جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

پرداخت معوقات پرستاران و کادر سلامت به کجا رسید

پرداخت معوقات پرستاران و کادر سلامت

محمدرضا سقائیان فعال صنفی حوزه سلامت گفت: همچنین عدم پرداخت معوقات پرسنل و از جمله حقوق و دستمزد و کارانه و اضافه کاری در برخی دانشگاههای علوم پزشکی بعضا به بیش از یک سال رسیده است. اگرچه نرخ تورم بالا وعدم پرداخت به موقع دستمزد سبب می‌شود این حقوق معوق ارزش خود را از دست بدهند و تاثیر به سزایی در معیشت کادر سلامت نداشته باشند اما به هرحال مطالبه‌ی بخشی از کادر سلامت است.

ایلنا نوشت: یک فعال صنفی حوزه سلامت گفت: عدم پرداخت معوقات پرسنل، از جمله حقوق و دستمزد و کارانه و اضافه کاری، در برخی دانشگاههای علوم پزشکی بعضا به بیش از یک سال رسیده است.

محمدرضا سقائیان فرد (نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت) گفت: مسئولان اعتراض مدافعان سلامت را جدی بگیرند. عدم برآورده کردنِ مطالباتِ به حق مدافعان سلامت طی سه سال گذشته سبب بروز اعتراض شد.

وی افزود: تجمعاتی در طول این دو هفته بعد از تعطیلات عید از سوی پرستاران در اعتراض به‌ عدم اجرای تعرفه‌گذاری خدمت پرستاری در شهرهای اراک، بابل، مشهد، قزوین و… برگزار شد که نشان دهنده‌ی انتقادات فعالان صنفی در این خصوص بود.

تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

سقائیان‌فرد ادامه داد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری قانونی است که ۱۵سال زمین مانده و طی چند سال اخیر با تأکید رهبری، مسئولان به فکر اجرای آن افتادند اما این قانون به قدری ناقص اجرا شده است که نتوانسته رضایت پرستاران را برآورده کند.

این فعال صنفی به‌ عدم پرداخت فوق العاده خاص کادر سلامت اشاره کرد و گفت: این مطالبه نیز در طول سه سال گذشته برای کل کادر سلامت پیگیری شده اما علی رغم وعده و وعیدهای بسیار هنوز به نتیجه نرسیده است. ما هنوز هم به برقراری فوق‌العاده خاص امیدواریم؛ دو راه برای رسیدن به تعرفه‌گذاری وجود دارد. اول اینکه این درخواست از سوی وزارت بهداشت در هیئت وزیران مطرح شود و به تصویب برسد. دومین راه هم این است که نمایندگان مجلس با استناد به مواد ۵۵ و ۹۱ آیین نامه داخلی مجلس اقدام به تهیه طرح کنند و با دو سوم آرا آن را به تصویب برسانند.

سقائیان فرد ادامه داد: قبلا مخالفت‌ها به ویژه از سوی سازمان برنامه و بودجه از این منظر بود که این بودجه نباید از درآمدهای عمومی تأمین شود. براساس این نگاه بود که اقدام به حذف پیشنهاد در ردیف اعتباری وزارت بهداشت کردند. وقتی وزارت بهداشت پذیرفت که از درآمدهای اختصاصی خود برای فوق‌العاده خاص تأمین اعتبار کند، طبق تبصره ۱۲ لایحه بودجه باید از هیئت وزیران یا سازمان برنامه و بودجه یا مجلس مجوز می‌گرفت که هیچ کدام چنین مجوزی به وزارت بهداشت ندادند. البته وزارت بهداشت می‌تواند به تلاش خود برای گرفتنِ مجوز ادامه بدهد.

وی گفت: همچنین عدم پرداخت معوقات پرسنل و از جمله حقوق و دستمزد وکارانه و اضافه کاری در برخی دانشگاههای علوم پزشکی بعضا به بیش از یک سال رسیده است. اگرچه نرخ تورم بالا وعدم پرداخت به موقع دستمزد سبب می‌شود این حقوق معوق ارزش خود را از دست بدهند و تاثیر به سزایی در معیشت کادر سلامت نداشته باشند اما به هرحال مطالبه‌ی بخشی از کادر سلامت است.

این فعال صنفی در پایان گفت: مسئولان با بی‌توجهی به این مطالبات باعثِ بروز اعتراضات به حق شده‌اند. از آن‌ها می‌خواهیم با تصمیماتِ درست و توجه به این مطالباتِ به حق، رسیدگی کنند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 3,80 از 5)
Loading...