توجه به شغل شما علت اصلی آن ضربه‌های خفیف و مکرر روی ناخن است اما برای اطمینان از وضعیت سلامت خود باید حتما توسط پزشک ویزیت شوید. بیشتر افرادی که شغل‌شان با آسیب مستمر مکانیکی به ناخن همراه است (مثل نواختن ابزارهای موسیقی، تایپ کردن و حتی شنا) با این مشکل مواجه می‌شوند. البته شکنندگى ناخن به ‌علت خشکى و واکنش به مواد شیمیایى هم ایجاد مى‌شود؛ برای مثال تماس مداوم ناخن با آب حاوى کلر و مواد پاک‌کننده همان گونه که در استخر متداول است و همچنین حساسیت به مواد سازنده لاک ناخن هم باعث خشکی و ضعیف شدن ناخن می‌شود.

براى جلوگیرى از این مسئله بهتر است ناخن‌های‌تان را از این آسیب‌های مکرر محافظت کنید، از کرم‌های نرم​کننده روی ناخن استفاده کنید و آنها را کوتاه نگه دارید. درضمن توجه به تغذیه هم ضرورت دارد.

 

 

مجله زندگی ایده آل

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...