پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

لیست برندهای مجاز برای واردات خودرو کارکرده اعلام شد

کدام خودروهای کارکرده خارجی را می‌توان وارد کرد؟

سازمان ملی استاندارد، دستورالعمل واردات خودرو‌های کارکرده و لیست برند‌های مجاز که می‌توانند وارد کشور شوند را منتشر کرده که بر اساس آن، خودرو‌های کارکرده از کسب مجوز از سازمان استاندارد و محیط زیست معاف شدند.

به گزارش تصویر زندگی، سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودرو‌های دست دوم با تصویب اولیه در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ منتشر کرده است؛ هدف از تدوین این دستورالعمل، تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تاییدیه وسائل نقلیه دست دوم وارداتی بر اساس الزام‌ها و ضوابط فنی بوده است.

مسئولیت اجرا و اطلاع این دستورالعمل بر عهده اداره‌های کل استانی و دفتر ارزیابی کیفیت کالا‌های صادراتی و وارداتی و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده هیات نظارت است.

طبق بند ۶ این دستورالعمل، وسائل نقلیه دست دوم وارداتی بایستی حداقل یکی از شروطی که مهمترین آن‌ها در زیر آمده است را داشته باشد:

الف) دارای گواهی صحه‌گذاری تأیید نوع صادره از سازمان طی پنج سال گذشته باشد

ب) از نمانام‌های معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکر شده در کاربرگ “نمانام‌های معتبر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی” به شماره مدرک ۴-۱۵۲/۲۶۹/د باشد

ج) دارای شماره تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.

د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.

ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC ارگان تأیید کننده خودرویی کشور‌های حوزه خلیج فارس (GSO) باشد؛ و هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تأییدیه کشور چین CCC باشد.

ز) هر دستگاه دارای گواهی تأییدیه کشور‌های اتحادیه اوراسیا EAC باشد.

– وسایل نقلیه دست دوم وارداتی که در کشور موجود باشد و در اختیار نهادها، سازمان‌ها، سفارتخانه‌ها، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی دستگاه‌های دولتی قضایی و حاکمیتی قرار داشته و فاقد پلاک یا پلاک تردد عمومی هستند.

– واردکننده باید صحت مبدأ تولید و هر یک از موارد فوق را (حسب مورد) اظهار کند.

– وسیله نقلیه دست دوم وارداتی باید آماده استفاده عادی توسط کاربر باشد.

– متقاضی باید درخواست رسمی خود را برای اخذ تأییدیه به سازمان ارائه کند.

– سازمان می‌تواند رأساً یا از طریق شرکت (های) بازرسی نسبت به بازرسی فیزیکی از وسائل نقلیه دست دوم وارداتی و بررسی عملکرد سیستم‌ها و قطعات مختلف آن طبق کاربرگ چک لیست بازرسی فیزیکی از وسیله نقلیه دست دوم وارداتی اقدام کند.

– در صورت تشخیص هیئت نظارت به جای استفاده از کارشناس فنی استان و خدمات شرکت بازرسی کمیته بازرسی جهت انجام بازرسی فیزیکی از وسائل نقلیه دست دوم وارداتی و بررسی عملکرد سیستم‌ها و قطعات مختلف آن اقدام خواهد کرد.

– وسیله نقلیه دست دوم وارداتی نباید دارای یکی از عیوب ایمنی طبق کاربرگ “دسته‌بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری” باشد.

– درصورتی که وسیله نقلیه دست دوم وارداتی دارای یکی از عیوب عملکردی طبق کاربرگ دسته‌بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری” بوده، به نحوی که رفع آن مستلزم تغییر و جایگزینی قطعه، سیستم یا مجموعه فنی مجزا باشد، باید قطعات اصلی تعویض شده و رفع عیب انجام شود.

– در صورتی که تعویض و اصلاح با قطعات غیراصلی از قبیل اقدامات عرضه شده در خدمات پس از فروش انجام شود، باید قطعات تعویضی دارای استاندارد‌ها و الزامات تعیین شده باشد.

– مشخصات فنی و علائم ردیابی سیستم‌های اصلی وسیله نقلیه دست دوم وارداتی، درج شده بر روی بدنه خودرو یا پلاک‌های شناسایی نباید با اسناد فروش یا اسناد گمرکی مغایرت داشته باشد.

– در صورت بروز موارد خاص و پیش‌بینی نشده با تشکیل هیات نظارت، تصمیم‌گیری خواهد شد.

گفتنی است که از جمله موارد مهمی که پیش از واردات خودرو‌های کارکرده تاکید شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– برای واردات خودرو‌های کارکرده، بایستی مبلغی به عنوان عوارض گمرکی و مالیات پرداخت شود؛ این مبلغ بسته به نوع و ارزش خودرو متفاوت است.

– برای واردات خودروی کارکرده، بایستی بیمه بدنه خودرو را نیز خریداری کنند.

– برای واردات خودرو دست دوم، واردکننده باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید.

بر اساس دستورالعمل منتشر شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران، واردات خودرو‌های کارکرده از کسب مجوز از سازمان استاندارد و محیط زیست معاف شده‌اند.

لیست برند‌های مجاز برای واردات خودرو‌های کارکرده

در این دستورالعمل به نام برند‌های مجاز برای واردات نیز اشاره شده است که شامل برند‌های بنز، بی‌ام‌دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگ‌یانگ می‌شود.

در انتهای این دستورالعمل، تعهدنامه متقاضی واردات خودرو نیز پیوست شده است.


واردات خودرو کارکرده آزاد شد

(۱۴۰۱/۱۲/۱۳) نمایندگان مجلس در مصوبه ای به وزارت صمت مجوز واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال را دادند. در جلسه علنی نوبت سوم امروز (شنبه) دو بندالحاقی ۲ و ۳ تبصره ۷ در بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد.

بند الحاقی ۲- نحوه تعیین میانگین وزنی قیمت فروش داخلی و صادراتی شمس فولاد خوزستان بر اساس دستورالعملی که ظرف یکماه از ابلاغ این قانون توسط وزارت صنعت معدن و تجارت ، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین و ابلاغ می شود ، مشخص می گردد.

بندالحاقی ۳- به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی‌هوا و سوانح جاده‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می ‌شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور (کاربری شهری)، نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون‌، اتوبوس‌، مینی‌بوس، ون‌ و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج ‌سال اقدام نماید. آیین‌نامه نحوه اجرائی این بند توسط وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر لزوم تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و معاینه فنی تهیه می‌شود و حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

واردات خودرو کارکرده

(۱۴۰۱/۱۱/۱۱) سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت اعضای این کمیسیون با واردات خودرو کارکرده به ایران موافقت کردند.

روح‌اله عباس پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اعلام این‌که در جلسه امروز پیشنهادات اعضا کمیسیون درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بررسی شد، گفت نمایندگان پیشنهادهای خود را در خصوص حوزه ارتباطات، معادن و صنعت ارائه دادند که در یکی از پیشنهادها به وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه اجازه داده شد تا خودرو دست دوم با عمر کمتر از ۵ سال را برای توسعه حمل و نقل، تنظیم بازار و کاهش مصرف سوخت به کشور وارد کند.

مزایای واردات خودروهای کارکرده

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص مزایای واردات ماشین های دست دوم گفت فرایند واردات این خودروها به دلیل این‌که از قبل تولید شدند نسبت به خودروهای نو کوتاه‌تر خواهد بود. همچنین قیمت این خودروها نسبت به خودروی نو کمتر بوده و به همین دلیل باعث افزایش تعداد خودروهای وارداتی خواهد شد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 52, میانگین امتیاز: 3,77 از 5)
Loading...