شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

همسطح کننده بارانداز یا رمپ بارگیری چیست ؟

همسطح کننده بارانداز (Dock Leveler) وسیله ایست که برای حل مشکل اختلاف ارتفاع و فاصله کامیون ها با لبه سکوی بار انداز در انبارها و سردخانه­ ها استفاده می ­شود و به بهترین ، ایمن ترین ، سریع ترین و کارآمد ترین روش شرایط انتقال بار از روی سکوی بار انداز به داخل کامیون را فراهم می­ کند.

همسطح کننده

داک لولر یا رمپ بارگیری هیدرولیکی یک سکو با قابلیت تنظیم ارتفاع است که به جلوگیری از ایجاد حادثه برای کامیون و لیفتراک در هنگام بارگیری و تخلیه کمک می­ نماید.

همسطح کننده هیدرولیکی در واقع یک صفحه ساده است که از حالت جمع شده درون چاهک، توسط یک لبه (Lip) بر روی قسمت بار کامیون مستقر می­ گردد.

 

 انواع همسطح کننده بار انداز:

انواع رمپ هیدرولیکی بارگیری مانند همسطح کننده هیدرولیکی ، همسطح کننده دستی ، همسطح کننده با حالت بسته شده عمودی، پل و بالابر بارگیری وجود دارد که کارفرما بسته به شرایط انبار یا سردخانه و نحوه تخلیه بار و ظرفیت عبوری بار باید دستگاه مناسب را انتخاب نماید. در ادامه انواع همسطح کننده بارانداز شرح داده می­ شود:

همسطح کننده

  • همسطح کننده بارانداز هیدرولیکی

این نوع از رمپ بارگیری که در چاهک نصب می­ شود ، پر مصرف ترین ، ایمن ترین و محبوب ترین نوع همسطح کننده بوده که به وسیله یک پلاتفرم و لبه لولائی هموار ترین حالت همسطح سازی بین کامیون و بارانداز را ایجاد می کند و باعث افزایش ایمنی، سرعت و بهره وری انتقال بار بین کامیون و سکوی بارانداز می­ گردد. همسطح کننده هیدرولیکی همواره اتصال سکوی بارگیری و کامیون را حتی با نوسانات فنربندی کامیون هنگام تخلیه و بارگیری و عبور لیفتراک برقرار نگه خواهد داشت و بنابراین از بروز صدمات جلوگیری بعمل آورده و باعث کاهش آسیب به کالا ، لیفتراک و کامیون می­ شود.

در این مدل از رمپ هیدرولیکی بارگیری ،  استقرار هر دو جزء دستگاه (شامل صفحه پلاتفرم و لبه لولائی) توسط جک های هیدرولیک در موقعیت کاری ، باعث بالا بردن سطح اطمینان و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری می­ گردد. همچنین کنترل داک لولر هیدرولیک استاندارد بسیار ساده است و تنها با فشار یک دکمه تمامی حرکات انجام شده و شرایط استفاده ایمن از آن فراهم خواهد شد.

 

  • همسطح کننده بارانداز دستی

مکانیزم این نوع رمپ بارگیری دستی همانند همسطح کننده هیدرولیکی بوده که درون چاهک قرار گرفته و با استفاده از نیروی فنر ، مکانیزم های چهار لینکی و زنجیر آزاد کننده از حالت بسته شده بر روی کف کامیون مستقر میگردد. البته با وجود قطعات زیاد برای تنظیم و حرکات سریع ، هزینه های تعمیر و نگهداری دستگاه از مدل هیدرولیکی بیشتر بوده ولی همان شرایط ایمن را برای کالا و لیفتراک ایجاد می ­نماید.

  • همسطح کننده بارانداز ایستاده (پل بارگیری)

 این مدل همسطح کننده بر روی لبه بار انداز و با فاصله از محل توقف کامیون نصب می شود و نیازی به چاهک ندارد که اصطلاحا به آن پل بارگیری گفته می­ شود. حالت جمع شده به صورت ایستاده و فاصله تا محل توقف کامیون این فرصت را ایجاد میکند که تا آخرین لحظه قبل از تخلیه بار درب های کانتینر بسته بماند که این خود باعث افزایش امنیت بار و کنترل بیشتر بر روی آن می­ شود.

بعلاوه در انبار هایی که در محل بار انداز درب های اتوماتیک وجود دارد مانند عکس زیر ، این مدل از همسطح کننده می­ تواند نقش محافظ درب ها در مقابل برخورد لیفتراک را نیز بازی نماید. پل های بارگیری در مقایسه با رمپ هیدرولیکی بارگیری ، ظرفیت کمتری داشته و برای کارهای سبک مناسب اند.

  • همسطح کننده کوچک:

این مینی داک لولر در لبه بار انداز نصب می­ شود و برای استفاده کامیون هایی که اختلاف ارتفاع کمی با سطح سکوی بار انداز دارند و یا بار انداز هایی که دارای محدودیت فضا هستند ایده آل است.

همچنین با حذف فضا برای  حالت جمع شده و سرعت بالا در مستقر شدن بر روی کامیون در صرفه جویی فضا و زمان کمک شایان توجهی نماید.

این مدل از رمپ بارگیری هم بصورت هیدرولیک و هم بصورت دستی به بازار ارائه شده اند.

 

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 6, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.