شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

همه چیز درباره ایمپلنت دندان

با وجود پیشرفت فزاینده‌ای که در مسائل مربوط به مراقبت از دندان وجود دارد، انسان‌های زیادی از از دست دادن دندان‌های دائمی خود رنج می‌برند. این مسائل معمولاً به‌دلیل وجود پوسیدگی‌هایی در دندان و یا بیماری‌های زمینه‌ای به وجود می‌آید. در طی سال‌های طولانی، تنها گزینه‌های درمانی موجود برای این افراد، بریج و دندان مصنوعی بود. اما امروزه ایمپلنت‌ دندان نیز در دسترس است. در این مطلب به شرح و توضیح همه چیز درباره ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت. بنابراین اگر شما نیز از بی‌شمار افرادی هستید که از این معضل رنج می‌برید، تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

همه چیز درباره ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌های دندانی که امروزه بدین شکل آن‌ را می‌شناسیم، در سال ۱۹۵۲ توسط جراح ارتوپدی به نام Per-Ingvar Brånemark ابداع شد. ایمپلنت دندان امروزه جایگزین پروتز دندان‌های از دست رفته در دندانپزشکی محسوب می‌گردد.

این وسیلۀ جراحی در استخوان فک قرار داده شده و در طول چند ماه، با آن جوش می‌خورد. به‌طوری‌که می‌توان گفت که به‌عنوان جایگزینی برای ریشۀ دندان از دست‌رفته عمل می‌کند. ایمپلنت دندانی که به استخوان فک چسبیده است، نزدیک‌ترین حالت به دندان طبیعی را دارد. چرا که این ابزار بدون تأثیر بر دندان‌های مجاور خود، با ثبات بوده و در جای خود محکم است. اکثر ایمپلنت‌های دندانی از تیتانیوم ساخته شده‌اند که این امر به جوش خوردن آن‌ها با استخوان، کمک شایانی می‌کند. پیشرفت فناوری و تکنولوژی در گذشت زمان، نتایج کاشت ایمپلنت دندان را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. امروزه میزان موفقیت این عمل، نزدیک به ۹۸ درصد است. مقاله ایمپلنت چیست

همه چیز دربارۀ ایمپلنت دندان، مزایا و اینکه چرا به آن احتیاج دارید؟

از ایمپلنت‌های دندانی می‌توان برای جایگزین ساختن یک الی چند دندان و یا حتی همۀ دندان‌ها استفاده کرد. هدف از این عمل در دندانپزشکی، بازگرداندن عملکرد مفید و زیبایی دهان و دندان است. ایمپلنت دندان مزایای زیادی برای فرد دارد که از جملۀ این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهبود ظاهر و زیبایی دهان و دندان‌ها:

ایمپلنت دندان شباهت غیر قابل تشخیصی با دندان‌های طبیعی خود فرد داشته و به مرور زمان، با ساز و کار خود، دائمی می‌گردند.

  • تکلم بهتر: با استفاده از پروتزهای نامناسب برای جایگزینی دندان‌های از دست‌رفته، ممکن است دچار مشکلاتی در تکلم و درست تلفظ کردن واژگان و جملات باشید. ایمپلنت دندان به شما اجازۀ ادای جملات با بیان قوی را خواهد داد تا بتوانید بدون نگرانی از لغزش دندان‌ها سخن بگویید.
  • بهبود اعتماد به نفس: از آنجایی که این وسیله تبدیل به بخشی از ساختار فک و استخوان‌های شما خواهد شد، دیگر مشکل عدم راحتی پروتزهای متحرک را نخواهد داشت. این امر به اعتماد به نفس افراد موقع حرف زدن، خندیدن و … کمک شایانی خواهد کرد.
  • راحت‌تر غذا بخورید: استفاده از دندان‌ مصنوعی و یا پروتزها، می‌تواند عمل جویدن را مشکل ساخته و لذت غذا خوردن را از افراد سلب کند. استفاده از ایمپلنت دندان به شما این امکان را می‌دهد که غذاهای مورد علاقۀ خود را با اطمینان کامل و بدون تحمل ذره‌ای درد بخورید و لذت ببرید.
  • دوام بالا: دوام ایمپلنت دندان بسیار بالا بوده و با مراقبت و نگهداری خود، سال‌ها دوام خواهد آورد.
  • راحتی: استفاده از ایمپلنت‌های دندان، دیگر همانند پروتزها مشکل جابجایی و استفاده از چسب‌های نامرتب برای نگه داشتن آنان را ندارد.

درصد موفقیت ایمپلنت دندان

میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی، با توجه به محل کاشت آن در فک متفاوت است. اما به‌طور کلی میزان موفقیت آن تا ۹۸ درصد بوده و با مراقبت و نگهداری درست، می‌تواند مادام‌العمر باشد.

ریسک‌های احتمالی

مانند هر جراحی دیگری، جراحی ایمپلنت دندان نیز می‌تواند خطراتی برای سلامتی داشته باشد. هرچند این مشکلات نادر بوده و در صورت بروز، جزئی و به راحتی قابل درمان هستند. برخی از این ریسک‌ها عبارتند از:

  • عفونت در محل کاشت
  • آسیب به ساختارهای اطراف محل کاشت (سایر دندان‌ها، عروق خونی و …)
  • آسیب عصبی که می‌تواند باعث درد، بی‌حسی و یا سوزن سوزن شدن در دندان‌های طبیعی، لثه‌ها، لب‌ها و یا چانۀ شما شود.
  • مشکلات سیسنوسی

آماده‌سازی

از آنجا که این جراحی به یک یا چند عمل جراحی نیاز دارد، شما باید ارزیابی کاملی برای آماده شدن برای این فرآیند داشته باشید. از جملۀ آنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معاینۀ جامع دندانپزشکی

برای انجام این جراحی، ابتدا از شما اشعۀ ایکس دندان و تصاویر سه‌بعدی گرفته شده و مدل‌هایی از دندان‌ها و فکتان تهیه می‌گردد.

بررسی تاریخچۀ درمانی و دارویی شما

پزشک خود را در مورد هرگونه بیماری زمینه‌ای و داروهایی که مصرف می‌کنید، مطلع سازید. اگر بیماری‌ خاصی داشته و یا ایمپلنت‌های ارتوپدی دارید، پزشکتان ممکن است قبل از انجام عمل، برای جلوگیری از عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

طرح درمان

پزشک مربوطه با بررسی دقیق مانند تعداد دندان‌هایی که نیاز به درمان دارند، بررسی وضعیت اوضاع استخوان فک و دندان‌های دیگر، درمان مورد نیاز را انجام می‌دهد.

گزینه‌های بیهوشی در طول جراحی برای کنترل درد، شامل بی‌حسی موضعی، آرام‌بخش و یا بی‌هوشی عمومی است. در مورد اینکه کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است، باید با متخصص دندانپزشک خود صحبت نمایید.

کلام آخر

اکثر ایمپلنت‌های دندانی موفق هستند. اما گاهی‌اوقات هم، استخوان نمی‌تواند به اندازۀ کافی با ایمپلنت فلزی جوش بخورد. به‌عنوان مثال، سیگار کشیدن ممکن است به شکست ایمپلنت و تشدید عوارض آن کمک کند. شما می‌توانید با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان، به تسریع این عملکرد و بهبود روند آن کمک شایانی کنید.

چگونه پزشکی متخصص و معتمد در این حوزه پیدا کنم؟

اگر با خواندن این مطلب، همه‌چیز درباره ایمپلنت دندان را مطالعه کرده و تصمیم به انجام این عمل گرفتید، پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات کلینیک درمانی تخصصی ایمپلنت دکتر اختری است. این کلینیک با سابقۀ بی‌نظیر خود در این حوزه، زندگی افراد بسیاری را تغییر داده و لذت لبخند زدن را به آن‌ها هدیه کرده است.

چگونه می‌توانم این کلینیک را پیدا کرده و از آن نوبت بگیرم؟

ساده‌ترین قسمت ایجاد این عمل و تغییر برای بهبود و افزایش کیفیت زندگی خود، پیدا کردن کلینیک ایمپلنت دندان دکتر اختری است. حالا که همه‌چیز دربارۀ ایمپلنت دندان را می‌دانید، می‌توانید از طریق نوبت خود را آنلاین تعیین کرده و یا حضوری به آن مراجعه نمایید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 2,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.