جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

نرخ عوارض آزادراهی در سال ۱۴۰۲

نرخ عوارض آزادراهی ۲۵ درصد افزایش یافت

عباس بیات سرمدی درباره افزایش عوارض آزادراهی توضیح داد: از اوایل خرداد افزایش ۲۵ درصدی را آغاز کرده و به تدریج به آزادراه‌ها ابلاغ می‌کنیم، برای مثال هنوز نرخ جدید برای آزادراه تهران- شمال عملیاتی نشده است. احتمالا تا اواخر خردادماه این تغییر به تمامی ۲۳ آزادراه‌ غیردولتی ابلاغ می‌شود و به محض اینکه نامه ابلاغ به دست آزاداراه‌ها برسد، برایشان قابل عملیاتی شدن است.

وی ادامه داد: البته افزایشی که مد نظر آزادراه‌ها بوده تصویب نشد، زیرا سال گذشته پیشنهاد افزایش عوارض آزادراهی را به‌صورت میانگین مبلغ ۲۸ تا ۳۰ درصدی داشتیم که لغو شد و در نهایت جمع‌بندی ستاد تنظیم بازار این بود که ۲۵ درصد افزایش برای همه آزادراه‌ها اعمال شود.

مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور در پاسخ به اینکه آیا این افزایش عوارض برای تمایل سرمایه‌گذارهای آزادراهی تاثیر دارد، توضیح داد: تاثیر دارد اما با نقطه‌ای که مد نظر است، خیلی فاصله داریم. ما زمانی می‌توانیم برای سرمایه‌گذار جذابیت ایجاد کنیم که افزایش نرخ عوارض متناسب با تورم موجود باشد.

بیات سرمدی خاطرنشان کرد:‌ هزینه این شرکت‌ها در زمینه هزینه‌های پرسنلی، نگهداری و تعمیرات متاثر از تورم روز است و اگر نرخ عوارض متناسب با آن نباشد، در استهلاک سرمایه و ارائه خدمات این شرکت‌ها در حوزه نگهداری و راهداری آزادراه‌ها به مشکل برمی‌خوریم.

عوارض آزادراه

تعلیق افزایش قیمت عوارض جدید

در حالی که کمتر از یک هفته از اعلام نرخ جدید عوارض آزادراهی سال ۱۴۰۱ توسط رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، نمی‌گذرد حالا اعمال این نرخ‌های جدید، به تعلیق افتاده است.

آقای امین کیانی، مشاور وزیر راه و شهرسازی، ضمن اعلام این خبر، گفته که باید بررسی‌های لازم درباره نرخ‌های جدید در ستاد وزارت راه برگزار شود. به همین دلیل نیز نرخ‌های جدید عوارض، تعلیق شده‌اند و تردد در بزرگراه‌های کشور با همان نرخ قبلی انجام خواهد شد و تا اطلاع ثانوی، هیچگونه افزایش قیمتی، اعمال نمی‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی، امین کیانی اظهار کرد: به‌دنبال برگزاری نشست ویژه برای بررسی نرخ های جدید عوارض آزادراه‌های کشور در ستاد وزارت راه و شهرسازی، نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌های کشور به منظور بررسی بیشتر در این خصوص تعلیق و تردد در آزادراه های کشور با نرخ های گذشته خواهد بود.

وی افزود: تردد در آزادراه های کشوری به روال قبلی خواهد بود و از اعمال هرگونه افزایش نرخ تا اطلاع ثانوی خودداری خواهد شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در این راستا مقرر شد تردد از آزادراه‌های کشور  با نرخ های قبلی انجام شود.

به گزارش تسنیم، هفته گذشته با ابلاغ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به شرکت ساخت و سازمان راهداری، عوارض آزادراه‌های مشارکتی تا ۱۰۱ درصد افزایش یافت.

در ابلاغ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به مدیرعامل شرکت ساخت و رئیس سازمان راهداری آمده است؛

در راستای اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت با بانک‌ها و سایر مناطق مالی و پولی کشور و در راستای حسن اجرای مفاد بند ی ابصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با موضوع تکلیف وزارت راه و شهرسازی به تعیین نرخ عوارض آزادراه‌های مشارکتی جهت اجرا از تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ابلاغ می‌شود.

در ادامه این ابلاغ مهلت ۷ روزه مردم برای پرداخت عوارض تعیین شده که در صورت عدم پرداخت، عوارض به‌صورت پلکانی محاسبه خواهد شد.

نرخ عوارض آزادراه‌ها در سال ۱۴۰۱

(۱۴۰۲ هنوز اعلام نشده)

نام آزادراهدرصد افزایشنرخ عوارض ۱۴۰۱
زنجان _ تبریز۴۰ درصد۷ هزار تومان
کاشان _ اصفهان۱۰۱ درصد۲۰ هزار تومان
کنارگذر غربی اصفهان۲۷.۵ درصد۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان
قزوین _ رشت۱۶.۷ درصد۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان
ساوه _ سلفچگان۲۴.۴ درصد۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان
خرم آباد _ پل زال۲۶.۲ درصد۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان
تهران _ پردیس۲۴.۴ درصد۷ هزار و ۵۰۰ تومان
میان گذر دریاچه ارومیه۱۹.۳ درصد۱۱ هزار تومان
باغچه _ مشهد۲۱.۶ درصد۷ هزارو ۵۰۰ تومان
کنارگذر شمالی مشهد۳۸.۸ درصد۸ هزار تومان
اهواز _ بندر امام۲۷.۳ درصد۶ هزار تومان
پل زال _ اندیمشک۳۳.۵ درصد۱۰ هزار تومان
ساوه _ همدان۲۳.۶ درصد۱۰ هزار تومان
قم _گرمسار۲۷.۱ درصد۲۳ هزار تومان
همت _کرج۳۵ درصد۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 19, میانگین امتیاز: 4,26 از 5)
Loading...