جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

ثبت نام وام اربعین ۱۰ میلیون تومانی + شرایط دریافت

وام اربعین بانک ملی

بانک ملی ایران به منظور رفاه حال زوار عتبات عالیات ، «طرح زائرین اربعین حسینی» را طراحی کرده است.

مبلغ وام اربعین بانک ملی

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، بر اساس این طرح، تمامی زائران پیاده روی اربعین از ۴ مرداد تا تاریخ ۲۵ مرداد ماه می توانند قبل از سفر به کشور عراق با مراجعه به تمام شعب بانک ملی ایران، نسبت به افتتاح حساب ویژه طرح و تودیع مبلغ ۲۵ میلیون ریال اقدام و از تسهیلات ویژه طرح به مبلغ ۱۰۰میلیون ریال برای خرید ارز اربعین و کمک هزینه سفر استفاده کنند.

مدت بازپرداخت اقساط وام اربعین بانک ملی

طبق طرح حاضر، متقاضیان می توانند پس از بازگشت از سفر اربعین، طی ۶ ماه (از تاریخ دریافت تسهیلات)نسبت به بازپرداخت اقساط خود اقدام کنند.

لازم به ذکر است متقاضیان درخواست تسهیلات مذکور در زمان انعقاد قرارداد با بانک،  باید فاقد بدهی غیرجاری و چک برگشتی باشند.

مبلغ تودیع شده در حساب ویژه طرح نیز تا زمان تسویه تسهیلات و بدهی در حساب باقی مانده و پس از تسویه کامل تسهیلات به مشتری برگردانده می شود و در صورت عدم بازپرداخت تسهیلات توسط مشتری، بدهی وی مطابق ضوابط و مقررات به طبقات غیرجاری منتقل و به بدهی مشتری وجه التزام تعلق می گیرد.

گفتنی است نرخ سود این تسهیلات  بر اساس نرخ مصوب و اعلامی شورای پول و اعتبار می باشد.

پرداخت وام اربعین در بانک ملی به‌صورت قرض الحسنه

(۱۴۰۲/۰۶/۰۲) با دستور ریاست محترم جمهور تسهیلات طرح زائران اربعین حسینی (ع) در بانک ملی ایران به‌صورت قرض الحسنه پرداخت می‌گردد.
به گزارش بازار، بانک ملی ایران به اطلاع متقاضیانی که در موعد مقرر نسبت به افتتاح حساب ویژه طرح اقدام نموده اند می‌رساند پس از ثبت نام در سامانه سماح از تاریخ اول تا پنجم شهریور ماه سال جاری با نصب آخرین نسخه همراه بام، درخواست تسهیلات خود را به‌صورت غیر حضوری ثبت نمایند.

مبلغ این تسهیلات پس از امضای الکترونیکی قرارداد به حساب متقاضیان واریز خواهد شد.

شرط سپرده‌گذاری برای وام اربعین خلاف شرع اعلام شد

(۱۴۰۲/۰۵/۲۶) شورای فقهی بانک مرکزی در بررسی مجدد تسهیلات اربعین، شرط سپرده گذاری قرضی برای پرداخت تسهیلات را خلاف شرع اعلام کرد.

در هشتاد و پنجمین جلسه شورای فقهی، گزارش دبیرخانه این شورا در رابطه با شبهات شرعی مطرح در خصوص اعطای تسهیلات به زائرین اربعین طرح شد و این شورا مصوب کرد: «اصل پرداخت تسهیلات اربعین در قالب مرابحه بر اساس مصوبات قبلی شورای فقهی بلااشکال است. با این حال با توجه به اینکه سپرده پذیری در قالب حقوقی قرض به عنوان پیش شرط دریافت تسهیلات مرابحه مطرح شده است، لذا این بخش خلاف شرع تشخیص داده شد».

شایان ذکر است شورای فقهی بانک مرکزی عالی‌ترین نهاد در زمینه نظارت شرعی و انطباق با شریعت در نظام بانکی کشور محسوب می‌شود که وظیفه پایش اسلامی بودن فعالیت‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را برعهده دارد. بر اساس مصوبات پیشین شورای فقهی بانک مرکزی، طرح‌هایی که توسط شبکه بانکی در زمینه تجهیز یا تخصیص منابع طراحی می‌شود، لازم است پیش از اجرا از منظر انطباق با شریعت به تایید شورای فقهی بانک مرکزی رسیده باشد.

پیش از این مصباحی مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در خصوص وام اربعین گفته بود، مسئله نرخ موضوع قابل مناقشه ای است ای بسا خود ما نیز نسبت به نرخ چرا که، تامین مالی برای یک سفر زیارتی می شود قانع نیسیتم و قبول نداریم که چنین نرخی در نظر گرفته شود اما از نظر شرعی چون این گونه تامین مالی تحت عنوان مرابحه خدمات جهت سفر زیارتی مطرح می شود بررسی ابتدایی ما نشان می دهد که فاقد اشکال شرعی است.
این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: در عین حال بنا داریم چهارشنبه این هفته که جلسه شورای فقهی برگزار می شود موضوع(وام اربعین) را مجدد مطرح کنیم که اگر مناقشه وجود داشت اصلاح شود.

وام اربعین مشکل ربا ندارد

دبیر شورای فقهی بانک مرکزی گفت: تسهیلات اربعین که توسط شبکه بانکی اعطا می‌شود در قالب عقد مرابحه بوده و اساساً هیچ شبهه‌ای مبنی بر پرداخت این تسهیلات در قالب قرض به شرط قرض و ربا وجود ندارد.
به گزارش مشرق، حسین میثمی درباره برخی مسائل و ابهامات مطرح شده پیرامون چگونگی پرداخت تسهیلات اربعین ۱۴۰۲ اظهار داشت: شبکه بانکی در تأمین مالی سفر اربعین وارد شده که اقدامی ارزشمند و قابل توجه است و باید مورد تقدیر قرار گیرد.

وی افزود: برخی مسائل و ابهاماتی مطرح کردند درباره اینکه این تسهیلات قرض است، یعنی بانک‌ها ۱۰ میلیون تومان به متقاضیان قرض می‌دهند به شرط اینکه ۲.۵ میلیون تومان قرض اتفاق بیفتد و اگر قرض به شرط قرض باشد با شبهه ربا همراه است.

سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی گفت: اما اساساً چنین چیزی نیست و این تسهیلات در قالب حقوقی مرابحه پرداخت می‌شود که جزو عقودی است که در بانکداری بدون ربا مورد تأیید است و در فقه اسلامی نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: لذا اساساً شبهه قرض به شرط قرض و ربا وجود ندارد، چون عقد پایه مورد استفاده مرابحه است.

اخبار زیر مربوط به سال گذشته می باشد

ثبت نام وام اربعین ۵ میلیون تومانی + شرایط دریافت

به روز رسانی ۱۹ مهر: در حالی که بیش از ۲۰ روز از اربعین حسینی می‌گذرد و حدود ۷۰۰ هزار نفر متقاضی دریافت وام اربعین بودند، هنوز این تسهیلات برای برخی از زائران واجد شرایط واریز نشده است.

به گزارش پایگاه خبری به نقل از فارس، وام اربعین یکی از تسهیلاتی بود که دولت سیزدهم به منظور کاهش هزینه‌های سفر به عراق در ایام اربعین پیش‌بینی کرد. اما اکنون با گذشت بیش از ۲۰ روز از اربعین حسینی، همچنان وام اربعین به برخی از زائران واجد شرایط تخصیص پیدا نکرده است. بر همین اساس برخی از مخاطبان تصویر زندگی در بخش نظرات خواستار پیگیری این موضوع شدند.

وام اربعین را بعد از ۲۴ روز دریافت نکرده‌ایم

یکی از مخاطبان که از استان مشهد مقدس به زیارت اربعین مشرف شده است، می‌گوید: هشت روز قبل از اربعین حسینی درخواست خود را در سامانه سماح برای دریافت وام اربعین ثبت کردم و چند روز بعد هم به صورت زمینی و با وسیله نقلیه شخصی از طریق مرز مهران به زیارت اربعین رفتم.

وی با بیان اینکه بعد از اربعین حسینی و پس از بازگشت به کشور منتظر خبرهایی از دریافت وام اربعین بودم، اما در این زمینه اطلاع‌رسانی نشد، می‌افزاید: همچنان منتظر واریز وام اربعین هستم. با این وجود، نه تنها من، بلکه سایر دوستانم که با هم به زیارت اربعین رفته بودیم، وام اربعین را پس از ۲۴ روز دریافت نکرده‌ایم و مسؤولان هم در این باره اطلاع‌رسانی مناسبی ندارند تا ما وضعیت تخصیص وام اربعین را بدانیم.

پرداخت وام اربعین به برخی از متقاضیان

با توجه به اینکه هنوز برخی از زائران اربعین، وام اختصاص یافته به افراد واجد شرایط را دریافت نکرده‌اند، به برخی دیگر از زائران این وام تعلق گرفته و به حساب سرپرست خانوار واریز شده است؛ به طوری که یکی از افراد واجد شرایط دریافت وام اربعین می‌گوید: من به همراه پسرم به صورت زمینی به زیارت اربعین رفتیم و نهم مهرماه چهار میلیون تومان به حسابم واریز شد. همچنین یکی دیگر از دوستانم چند روز پس از من این وام را دریافت کرد.

حدود ۲۰ درصد زائران خواستار  وام اربعین بودند

ثبت درخواست وام اربعین در سامانه سماح انجام شد که این سامانه زیر نظر سازمان حج و زیارت است. بر همین اساس، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ما پس از پایان ثبت‌نام اربعین در سامانه سماح، اسامی افرادی که درخواست وام اربعین و سایر تسهیلات را در این سامانه ثبت کرده بودند، در اختیار مسؤولان مربوطه قرار دادیم، می‌گوید: از بین سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که در این سامانه برای زیارت اربعین ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده بودند، ۷۰۰ هزار نفر خواستار دریافت وام اربعین بودند.

سازمان حج و زیارت مسئول ثبت‌نام وام اربعین بود

وی با بیان اینکه اسامی و اطلاعات متقاضیان دریافت وام اربعین را به وزارت اقتصاد دادیم، می‌افزاید: سازمان حج و زیارت به عنوان کمیته ثبت‌نام و اعزام زائران اربعین، مسئولیت ثبت‌نام زائران در سامانه سماح و ثبت درخواست متقاضیان وام اربعین را در این سامانه بر عهده داشت. اما تخصیص وام اربعین پیشنهاد وزارت اقتصاد بود و ما در این رابطه نقشی نداشتیم که زمان دریافت این اعتبار را اطلاع‌رسانی کنیم.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه پس از اینکه اسامی متقاضیان دریافت وام اربعین را به وزارت اقتصاد دادیم، قرار بود که اسامی متقاضیان در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گیرد، می‌گوید: برخی از متقاضیان هم خودشان و هم اعضای خانواده آنها درخواست وام اربعین را ثبت کرده بودند که پس از بررسی وزارت اقتصاد و سازمان هدفمندی مقرر شد تا در صورت داشتن شرایط دریافت این وام، مبلغ به مرور به حساب سرپرستان خانوار واریز شود که البته با توجه به آخرین اطلاعات ما، تاکنون برخی از زائران این تسهیلات را دریافت کرده‌اند و برای سایر زائران نیز واریز خواهد شد.

وام زائران اربعین

وزیر امور اقتصادی و دارائی از اعطای وام قرض‌الحسنه سه تا پنج میلیون تومانی به زائران اربعین خبر داد.

طبق گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی با بیان اینکه تا سقف ۵ میلیون تومان تسهیلات برای حضور زمینی زائران اربعین حسینی (ع) در بزرگترین اجتماع بشری جهان از سوی بانک‌های زیرمجموعه این وزارتخانه پیش بینی شده است، اظهار کرد: به منظور پرداخت این وام، پس از هماهنگی هایی که با سازمان برنامه و بودجه، سازمان حج و زیارت، ستاد مرکزی اربعین، پلیس گذرنامه و بانک ها صورت گرفت، زائران سرپرست خانواری که یارانه دریافت می‌کنند، پس از درخواست این تسهیلات در سامانه حج و زیارت (سماح) در صورتی که از مرزهای زمینی خارج شوند، مبلغ این تسهیلات به صورت خودکار و بدون نیاز به مراجعه به بانک‌ها به حساب یارانه آنها واریز شده و با اقساط یکساله از یارانه آنها کسر خواهد شد.

باخبر شوید: آخرین اخبار پیاده روی اربعین امسال و نکات ضروری تشرف

وی با تاکید بر اینکه  این تسهیلات به طور ویژه برای آن دسته از هموطنانی پیش بینی شده که به دلیل مشکلات مالی توان حضور در راهپیمایی اربعین حسینی را نداشتند، گفت: در خصوص زائرانی که سرپرست خانوار نیستند، امکان بهره مندی از این تسهیلات با رضایت سرپرست خانوار فراهم خواهد شد.

وام اربعین رو از کجا ثبت نام کنیم؟

وزیر اقتصاد میزان این تسهیلات را برای سرپرست خانوار سه میلیون تومان، سرپرست خانوار همراه با یک نفر از اعضای خانوار تحت پوشش او چهار میلیون تومان و سرپرست خانوار و دو نفر یا بیشتر از اعضای خانوار تحت پوشش او ‌پنج میلیون تومان اعلام کرد. برای دریافت این تسهیلات مطلقا نیاز به حضور در بانک‌ها نیست و این وام در صورت ثبت درخواست در سامانه سماح به صورت خودکار به زائران تعلق گرفته و در حساب یارانه آنها واریز می شود.

برای ثبت نام و دریافت وام اربعین کافیست سرپرست خانوار که یارانه به حساب او واریز می شود وارد سامانه سماح شده و درخواست دریافت وام اربعین را ثبت کند.

امسال برای شرکت هرچه بیشتر و باشکوه تر در مراسم اربعین حسینی تسهیلاتی برای دانشجویان و بازنشستگان تدارک دیده شده است که در ادامه خبر خواهید دید.

شرایط دریافت وام اربعین:

وارد لینک صفحه درخواست تسهیلات در سایت سماح به آدرس https://samah.haj.ir/Loan شوید و پس از خواندن شرایط تیک گزینه موافقم را بزنید و در صفحه بعد کد ملی و شماره شناسنامه را وارد کنید.

با عنایت به در‌ پیش بودن مراسم پرشکوه اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و به منظور فراهم شدن امکان حضور حداکثری عاشقان اهل بیت در بزرگترین اجتماع انسانی جهان و از آنجایی که در نظر است برای زایرین عتبات عالیات تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت یکساله پرداخت شود؛ لذا ضروری است زایرین محترم پس از مطالعه موارد زیر و آگاهی از شرایط پرداخت تسهیلات نسبت به تایید تعهدنامه اقدام نمایند.

  1. تسهیلات فقط به سرپرستان خانوار یارانه بگیری تعلق خواهد گرفت که خود و افراد زیرمجموعه در سامانه سماح ثبت نام نموده و نسبت به خروج از کشور تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ به صورت زمینی با هدف زیارت عتبات عالیات اقدام نموده باشند.
  2. سقف تسهیلات مذکور برای سرپرست خانوار به تنهایی مبلغ ۳۰ میلیون ریال، سرپرست خانوار با یک زیرمجموعه (جمعاً ۲ نفر) مبلغ ۴۰ میلیون ریال، سرپرست خانوار با دو نفر و بیشتر زیرمجموعه (جمعاً ۳  نفر یا بیشتر) مبلغ ۵۰ میلیون ریال می باشد.
  3. ضروری است سرپرستان خانوار نسبت به انتخاب بانک عاملی که یارانه به  حساب مربوطه در آن بانک واریز
    می شود، اقدام نمایند.
  4. با توجه به اینکه کلیه فرایندهای مربوط به پرداخت تسهیلات به صورت سیستمی انجام می شود، متقاضیان از مراجعه حضوری به بانک های عامل خودداری نمایند.
  5. سازمان هدفمندسازی یارانه ها نسبت به کسر یارانه دریافتی سرپرستان خانوار (تسهیلات گیرندگان) و پرداخت اقساط به بانک های پرداخت کننده تسهیلات اقدام خواهد نمود.

پس از ثبت درخواست تسهیلات ادامه فرایند و نحوه دریافت آن متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

تعهد نامه سرپرست خانوار جهت دریافت تسهیلات قرض الحسنه اربعین

اینجانب به عنوان سرپرست خانوار در نهایت صحت و سلامت عقل و با علم و آگاهی کامل از کلیه شرایط، اختیار، اجاره و وکالت بدون قید و شرط اعطاء می‌نمایم که نسبت به کسر ماهیانه اقساط مربوط به تسهیلات قرض‌الحسنه اربعین از محل یارانه نقدی خانوار و واریز ماهانه آن به بانک عامل تا بازپرداخت کامل اقساط مربوط و تسویه وام اقدام گردد و با تأیید تعهد‌نامه حق هر گونه اعتراض را از خود سلب می‌نمایم.

ثبت نام وام اربعین چه زمانی است و کی پرداخت می شود؟

مدیر کل اقتصاد و دارایی در گفتگو با بخش خبری از آغاز ثبت نام وام اربعین از فردا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سامانه سماح خبر داد. جزئیات بیشتر را در فایل صوتی بشنوید.

ثبت نام وام اربعین برای بازنشستگان

ثبت‌نام از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری با هدف تسهیل حضور پرشور بازنشستگان در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی از طریق مهیا کردن محل استراحت و اسکان آنها آغاز شد.

زائرین بازنشسته و علاقه‌مند می‌توانند در صورت تمایل از تاریخ ۲۶ مرداد ماه به مدت یک هفته تا روز چهارشنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۱ برای ثبت درخواست امکان استفاده از مجموعه خدمات ایام اربعین صندوق بازنشستگی کشوری از طریق سامانه مربوطه در درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir اقدام کنند.

ثبت نام وام اربعین دانشجویی

صندوق رفاه وزارت علوم هم برای دانشجویانی که خواستار شرکت در مراسم اربعین در کشور عراق هستند، در صورت اعزام به صورت گروهی به هر دانشجو سه میلیون تومان وام اختصاص خواهد داد که پس از انجام این سفر معنوی در اختیار دانشجویان واجد شرایط قرار خواهد گرفت.

وی درباره نحوه پرداخت وام ویژه اربعین گفت: این دانشجویان پس از اعزام می‌توانند برای دریافت وام خود در سامانه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ثبت‌نام و مدارک لازم را بارگذاری کنند تا روند بررسی مدارک این عزیزان صورت گیرد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 90, میانگین امتیاز: 4,13 از 5)
Loading...