پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

مهلت وام کمک ودیعه مسکن تمدید شد

با مصوبه بانک مرکزی، مهلت اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تمدید شد.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی در بخشنامه ای خطاب به بانک‌های عامل اعلام کرد: «حسب تصمیمات متخذه در این بانک مقرر شد به منظور حمایت از مستأجرین و در راستای اجرای مصوبه مورخ ۳‌/۳‌/۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار، اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده(۴) قانون جهش تولید مسکن در قالب سقف کلی مصوب شورای پول و اعتبار مورخ ۳‌/۳‌/۱۴۰۱ (۴۰۰ هزار میلیارد ریال) و سهمیه‌های ابلاغی به بانک‌های عامل تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تداوم یابد.»

گفتنی است ۲۰ بانک به عنوان بانکهای عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام می کنند و در سال گذشته از تاریخ ۶ تیر (زمان ارسال دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ به بانک ها) تا ۱۴ اسفندماه در قبال تسهیلات ودیعه مسکن ۲۴۸ هزار و ۸۲۴ پرونده تشکیل شد که از این تعداد ۲۱۷ هزار ۵۷۷ نفر به میزان ۱۲ همت تسهیلات دریافت کردند.

یادآور می شود متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن می بایست با مراجعه به سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس https://saman.mrud.ir ثبت نام نموده تا پس از تایید احراز شرایط و معرفی به بانک نسبت به تکمیل مدارک اقدام کنند.

خاطرنشان می شود، سقف تسهیلات ودیعه مسکن برای مشمولان در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، کلانشهرها ۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها نیز ۴۰ میلیون تومان است.

اقساط وام ودیعه مسکن چقدر است؟

اقساط وام ودیعه مسکن که پرداخت آن تا پایان نیم‌سال ۱۴۰۲ تمدید شده، برای متقاضیان تهرانی تقریبا ماهی دو میلیون و ۲۷۵ هزار است. این عدد در شهرهای کوچک تقریبا ۹۱۰ هزار خواهد بود

ام ودیعه مسکن ۱۴۰۱ تا پایان نیم‌سال اول ۱۴۰۲ پرداخت می‌شود. بانک مرکزی اخیرا با اعلام خبر تمدید مهلت پرداخت وام ودیعه مسکن، به ۲۰ بانک مختلف نامه نوشت و به‌آن‌ها ابلاغ کرد که تا آخر شهریور امسال موظف به پرداخت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن هستند. باتوجه به شرایط دریافت وام ودیعه مسکن یا همان تسهیلات مستاجران، آن‌هایی که در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ از این کمک‌هزینه استفاده کردند، امکان دریافت دوباره آن را ندارند. وام ودیعه مسکن اساسا برای متاهل‌هاست، اما خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال و آقایان مجرد بالای ۴۵ سال می‌توانند روی دریافت آن حساب باز کنند. علاوه‌بر اینها، داشتن و ارائه اجاره‌نامه رسمی یکی دیگر از شرایط دریافت وام ودیعه مسکن است و اقساط آن با احتساب مهلت پنج ساله برای بازپرداخت و سود ۱۳ درصدی، در تهران نهایتا ماهی دو میلیون و ۲۷۵ هزار تومان و در شهرهای کوچک چیزی نردیک ۹۰۶ هزار تومان است.

محاسبه اقساط وام ۱۰۰ میلیونی ودیعه مسکن

سقف وام ودیعه مسکن فعلا ۱۰۰ میلیون تومان است. دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن که تیرماه پارسال از سوی بانک مرکزی اعلام شد، نشان می‌دهد متقاضیان پایتخت‌نشین یعنی مستاجرانی که در تهران ساکن هستند، می‌توانند از سقف وام ودیعه مسکن استفاده کنند. در همین بخشنامه نوشته شده تسهیلات یا همان وام کمک ودیعه مسکن با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار که ۱۳ درصد است، پرداخت می‌شود و متقاضی باید ظرف نهایتا پنج سال برای بازپرداخت آن اقدام کند. به‌این ترتیب با احتساب رقم ۱۰۰ میلیونی، سود ۱۳ درصدی و مهلت بازپرداخت ۶۰ ماهه، متقاضی وام ودیعه مسکن در تهران باید ماهی دو میلیون و ۲۷۵ هزار و تقریبا ۳۰۰ تومان کنار بگذارد. آنوقت بعد از پنج سال، این متقاضی بابت ۱۰۰ میلیونی که گرفته، ۱۳۶ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۴۳۸ تومان پرداخت می‌کند. یعنی می‌توانیم سود این وام را تقریبا ۳۶ میلیون و ۵۱۸ هزار تومان بدانیم.

محاسبه اقساط وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن برای متقاضیانی که در کلانشهرها ساکن هستند، درحال حاضر ۷۰ میلیون تومان است. منظورمان از کلان‌شهرها طبق نظر بانک مرکزی، شهرهایی مثل کرج، قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز هستند که از تهرانی‌ها ۳۰ میلیون کمتر دریافت می‌کنند. محاسبه اقساط وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن مشخص می‌کند، متقاضی این تسهیلات اگر بخواهد از مهلت پنج‌ساله استفاده کند، باید هر ماه یک میلیون و ۵۹۲ هزار تومان به‌عنوان اقساط کنار بگذارد. اینطوری در پایان ۶۰ ماه جمع اقساط وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن به ۹۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۰۷ تومان می‌رسد که به‌معنی سود ۲۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۰۷ تومانی این وام است.

محاسبه اقساط وام ۴۰ میلیونی ودیعه مسکن

رقم وام ودیعه مسکن در سایر شهرها از تهران و کلانشهرها کمتر است. بانک مرکزی تصمیم گرفته مبلغ وام ودیعه مسکن را در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان، یعنی ۳۰ میلیون کمتر از کلان‌شهرها و ۶۰ میلیون کمتر از تهران درنظر بگیرد. وقتی سراغ حساب و کتاب می‌رویم، با احتساب سود ۱۳ درصدی وام ودیعه مسکن و مهلت بازپرداخت پنج ساله، با عدد ۹۱۰ هزار و ۱۲۳ تومان به‌عنوان اقساط وام ۴۰ میلیونی ودیعه مسکن روبرو می‌شویم. رقمی که بعد از ۶۰ ماه، یعنی پنج سال به ۵۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۷۵ تومان می‌رسد. به‌این ترتیب سود وام ۴۰ میلیونی ودیعه مسکن فعلا ۱۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۷۵ تومان است.

جدول اقساط وام ودیعه مسکن

انواع وام ودیعه مسکناقساط وام ودیعه مسکنجمع اقساط وامسود واممهلت بازپرداخت
۱۰۰ میلیونیدو میلیون و ۲۷۵ هزار و ۳۰۷ تومان۱۳۶ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۴۳۸ تومان۳۶ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۴۳۸ تومان۵ سال
۷۰ میلیونییک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۷۱۵ تومان۹۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۰۷ تومان۲۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۰۷ تومان۵ سال
۴۰ میلیونی۹۱۰ هزار و ۱۲۳ تومان۵۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۷۵ تومان۱۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۷۵ تومان۵ سال


وام ۲۰۰ میلیونی ودیعه یا خرید مسکن به خانواده‌ دارای سه فرزند

نمایندگان در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ مصوب کردند که به خانواده‌ های فاقد مسکن که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌ شوند ۲۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن پرداخت شود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد.

نمایندگان در ۹ روز گذشته و در ۳ شیفت ۱۸ تبصره از لایحه بودجه را بررسی کرده اند که در ادامه جزئیات یکی از مصوبات آنها را می‌خوانیم:وکلای ملت در جلسه امروز با اکثریت آرا با جزء ۳ بند (الف) تبصره ۱۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.


تازه‌‌ترین آمار رسمی منتشرشده درخصوص وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجرها نشان از وجود یک گسل بزرگ بین آنها و این تسهیلات بانکی دارد.

وام ودیعه مسکن

به گزارش تجارت‌نیوز،  بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده است که در یک ماه و نیم گذشته وام ودیعه مسکن به ۲۲هزار مستاجر پرداخت شده است که این میزان کمتر از میانگین حداقلی تعداد مستاجرهایی است که در این بازار نیازمند حمایت دولت برای تامین اجاره‌‌بها هستند.

هم‌‌اکنون و مطابق با آمارهای رسمی موجود درخصوص شرایط بازار اجاره مسکن، در هر فصل به‌طور متوسط بیش از نیم میلیون مستاجر در کشور در این بازار جابه‌‌جا می‌‌شوند.

این میزان به‌صورت ماهانه برابر با جابه‌‌جایی حدود ۱۸۰هزار مستاجر در ماه در بازار اجاره است. با لحاظ اینکه این مستاجرها در ۱۰دهک درآمدی پراکنده هستند، دست‌‌کم، به‌طور متوسط، ۵۰هزار مستاجر در کشور در هر ماه، واقع در سه دهک اول درآمدی (سه دهک اول کم‌‌درآمد) نیازمند به دریافت حمایت مالی برای تامین اجاره‌‌بها هستند.

این در حالی است که این جمعیت ۵۰هزار نفری، تنها گروه‌های واقع در سه دهک اول درآمدی هستند. در وضعیت فعلی که اجاره‌‌بهای مسکن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، به‌طور قطع تعداد بیشتری از مستاجرها که عمده آنها در دهک‌‌های ۴ و ۵ قرار دارند نیز به حمایت مالی برای تامین بخشی از هزینه اجاره‌‌نشینی خود، نیازمند هستند.

با این حال، در حالی، طی یک و نیم ماه گذشته، تنها به ۲۲هزار مستاجر وام اجاره پرداخت شده است که حداقل در هر ماه ۵۰هزار مستاجر کم‌‌درآمد و نیازمند به‌طور متوسط و براساس آمارهای رسمی در بازار اجاره جابه‌جا می‌‌شوند.

این میزان وام ودیعه پرداختی کمتر از نیمی از جمعیت مستاجرهای کم‌‌درآمدی است که در یک‌ماه در این بازار جابه‌‌جا شده‌‌اند. بانک مرکزی در این‌باره اعلام کرده است: طی یک ماه و نیم گذشته به میزان هزار و ۳۰۰میلیارد تومان وام ودیعه مسکن توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است.

از تاریخ ۶تیرماه و با ابلاغ شیوه‌نامه مربوط به بانک های عامل، تاکنون به ۲۲هزار و ۶۰۰نفر تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است که این میزان نشان‌دهنده رشد ۵۱درصدی نسبت به مرداد ماه سال گذشته است.

همچنین تاکنون با معرفی وزارت راه و شهرسازی برای ۴۷هزار نفر به‌منظور دریافت تسهیلات ودیعه مسکن در بانک‌های عامل پرونده تشکیل شده است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 13, میانگین امتیاز: 4,08 از 5)
Loading...