پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

پاکسازی بدن در تعطیلات نوروز

برنامه پاکسازی بدن در سیزده روز عید ۹۴

وقتش رسیده که سموم انباشته شده در زمستان را از بدن‌تان بیرون کنید.
بهار فصل اعتدال است؛ اعتدالی که از همان روزهای اول آمدنش با بدون حساب و کتاب غذا خوردن، لباس پوشیدن و وقت گذراندن آن را به هم می‌ریزیم. بدنی که در زمستان چاره‌ای جز گرفتن کالری بیشتر و انباشته کردن سموم در خود را نداشته، باید در بهار طبیعت خودش را از آلودگی‌ها خالی کند اما ظرف‌های آجیل و شیرینی عید نمی‌گذارند و لباس‌های ساتنی که قرار است آراسته‌ترمان کند هم کار را برایش سخت‌تر می‌کند.گرچه تعطیلی می‌تواند بهترین فرصت برای رعایت یک رژیم سم‌زدا را برای شما مهیا کند اما اگر حواس‌تان به آنچه در ‌مهمانی‌های نوروزی می‌گذرد، نباشد، همه برنامه‌ریزی‌ها برای پاکسازی بدن‌تان هدر می‌رود. شاید اگر به جای اینکه همه سنگ‌ها را با هم ‌بردارید و کار را برای خودتان سخت کنید، تصمیم بگیرید در هر روز از تعطیلات نوروزی یک قانون سم‌زدایی را رعایت کنید و تا پایان تعطیلات به آن پایبند باشید، کار برای‌تان آسان‌تر شود پس وقت را هدر ندهید و از همان روز اول سال برای ساختن بدنی پاک قدم ‌بردارید.

با غذای آماده خداحافظی کنید

وقت نداشتن را بهانه نکنید. نیازی نیست هر وعده خورش قورمه‌سبزی درست کنید؛ همان املت یا کوکوی سبزی هم می‌تواند یک وعده غذایی کامل به شمار بیاید و درست کردنش هم زحمتی ندارد. مهم این است که سراغ کنسرو، فست‌فود و مواد غذایی که با کمک نگهدارنده‌ها سر پا مانده‌اند، نروید. اگر جدی هستید و واقعا تصمیم گرفته‌اید بدن‌تان را پاکسازی کنید، حداقل در این ۱۳ روز قید خوردن کنسرو را بزنید و سراغ سوسیس و کالباس هم نروید. به شما توصیه می‌کنیم تا آنجا که می‌توانید مواد غذایی را که نگه‌دارنده‌های صنعتی دارند در این مدت استفاده نکنید؛ برای مثال حتی به جای رب گوجه‌فرنگی صنعتی، خودتان با گوجه تازه رب درست کنید.

روز اول

آب و لیمو بخورید

اولین قدمی که برای پاکسازی بدن‌تان در این فصل می‌توانید بردارید، اضافه کردن آبلیموی تازه به لیوان آبی است که قرار است صبح‌ها بنوشید. آبلیموهای شیشه‌ای فایده‌ای ندارند فقط لیموی تازه است که می‌تواند چنین اثر معجزه‌آسایی را در پاکسازی بدن‌تان داشته باشد. با کمک چند قطره لیمویی که در لیوان آب می‌چکانید، می‌توانید به دفع سموم بدن‌تان و حذف چربی‌های اضافه بدن خود کمک کنید.

روز دوم

روزه بگیرید

پیشنهاد عجیبی به نظر می‌رسد؟ روزه بودن در روزهای اول سال؟ طاقتش را دارید؟ اگر دارید همین امروز شروع کنید و با گرفتن یک روزه مستحبی هم ثواب کنید و هم به بدن‌تان برای دفع کردن سم‌هایش شوک دهید. بعد از زمستانی که خودتان را با انواع غذاهای پرکالری سیر کرده‌اید به چنین فرصتی برای استراحت دادن به بدن‌تان نیاز دارید اما اگر شرایط روزه گرفتن را ندارید، می‌توانید حداقل یک روز هم که شده با گوشت قرمز خداحافظی کنید و از صبح تا شب را با غذاهای مایع، آب فراوان و سبزیجات برگ سبز بگذرانید. باور کنید بدن‌تان به یک روز کم‌کالری برای شروع سال تازه نیاز دارد.

روز سوم

به خورشید سلام کنید

تنفس عمیق به بدن‌تان این توان را می‌دهد تا با کمک راه‌های دیگری که در ادامه این مطلب می‌آوریم، راحت‌تر و سریع‌تر خود را پاکسازی کند. اولین قدم برای رسیدن به چنین هدفی، تنفس درست است. شما بیشتر از هرکسی می‌توانید به خود راه و رسم درست نفس کشیدن را بیاموزید.

قانون پیچیده‌ای ندارد؛ دم کامل و بازدم کامل بدون آنکه هر چند ثانیه یک‌بار نفس‌تان را در سینه‌تان حبس کنید. خود شمایید که باید در تمام روز شاهد نفس کشیدن خود باشید و اجازه ندهید که قانون گفته شده فراموش شود اما گذشته از درست نفس کشیدن در تمام روز، بعد از بیداری بیشتر از هر زمانی به تنفس عمیق و صحیح نیاز دارید. پس با تمرکز روی پاهای‌تان بایستید، سرتان را کمی بالا بگیرید و ۱۰ بار دم و بازدم عمیق انجام دهید.

روز چهارم

کتان بپوشید

فصل بهار فصل پوشیدن لباس‌های کتانی و الیاف طبیعی است. تی‌شرت‌های عرق‌گیری که از الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند را کنار بگذارید و حتی در تمرین‌های ورزشی‌تان از گزینه‌های سالم‌تر استفاده کنید. خوشبختانه این روزها بازار تولید لباس‌هایی که از الیاف طبیعی ساخته شده‌اند هم داغ است و می‌توانید متناسب با جیب و سلیقه‌تان، گزینه‌ای را برای سالم لباس پوشیدن در فصل بهار انتخاب کنید. با پوشیدن لباس‌هایی که هم شما را در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند و هم هوا به‌راحتی در آنها جریان پیدا می‌کند به بدن‌تان اجازه می‌دهید که نفس بکشد و برای پاکسازی بهاری آماده‌تر شود.

روز پنجم

بهاری بنوشید

نوشیدن عرقیات به پاکسازی بدن شما کمک می‌کند به شرط آنکه نوشیدنی‌تان را متناسب با فصلی که در آن قرار دارید و شرایط بدنی‌تان انتخاب کنید. اگر گرم‌مزاج هستید و همیشه احساس‌گرگرفتگی دارید، می‌توانید سراغ عرق کاسنی بروید. این عرق باعث می‌شود که کبدتان بهتر کار کند و سموم به‌راحتی از بدن‌تان بیرون بروند. گرم‌مزاج‌هایی که به کاسنی روی می‌آورند، آرامش‌شان بیشتر و احساس‌گرگرفتگی‌شان کم می‌شود و با دفع سموم از طریق کبدشان، احساس آرامش جسمی و روانی بیشتری می‌کنند.

روز ششم

آش آلو بخورید

آش شله‌قلمکار دوست دارید و در برابر‌ آش رشته نمی‌توانید مقاومت کنید؟ پیشنهاد می‌کنیم حالا که به فکر پاکسازی بدن‌تان افتاده‌اید، این آش‌های سنگین، پرکالری و نفخ‌آور را فراموش کنید و سراغ یک گزینه ملین برای بیرون راندن آلودگی‌های انباشته شده در بدن‌تان بروید. ‌آش آلو یکی از بهترین گزینه‌ها برای رسیدن به چنین هدفی است. پس از عبور کردن از فصل سرما، شما به چنین پاکسازی نیاز دارید و اگر بتوانید سیستم دفع بدن‌تان را رو به راه کنید در مسیر پاکسازی بهاری بدن‌تان موفق‌تر خواهید بود.

روز هفتم

رستوران هندی نروید

غذاهای تند، واقعا آتش به جان‌تان می‌اندازند و حتی خوردن عرق کاسنی و سکنجبین هم نمی‌تواند مانعی که فلفل و ادویه‌های تند برای سم‌زدایی ایجاد می‌کنند را از سر راه بردارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا اطلاع ثانوی، فلفل قرمز را فراموش کنید و خیال رفتن به رستوران‌های هندی که ستون اصلی غذاهای‌شان ادویه‌های تند است را از سرتان بیرون کنید. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان همه ادویه‌ها، کاری یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند در روزهای پاکسازی بدن همراه شما باشد. شاید هم به همین دلیل و برای خنثی کردن اثر ادویه‌های تند است که هندی‌های فلفل‌دوست، این ادویه را به عنوان چاشنی همیشگی غذاهای‌شان انتخاب می‌کنند.

روز هشتم

ماساژ بگیرید

هدیه خریدن برای بسیاری از مردها سخت‌ترین کار است اما اگر در این روزهای آخر سال همسرتان به فکر خرید عیدی برای شماست به او در انتخاب گزینه مناسب کمک کنید. بلیت یک جلسه ماساژ، هم می‌تواند انتخاب آسان و کم‌هزینه‌ای برای مرد خانواده باشد و هم یک برگ برنده که به شما در پاکسازی بدن‌تان کمک می‌کند. تنها خوردن مواد غذایی نیست که باعث می‌شود سموم از بدن‌تان بیرون برود بلکه درست جریان پیدا کردن خون در بدن و آرام شدنش هم به بیرن رفتن سم‌های انباشته شده در جای‌جای‌ بدن‌تان کمک می‌کند؛ یک ماساژ خوب و اصولی هم حال‌تان را بهتر می‌کند، هم جریان خون را در بدن‌تان بهبود می‌بخشد و هم سیستم دفع بدن‌تان را برای خارج کردن سموم آماده می‌کند.

پاکسازی بدن در تعطیلات نوروز , دفع سموم بدن , سم زدایی بدن

روز نهم

کاهو سکنجبین بخورید

شربت سکنجبین که همان «سرکه و انگبین» قدیمی‌هاست، یکی از بهترین نوشیدنی‌های بهاری برای پاکسازی بدن است. همانقدر که عرق کاسنی به شما برای کاهش تلخی‌های‌تان کمک می‌کند، سکنجبین هم می‌تواند در بیشتر شدن آرامش‌تان و سر و سامان گرفتن وضع بدن‌تان راهگشا باشد. برای درست کردن این شربت حتما نباید سرکه و عسل در اختیار داشته باشید. شما می‌توانید از ترکیب هر ماده ترش و شیرینی برای ساختن این نوشیدنی استفاده کنید. آبلیمو و عسل یکی از بهترین جایگزین‌هایی است که می‌توانیم به شما معرفی کنیم. اما اگر قصد دارید سکنجبین را همراه کاهو بخورید تا با یک تیر دونشان بزنید و سبزیجات پاکسازی‌کننده را هم به برنامه غذایی روزانه‌تان بیاورید، بهتر است سراغ همان طعم قدیمی بروید و با سرکه و شکر معجون‌تان را بسازید.

روز دهم

پسته و گردو نخورید

غذاها و خوراکی‌هایی که طبع گرم دارند به بدن‌تان اجازه نمی‌دهند که از این برنامه سم‌زدایی بیشترین تاثیر را بگیرد. به همین دلیل در دید و بازدیدهای نوروزی باید حواس‌تان به ظرف آجیل روی میز باشد و اگر هم قصد خوردن چند دانه آجیل را دارید به جای خوردن گردو که به‌شدت طبعش گرم است، سراغ بادامی که طبع معتدل دارد بروید و حتی در خوردن همان هم زیاده‌روی نکنید.

روز یازدهم

شیرینی ممنوع!

گرچه شما می‌توانید در میان آجیل‌ها بادام قابل خوردن در روزهای سم‌زدایی را پیدا کنید اما وقتی پای شیرینی به میان می‌آید، نمی‌توانیم مورد استثنایی را برای‌تان مثال بزنیم و چاره‌ای جز ممنوع کردن شیرینی‌جات در روزهای سم‌زدایی بدن را نداریم. شما نه‌تنها در این روزها باید قید شیرینی خوردن را بزنید بلکه باید دور قند و شکر را هم خط بکشید.

شیرین‌کننده‌های طبیعی، خرما، عسل و مواردی از این دست می‌توانند مانع افت قند خون شمایی که تجربه دوری از شیرینی‌ها را ندارید، شوند. گذشته از این، میوه خوردن هم در این روزها که اجازه لب زدن به شیرینی را ندارید، می‌تواند عصای دست‌تان شود اما مهم این است که بتوانید قید نان خامه‌ای را بزنید و سراغ نان مربایی که شیرینی ثابت روزهای سال نوست هم نروید.

روز دوازدهم

پوست‌تان را شانه کنید

برس‌های بزرگ مخصوص حمام را دیده‌اید؟ حتما در اولین فرصت یکی از آنها را بخرید و تا زمانی که چنین برسی را تهیه می‌کنید، از همان کیسه‌های سنتی برای پاکسازی پوست‌تان کمک بگیرید. پوست یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است که همیشه به پاکسازی نیاز دارد. بهترین راه برای پاکسازی‌ پوست این است که پیش از خیس کردن بدن در حمام، برس‌های مخصوص شست‌وشو یا کیسه حمام را به آرامی روی سطح همه پوست‌تان بکشید. این لایه‌برداری سطحی به پوست شما مجال تنفس می‌دهد و بدن‌تان را زنده و شاداب می‌کند اما یادتان باشد زمان انجام این پاکسازی، پیش از خیس شدن پوست است.

روز سیزدهم

در پیش‌دستی غذا بخورید

زیاد غذا خوردن و پرخوری می‌تواند تمام تلاش‌های شما را هدر دهد و مانع کارساز شدن برنامه سم‌زدایی‌تان شود. به همین دلیل به شما تاکید می‌کنیم که حداقل در این ۱۳ روزی که قرار است بدن‌تان را سم‌زدایی کنید، مراقب میزان غذایی که می‌خورید باشید و حتی یک وعده را هم با بی‌خیالی معده‌تان را پر نکنید.

شاید بهترین راه این باشد که به جای بشقاب‌های بزرگ در پیش‌دستی غذا بکشید تا فارغ از شمردن تعداد لقمه‌ها و قاشق‌هایی که به دهان می‌برید، آگاهانه از همان اول بنا را بر کم و سبک غذا خوردن بگذارید. باز هم تاکید می‌کنیم خوردن غذاهای سنگین یا مواد غذایی که دفع‌شان سخت است می‌تواند برنامه‌ریزی‌تان را به باد دهد.

 

به رژیم‌تان اینها را اضافه کنید

فصل بهار فصل سبزیجات و میوه‌های پاکسازی‌کننده است؛ این فصل را از دست ندهید و هر روز قبل از به خانه آمدن، سری به میوه فروشی محله‌تان بزنید و داروهای طبیعی که می‌توانند بدن‌تان را پاکسازی کنند را با خود به خانه بیاورید.

 

به آووکادو سلام کنید

حالا که عصاره سلامتی در میوه‌فروشی‌ها پیدا می‌شود، وقت را هدر ندهید و هر روز که به خانه می‌آیید، یک عدد آووکادو هم با خود بیاورید.

مهم نیست که این میوه زندگی‌بخش و جوان‌کننده را چطور مصرف می‌کنید؛ می‌شکافیدش و روی آن لیمو می‌ریزید یا اینکه اسموتی آووکادو درست می‌کنید و آن را سر می‌کشید؟ آووکادو را به هر طریق که مصرف کنید، می‌توانید از خدمتی که به سلامت‌تان می‌کند بهره‌مند شوید و با کمک این میوه فصل، یک قدم دیگر برای پاکسازی بدن‌تان‌ بردارید. اضافه کردن سبزیجات سالم، اصل مهمی در پاکسازی طبیعی بدن است. گذشته از آووکادو، شما باید انواع کلم را هم به یخچال‌تان راه دهید و سراغ کاهو، اسفناج، کرفس و دیگر سبزیجات برگ سبز بروید. همه این سبزیجات را دوست ندارید؟ اشکالی ندارد! به خودتان قول دهید که تا پایان تعطیلات هر روز با یک سبزی زندگی‌بخش آشتی کنید.

انواع توت را به خانه بیاورید

توت‌فرنگی، توت سیاه یا سفید؛ فرقی نمی‌کند. شما برای پاکسازی بدن‌تان می‌توانید از انواع توت کمک بگیرید. این میوه‌ خوشمزه که کلروفیل فراوانی در خود دارد به بدن شما برای دفع مواد سمی و آسیب‌زننده کمک می‌کند. خوردن توت به‌تنهایی لذت‌بخش است اما اگر می‌خواهید این عیش را تمام کنید، با کمک توت‌های مختلف اسموتی درست کنید و هر روزتان را با یک لیوان خوش‌رنگ از اسموتی که با توت‌های مختلف تهیه کرده‌اید، بگذرانید. اگر در این میان توت‌هایی که رنگ تیره‌تری دارند را انتخاب کنید، گذشته از پاکسازی بدن‌تان، یک میوه ضد سرطان را هم به رژیم‌تان اضافه کرده اید و از خواص آنتی‌اکسیدانی‌اش بهره برده‌اید.

 

مجله سیب سبز – الناز مظاهری

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 1,50 از 5)
Loading...